REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozwijać w firmie różnorodność ról organizacyjnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie.
Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie związane ze specjalizacją, kompetencjami menedżerskimi lub postawą przedsiębiorczą.

Element pierwszy to rekrutacja. Przed przystąpieniem do profesjonalnych działań rekrutacyjnych przedsiębiorstwo powinno sporządzić profil poszukiwanego pracownika, odpowiedni do wymogów stanowiska pracy. Już w tej fazie można wskazać jaki typ pracownika jest predestynowany do objęcia danego stanowiska (specjalista, menedżer, przedsiębiorca). Następnie po zebraniu danych od kandydatów i przeprowadzeniu rozmowy wstępnej można wybrać osoby przystające do opracowanego profilu.

REKLAMA

REKLAMA

Elementem drugim jest selekcja. Jeżeli etap rekrutacji uzupełniony jest dodatkowymi rozmowami, testami psychologicznymi czy innymi technikami weryfikacji kandydatów, możliwe jest ponowne przeanalizowanie typu osobowości pracownika i wybór najbardziej odpowiedniego.

Trzecim elementem jest adaptacja zawodowa. Ponieważ ludzie, ubiegając się o pracę, zmieniają, ulepszają swoje zachowania i postawy, a w dokumentacji aplikacyjnej zamieszczają wyłącznie informacje pozytywne, to etap adaptacji zawodowej pozwala pracodawcy obserwować kandydata na stanowisku pracy w toku wykonywania konkretnych czynności oraz w kontekście kontaktów interpersonalnych. Daje to zarówno możliwość określenia predyspozycji zawodowych tego kandydata, jak i potwierdzenia dominującego typu osobowości (specjalista, menedżer, przedsiębiorca).

Dowiedz się Czego oczekuje pracodawca?

REKLAMA

Element czwarty to szkolenia pracownicze to szansa obserwacji i stymulacji pracownika. Pracownik, pozostając na wyznaczonym mu stanowisku, nie ma potrzeby samoistnego uaktywniania innej niż dominująca osobowości pracowniczej (specjalista, menedżer, przedsiębiorca). W trakcie szkolenia np. odgrywania ról czy zadań symulacyjnych może się okazać, że osoba postrzegana dotychczas jako specjalista ma predyspozycje do bycia menedżerem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementem piątym jest stymulacja przez motywowanie. Przełożeni powinni stawiać podwładnym cele sformułowane w sposób bardzo ogólny, aby dać pracownikom szansę wykazania się kreatywnością i poczucia uczestnictwa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Poprzez takie praktyki w pracownikach pobudza się typ przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Szkolenia

Ocena pracownicza jako szósty element zarządzania zasobami ludzkimi to kolejne narzędzie ułatwiające weryfikację wstępnych wniosków dotyczących pracownika. Analizując wyniki oceny pracowniczej, przełożeni mogą wpływać na zmianę postawy danego pracownika, wykorzystując odkryte w nim zdolności (np. menedżerskie) lub karać za zachowania niepożądane w organizacji (np. zatajanie informacji, unikanie realizacji zadań).

Siódmy element to awans poziomy i pionowy, który stanowi formę lepszego wykorzystania kompetencji, wiedzy, doświadczenia i predyspozycji danego pracownika.

Element ósmy to bardzo popularne we współczesnych przedsiębiorstwach tworzenie zespołów projektowych przeznaczonych do realizacji kompleksowych zadań usprawniających i/lub innowacyjnych. Działanie w zespołach projektowych wymusza na członkach tych zespołów dużą elastyczność postaw skorelowaną z problemami, które muszą oni rozwiązać. Powoduje to zmienne aktywowanie u każdego członka zespołu wszystkich typów osobowości pracowniczej (specjalista, menedżer, przedsiębiorca), mimo że struktura zespołu zazwyczaj jest sformalizowana i lider jest konkretnie wskazany.

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA