REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniamy konstruując kreatywne CV?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Kreatywne CV
Kreatywne CV

REKLAMA

REKLAMA

Kreatywne CV szturmem podbija rynek pracy – przez co decyduje się na nie coraz większa liczba kandydatów. Jaka jest granica między kreatywnym CV, a CV nie spełniającym swego podstawowego zadania?

REKLAMA

Z pewnością zgodzicie się ze mną, że każde CV (niezależnie od tego czy będzie to klasyczna czy też  innowacyjna jego odsłona) stanowi wizytówkę kandydata. Ma ono na celu jak najlepsze zaprezentowanie jego kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by nasza wizytówka godnie spełniała swoje zadanie. Aby tak się stało, należy pamiętać o pewnych stałych elementach życiorysu, bez których dokument może zostać wykluczony z procesu rekrutacji a my stracimy szansę na zaprezentowanie swojej kandydatury na indywidualnym spotkaniu z pracodawcą i pozbawimy się możliwości otrzymania pracy. 

REKLAMA

Pamiętajmy więc o tym, aby konstruując swoje kreatywne CV (oprócz realizacji wizji względem jego kształtu, formy czy grafiki) dokonać w nim rzetelnej analizy swojego doświadczenia zawodowego, ścieżki edukacyjnej oraz niezwiązanej z pracą zawodową aktywności, którą być może warto zaprezentować potencjalnemu pracodawcy (unikatowe hobby, działalność społeczna, samorealizacja np. na gruncie literackim czy dziennikarskim, etc.).

Niżej prezentuję listę najczęściej popełnianych błędów w konstruowaniu kreatywnego CV:

Brak danych osobowych kandydata

REKLAMA

Okazuje się, że choć powszechnie wiadomo, iż CV powinno zawierać podstawowe dane osobowe (takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu kontaktowego), kandydaci zapominają o ich umieszczeniu w swoich kreatywnych CV. To bardzo duży błąd.

Załóżmy, że nasze nieszablonowe CV wywarło na pracodawcy ogromne wrażenie: nie dość, że spełniło jego oczekiwania względem kreatywności kandydata, to dodatkowo nasze doświadczenie również idealnie wpasowało się w opis stanowiska, na które aplikowaliśmy. Niestety zabrakło w nim podstawowych danych identyfikujących kandydata... Jak zatem w takiej sytuacji dany pracodawca może się z nami skontaktować? Nie ma szans. Niestety w tym przypadku nie wydarzy się nic więcej poza dużym wrażeniem, jakie wywarło na nim nasze CV (i pewnie jeszcze większym zdziwieniem, kiedy uświadomił sobie, że nie dowie się, kto jest jego autorem). Szkoda, bo przez własną nieuwagę straciliśmy właśnie szansę na otrzymanie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kreatywne CV – czy dla każdego?

Brak precyzyjnych informacji na temat kandydata

Wiele osób myśli, że decydując się na wysyłanie kreatywnego życiorysu, może w takim dokumencie zawrzeć wszystko, co tylko im się spodoba. Nieprawda. Kreatywne CV, oprócz tego, że jest innowacyjne i nietuzinkowe, powinno być również profesjonalne i być nośnikiem konkretnych informacji na temat kandydata. Pamiętajmy zatem, że redagowanie CV to nie czas na tworzenia elaboratów na swój temat. Rekruter w otrzymanej aplikacji szuka określonych treści, dlatego radzę skupić się na krótkim i treściwym przedstawieniu faktów.

Nieumiejętne selekcjonowanie informacji na swój temat

Typowym, popełnianym przez wielu kandydatów błędem, jest umieszczanie w CV każdej informacji, która ma związek z ich ścieżką edukacyjną i zawodową. I, jeśli nie razi to w przypadku aplikacji wysyłanych przez studentów czy absolwentów, którzy nie posiadają jeszcze żadnego doświadczenia zawodowego, to w przypadku osób funkcjonujących już pewien czas na rynku pracy będzie to wręcz karygodne.

Już nie raz pisano o tym, że rekruter na zapoznanie się z CV kandydata do pracy nie może poświęcić zbyt wiele czasu. W jego pracy również liczy się wydajność, dlatego nie może on sobie pozwolić na czytanie „od deski do deski” wielostronicowego dziwoląga opisującego w szczegółach doświadczenie kandydata. Czyli jeśli posiadamy już pewne doświadczenie zawodowe, swobodnie możemy pominąć w CV informacje dotyczące praktyk studenckich, stażu czy sezonowych prac wakacyjnych, które zwykle nie są w żaden sposób związane z naszą aktualną specjalizacją zawodową. To samo dotyczy informacji na temat wykształcenia – wierzcie mi, wystarczy podać ostatnie. Nie warto też przesadnie rozpisywać się na temat swoich zainteresowań – wystarczy kilka krótkich haseł, które ewentualnie będziemy mieli sposobność rozwinąć w trakcie indywidualnego spotkania z przyszłym pracodawcą (pod warunkiem, że będą to rzeczywiste zainteresowania i będziemy w stanie na ich temat powiedzieć coś więcej niż tylko: „Interesuje mnie książka, może, muzyka i psychologia”).

Polecamy: Jak przygotować kreatywne CV?

Nieczytelna forma dokumentu

Zadbajmy o to, aby pracodawca, który otrzyma od nas kreatywne CV, miał również możliwość odczytania umieszczonych w nim treści. Zbyt mała czcionka, czy czcionka z wieloma ozdobnikami może okazać się całkowicie nieczytelna. Grafika wykorzystana w naszym CV może totalnie przesłonić treść, a rażące lub „gryzące” się kolory mogą skutecznie zniechęcić do lektury. Co może się wydarzyć np. w przypadku, kiedy nasze kreatywne, bardzo kolorowe graficzne CV trafi w ręce daltonisty? Prawda, że niezręcznie? Dobrym rozwiązaniem będzie wysyłanie dodatkowo klasycznego życiorysu – tak na wszelki wypadek, gdyby np. pracodawca miał problem z analizą kreatywnego CV lub chciał je sobie wydrukować czy wprowadzić do bazy kandydatów.  Ponadto, w klasycznym CV będzie miał on okazję odnaleźć te informacje, których poszukuje.

Kreatywność na siłę

Jako, że kreatywne CV jest „trendy”, wielu kandydatów bezrefleksyjnie wysyła je w odpowiedzi na każde interesujące ich ogłoszenie o pracę. To chyba największy błąd, jaki możemy popełnić. Warto zatem przed wysłaniem CV zastanowić się nad tym czy stanowisko, o które się ubiegamy wymaga kreatywności. A może bardziej pożądane będzie wykazanie się skrupulatnością, umiejętnością dokonywania analiz, podsumowań, przywiązaniem do tradycji i schematów, pewnych ogólnie przyjętych norm? Czy wybrana przez nas forma prezentacji będzie odpowiadała pracodawcy, czy utrafi w jego gust a może wręcz przeciwnie. I czy w związku z tym warto ryzykować?

Polecamy: Jak stworzyć odpowiednie CV?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA