REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie prawa i obowiązki ma agent?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Agent obowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony.
Agent obowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa agencyjna może być zawarta tylko między przedsiębiorcami. Na podstawie umowy agencyjnej agent przyjmuje zlecenie stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem. Stałe zlecenie może polegać na pośredniczeniu przy zwieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy.

Umowa agencyjna jest umową nazwaną, co oznacza, że jest ona określona przez odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego. Strony kształtując stosunek umowy agencyjnej mają dużą swobodę, warto jednak zwrócić uwagę na te obowiązki stron, które wynikają z ustawy i nie mogą zostać przez strony w umowie zmienione lub wyłączone.

REKLAMA

Zapoznaj się z wzorem umowy agencyjnej

Uprawnienia i obowiązki agenta:

  • jeżeli strony nie określą w umowie agencyjnej jakie wynagrodzenie należy się agentowi, agent ma prawo żądać wynagrodzenie zależnego od liczby lub wartości zawartych umów (prowizja) w wysokości zwyczajowo przyjętej w stosunkach danego rodzaju;
  • agent obowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony;
  • obowiązkiem dającego zlecenie jest informowanie agenta o wszystkich sprawach mających znaczenie, również na agencie ciąży ten sam obowiązek względem dającego zlecenie;
  • agent może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie;
  • agent może żądać prowizji od umów zawartych w czasie trwania umowy agencyjnej, jeżeli zostały one zawarte w wyniku działalności agenta, lub jeżeli umowy te zostały zawarte z klientami pozyskanymi przez agenta poprzednio;
  • agent ma prawo żądać prowizji także od umów zwartych bez jego udziału, ale w czasie trwania umowy agencyjnej. Prawo to przysługuje jedynie agentowi, któremu przyznane zostało prawo wyłączności w stosunku do oznaczonej grupy klientów lub obszaru geograficznego. Agent wyłączny może żądać prowizji również od umowy zawartej już po rozwiązaniu umowy agencyjnej, gdy klient złożył propozycję zawarcia umowy jeszcze przed rozwiązaniem umowy agencyjnej.

Zobacz: Czym umowa zlecenia różni się od umowy o dzieło?

Uprawnienia i obowiązki dającego zlecenie:

  • dający zlecenie również obowiązany jest do zachowania lojalności wobec agenta;
  • dający zlecenie może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • dający zlecenie ma bezwzględny obowiązek przekazywać agentowi dokumenty i informacje potrzebne do prawidłowego wykonania umowy jak i w rozsądnym czasie zawiadamiać agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy, oraz o niewykonaniu umowy;
  • dający zlecenie obowiązany jest zawiadomić agenta w rozsądnym czasie o tym, że liczba umów, których zawarcie przewiduje, lub ich wartość będzie znacznie niższa niż ta, której agent mógłby się normalnie spodziewać.

Zobacz: Umowa-współpraca

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA