reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jaka powinna być strategia małej i średniej firmy?

Jaka powinna być strategia małej i średniej firmy?

Strategia jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Odpowiednio przemyślana pozwala na długoterminowe odnoszenie sukcesów.

Termin „strategia” pochodzi od greckiego słowa strategos, które oznacza kierowanie wojskami z pozycji naczelnego wodza. Pojęciem tym zaczęto się posługiwać co najmniej 400 lat p.n.e., chociaż w piśmiennictwie pojawiło się ono dopiero pod koniec XVIII wieku. Od tego czasu aż do mniej więcej lat sześćdziesiątych XX wieku kategoria ta odnosiła się przede wszystkim do terminologii wojskowej, w której strategię rozumiano jako dział sztuki wojennej obejmujący przygotowanie i prowadzenie wojny jako całości. W pierwszych dekadach XX wieku strategię utożsamiano z programem działania firmy, tworzonym na podstawie analizy nieodległej przyszłości. Opracowanie takiego programu ułatwiało funkcjonowanie organizacji, a zwłaszcza zarządzanie w coraz trudniejszych warunkach zewnętrznych.

Polecamy: serwis Mała firma

Strategia przedsiębiorstwa jest to kierunek i zakres działania, który firma zamierza przyjąć w drugim terminie, aby osiągnąć swoje cele i zyskać przewagę konkurencyjną. Strategia ma na celu zaadaptowanie przedsiębiorstwa i jego działań do zmian zachodzących w jego środowisku w taki sposób, aby zapewnić firmie długotrwałe funkcjonowanie i rozwój. Obejmuje ogół działania przedsiębiorstwa oraz bierze pod uwagę środowisko wewnętrzne i zewnętrzne. Strategia pomaga osiąga długoterminowe sukcesy.

Wiele badań wskazuje na to, że przedsiębiorstwa tworzące i realizujące strategie biznesowe w długim terminie radzą sobie lepiej. Wynika to z tego, że skuteczniej dostosowują się one do zmieniających się warunków. Przedsiębiorstwa nietworzące strategii znacznie częściej są zaskakiwane zmianami w otoczeniu i reagują na nie zbyt późno.

Polecamy: Jakie korzyści mogą wynikać z przemyślanej strategii

Większość strategii opiera się na konkretnych przewidywaniach dotyczących przyszłości. Niestety, przyszłość jest wysoce nieprzewidywalna. Co gorsza, aby osiągnąć przełomowy sukces, strategię trzeba wdrażać w sposób wykluczający jej adaptację do zmienionego otoczenia, gdy przyszłość mija się z przewidywaniami. W efekcie powstaje paradoks strategii: strategie z największymi szansami na sukces niosą ze sobą także największe ryzyko porażki. Udana strategia pozwala przedsiębiorstwu tworzyć i chwytać wartość. By tworzy wartość, firma musi utrzymywać więź z klientami.

Aby firma chwytała wartość, jej strategia musi być odporna na naśladownictwo ze strony konkurentów. Usatysfakcjonowanie klientów w sposób niemożliwy do skopiowania przez konkurentów wymaga dokonania istotnych wyborów na rzecz danej strategii, czyli strategicznych trwałych wyborów dotyczących unikalnych rozwiązań lub szczególnych usług.

Autor: Paweł Frankowski. Artykuł jest fragmentem książki Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Szymański

Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama