REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozwijać w firmie różnorodność ról organizacyjnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie.
Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje co najmniej osiem elementów zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym możemy rozpoznawać, zmieniać czy stymulować środowisko pracy w firmie związane ze specjalizacją, kompetencjami menedżerskimi lub postawą przedsiębiorczą.

Element pierwszy to rekrutacja. Przed przystąpieniem do profesjonalnych działań rekrutacyjnych przedsiębiorstwo powinno sporządzić profil poszukiwanego pracownika, odpowiedni do wymogów stanowiska pracy. Już w tej fazie można wskazać jaki typ pracownika jest predestynowany do objęcia danego stanowiska (specjalista, menedżer, przedsiębiorca). Następnie po zebraniu danych od kandydatów i przeprowadzeniu rozmowy wstępnej można wybrać osoby przystające do opracowanego profilu.

REKLAMA

REKLAMA

Elementem drugim jest selekcja. Jeżeli etap rekrutacji uzupełniony jest dodatkowymi rozmowami, testami psychologicznymi czy innymi technikami weryfikacji kandydatów, możliwe jest ponowne przeanalizowanie typu osobowości pracownika i wybór najbardziej odpowiedniego.

Trzecim elementem jest adaptacja zawodowa. Ponieważ ludzie, ubiegając się o pracę, zmieniają, ulepszają swoje zachowania i postawy, a w dokumentacji aplikacyjnej zamieszczają wyłącznie informacje pozytywne, to etap adaptacji zawodowej pozwala pracodawcy obserwować kandydata na stanowisku pracy w toku wykonywania konkretnych czynności oraz w kontekście kontaktów interpersonalnych. Daje to zarówno możliwość określenia predyspozycji zawodowych tego kandydata, jak i potwierdzenia dominującego typu osobowości (specjalista, menedżer, przedsiębiorca).

Dowiedz się Czego oczekuje pracodawca?

Element czwarty to szkolenia pracownicze to szansa obserwacji i stymulacji pracownika. Pracownik, pozostając na wyznaczonym mu stanowisku, nie ma potrzeby samoistnego uaktywniania innej niż dominująca osobowości pracowniczej (specjalista, menedżer, przedsiębiorca). W trakcie szkolenia np. odgrywania ról czy zadań symulacyjnych może się okazać, że osoba postrzegana dotychczas jako specjalista ma predyspozycje do bycia menedżerem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementem piątym jest stymulacja przez motywowanie. Przełożeni powinni stawiać podwładnym cele sformułowane w sposób bardzo ogólny, aby dać pracownikom szansę wykazania się kreatywnością i poczucia uczestnictwa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Poprzez takie praktyki w pracownikach pobudza się typ przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Szkolenia

Ocena pracownicza jako szósty element zarządzania zasobami ludzkimi to kolejne narzędzie ułatwiające weryfikację wstępnych wniosków dotyczących pracownika. Analizując wyniki oceny pracowniczej, przełożeni mogą wpływać na zmianę postawy danego pracownika, wykorzystując odkryte w nim zdolności (np. menedżerskie) lub karać za zachowania niepożądane w organizacji (np. zatajanie informacji, unikanie realizacji zadań).

Siódmy element to awans poziomy i pionowy, który stanowi formę lepszego wykorzystania kompetencji, wiedzy, doświadczenia i predyspozycji danego pracownika.

Element ósmy to bardzo popularne we współczesnych przedsiębiorstwach tworzenie zespołów projektowych przeznaczonych do realizacji kompleksowych zadań usprawniających i/lub innowacyjnych. Działanie w zespołach projektowych wymusza na członkach tych zespołów dużą elastyczność postaw skorelowaną z problemami, które muszą oni rozwiązać. Powoduje to zmienne aktywowanie u każdego członka zespołu wszystkich typów osobowości pracowniczej (specjalista, menedżer, przedsiębiorca), mimo że struktura zespołu zazwyczaj jest sformalizowana i lider jest konkretnie wskazany.

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA