Jakie korzyści mogą wynikać z przemyślanej strategii
REKLAMA
REKLAMA
Strategia to kompleksowy plan osiągania celów. To proces ustalania długookresowych zamierzeń, wyboru kierunków działania oraz alokacji zasobów niezbędnych do osiągnięcia tych założeń. Podstawowa zasada, której warto się trzyma, mówi, aby mierzyć siły na zamiary, czyli nie starać się od razu konkurować ze swoimi najsilniejszymi przeciwnikami na rynku. Zamiast walczy z silnym konkurentem, który ma już ugruntowaną pozycję w branży i w internecie, lepiej spróbować znaleźć dla swojej firmy taką niszę rynkową, w której można by zaoferować dużo więcej niż konkurencja. Można też oczywiście szukać takiej niszy, która nie jest opłacalna dla naszych konkurentów.
REKLAMA
Są trzy rodzaje korzyści, jakie może odnieść firma, która pierwsza wejdzie z produktem na rynek:
- Chronione prawem autorskim, patentami i licencjami technologie użyte do stworzenia innowacyjnych usług (rozwiązań) powstrzymują ataki konkurentów. Dzięki temu producent/dystrybutor uzyskuje możliwość czerpania korzyści z tymczasowego monopolu na jego produkt.
- Nazwa pierwszego dostępnego na rynku produktu może zostać zaakceptowana przez konsumentów i używana jako synonim grupy produktów lub usługi, nawet jeśli ich producentami są naśladowcy. Przykładami serwisów, którym się to udało, są między innymi Allegro - serwis aukcyjny, Nasza-Klasa - serwis społecznościowy, Onet, Wirtualna Polska, Interia - serwisy informacyjne, Google - wyszukiwarka internetowa, mBank - bank internetowy.
- Koszty zmiany usługi, która stanie się standardem, zarówno finansowe, jak i niefinansowe (czas poświęcony na przyzwyczajenie się, niewygoda), mogą się okazać zbyt wysokie dla internautów (konsumentów), którzy pozostaną lojalnymi użytkownikami serwisu wprowadzonego na rynek jako pierwszy.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
REKLAMA
Co ciekawe, firmy (serwisy internetowe), które nie wprowadzają usługi (rozwiązania) jako pierwsze, ale są wczesnymi naśladowcami, także odnoszą z tego korzyści. Serwisy wprowadzające usługi oparte na technologiach, które zdobyły już zaufanie konsumentów, mają większe szanse na szybki sukces rynkowy. Rozwiązania oparte na technologiach, które zdobyły już zaufanie konsumentów, mają większe szanse na szybki sukces rynkowy.
Podczas szukania rozwiązań technologicznych, które planuje się wdrożyć, aby zaskoczy klienta, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: „Na co gotowi są moi klienci?”. Ludzie (także internauci) nie lubią być zaskakiwani, a nawet jeśli lubią - oczekują prostych wskazówek, co zrobić, aby osiągnąć dany efekt.
Polecamy: Na czym polega zarządzanie strategiczne
Autor: Paweł Frankowski. Artykuł jest fragmentem książki Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.