Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Drodzy liderzy! W cechach rzemieślniczych w XV w. ukształtowała się hierarchia, która z powodzeniem mogłaby być zastosowana w gradacji poziomu Waszego rozwoju w organizacji.
REKLAMA
Uczeń
Pierwszym poziomem jest „uczeń”. W organizacji osoba taka charakteryzuje się dużym zapałem, olbrzymimi pokładami energii, nie do końca ugruntowaną wiedzą i zadatkami na lidera. Powierza mu się różnorodne funkcje i zadania, także niewielkie zespoły ludzi, aby sprawdzić, jak daje sobie radę w ich realizacji i przewodzeniu grupie. „Uczeń” nie potrafi jeszcze samodzielnie kreować rzeczywistości, ale we współpracy z Czeladnikiem (II stopień w strukturze cechowej) potrafi osiągać dobre rezultaty. W jego rozwoju najważniejsze jest zdobywanie doświadczenia i świadome poznawanie samego siebie. Po pewnym czasie uzyskuje na tyle dużą wiedzę i umiejętności, że jest w stanie przekazywać ją innym.
Czeladnik
Drugim poziomem rozwoju lidera w organizacji jest Czeladnik. Jest to osoba o ugruntowanej wiedzy i pozycji lidera w swoim otoczeniu. Zostaje dostrzeżony w swojej organizacji jako postać nietuzinkowa, która jest gotowa do pracy z „uczniami” w charakterze „bardziej doświadczonego partnera”. W organizacji taka osoba staje się trenerem lub liderem większej grupy jednostek. W odróżnieniu od „ucznia” osoba ta potrafi kształtować rzeczywistość zgodnie z wytyczonymi ogólnymi celami i założeniami organizacji. Czeladnik potrafi oceniać problemy, relatywizować je i rozwiązywać. Buduje swój autorytet wobec innych.
Zobacz: Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?
Mistrz
REKLAMA
Trzecim poziomem jest „mistrz”. W cechu rzemieślniczym osiągnięcie tego stopnia było niezwykle trudne, kto wie czy w organizacji nie jest to jeszcze trudniejsze. W XV wieku poza posiadanymi umiejętnościami należało złożyć odpowiednie dokumenty. W XXI wieku trzeba spełniać szereg wymagań otoczenia, aby zostać uznanym za mistrza w swoim fachu. Mistrz oceniany jest w dwóch aspektach, zarówno organizacyjnym, jak i prywatnym. Wymaga się od niego nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu wykonywanych zadań, ale także odpowiedniej, społecznie akceptowalnej postawy życiowej. Jest to osoba, która zyskuje poparcie otoczenia do kształtowania rzeczywistości, a wręcz, w przeciwieństwie do Czeladnika, tworzenia ram i kierunków rozwoju organizacji. W praktyce są to menedżerowie i trenerzy z najwyższej półki. Charakteryzują się także posiadaniem ogromnego autorytetu wśród swoich współpracowników i słuchaczy.
Przedstawiłem w powyższym artykule jedną z propozycji zhierarchizowania liderów i trenerów w organizacji. Każdy z Was może się ze mną nie zgodzić i zaproponować inny podział. Moja propozycja wynika z długoletnich obserwacji i zwyczajnie się sprawdza. Zaprojektowałem i zaproponowałem pewne szkolenie dla trenerów i liderów organizacji, które może pomóc w przejściu z poziomu „Czeladnika” na poziom „Mistrza”. Jest ono dostępne na stronie Treco.pl – „Modelowanie postawy trenerskiej - osiągnąć mistrzostwo”. Mam nadzieje, że powyższy artykuł pomoże Ci w ocenieniu poziomu samego siebie oraz zachęci do jeszcze bardziej wytężonej pracy w drodze na szczyt.
Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.