REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniamy konstruując kreatywne CV?

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Kreatywne CV
Kreatywne CV

REKLAMA

REKLAMA

Kreatywne CV szturmem podbija rynek pracy – przez co decyduje się na nie coraz większa liczba kandydatów. Jaka jest granica między kreatywnym CV, a CV nie spełniającym swego podstawowego zadania?

REKLAMA

Z pewnością zgodzicie się ze mną, że każde CV (niezależnie od tego czy będzie to klasyczna czy też  innowacyjna jego odsłona) stanowi wizytówkę kandydata. Ma ono na celu jak najlepsze zaprezentowanie jego kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by nasza wizytówka godnie spełniała swoje zadanie. Aby tak się stało, należy pamiętać o pewnych stałych elementach życiorysu, bez których dokument może zostać wykluczony z procesu rekrutacji a my stracimy szansę na zaprezentowanie swojej kandydatury na indywidualnym spotkaniu z pracodawcą i pozbawimy się możliwości otrzymania pracy. 

REKLAMA

Pamiętajmy więc o tym, aby konstruując swoje kreatywne CV (oprócz realizacji wizji względem jego kształtu, formy czy grafiki) dokonać w nim rzetelnej analizy swojego doświadczenia zawodowego, ścieżki edukacyjnej oraz niezwiązanej z pracą zawodową aktywności, którą być może warto zaprezentować potencjalnemu pracodawcy (unikatowe hobby, działalność społeczna, samorealizacja np. na gruncie literackim czy dziennikarskim, etc.).

Niżej prezentuję listę najczęściej popełnianych błędów w konstruowaniu kreatywnego CV:

Brak danych osobowych kandydata

REKLAMA

Okazuje się, że choć powszechnie wiadomo, iż CV powinno zawierać podstawowe dane osobowe (takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu kontaktowego), kandydaci zapominają o ich umieszczeniu w swoich kreatywnych CV. To bardzo duży błąd.

Załóżmy, że nasze nieszablonowe CV wywarło na pracodawcy ogromne wrażenie: nie dość, że spełniło jego oczekiwania względem kreatywności kandydata, to dodatkowo nasze doświadczenie również idealnie wpasowało się w opis stanowiska, na które aplikowaliśmy. Niestety zabrakło w nim podstawowych danych identyfikujących kandydata... Jak zatem w takiej sytuacji dany pracodawca może się z nami skontaktować? Nie ma szans. Niestety w tym przypadku nie wydarzy się nic więcej poza dużym wrażeniem, jakie wywarło na nim nasze CV (i pewnie jeszcze większym zdziwieniem, kiedy uświadomił sobie, że nie dowie się, kto jest jego autorem). Szkoda, bo przez własną nieuwagę straciliśmy właśnie szansę na otrzymanie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kreatywne CV – czy dla każdego?

Brak precyzyjnych informacji na temat kandydata

Wiele osób myśli, że decydując się na wysyłanie kreatywnego życiorysu, może w takim dokumencie zawrzeć wszystko, co tylko im się spodoba. Nieprawda. Kreatywne CV, oprócz tego, że jest innowacyjne i nietuzinkowe, powinno być również profesjonalne i być nośnikiem konkretnych informacji na temat kandydata. Pamiętajmy zatem, że redagowanie CV to nie czas na tworzenia elaboratów na swój temat. Rekruter w otrzymanej aplikacji szuka określonych treści, dlatego radzę skupić się na krótkim i treściwym przedstawieniu faktów.

Nieumiejętne selekcjonowanie informacji na swój temat

Typowym, popełnianym przez wielu kandydatów błędem, jest umieszczanie w CV każdej informacji, która ma związek z ich ścieżką edukacyjną i zawodową. I, jeśli nie razi to w przypadku aplikacji wysyłanych przez studentów czy absolwentów, którzy nie posiadają jeszcze żadnego doświadczenia zawodowego, to w przypadku osób funkcjonujących już pewien czas na rynku pracy będzie to wręcz karygodne.

Już nie raz pisano o tym, że rekruter na zapoznanie się z CV kandydata do pracy nie może poświęcić zbyt wiele czasu. W jego pracy również liczy się wydajność, dlatego nie może on sobie pozwolić na czytanie „od deski do deski” wielostronicowego dziwoląga opisującego w szczegółach doświadczenie kandydata. Czyli jeśli posiadamy już pewne doświadczenie zawodowe, swobodnie możemy pominąć w CV informacje dotyczące praktyk studenckich, stażu czy sezonowych prac wakacyjnych, które zwykle nie są w żaden sposób związane z naszą aktualną specjalizacją zawodową. To samo dotyczy informacji na temat wykształcenia – wierzcie mi, wystarczy podać ostatnie. Nie warto też przesadnie rozpisywać się na temat swoich zainteresowań – wystarczy kilka krótkich haseł, które ewentualnie będziemy mieli sposobność rozwinąć w trakcie indywidualnego spotkania z przyszłym pracodawcą (pod warunkiem, że będą to rzeczywiste zainteresowania i będziemy w stanie na ich temat powiedzieć coś więcej niż tylko: „Interesuje mnie książka, może, muzyka i psychologia”).

Polecamy: Jak przygotować kreatywne CV?

Nieczytelna forma dokumentu

Zadbajmy o to, aby pracodawca, który otrzyma od nas kreatywne CV, miał również możliwość odczytania umieszczonych w nim treści. Zbyt mała czcionka, czy czcionka z wieloma ozdobnikami może okazać się całkowicie nieczytelna. Grafika wykorzystana w naszym CV może totalnie przesłonić treść, a rażące lub „gryzące” się kolory mogą skutecznie zniechęcić do lektury. Co może się wydarzyć np. w przypadku, kiedy nasze kreatywne, bardzo kolorowe graficzne CV trafi w ręce daltonisty? Prawda, że niezręcznie? Dobrym rozwiązaniem będzie wysyłanie dodatkowo klasycznego życiorysu – tak na wszelki wypadek, gdyby np. pracodawca miał problem z analizą kreatywnego CV lub chciał je sobie wydrukować czy wprowadzić do bazy kandydatów.  Ponadto, w klasycznym CV będzie miał on okazję odnaleźć te informacje, których poszukuje.

Kreatywność na siłę

Jako, że kreatywne CV jest „trendy”, wielu kandydatów bezrefleksyjnie wysyła je w odpowiedzi na każde interesujące ich ogłoszenie o pracę. To chyba największy błąd, jaki możemy popełnić. Warto zatem przed wysłaniem CV zastanowić się nad tym czy stanowisko, o które się ubiegamy wymaga kreatywności. A może bardziej pożądane będzie wykazanie się skrupulatnością, umiejętnością dokonywania analiz, podsumowań, przywiązaniem do tradycji i schematów, pewnych ogólnie przyjętych norm? Czy wybrana przez nas forma prezentacji będzie odpowiadała pracodawcy, czy utrafi w jego gust a może wręcz przeciwnie. I czy w związku z tym warto ryzykować?

Polecamy: Jak stworzyć odpowiednie CV?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA