REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniamy w trakcie poszukiwania pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Poszukiwanie pracy
Poszukiwanie pracy

REKLAMA

REKLAMA

Poszukiwanie nowego zatrudnienia zaliczyć można do przełomowych momentów w naszym życiu. Wbrew pozorom zmiana pracy czy jej znalezienie to trudne zadanie. Poznajcie listę najczęściej pojawiających się błędów, jakie popełniamy w trakcie poszukiwania pracy.

Niestety, pomimo dostępu do rożnych opracowań dotyczących rekrutacji, kandydaci (bez względu na wiek, wykształcenie czy staż pracy) wciąż jeszcze popełniają wiele błędów, które znacząco wydłużają okres poszukiwań pracy a ponadto dostarczają im dodatkowej dawki stresu. Osoby stojące u progu kariery zawodowej gubi brak doświadczenia i nieznajomość zasad panujących na rynku pracy, natomiast kandydaci o długim stażu często wpadają w sidła rutyny.

REKLAMA

REKLAMA

Tymczasem szukanie pracy to sztuka, którą jesteśmy w stanie opanować do perfekcji. Porównajmy to do jazdy na rowerze: na początku narażeni jesteśmy na nabicie sobie guza, ale kiedy zdobędziemy już wprawę, pokusić się możemy nawet o wyczynową jazdę. Ta sama zasada dotyczy poszukiwania pracy i rozmów kwalifikacyjnych. Otóż potrzeba ćwiczeń, aby wypracować własny, niepowtarzalny i przede wszystkim skuteczny styl. Zatem, nim zdobędziemy pewną rekrutacyjną ogładę, warto odbyć kilka rozmów kwalifikacyjnych dla tzw. treningu. Dzięki czemu do kolejnych rozmów podejdziemy bez obezwładniającego stresu i będziemy wiedzieć, jak się zachować, jak odpowiadać na pytania, jak radzić sobie z tremą, etc.

Najważniejsze, aby dać sobie szansę na zdobycie w/w doświadczenia i zamiast zrażać się popełnianymi błędami, potraktować je jako lekcje na przyszłość. Z pewnością taka postawa w połączeniu z optymizmem i wiarą we własne możliwości pomoże nam w usprawnieniu procesu poszukiwania pracy.

Polecamy: Social media w procesie rekrutacji

REKLAMA

Niżej lista najczęściej popełnianych błędów w poszukiwaniu pracy:

1. Nieprawidłowe przygotowanie dokumentów aplikacyjnych

W obecnych czasach, kiedy mamy dostęp do niemal każdej informacji, aż dziwi fakt, że wciąż jeszcze wielu kandydatów nie potrafi przygotować poprawnie swojego CV. Redagowane jest ono często w pośpiechu a nawet bezmyślnie skopiowane z Internetu. Niestety nie tędy droga. Pamiętajmy, że CV i List Motywacyjny to nasza wizytówka, od której zależy to czy pracodawca zaprosi nas do kolejnego etapu rekrutacji, czy wyrzuci nasz życiorys do kosza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, na niekorzyść kandydata przemówić mogą następujące błędy zawarte w jego życiorysie:

  • błędy językowe (ortograficzne, interpunkcyjne, słownictwo)
  • brak lub pomijanie najbardziej istotnych informacji na temat kandydata, jak: wykształcenie, doświadczenie, zdobyte kursy i uprawnienia, znajomość języka obcego, etc.
  • przesadnie rozbudowane opisy (głównie dotyczy to osób z dużym stażem; tymczasem wystarczy tak naprawdę opisać 2-3 ostatnie miejsca pracy i skupić się na najważniejszych okresach naszej aktywności zawodowej a przede wszystkim na tym, czym w kontekście danego stanowiska możemy się pochwalić)
  • nieprofesjonalne zdjęcie (np. w bikini z egzotycznych wakacji)
  • nieprawidłowa forma dokumentów (jeśli posiadamy odpowiedni program, możemy zapisać swoje CV w pliku PDF - umożliwia on zintegrowanie tekstu, zdjęć i kolorowych ilustracji w jednym dokumencie, który łatwo załączyć do wiadomości e-mail)
  • wskazywanie na swoje wady i niedociągnięcia (np. braki w wykształceniu, nieznajomości języków obcych, etc.; unikajmy podawanie tego typu informacji w CV, w przeciwnym razie już na samym starcie strzelimy sobie w stopę)
  • kłamstwa (uwaga: kłamstwo szybko wyjdzie na jaw i pozostawi rekrutera z uczuciem niesmaku i braku zaufania do takiego kandydata; czasami mniej znaczy lepiej i wcale nie jest powiedziane, że, aby zdobyć pracę, musimy przesadnie ubarwiać swoje CV).

A zatem, jeśli już decydujemy się na samodzielne przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, postarajmy się, aby były one zredagowane z jak największą starannością i zgodnie z obowiązującymi zasadami. I choć wielu specjalistów doradza stworzenie nieszablonowego CV, które rzuci się w oczy i zapadnie w pamięć rekruterowi, ja zalecam raczej rezygnację z wszelkich udziwnień w dokumentach aplikacyjnych (nieprofesjonalnie wykonane mogą wręcz zaszkodzić). Pamiętajmy też o umiarze: lepiej wykorzystać bezpieczną, klasyczną formę, niż ryzykować, że odbiegające od standardów (np. kolorystycznych czy graficznych) CV nie spotka się z uznaniem pracodawcy a co gorsze zmęczy go lub zniechęci totalnie do naszej kandydatury.

Rekruter na każde otrzymane CV i list motywacyjny poświęca zazwyczaj niewiele ponad kilkadziesiąt sekund. Z tego względu nasze dokumenty aplikacyjne powinny być przejrzyste i posiadać czytelną formę, w której najważniejsze dane będą uwypuklone i nie zginą w natłoku zbędnych informacji. Jeśli natomiast posiadamy pewne wątpliwości względem poprawności przygotowanych przez nas dokumentów, zawsze możemy zwrócić się z prośbą o ich weryfikację do znajomego HR-owca lub skorzystać z profesjonalnej pomocy serwisów specjalizujących się w redagowaniu CV na potrzeby swoich klientów. Oczywiście taki „luksus” wiąże się z poniesieniem pewnych kosztów...

Polecamy: Rekrutacja a umiejętności interpersonalne


2. Chaotyczne poszukiwanie ofert pracy

Zanim zaczniemy intensywnie szukać pracy, zastanówmy się nad naszymi oczekiwaniami względem nowego zatrudnienia, postarajmy się określić nasze wymagania i potrzeby oraz to, co zazwyczaj pomijamy, czyli jaki kapitał możemy wnieść do firmy przyszłego pracodawcy. Mam tu na myśli nasze zasoby intelektualne, doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności adekwatne do danego stanowiska, etc. Warto na przykład przygotować taką listę na kartce papieru i wracać do niej możliwie często. Z pewnością pomoże to nam odpowiednio filtrować przeglądane przez nas ogłoszenia o pracę.

Co jeszcze powinno znaleźć się na takiej liście? W zależności od naszych preferencji: branża i firma, w której chcemy pracować. Zastanówmy się czy chcemy pracować w małej, średniej czy większej firmie a może interesuje nas praca w korporacji? Możemy też sporządzić listę firm, w których chcielibyśmy zdobyć zatrudnienie, lub tzw. „czarną listę”, na której znajdą się przedsiębiorstwa, z którymi, z rożnych względów, nie chcielibyśmy związać się zawodowo. Warto też mieć pewne wyobrażenie na temat stanowiska, które chcielibyśmy objąć (nie skupiajmy się jednak przesadnie na samej jego nazwie a raczej na zakresie obowiązków, zadań i odpowiedzialności, jakie nas interesują).

Bezładne szukanie pracy może przyczynić się do tego, że będziemy „marnować” nasz cenny czas na uczestnictwo w rozmowach kwalifikacyjnych w firmach, które nas nie interesują. Aby zaoszczędzić sobie takiego stresu i frustracji, warto zebrać jak najwięcej informacji na temat firm, które nas interesują. Możemy tego dokonać poprzez analizę ich witryn internetowych, czy wyszukiwanie opinii na ich temat w Sieci. Ponadto, nasze szanse na znalezienie pracy zwiększyć może uczestnictwo w targach pracy, posiadanie profilu na portalach społecznościowych o charakterze zawodowym oraz znajomi, którzy często mogą coś doradzić lub polecić nas pracodawcy. Postarajmy się, w miarę możliwości, dotrzeć do szczegółowych informacji na temat lokalnego rynku pracy, średnich zarobków, które są oferowane na danych stanowiskach, etc.

3. Brak przygotowania do spotkania z pracodawcą

Bywa, że kandydaci nie przykładają dostatecznej wagi do przygotowań przed rozmową z pracodawcą. Do najczęściej popełnianych błędów zaliczamy: niewłaściwy ubiór, spóźnienie lub przekładnie spotkania na inny termin bez podania uzasadnienia, udzielanie zbyt ogólnych odpowiedzi na zadawane pytania, uporczywe pytanie o wynagrodzenie, etc. Pomóc za to może pozytywne nastawienia do spotkania oraz dbałość o komunikację pozawerbalną: mimika twarzy (czy wiesz, ze delikatny uśmiech w trakcie rozmowy pomoże rozładować stres i napięcie?), postawa, ton głosu, kontakt wzrokowy z rozmówcą, uważne słuchanie, skupianie się na rozmowie. Popracujmy też nad naszą gestykulacją: należy zgrać całe ciało z tym, co mówimy, dyskretnie potakiwać, hamować wybuchy, etc. Kategorycznie zaś wyzbądźmy się odruchu zakrywania ust rękami czy chichotania.  

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz a osoby sprawiające wrażenie aroganckich, przesadnie pewnych siebie oraz te źle przygotowane do rozmowy mogą stracić szanse na zdobycie wymarzonej pracy.

Nauczmy się płynnie omawiać nasze doświadczenie zawodowe, z pewnością dzięki temu nasze odpowiedzi będą mniej chaotyczne. Możemy również przygotować sobie listę pytań do pracodawcy (np. o szczegóły dotyczące stanowiska pracy, obowiązki, miejsce w strukturze organizacji, podległość, etc.). Przed rozmową o pracę powinniśmy też spisać listę naszych wad i zalet, co z pewnością pomoże nam w określeniu argumentów, które przekonają przyszłego pracodawcę, żeby zatrudnił właśnie nas.

Polecamy: Rekrutacja on-line coraz bardziej popularna

4. Brak znajomości zasad dyplomacji

Na koniec słów kilka na temat etykiety. Otóż, każdy powinien mieć świadomość istnienia pewnych zasad, które wymagają od nas okazywania szacunku oraz dobrych manier. Powinniśmy więc opanować choćby podstawy savoir-vivre'u, by móc z większą swobodą odnaleźć się w danej sytuacji. Warto też wspomnieć o tym, że w każdej sytuacji należy zachować spokój i opanowanie: nawet wtedy, gdy rozmówca (pracodawca, rekruter) będzie celował w nas uszczypliwymi uwagami lub zadawał pytania, które w naszej ocenie godzą w naszą prywatną przestrzeń. Niektórzy pracodawcy celowo poddają kandydatów próbom, w których sprawdza się ich asertywność, odporność na stres oraz umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Prezentowana w takich momentach agresja, wulgaryzmy czy obelgi mogą kandydata zdyskredytować w procesie rekrutacji. Podejdźmy do takich prób raczej jak do kolejnego doświadczenia, które może nas czegoś nauczyć.

Pamiętajmy: w każdej chwili kontaktu z potencjalnym pracodawcą budujemy swój wizerunek i od nas tylko zależy, czy będziemy postrzegani, jako porządni, zdyscyplinowani i profesjonalni czy wręcz przeciwnie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy Twój biznes zyska cyfrową kasę fiskalną zamiast sprzętu? Odkrywamy, kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS wypłaci 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

REKLAMA

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

REKLAMA