Specjalizacja w biznesie, czyli zrób to sam albo zleć specjalistom.
REKLAMA
REKLAMA
To od wielkości podmiotu, przedmiotu działalności, wiedzy i praktyki zależy czy zrobię to sam czy zlecę specjalistom.
REKLAMA
Można być liderem swojego biznesu dzięki korzystaniu z usług doradczych i outsourcingu (partnerzy biznesowi). Zarówno klient jak i partner biznesowy skupiają się jak najlepiej na swoim przedsięwzięciu.
Specjalista do spraw marketingu
REKLAMA
Jedną z usług doradczych, z których korzystają klienci są plany marketingowe. Dobrze jest generalnie wiedzieć do czego ten plan ma być potrzebny. Głównym zadaniem jest dotrzeć do potencjalnych klientów, zachęcić do korzystania z danego typu usług, zaspokoić ich oczekiwania oraz zagwarantować powrót klientów do naszych usług.
Ocena sytuacji marketingowej to krótki opis zamierzonego przedsięwzięcia, rodzaj oferowanej usługi, sposób realizacji założonych celów, prognozy sprzedażowe. Usługę kierujemy do określonego rynku docelowego tzn., charakterystyka odbiorców usługi i ich segmentacja. Ocena wielkości grupy docelowej pomoże wytyczyć kierunki rozwoju określonego pakietu usług.
Następnym etapem jest realna konkurencja. Stworzenie listy konkurencji i analiza ich usług. Jeżeli nie uzyskamy wystarczających informacji z stron internetowych to możemy zawsze się podszyć pod przyszłego klienta i poprosić o ofertę, tak aby cenniki były dla nas dostępne. Porównanie oferowanych usług nie jest problemem, natomiast co konkurencja robi od nas lepiej tak. W tej części planu marketingowego kluczowe jest czy nasza usługa jest lepsza (lub gorsza) od pozostałych na rynku.
REKLAMA
Częścią planu jest analiza SWOT, czyli określenie naszych mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń bezpośrednio wynikających z naszej działalności i konkurencji. Analizujemy mocne strony - co robimy najlepiej; słabe strony – co wymaga poprawy; zagrożenia – czynniki ekonomiczne, spadek popytu; szanse – docelowość usług oraz wzrost grupy docelowej.
Powyższe aspekty wyznaczają cele marketingowe nie tylko na okres 1 roku, 2 ale powyżej. Celami będą wprowadzanie nowej usługi, wykorzystanie nowych potrzeb rynkowych do zwiększenia sprzedaży (nowoczesne technologie IT). Krótkoterminowe cele są podstawą do zbudowania celów długoterminowych. Zdarzenia losowe, polityczne i ekonomiczne mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie założonych celów.
Plan marketingowy nie może istnieć bez strategii i programu działań. Strategia dotyczy produktu, sprzedaży, promocji i konkurencji. Opis planowanych i realizowanych już działań zmierzających do rozwoju usług, opis sposobu przewagi konkurencji, opis strategii sprzedaży, planów promocyjnych. To wszystko musi być podsumowane harmonogramem działań. Harmonogram określa szczegółowo elementy i zadania, osoby odpowiedzialne za ich realizację, dzięki czemu można na bieżąco analizować efekty podjętych działań.
Strategia dla małej i średniej firmy.
Końcowy etap to budżetowanie tzn. zestawienie planowanych wydatków z zakładanymi dochodami firmy. Wydatki są determinowane przez aktualną sytuację na rynku. Czasami ciężko jest określić jakie nakłady poniesiemy za parę miesięcy na różnego rodzaju koszty, dlatego należy aktywnie śledzić rynek.
Pamiętajmy, że plan marketingowy musi być silnie osadzony w realiach, możesz go napisać sam lub zlecić specjalistom, a to już Twoje ryzyko lub wyzwanie!
Autor: Agnieszka Ruder – Dyrektor Działu Usług Księgowych w FPA Group Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.