REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za niewykonanie zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Prawo stwarza domniemanie, ze dłużnik odpowiada za niezachowanie należytej staranności, chyba że ze szczególnego przepisu albo z czynności prawnej wynika co innego.
Prawo stwarza domniemanie, ze dłużnik odpowiada za niezachowanie należytej staranności, chyba że ze szczególnego przepisu albo z czynności prawnej wynika co innego.

REKLAMA

REKLAMA

Strona jeśli zawarła umowę, ale nie wykonała swojego zobowiązania, będzie musiała ponieść tego konsekwencje. Odpowiedzialność dłużnika z tytułu niewykonania umów określona została przepisami Kodeksu cywilnego odpowiedzialnością kontraktową. Odpowiedzialność ta odnosi się do szkody, jaką poniosła druga strona, z powodu niewykonania świadczenia przez dłużnika.

Za co odpowiada dłużnik

Jak już wyżej pisaliśmy, dłużnik ponosi odpowiedzialność za szkodę, przy czym w miejscu tym należy zaznaczyć, że szkoda ta może być następstwem niewykonania lub tez niewłaściwego wykonania przez dłużnika zobowiązania, chyba że wykonanie jest następstwem okoliczności za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy serwis Odszkodowania

Rozmiary szkody

Odpowiedzialność kontraktowa obejmuje tylko szkody majątkowe, a dłużnik zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda ta wynikła i w granicach tych ma obowiązek naprawić szkodę. Szkoda obejmuje straty poniesione przez poszkodowanego a także utracone korzyści tj. korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Prawo stwarza domniemanie, ze dłużnik odpowiada za niezachowanie należytej staranności, chyba że ze szczególnego przepisu albo z czynności prawnej wynika co innego.

REKLAMA

Porównaj: Kto odpowiada za zderzenie z dzikim zwierzęciem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można zastrzec w umowie, że dłużnik nie będzie ponosił odpowiedzialności za szkodę, którą mógłby wyrządzić umyślnie. Oczywiście dodanie do umowy zapisu, w którym strony zaostrzą odpowiedzialność dłużnika ponad tą, o której mowa w przepisach, jest dopuszczalne.

Na mocy zawartej przez strony umowy, Firma A dostarczyła Firmie B określoną w umowie ilość środków chemicznych do ochrony roślin. Niestety przez pomyłkę pracownika firmy A, dostarczony został inny towar. Firma B zastosowała dostarczony przez kontrahenta środek na całym obszarze produkcji rolnej. W skutek zastosowania niewłaściwego środka, plantacja Firmy B została w całości zniszczona. W związku z zaistniałą sytuacją, Firma B nie będzie w stanie sprzedać zbiorów, które miała osiągnąć z tej plantacji. Czego poszkodowana spółka może domagać się od Firmy, która dostarczyła niewłaściwy towar? Poszkodowana spółka będzie mogła domagać się od drugiej strony umowy odszkodowania w wysokości obejmującej nie tylko rzeczywiście poniesione szkody, którą doznała na skutek nienależytego wykonania umowy przez drugą stronę, ale także szkody wynikającej z fakt, iż na skutek zniszczenia plantacji, nie będzie mogła sprzedać plonów (czyli utraconych korzyści).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA