REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniamy konstruując kreatywne CV?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Kreatywne CV
Kreatywne CV

REKLAMA

REKLAMA

Kreatywne CV szturmem podbija rynek pracy – przez co decyduje się na nie coraz większa liczba kandydatów. Jaka jest granica między kreatywnym CV, a CV nie spełniającym swego podstawowego zadania?

REKLAMA

Z pewnością zgodzicie się ze mną, że każde CV (niezależnie od tego czy będzie to klasyczna czy też  innowacyjna jego odsłona) stanowi wizytówkę kandydata. Ma ono na celu jak najlepsze zaprezentowanie jego kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by nasza wizytówka godnie spełniała swoje zadanie. Aby tak się stało, należy pamiętać o pewnych stałych elementach życiorysu, bez których dokument może zostać wykluczony z procesu rekrutacji a my stracimy szansę na zaprezentowanie swojej kandydatury na indywidualnym spotkaniu z pracodawcą i pozbawimy się możliwości otrzymania pracy. 

REKLAMA

Pamiętajmy więc o tym, aby konstruując swoje kreatywne CV (oprócz realizacji wizji względem jego kształtu, formy czy grafiki) dokonać w nim rzetelnej analizy swojego doświadczenia zawodowego, ścieżki edukacyjnej oraz niezwiązanej z pracą zawodową aktywności, którą być może warto zaprezentować potencjalnemu pracodawcy (unikatowe hobby, działalność społeczna, samorealizacja np. na gruncie literackim czy dziennikarskim, etc.).

Niżej prezentuję listę najczęściej popełnianych błędów w konstruowaniu kreatywnego CV:

Brak danych osobowych kandydata

REKLAMA

Okazuje się, że choć powszechnie wiadomo, iż CV powinno zawierać podstawowe dane osobowe (takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu kontaktowego), kandydaci zapominają o ich umieszczeniu w swoich kreatywnych CV. To bardzo duży błąd.

Załóżmy, że nasze nieszablonowe CV wywarło na pracodawcy ogromne wrażenie: nie dość, że spełniło jego oczekiwania względem kreatywności kandydata, to dodatkowo nasze doświadczenie również idealnie wpasowało się w opis stanowiska, na które aplikowaliśmy. Niestety zabrakło w nim podstawowych danych identyfikujących kandydata... Jak zatem w takiej sytuacji dany pracodawca może się z nami skontaktować? Nie ma szans. Niestety w tym przypadku nie wydarzy się nic więcej poza dużym wrażeniem, jakie wywarło na nim nasze CV (i pewnie jeszcze większym zdziwieniem, kiedy uświadomił sobie, że nie dowie się, kto jest jego autorem). Szkoda, bo przez własną nieuwagę straciliśmy właśnie szansę na otrzymanie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kreatywne CV – czy dla każdego?

Brak precyzyjnych informacji na temat kandydata

Wiele osób myśli, że decydując się na wysyłanie kreatywnego życiorysu, może w takim dokumencie zawrzeć wszystko, co tylko im się spodoba. Nieprawda. Kreatywne CV, oprócz tego, że jest innowacyjne i nietuzinkowe, powinno być również profesjonalne i być nośnikiem konkretnych informacji na temat kandydata. Pamiętajmy zatem, że redagowanie CV to nie czas na tworzenia elaboratów na swój temat. Rekruter w otrzymanej aplikacji szuka określonych treści, dlatego radzę skupić się na krótkim i treściwym przedstawieniu faktów.

Nieumiejętne selekcjonowanie informacji na swój temat

Typowym, popełnianym przez wielu kandydatów błędem, jest umieszczanie w CV każdej informacji, która ma związek z ich ścieżką edukacyjną i zawodową. I, jeśli nie razi to w przypadku aplikacji wysyłanych przez studentów czy absolwentów, którzy nie posiadają jeszcze żadnego doświadczenia zawodowego, to w przypadku osób funkcjonujących już pewien czas na rynku pracy będzie to wręcz karygodne.

Już nie raz pisano o tym, że rekruter na zapoznanie się z CV kandydata do pracy nie może poświęcić zbyt wiele czasu. W jego pracy również liczy się wydajność, dlatego nie może on sobie pozwolić na czytanie „od deski do deski” wielostronicowego dziwoląga opisującego w szczegółach doświadczenie kandydata. Czyli jeśli posiadamy już pewne doświadczenie zawodowe, swobodnie możemy pominąć w CV informacje dotyczące praktyk studenckich, stażu czy sezonowych prac wakacyjnych, które zwykle nie są w żaden sposób związane z naszą aktualną specjalizacją zawodową. To samo dotyczy informacji na temat wykształcenia – wierzcie mi, wystarczy podać ostatnie. Nie warto też przesadnie rozpisywać się na temat swoich zainteresowań – wystarczy kilka krótkich haseł, które ewentualnie będziemy mieli sposobność rozwinąć w trakcie indywidualnego spotkania z przyszłym pracodawcą (pod warunkiem, że będą to rzeczywiste zainteresowania i będziemy w stanie na ich temat powiedzieć coś więcej niż tylko: „Interesuje mnie książka, może, muzyka i psychologia”).

Polecamy: Jak przygotować kreatywne CV?

Nieczytelna forma dokumentu

Zadbajmy o to, aby pracodawca, który otrzyma od nas kreatywne CV, miał również możliwość odczytania umieszczonych w nim treści. Zbyt mała czcionka, czy czcionka z wieloma ozdobnikami może okazać się całkowicie nieczytelna. Grafika wykorzystana w naszym CV może totalnie przesłonić treść, a rażące lub „gryzące” się kolory mogą skutecznie zniechęcić do lektury. Co może się wydarzyć np. w przypadku, kiedy nasze kreatywne, bardzo kolorowe graficzne CV trafi w ręce daltonisty? Prawda, że niezręcznie? Dobrym rozwiązaniem będzie wysyłanie dodatkowo klasycznego życiorysu – tak na wszelki wypadek, gdyby np. pracodawca miał problem z analizą kreatywnego CV lub chciał je sobie wydrukować czy wprowadzić do bazy kandydatów.  Ponadto, w klasycznym CV będzie miał on okazję odnaleźć te informacje, których poszukuje.

Kreatywność na siłę

Jako, że kreatywne CV jest „trendy”, wielu kandydatów bezrefleksyjnie wysyła je w odpowiedzi na każde interesujące ich ogłoszenie o pracę. To chyba największy błąd, jaki możemy popełnić. Warto zatem przed wysłaniem CV zastanowić się nad tym czy stanowisko, o które się ubiegamy wymaga kreatywności. A może bardziej pożądane będzie wykazanie się skrupulatnością, umiejętnością dokonywania analiz, podsumowań, przywiązaniem do tradycji i schematów, pewnych ogólnie przyjętych norm? Czy wybrana przez nas forma prezentacji będzie odpowiadała pracodawcy, czy utrafi w jego gust a może wręcz przeciwnie. I czy w związku z tym warto ryzykować?

Polecamy: Jak stworzyć odpowiednie CV?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA