REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowne kształtowanie odpowiedzialności dłużnika

Anna Dylewska
Prawnik w kancelarii e|n|w|c
Okoliczności obciążające dłużnika to przede wszystkim niezachowanie należytej staranności, wymaganej w stosunkach danego rodzaju, przy uwzględnieniu ich zawodowego charakteru.
Okoliczności obciążające dłużnika to przede wszystkim niezachowanie należytej staranności, wymaganej w stosunkach danego rodzaju, przy uwzględnieniu ich zawodowego charakteru.

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks cywilny zawiera jedynie ramowe zasady odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania- dopuszcza w tym zakresie daleko idące zmiany. Strony w umowie mogą zarówno rozszerzyć jak i zawęzić w stosunku do norm kodeksowych- zmiany te mają jednak swoje granice.

Kodeksowa regulacja nienależytego wykonania zobowiązania

REKLAMA

Odpowiedzialność dłużnika ujęta w Kodeksie Cywilnym polega na zobowiązaniu do naprawienia szkody, powstałej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem ciążącego na dłużniku obowiązku, chyba, że jest ono następstwem okoliczności, za które nie ponosi on odpowiedzialności. Przesłanką odpowiedzialności jest bezprawne zachowanie, polegające na niespełnieniu świadczenia, do którego dłużnik był zobowiązany lub wykonaniu go w sposób niezgodny z treścią zobowiązania, przewidzianego w umowie ("nienależytego" wykonania). W tym wypadku chodzi o faktyczne wykonanie obowiązku, jednak niezaspokajające interesu wierzyciela. 

REKLAMA

Okoliczności obciążające dłużnika to przede wszystkim niezachowanie należytej staranności, wymaganej w stosunkach danego rodzaju, przy uwzględnieniu ich zawodowego charakteru. Należyta staranność dłużnika w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej podlega każdorazowej ocenie i oznacza staranność dostosowaną do działającej osoby, przedmiotu, jakiego działanie dotyczy oraz okoliczności, w jakich działanie to następuje.

Więcej: Terminy na wykonanie zobowiązań

Umowne modyfikacje odpowiedzialności

REKLAMA

Ze względu na przyjętą w art. 3531 Kodeksu Cywilnego zasadę swobody umów, strony mają pełną dowolność w kształtowaniu odpowiedzialności dłużnika. Mogą zatem rozszerzać lub zawężać zakres okoliczności, za które dłużnik ponosi odpowiedzialność pod warunkiem, że treść lub cel takiej umowy nie sprzeciwia się właściwości danego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Możliwość rozszerzenia odpowiedzialności dłużnika została przewidziana bezpośrednio w art. 471 § 1 Kodeksu Cywilnego, zgodnie z którym, w drodze zawarcia odpowiedniego zastrzeżenia w umowie, dłużnik może przyjąć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu oznaczonych okoliczności, do których nie zobowiązuje go ustawa. W związku z tym, istnieje możliwość przyjęcia pełnej dowolności kształtowania zakresu okoliczności obciążających dłużnika, aż do odpowiedzialności bezwzględnej typu gwarancyjnego lub odpowiedzialności za cudze czyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak pamiętać, iż rozmiar ciążącego na dłużniku ryzyka odpowiedzialności nie może być określany w oderwaniu od treści konkretnego stosunku prawnego. Umowa powinna więc każdorazowo wskazywać zakres okoliczności konkretnego przypadku. Ich określenie może nastąpić np. przez wyliczenie zamkniętego kręgu okoliczności zwalniających – w tym wypadku wina dłużnika wydaje się jednoznaczna. Jak wskazuje orzecznictwo, w umowie można też wskazać, że dłużnik odpowiada za niewykonanie zobowiązania z powodu ściśle określonych okoliczności przypadkowych, a nawet za siłę wyższą. 

Więcej: Powódź jako siła wyższa

Odpowiedzialność nie może być zupełnie blankietowa

Zgodnie jednak ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, choć dopuszczalne jest wskazanie jedynie granicznych okoliczności, za które dłużnik ponosi odpowiedzialność, bez potrzeby ich konkretyzowania, to ogólne stwierdzenie o odpowiedzialności „bez względu na przyczyny” jest nie do przyjęcia. W żadnym razie niedopuszczalne będzie przyjęcie przez dłużnika odpowiedzialności za okoliczności dotyczące wierzyciela. W odniesieniu do umowy, w której mamy do czynienia z wieloma dłużnikami, umowne uregulowanie zakresu odpowiedzialności związanego z wykonywaniem zobowiązania nie będzie wiążące dla wierzyciela nie uczestniczącego w umowie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA