REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Prezes-specjalista zawsze będzie oceniał kierowników o postawie przedsiębiorców jako leniwych, niekompetentnych fantastów.
Prezes-specjalista zawsze będzie oceniał kierowników o postawie przedsiębiorców jako leniwych, niekompetentnych fantastów.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik firmy zajmujący stanowisko prezesa ma pewne doświadczenia zawodowe oraz pewną ugruntowaną postawę wobec biznesu. Ekspert Michael Gerber wyróżnia trzy takie postawy: przedsiębiorca, menedżer, specjalista. Co dzieje się w firmie, gdy na czele firmy stoi prezes-specjalista?

REKLAMA

Dla specjalisty myślenie to bezczynność czyli strata czasu. Prezes-specjalista zawsze będzie oceniał kierowników o postawie przedsiębiorców jako leniwych, niekompetentnych fantastów, próbujących zniszczyć spokój i stabilność firmy, wyskakujących z nierealnymi pomysłami, naiwnych marzycieli którzy nie mają pojęcia o prawdziwym prowadzeniu biznesu.

REKLAMA

Jeśli natomiast kierownicy będą cechować się postawą menedżerów, prezes-specjalista będzie postrzegać ich jako przeszkody w sprawnym wykonywaniu czynności, źródła czasochłonnej biurokracji odciągającej od „prawdziwej pracy”. Kierownicy-menedżerowie będą próbować nieustannie porządkować pracę specjalistów wyższego i niższego szczebla. Specjalista-szef będzie oczywiście zirytowany tym, że menedżer zamiast pracować – wykonywać określone czynności – przeszkadza mu w pracy. Specjalista będzie uważał, że menedżer w ten sposób spowalnia pracę całego przedsiębiorstwa, ingeruje w sprawy leżące poza zakresem jego obowiązków i unika konkretnych zadań. Ponadto polecenia specjalisty będą dla menedżera niezrozumiałe.

Dowiedz się także: Ile zarabia polski menedżer?

Natomiast sytuacja gdy w firmie pracują sami specjaliści, jest do pewnego momentu przyjemna. Specjalista prowadzi firmę, zatrudniając innych specjalistów. Każdy z nich, łącznie z właścicielem, zajęty jest konkretnym, szczegółowym zadaniem. Nie ma osoby, która zarządza przedsiębiorstwem, czyli organizuje pracę, zabiega o klientów, załatwia sprawy administracyjne (płatności, dokumentację). Poza tym nikt nie dba o rozwój przedsiębiorstwa. Z czasem mogą pojawić się problemy niewywiązywania się z umów, nieuiszczonych opłat, niedopełnionych obowiązków itp. Ważne jest zatem, by prezes-specjalista stworzył wokół siebie zespół zaufanych osób (dyrektor operacyjny-menedżer i dyrektor ds. rozwoju-przedsiębiorca) i przekazał im kompetencje bez potrzeby angażowania się w ich pracę.

Polecamy serwis Mała firma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA