REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Planowanie w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Planowanie pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.
Planowanie pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.

REKLAMA

REKLAMA

Nieustanne zmiany rynkowo – gospodarcze wymagają od osób zarządzających przedsiębiorstwem znacznie więcej niż tylko działań koncentrujących się jedynie na bieżącym jego funkcjonowaniu. Aby móc myśleć o rozwoju i wzroście niezbędne staje się posiadanie wizji przyszłości oraz działań na nią wpływających.

Planowanie jest bez wątpienia jednym z kluczowych elementów zarządzania przedsiębiorstwem. Występuje w każdej fazie cyklu życia firmy, czasami bez większego zdawania sobie z tego sprawy. Bardzo często bowiem przedsiębiorca ma wyznaczony cel i ścieżkę do niego prowadzącą. Nie traktuje swoich zamierzeń w kategorii planu, ale zwykłych działań przedsiębiorstwa niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie można zdefiniować jako decydowanie o działaniach wywołujących określone skutki. W pewnym sensie zatem większość podejmowanych decyzji jest w mniejszym lub większym stopniu powiązanych z planowaniem. Decyzje wywołują określone skutki, często definiowane jako cele, określają działania, którymi owe cele mają być osiągnięte, czyli wpływają na wybór optymalnych rozwiązań oraz pozytywnie oceniają możliwości osiągnięcia zamierzonych rezultatów.

Nawiązując do wcześniejszych definicji etapy planowania można podzielić na analizę obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, analizę sytuacji przedsiębiorstwa w trakcie osiągania celów oraz analizę sytuacji przedsiębiorstwa w przypadku osiągnięcia lub nieosiągnięcia zamierzonych rezultatów. Planowanie zatem pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.

Polecamy: Ile zarabia polski menedżer?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedząc czym jest planowanie warto przyjrzeć się etapom, które decydują o sukcesie lub porażce podejmowanych przez zarządzających działań.

  • Identyfikacja celów.

Jasna wizja tego, co przedsiębiorstwo chce osiągnąć wynika z połączenia celów operacyjnych (krótkoterminowych), taktycznych (średnioterminowych) oraz strategicznych (długoterminowych). Same cele mają kluczowe znaczenie w skuteczności działania przedsiębiorstwa. Ważne, aby każdy, pojedynczy cel był sformułowany możliwie najkonkretniej, mierzalny, realny do wykonania, posiadał określony termin realizacji oraz akceptację osób za niego odpowiedzialnych.

  • Określenie warunków niezbędnych do osiągnięcia celów.

Różne cele, ze względu na swój charakter wymagają zaangażowania innych zasobów przedsiębiorstwa oraz mogą zostać zrealizowane w określonej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, branży czy ogólnej sytuacji rynkowej. Niestety firmy bardzo często nie poświęcają wystarczająco dużo czasu na zrozumienie determinantów sukcesu i po wyznaczeniu celu od razu starają się szukać rozwiązań, które mogą zamienić plan w rzeczywistość.

  • Analiza obecnej sytuacji.

Zarządzający firmami, z reguły znając obecną sytuację firmy, nie poświęcają czasu na dodatkowe analizy służące jej ocenie pod kątem możliwości realizacji założonych celów. Patrząc na firmę w sposób ujednolicony zarządzający niestety nie zastanawiają się jak powinny zmienić się zasoby firmy czy struktura organizacyjna. Wynikiem tego najczęściej jest nadmierna eksploatacja posiadanych zasobów lub braki, które negatywnie wpływają na obszary działalności niezwiązanej z realizacją określonych celów. Dodatkowo bez oceny obecnej sytuacji przedsiębiorstwo naraża się na ryzyko powzięcia zamiarów większych od możliwości – cel w rzeczywistości jest nierealny do osiągnięcia.

  • Określenie braków.

Etap ten jest niezwykle istotny głównie z jednego powodu – pozwala zestawić planowane efekty realizacji celów z kosztami związanymi z inwestycjami niezbędnymi do ich realizacji. Na tym etapie może okazać się, że niedostateczne zasoby firmy i konieczność ich uzupełnienia nie są adekwatne do potencjalnych możliwości i być może warto zastanowić się nad zmianą celów.

  • Poszukiwanie rozwiązań.

Cel rzadko można osiągnąć podążając tylko jedną drogą. Komplementarność i subsydiarność zasobów oraz wielość możliwości w wyborze finansowania przedsięwzięć pozwalają wybrać pomiędzy drogą bardziej lub mniej ryzykowną, wpływającą na mniejszy lub większy ekonomiczny zwrot z podjętych działań. Wybór rozwiązania powinien korespondować z wnioskami wynikającymi z analizy uwarunkowania realizacji celu i sytuacji przedsiębiorstwa.

  • Ocena alternatywnych rozwiązań lub celów.

Każdy dobry strateg rozważa więcej niż jedno wyjście z określonej sytuacji oraz analizuje ewentualne konsekwencjach niewielkich zmian w zaakceptowanych rozwiązaniach. Etap oceny alternatywnych rozwiązań i celów ma uzasadnienie w dostosowywaniu do ciągłych zmian rynkowych i pozwala w dalszych etapach szybko reagować na zawirowania gospodarcze.

  • Wybór rozwiązań.

Na tym etapie następuje rozpoczęcie realizowania założeń koncepcyjnych. Rozwiązanie powinno określać bardzo szczegółowo poszczególne zadania, kombinację zasobów i metodologię działań po to, by możliwym stało się rozpoczęcie programowania procesów.

  • Programowanie procesów.

To nic innego jak przełożenie wybranych rozwiązań na konkretne, mierzalne i tym samym możliwe do oceny działania. Zadanie to w głównej mierze powinno spoczywać na osobach odpowiedzialnych za rezultaty poszczególnych działań. Programowanie procesów również pozwala jeszcze raz zweryfikować zasoby przypisane dla realizacji celu.

  • Wdrożenie planu i kontrola realizacji.

Rozpoczęcie działań związanych z realizowaniem planu wymaga ciągłej kontroli i reagowania na odchylenia. Wszelkie, najdrobniejsze zmiany powinny podlegać analizie i ocenie istotności wpływu na osiągniecie celu. Kontrola powinna także na bieżąco śledzić efekty działań, wpływu na bieżącą sytuację firmy oraz wyniki po zakończenia procesu realizacji planu.

  • Ocena wykonania planu. Życzeniem każdego zarządzającego jest, aby wykonanie planu było tożsame z założonym w pierwszym etapie celem.  Rzetelne podejście do wszystkich etapów powinno pozwolić uzyskać efekty zbliżone do założonych, niemniej jednak powinna istnieć granica tolerancji warunkująca uznanie sukcesu całego, trudnego procesu planowania. Ważne natomiast jest, aby bez względu na wynik zastanowić się nad przyczynami ewentualnych błędów w planowaniu i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Planowanie nie jest wbrew pozorom łatwym procesem, zwłaszcza w obszarach strategicznym i taktycznym. Niemniej jednak znaczenie procesu tworzenia wizji przyszłości nabiera na znaczeniu ze względu na rosnącą konkurencyjność, zmiany gospodarcze oraz wymagania instytucji finansujących działalność gospodarczych. Coraz więcej firm wdraża budżetowanie na okres dłuższy niż dwa lata, wykorzystuje strategiczną kartę wyników lub tworzy długoterminowe prognozy finansowe uwzględniające różnorodne cele przedsiębiorstwa i pracowników, zakładając przy okazji ich wariantowość oraz możliwe scenariusze.

Polecamy: Co jest najważniejsze dla polskich menedżerów?

Autor: Mariusz Jarosz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA