REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?
Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

Przewaga konkurencyjna to ostatni element trójetapowego procesu tworzenia i zarządzania kompetencjami w firmie. Przewaga to pewien obszar działalności (proces), który firma realizuje znacząco lepiej niż inni gracze rynkowi i dzięki temu odnosi korzyści w kontaktach z klientami (np. niższe ceny, szybsza obsługa, fachowa porada). Przewaga konkurencyjna odpowiada na pytanie „Co wyróżnia nas od konkurentów?”.

REKLAMA

Wiele firm zaczyna od tego właśnie pytania – i jest to podejście niewłaściwe. To dopiero trzeci, ostatni etap.

REKLAMA

Bardziej skutecznie jest zacząć od etapu pierwszego tj. określeniu działań niechcianych. Zarząd powinien zadać ogólnofirmowe pytanie „Jakie działania należy zakontraktować na zewnątrz?”, „Czego nie musimy robić?”. Ten etap nie tylko może przynieść konkretne korzyści finansowe (taniej zlecić zewnętrznym specjalistom niż utrzymywać niedociążone pracą działy czy zespoły), ale przede wszystkim skupia uwagę zarządzających na pewnej wiązce/zbiorze działań, które albo są ważne dla działalności firmy (i nie można ich zlecić obcym), albo firma wykonuje je lepiej/taniej/szybciej niż można to uzyskać na rynku.

Firma powinna przyjrzeć się następującym kompetencjom:
• kompetencje ekonomiczne: technologia, koncepcja produktu, wytwarzanie, zdolności produkcyjne, koszty produkcji, jakość produktów, marketing, spójność i odpowiedniość elementów marketingu (marketingu-mix), zaufanie w oczach klientów, dystrybucja, jakość dystrybucji, serwis posprzedażny,
• kompetencje menedżerskie: finanse, zarządzanie płynnością i gotówką, zarządzanie zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy, poziom i zmienność stopy zysku, personel, polityka wynagrodzeń, organizacja (w tym struktura), procesy decyzyjne, procesy kontroli, system porozumiewania się (komunikacji),
• kompetencje psychologiczne: zdolność przyswajania sobie przez uczestników organizacji reguł zachowań obowiązujących w jej otoczeniu.

Przeczytaj również: Jakie skutki wywołuje rezygnacja z umowy leasingu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyciągnięciu na zewnątrz działań niechcianych, do dalszych rozważań pozostają działania/kompetencje rutynowe, które trzeba wykonywać w ramach firmy.

Drugim krokiem jest analiza tych działań pod kątem możliwości rozwoju/wzmocnienia osiąganych wyników oraz dostępności zasobów koniecznych do osiągnięcia nowego poziomu działania/kompetencji (pytanie „Co musimy posiadać, aby móc konkurować?”.

Nie we wszystkie działania warto bowiem inwestować – niektóre wymagają bowiem znacznych inwestycji, a niektóre nie oferują na tyle istotnego skoku jakościowego (nie chodzi o ilościowy skok parametrów, a o jakościową zmianę systemową) by opłacało by się nimi zajmować.

Efektem takiej analizy jest zbiór kompetencji konkurencyjnych – takich w których firma jest odpowiednio przygotowana do konkurencji z innymi firmami.

W trzecim, ostatnim etapie dochodzi do prawdziwej analizy konkurencyjnej – poszczególne kompetencje konkurencyjne są wykorzystywane jako pole porównania firmy z konkurentami rynkowymi (pytanie „Co wyróżnia nas od konkurentów?”). Analiza powinna opierać się na zdaniu klientów, bo to oni dokonują wyborów zakupowych: klienci mogą cenić inne kompetencje, a firma może z jakichś powodów stawiać na inne kompetencje.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Na podstawie analizy na tym etapie zarząd firmy powinien wybrać jedną (maksymalnie dwie, pod warunkiem że są spójne i wykorzystują podobne zasoby) przewagę konkurencyjną i zainicjować działania zmierzające do wzmocnienia jej zarówno w wewnętrznym działaniu firmy, jak w postrzeganiu przez klientów.

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA