REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować kreatywne CV?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Kreatywne CV
Kreatywne CV

REKLAMA

REKLAMA

Kreatywne CV z założenia ma wykraczać poza pewne schematy. Ma być formą dokumentu aplikacyjnego, w którym kandydat przy użyciu nietypowej techniki zaprezentuje swoją osobę potencjalnemu pracodawcy. Jak zatem przygotować takie nieszablonowe CV?

Najważniejszy jest dobry pomysł – ma być chwytliwy i skuteczny

REKLAMA

W Internecie znajdziemy wiele przykładów, jak może wyglądać nietuzinkowe CV. Pamiętajmy jednak o tym, że pomysł powinien wyjść z naszej głowy - idealnie, gdyby był unikatowy. Nie warto powielać wykorzystanych już pomysłów. Po pierwsze możemy spalić swoją kandydaturę już na wstępie, lub nie uda się nam potwierdzić swojej kreatywności podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy próbki pracy, jaką będziemy musieli wykonać np. w trakcie Assessment Center. Po drugie, może dojść do takiej paradoksalnej sytuacji, w której pracodawca otrzyma kilka identycznych lub bardzo podobnych kreatywnych życiorysów, które różnić się będą jedynie indywidualnymi danymi każdego z kandydatów. Trochę wstyd, nieprawdaż?

REKLAMA

Jeśli zatem decydujemy się już na przygotowanie takiego kreatywnego CV musimy mieć pewną wiedzę na temat tego, jakich sposobów używali inni przed nami. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że nie jesteśmy w stanie sprawdzić każdej metody. Od czego jednak mamy Internet?

Polecamy: Kreatywne CV – czy dla każdego?

Wystarczy odpowiedni search i dowiemy się, jakie chwyty zostały już mocno wyeksploatowane przez poszukujących inspiracji kandydatów. Np. bardzo popularne wśród architektów wysyłanie CV w formie makiety budynku lub CV w kształcie puzzli, klocków czy ulotki. To wszystko już było. Powtarzam dla utrwalenia, zatem, że ściągnięcie pomysłu od kogoś innego może zadziałać na naszą niekorzyść (warto się zastanowić, czy chcemy podjąć takie ryzyko).

A jak powszechnie rozumie się pojęcie kreatywnego CV?

Otóż, większość kandydatów najprawdopodobniej kreatywne CV utożsamia z kolorowym, posiadającym ciekawą formę graficzną życiorysem, jaki można przesłać do pracodawcy w formie zdjęcia lub PDF czy pokazu slajdów. Tymczasem obdarzeni bogatą wyobraźnią kandydaci potrafią przygotować naprawdę zaskakujące CV.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niżej prezentuję kilka przykładów niestandardowych CV:

  • makiety, puzzle, klocki
  • ulotki lub CV nadrukowane na koszulki rozdawane pod siedzibą pracodawcy
  • billboard wyeksponowany w pobliżu siedziby pożądanego pracodawcy
  • doświadczenie zawodowe wypisane na twarzy modelki i uwiecznione na zdjęciu (wizaż)
  • CV w formie gazety (np. PR)
  • CV na pudełku na pizzę czy chińszczyznę, z którymi życiorys zostanie dostarczony do osoby podejmującej decyzje personalne w firmie (np. dla managera sieci restauracji)
  • mapa Google
  • filmik z nagraniem zawodowego dorobku kandydata na YouTube lub wysłany do pracodawcy na płycie DVD
  • życiorys w formie książki lub komiksu
  • tajemnicze CV w formie listu w butelce
  • CV w formie gry komputerowej

To tylko niektóre z pomysłów, na jakie wpadli kandydaci w trakcie poszukiwania pracy. Wśród projektów kreatywnych CV znajdziemy też takie, które kandydaci stosują często i ze szczególnym upodobaniem: prezentacja, strona www, Video CV oraz CV w postaci projektu graficznego.

Polecamy: Kłamstwa w CV

Prześledźmy je po kolei:

REKLAMA

CV w formie prezentacji – wydaje się być ciekawym pomysłem w przypadku aplikowania na stanowiska, w  których liczą się „słupki i wyniki” (np. sprzedaż). Prezentacja, oprócz standardowych danych, jakie powinny być uwzględnione w CV, może zawierać: wykresy, tabele, animacje, pliki graficzne – czyli wszystko to, co może nam pomóc w lepszych zaprezentowaniu swojej osoby a przede wszystkim wyników i sukcesów zawodowych (jak np.: wzrosty sprzedaży, ścieżki kariery, nagrody, wdrożone projekty, etc.). Minusem może być zbyt duża objętość i tzw. przerost formy nad treścią, kiedy prezentacja  zawiera zbyt dużo, niewnoszących wiele do danej rekrutacji dodatków. Dlatego, decydując się na wykorzystanie tej metody, musimy pamiętać o tym, by każdy przygotowany przez nas slajd miał sens. Ponadto, prezentacja powinna być w miarę krótka, w przeciwnym razie znuży pracodawcę i może mu zasugerować, że np. dany kandydat nie potrafi selekcjonować informacji i nadawać im rangi.

CV w postaci filmu video – ta forma CV daje nam szerokie pole do popisu i możliwość zaprezentowania naszych umiejętności komunikacyjnych, autoprezentacji i budowania kontaktu z potencjalnym nieznanym odbiorcą. Zdecydowanie do polecenia w przypadku ubiegania się o stanowiska związane z wszelkiego rodzaju ekspozycją (rzecznik prasowy, PR-owiec, marketingowiec, dziennikarz, reporter, sprzedawca, manager, ale też szkoleniowiec, wykładowca czy coach). Innymi słowy Video CV to doskonałe narzędzie dla każdego, kto w swojej pracy musi nawiązywać kontakty z innymi. Nie porywajmy się na tę formę prezentacji swojej kandydatury, jeśli wiemy, że kamera nas peszy, przez co możemy mieć pewne problemy z lekkością naszej wypowiedzi i wypadniemy bardzo sztucznie a może nawet komicznie. Nie jestem też przekonana co do wykorzystania Video CV przez osoby niefotogeniczne – pamiętajmy, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Może zatem nie warto filmem psuć tego efektu?

CV w postaci strony www – tę metodę regularnie wybierają osoby zajmujące się projektowaniem stron internetowych, grafiką, projektowaniem aplikacji internetowych i flashowych, etc. Szczególnie polecam: webmasterom, grafikom, programistom, czy copywriterom. Dzięki temu, dostarczamy pracodawcy dodatkowych informacji na temat naszych umiejętności w w/w obszarach. Nie warto decydować się na ten rodzaj CV, kiedy nasze doświadczenie jest jeszcze zbyt małe i zwyczajnie nie będziemy mieli czym zapełnić przestrzeni na takiej stronie www. Pamiętajmy też, że strona www jest naszą oficjalną wizytówką, zatem nie możemy traktować jej jak osobistego bloga. Ponadto, jeśli brakuje nam kompetencji w zakresie przygotowania szaty graficznej, nawigacji i zarządzania stroną, nie strzelajmy sobie w kolano i darujmy sobie tę formę CV.

 CV w postaci projektu graficznego – to bardzo interesująca forma przekazywania informacji na swój temat, ujawniająca naszą wrażliwość artystyczną, gust, ale i umiejętność obsługi programów graficznych. Minus: może okazać się, że nasz gust totalnie nie odpowiada pracodawcy. Konsekwencje mogą być opłakane a CV wyląduje w koszu. Przypominam raz jeszcze, że i w tym przypadku liczy się pierwsze wrażenie. Tak samo jeśli projekt będzie przygotowany niechlujnie, bądź widać będzie nieudolne wykorzystanie narzędzi. A zatem, jeśli nie potrafimy obsługiwać programów graficznych a nasz zmysł estetyczny wzbudza wątpliwości – odstąpmy od wysyłania tego typu CV.

Polecamy: Jakie błędy popełniamy w trakcie poszukiwania pracy?

„De gustibus non est disputandum”, ale...

Na koniec kilka ważnych spostrzeżeń. Choć gusta nie podlegają dyskusji, to decydując się na wysłanie nieszablonowego CV, musimy liczyć się z nimi. Wierzę, iż nie trzeba też specjalnie nikomu tłumaczyć, że to, co podoba się jednej osobie, nie zawsze przypadnie do gustu komuś innemu. Czasem na wartości naszego kreatywnego CV zaważyć mogą niuanse typu: kolor, kształt, czy podkład muzyczny do prezentacji lub filmu, które nie spodobają się pracodawcy. Może to przekreślić nasze szanse na zdobycie zaproszenia na indywidualną rozmowę z pracodawcą.

Dobrze skonstruowane kreatywne CV nie przytłoczy swoja formą, szatą graficzną czy kolorystyką tego, co w nim jest najważniejsze – czyli nas, naszych osiągnięć, doświadczenie i kompetencji. W przeciwnym razie na nic się zda cały wysiłek, jaki włożymy w jego przygotowanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA