REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Organizacja pracy, uczeń, mistrz.
Organizacja pracy, uczeń, mistrz.

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre wprowadzone przez naszych przodków rozwiązania są przez nas używane do dziś. Pomimo iż w połowie XV wieku nie używano takich pojęć, jak „zarządzanie”, „zasoby ludzkie”, „organizacja zhierarchizowana”, przynajmniej nie w znaczeniu, którego używa się obecnie, pewne ogólne zaproponowane wówczas zasady da się wykorzystać do rozwoju ówczesnej organizacji.

Drodzy liderzy! W cechach rzemieślniczych w XV w. ukształtowała się hierarchia, która z powodzeniem mogłaby być zastosowana w gradacji poziomu Waszego rozwoju w organizacji.

REKLAMA

Uczeń

Pierwszym poziomem jest „uczeń”. W organizacji osoba taka charakteryzuje się dużym zapałem, olbrzymimi pokładami energii, nie do końca ugruntowaną wiedzą i zadatkami na lidera. Powierza mu się różnorodne funkcje i zadania, także niewielkie zespoły ludzi, aby sprawdzić, jak daje sobie radę w ich realizacji i przewodzeniu grupie. „Uczeń” nie potrafi jeszcze samodzielnie kreować rzeczywistości, ale we współpracy z Czeladnikiem (II stopień w strukturze cechowej) potrafi osiągać dobre rezultaty. W jego rozwoju najważniejsze jest zdobywanie doświadczenia i świadome poznawanie samego siebie. Po pewnym czasie uzyskuje na tyle dużą wiedzę i umiejętności, że jest w stanie przekazywać ją innym.

Czeladnik

Drugim poziomem rozwoju lidera w organizacji jest Czeladnik. Jest to osoba o ugruntowanej wiedzy i pozycji lidera w swoim otoczeniu. Zostaje dostrzeżony w swojej organizacji jako postać nietuzinkowa, która jest gotowa do pracy z „uczniami” w charakterze „bardziej doświadczonego partnera”. W organizacji taka osoba staje się trenerem lub liderem większej grupy jednostek. W odróżnieniu od „ucznia” osoba ta potrafi kształtować rzeczywistość zgodnie z wytyczonymi ogólnymi celami i założeniami organizacji. Czeladnik potrafi oceniać problemy, relatywizować je i rozwiązywać. Buduje swój autorytet wobec innych.

Zobacz: Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Mistrz

REKLAMA

Trzecim poziomem jest „mistrz”. W cechu rzemieślniczym osiągnięcie tego stopnia było niezwykle trudne, kto wie czy w organizacji nie jest to jeszcze trudniejsze. W XV wieku poza posiadanymi umiejętnościami należało złożyć odpowiednie dokumenty. W XXI wieku trzeba spełniać szereg wymagań otoczenia, aby zostać uznanym za mistrza w swoim fachu. Mistrz oceniany jest w dwóch aspektach, zarówno organizacyjnym, jak i prywatnym. Wymaga się od niego nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu wykonywanych zadań, ale także odpowiedniej, społecznie akceptowalnej postawy życiowej. Jest to osoba, która zyskuje poparcie otoczenia do kształtowania rzeczywistości, a wręcz, w przeciwieństwie do Czeladnika, tworzenia ram i kierunków rozwoju organizacji. W praktyce są to menedżerowie i trenerzy z najwyższej półki. Charakteryzują się także posiadaniem ogromnego autorytetu wśród swoich współpracowników i słuchaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiłem w powyższym artykule jedną z propozycji zhierarchizowania liderów i trenerów w organizacji. Każdy z Was może się ze mną nie zgodzić i zaproponować inny podział. Moja propozycja wynika z długoletnich obserwacji i zwyczajnie się sprawdza. Zaprojektowałem i zaproponowałem pewne szkolenie dla trenerów i liderów organizacji, które może pomóc w przejściu z poziomu „Czeladnika” na poziom „Mistrza”. Jest ono dostępne na stronie Treco.pl – „Modelowanie postawy trenerskiej - osiągnąć mistrzostwo”. Mam nadzieje, że powyższy artykuł pomoże Ci w ocenieniu poziomu samego siebie oraz zachęci do jeszcze bardziej wytężonej pracy w drodze na szczyt.

Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA