REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak negocjować z chińskimi partnerami - krytyka i pochwały

Bartosz Komasa
BigChina.pl
Podczas negocjacji z Chińczykami należy uważać na krytykę i pochwały.
Podczas negocjacji z Chińczykami należy uważać na krytykę i pochwały.

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje z chińskimi partnerami biznesowymi należą do bardzo trudnych z punktu widzenia znaczących różnic kulturowych. Zarówno zachowanie twarzy, jak i tzw. harmonia społeczna są elementami, o których należy pamiętać w trakcie przekazywania wiadomości. Co zrobić, aby nie urazić kontrahentów z jednej z najsilniejszych gospodarek świata?

Najważniejszym aspektem porozumiewania się w Chinach jest zachowanie harmonii grupy, nawet jeśli jest ona tylko powierzchowna. Dlatego też zachowanie twarzy – swojej jak i partnera jest ważną kwestią. Silne, ekspresywne gesty i wyrażanie emocji burzą harmonię grupy. Zwłaszcza gesty związane z negatywnymi emocjami są destruktywne i powinny być unikane jeśli to możliwe, tym bardziej, że jeden gest może powiedzieć więcej niż tysiąc słów.

REKLAMA

REKLAMA

Również wyrażanie krytyki i pochwały to delikatna kwestia. Bezpośrednia konfrontacja przy całej grupie biznesowej może spowodować utratę twarzy przez adresata. W takim wypadku najlepiej przenieść tego rodzaju komentarze na grunt prywatny. W ten sam sposób, publiczne chwalenie drugiej osoby może zawstydzić Chińczyka gdyż takie komentarze mogą zakłócić równowagę społeczną, poprzez wyróżnianie jednostki spośród grupy.

Należy również pamiętać, że w komunikacji powinno być się skromnym gdy mówimy o sobie i umiarkowanym gdy mówi się o innych. Dodatkowo, Chińczycy umniejszają osobiste porażki i uważają, że dzielenie się własnymi problemami jest złą formą przyciągania uwagi do własnej osoby.

Polecamy: Jakie prawa ma agent?

REKLAMA

W świecie zachodnim stosunki biznesowe są bezpośrednie i przejrzyste. Werbalna informacja ma znaczenie podstawowe. W Chinach większą rolę odgrywa komunikacja niewerbalna – obserwuje się gesty i sygnały, jakie wysyła partner do interpretowania informacji werbalnych. Spora część informacji przekazywana jest poprzez gesty uprzejmości, mowę ciała. Należy zwrócić uwagę, by mowa ciała, mimika itp. nie przeczyły wypowiadanej treści. Ekspresja wyrażona poprzez mimikę twarzy wysyła sygnał, który może być zaprzeczeniem informacji werbalnej. I tak np. wzdychanie i sapanie wyraża dezaprobatę i niezadowolenie; zmarszczone brwi oznaczają niechęć do danej informacji czy decyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele elementów mowy ciała typowej dla Europejczyków są w Chinach niemile widziane. Chińczycy nie witają się pocałunkiem w policzek, nie poklepują, nie przytulają. Nie jest praktykowaną gestykulacją, np. unoszenie rąk. Ruszanie dłońmi jest oznaką złego wychowania, tak samo jak publiczne okazywanie frustracji. 

Codziennie użycie języka chińskiego jest bardziej pośrednie niż w jakimkolwiek innym języku. W związku z wagą jaką Chińczycy przywiązują do zachowania twarzy i poszanowania reguł społecznych, często obchodzą meritum sprawy, mówiąc ”dookoła” i łagodząc wypowiedzi, używając zwrotów: ”być może, możliwe”, nawet jeśli wyrażają definitywne stwierdzenia lub wydając instrukcje. Szczerość jest w Chinach mniej ważna niż udany układ przyjacielski.

Polecamy: Jak zawierać kontrakt eksportowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA