REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Organizacja pracy, uczeń, mistrz.
Organizacja pracy, uczeń, mistrz.

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre wprowadzone przez naszych przodków rozwiązania są przez nas używane do dziś. Pomimo iż w połowie XV wieku nie używano takich pojęć, jak „zarządzanie”, „zasoby ludzkie”, „organizacja zhierarchizowana”, przynajmniej nie w znaczeniu, którego używa się obecnie, pewne ogólne zaproponowane wówczas zasady da się wykorzystać do rozwoju ówczesnej organizacji.

Drodzy liderzy! W cechach rzemieślniczych w XV w. ukształtowała się hierarchia, która z powodzeniem mogłaby być zastosowana w gradacji poziomu Waszego rozwoju w organizacji.

REKLAMA

Uczeń

Pierwszym poziomem jest „uczeń”. W organizacji osoba taka charakteryzuje się dużym zapałem, olbrzymimi pokładami energii, nie do końca ugruntowaną wiedzą i zadatkami na lidera. Powierza mu się różnorodne funkcje i zadania, także niewielkie zespoły ludzi, aby sprawdzić, jak daje sobie radę w ich realizacji i przewodzeniu grupie. „Uczeń” nie potrafi jeszcze samodzielnie kreować rzeczywistości, ale we współpracy z Czeladnikiem (II stopień w strukturze cechowej) potrafi osiągać dobre rezultaty. W jego rozwoju najważniejsze jest zdobywanie doświadczenia i świadome poznawanie samego siebie. Po pewnym czasie uzyskuje na tyle dużą wiedzę i umiejętności, że jest w stanie przekazywać ją innym.

Czeladnik

Drugim poziomem rozwoju lidera w organizacji jest Czeladnik. Jest to osoba o ugruntowanej wiedzy i pozycji lidera w swoim otoczeniu. Zostaje dostrzeżony w swojej organizacji jako postać nietuzinkowa, która jest gotowa do pracy z „uczniami” w charakterze „bardziej doświadczonego partnera”. W organizacji taka osoba staje się trenerem lub liderem większej grupy jednostek. W odróżnieniu od „ucznia” osoba ta potrafi kształtować rzeczywistość zgodnie z wytyczonymi ogólnymi celami i założeniami organizacji. Czeladnik potrafi oceniać problemy, relatywizować je i rozwiązywać. Buduje swój autorytet wobec innych.

Zobacz: Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Mistrz

REKLAMA

Trzecim poziomem jest „mistrz”. W cechu rzemieślniczym osiągnięcie tego stopnia było niezwykle trudne, kto wie czy w organizacji nie jest to jeszcze trudniejsze. W XV wieku poza posiadanymi umiejętnościami należało złożyć odpowiednie dokumenty. W XXI wieku trzeba spełniać szereg wymagań otoczenia, aby zostać uznanym za mistrza w swoim fachu. Mistrz oceniany jest w dwóch aspektach, zarówno organizacyjnym, jak i prywatnym. Wymaga się od niego nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu wykonywanych zadań, ale także odpowiedniej, społecznie akceptowalnej postawy życiowej. Jest to osoba, która zyskuje poparcie otoczenia do kształtowania rzeczywistości, a wręcz, w przeciwieństwie do Czeladnika, tworzenia ram i kierunków rozwoju organizacji. W praktyce są to menedżerowie i trenerzy z najwyższej półki. Charakteryzują się także posiadaniem ogromnego autorytetu wśród swoich współpracowników i słuchaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiłem w powyższym artykule jedną z propozycji zhierarchizowania liderów i trenerów w organizacji. Każdy z Was może się ze mną nie zgodzić i zaproponować inny podział. Moja propozycja wynika z długoletnich obserwacji i zwyczajnie się sprawdza. Zaprojektowałem i zaproponowałem pewne szkolenie dla trenerów i liderów organizacji, które może pomóc w przejściu z poziomu „Czeladnika” na poziom „Mistrza”. Jest ono dostępne na stronie Treco.pl – „Modelowanie postawy trenerskiej - osiągnąć mistrzostwo”. Mam nadzieje, że powyższy artykuł pomoże Ci w ocenieniu poziomu samego siebie oraz zachęci do jeszcze bardziej wytężonej pracy w drodze na szczyt.

Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA