REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozwijać w firmie różnorodność ról organizacyjnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie.
Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie związane ze specjalizacją, kompetencjami menedżerskimi lub postawą przedsiębiorczą.

Element pierwszy to rekrutacja. Przed przystąpieniem do profesjonalnych działań rekrutacyjnych przedsiębiorstwo powinno sporządzić profil poszukiwanego pracownika, odpowiedni do wymogów stanowiska pracy. Już w tej fazie można wskazać jaki typ pracownika jest predestynowany do objęcia danego stanowiska (specjalista, menedżer, przedsiębiorca). Następnie po zebraniu danych od kandydatów i przeprowadzeniu rozmowy wstępnej można wybrać osoby przystające do opracowanego profilu.

REKLAMA

REKLAMA

Elementem drugim jest selekcja. Jeżeli etap rekrutacji uzupełniony jest dodatkowymi rozmowami, testami psychologicznymi czy innymi technikami weryfikacji kandydatów, możliwe jest ponowne przeanalizowanie typu osobowości pracownika i wybór najbardziej odpowiedniego.

Trzecim elementem jest adaptacja zawodowa. Ponieważ ludzie, ubiegając się o pracę, zmieniają, ulepszają swoje zachowania i postawy, a w dokumentacji aplikacyjnej zamieszczają wyłącznie informacje pozytywne, to etap adaptacji zawodowej pozwala pracodawcy obserwować kandydata na stanowisku pracy w toku wykonywania konkretnych czynności oraz w kontekście kontaktów interpersonalnych. Daje to zarówno możliwość określenia predyspozycji zawodowych tego kandydata, jak i potwierdzenia dominującego typu osobowości (specjalista, menedżer, przedsiębiorca).

Dowiedz się Czego oczekuje pracodawca?

REKLAMA

Element czwarty to szkolenia pracownicze to szansa obserwacji i stymulacji pracownika. Pracownik, pozostając na wyznaczonym mu stanowisku, nie ma potrzeby samoistnego uaktywniania innej niż dominująca osobowości pracowniczej (specjalista, menedżer, przedsiębiorca). W trakcie szkolenia np. odgrywania ról czy zadań symulacyjnych może się okazać, że osoba postrzegana dotychczas jako specjalista ma predyspozycje do bycia menedżerem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementem piątym jest stymulacja przez motywowanie. Przełożeni powinni stawiać podwładnym cele sformułowane w sposób bardzo ogólny, aby dać pracownikom szansę wykazania się kreatywnością i poczucia uczestnictwa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Poprzez takie praktyki w pracownikach pobudza się typ przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Szkolenia

Ocena pracownicza jako szósty element zarządzania zasobami ludzkimi to kolejne narzędzie ułatwiające weryfikację wstępnych wniosków dotyczących pracownika. Analizując wyniki oceny pracowniczej, przełożeni mogą wpływać na zmianę postawy danego pracownika, wykorzystując odkryte w nim zdolności (np. menedżerskie) lub karać za zachowania niepożądane w organizacji (np. zatajanie informacji, unikanie realizacji zadań).

Siódmy element to awans poziomy i pionowy, który stanowi formę lepszego wykorzystania kompetencji, wiedzy, doświadczenia i predyspozycji danego pracownika.

Element ósmy to bardzo popularne we współczesnych przedsiębiorstwach tworzenie zespołów projektowych przeznaczonych do realizacji kompleksowych zadań usprawniających i/lub innowacyjnych. Działanie w zespołach projektowych wymusza na członkach tych zespołów dużą elastyczność postaw skorelowaną z problemami, które muszą oni rozwiązać. Powoduje to zmienne aktywowanie u każdego członka zespołu wszystkich typów osobowości pracowniczej (specjalista, menedżer, przedsiębiorca), mimo że struktura zespołu zazwyczaj jest sformalizowana i lider jest konkretnie wskazany.

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA