REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Planowanie w praktyce

Planowanie pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.
Planowanie pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.

REKLAMA

REKLAMA

Nieustanne zmiany rynkowo – gospodarcze wymagają od osób zarządzających przedsiębiorstwem znacznie więcej niż tylko działań koncentrujących się jedynie na bieżącym jego funkcjonowaniu. Aby móc myśleć o rozwoju i wzroście niezbędne staje się posiadanie wizji przyszłości oraz działań na nią wpływających.

Planowanie jest bez wątpienia jednym z kluczowych elementów zarządzania przedsiębiorstwem. Występuje w każdej fazie cyklu życia firmy, czasami bez większego zdawania sobie z tego sprawy. Bardzo często bowiem przedsiębiorca ma wyznaczony cel i ścieżkę do niego prowadzącą. Nie traktuje swoich zamierzeń w kategorii planu, ale zwykłych działań przedsiębiorstwa niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie można zdefiniować jako decydowanie o działaniach wywołujących określone skutki. W pewnym sensie zatem większość podejmowanych decyzji jest w mniejszym lub większym stopniu powiązanych z planowaniem. Decyzje wywołują określone skutki, często definiowane jako cele, określają działania, którymi owe cele mają być osiągnięte, czyli wpływają na wybór optymalnych rozwiązań oraz pozytywnie oceniają możliwości osiągnięcia zamierzonych rezultatów.

Nawiązując do wcześniejszych definicji etapy planowania można podzielić na analizę obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, analizę sytuacji przedsiębiorstwa w trakcie osiągania celów oraz analizę sytuacji przedsiębiorstwa w przypadku osiągnięcia lub nieosiągnięcia zamierzonych rezultatów. Planowanie zatem pozwala doskonale poznać określony obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa i powinno wpływać na lepsze zarządzanie posiadanymi zasobami.

REKLAMA

Polecamy: Ile zarabia polski menedżer?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedząc czym jest planowanie warto przyjrzeć się etapom, które decydują o sukcesie lub porażce podejmowanych przez zarządzających działań.

  • Identyfikacja celów.

Jasna wizja tego, co przedsiębiorstwo chce osiągnąć wynika z połączenia celów operacyjnych (krótkoterminowych), taktycznych (średnioterminowych) oraz strategicznych (długoterminowych). Same cele mają kluczowe znaczenie w skuteczności działania przedsiębiorstwa. Ważne, aby każdy, pojedynczy cel był sformułowany możliwie najkonkretniej, mierzalny, realny do wykonania, posiadał określony termin realizacji oraz akceptację osób za niego odpowiedzialnych.

  • Określenie warunków niezbędnych do osiągnięcia celów.

Różne cele, ze względu na swój charakter wymagają zaangażowania innych zasobów przedsiębiorstwa oraz mogą zostać zrealizowane w określonej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, branży czy ogólnej sytuacji rynkowej. Niestety firmy bardzo często nie poświęcają wystarczająco dużo czasu na zrozumienie determinantów sukcesu i po wyznaczeniu celu od razu starają się szukać rozwiązań, które mogą zamienić plan w rzeczywistość.

  • Analiza obecnej sytuacji.

Zarządzający firmami, z reguły znając obecną sytuację firmy, nie poświęcają czasu na dodatkowe analizy służące jej ocenie pod kątem możliwości realizacji założonych celów. Patrząc na firmę w sposób ujednolicony zarządzający niestety nie zastanawiają się jak powinny zmienić się zasoby firmy czy struktura organizacyjna. Wynikiem tego najczęściej jest nadmierna eksploatacja posiadanych zasobów lub braki, które negatywnie wpływają na obszary działalności niezwiązanej z realizacją określonych celów. Dodatkowo bez oceny obecnej sytuacji przedsiębiorstwo naraża się na ryzyko powzięcia zamiarów większych od możliwości – cel w rzeczywistości jest nierealny do osiągnięcia.

  • Określenie braków.

Etap ten jest niezwykle istotny głównie z jednego powodu – pozwala zestawić planowane efekty realizacji celów z kosztami związanymi z inwestycjami niezbędnymi do ich realizacji. Na tym etapie może okazać się, że niedostateczne zasoby firmy i konieczność ich uzupełnienia nie są adekwatne do potencjalnych możliwości i być może warto zastanowić się nad zmianą celów.

  • Poszukiwanie rozwiązań.

Cel rzadko można osiągnąć podążając tylko jedną drogą. Komplementarność i subsydiarność zasobów oraz wielość możliwości w wyborze finansowania przedsięwzięć pozwalają wybrać pomiędzy drogą bardziej lub mniej ryzykowną, wpływającą na mniejszy lub większy ekonomiczny zwrot z podjętych działań. Wybór rozwiązania powinien korespondować z wnioskami wynikającymi z analizy uwarunkowania realizacji celu i sytuacji przedsiębiorstwa.

  • Ocena alternatywnych rozwiązań lub celów.

Każdy dobry strateg rozważa więcej niż jedno wyjście z określonej sytuacji oraz analizuje ewentualne konsekwencjach niewielkich zmian w zaakceptowanych rozwiązaniach. Etap oceny alternatywnych rozwiązań i celów ma uzasadnienie w dostosowywaniu do ciągłych zmian rynkowych i pozwala w dalszych etapach szybko reagować na zawirowania gospodarcze.

  • Wybór rozwiązań.

Na tym etapie następuje rozpoczęcie realizowania założeń koncepcyjnych. Rozwiązanie powinno określać bardzo szczegółowo poszczególne zadania, kombinację zasobów i metodologię działań po to, by możliwym stało się rozpoczęcie programowania procesów.

  • Programowanie procesów.

To nic innego jak przełożenie wybranych rozwiązań na konkretne, mierzalne i tym samym możliwe do oceny działania. Zadanie to w głównej mierze powinno spoczywać na osobach odpowiedzialnych za rezultaty poszczególnych działań. Programowanie procesów również pozwala jeszcze raz zweryfikować zasoby przypisane dla realizacji celu.

  • Wdrożenie planu i kontrola realizacji.

Rozpoczęcie działań związanych z realizowaniem planu wymaga ciągłej kontroli i reagowania na odchylenia. Wszelkie, najdrobniejsze zmiany powinny podlegać analizie i ocenie istotności wpływu na osiągniecie celu. Kontrola powinna także na bieżąco śledzić efekty działań, wpływu na bieżącą sytuację firmy oraz wyniki po zakończenia procesu realizacji planu.

  • Ocena wykonania planu. Życzeniem każdego zarządzającego jest, aby wykonanie planu było tożsame z założonym w pierwszym etapie celem.  Rzetelne podejście do wszystkich etapów powinno pozwolić uzyskać efekty zbliżone do założonych, niemniej jednak powinna istnieć granica tolerancji warunkująca uznanie sukcesu całego, trudnego procesu planowania. Ważne natomiast jest, aby bez względu na wynik zastanowić się nad przyczynami ewentualnych błędów w planowaniu i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Planowanie nie jest wbrew pozorom łatwym procesem, zwłaszcza w obszarach strategicznym i taktycznym. Niemniej jednak znaczenie procesu tworzenia wizji przyszłości nabiera na znaczeniu ze względu na rosnącą konkurencyjność, zmiany gospodarcze oraz wymagania instytucji finansujących działalność gospodarczych. Coraz więcej firm wdraża budżetowanie na okres dłuższy niż dwa lata, wykorzystuje strategiczną kartę wyników lub tworzy długoterminowe prognozy finansowe uwzględniające różnorodne cele przedsiębiorstwa i pracowników, zakładając przy okazji ich wariantowość oraz możliwe scenariusze.

Polecamy: Co jest najważniejsze dla polskich menedżerów?

Autor: Mariusz Jarosz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA