REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacja a umiejętności interpersonalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Rekrutacja a umiejętności personalne
Rekrutacja a umiejętności personalne

REKLAMA

REKLAMA

„Niezbędne wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne” – to zdanie pojawia się w niemal każdym ogłoszeniu o pracę. Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, co konkretnie kryje się pod pojęciem „umiejętności interpersonalnych” i jaką rolę odgrywają w procesach rekrutacyjnych?

Rekrutacja a umiejętności interpersonalne

Według podręczników psychologii umiejętnościami interpersonalnymi nazywamy zdolności społeczne, które człowiek wykorzystuje w relacjach z innymi. Używa ich głównie z zamiarem inicjowania i podtrzymywania pozytywnych relacji z innymi ludźmi, a także w celu osiągnięcia pewnej pożądanej skuteczności. A zatem umiejętności interpersonalne stanowią zbiór cech, które wywierają bezpośredni wpływ na jakość aktu kooperacji z innymi (ze współpracownikami, podwładnymi, czy przełożonymi, jak również z klientami i innymi partnerami biznesowymi).

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszymi umiejętnościami interpersonalnymi są m.in. takie zdolności, jak:

  • umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi,
  • zdolności komunikacyjne (czyli np. umiejętność uważnego słuchania, zdolność  przemawiania, etc.),
  • umiejętności tworzenia czytelnych komunikatów oraz zarządzania przekazem werbalnym i niewerbalnym,
  • zdolności negocjacyjne i wywierania wpływu,
  • umiejętności radzenia sobie z konfliktami,
  • umiejętności pracy w zespole, ale też delegowania uprawnień,
  • asertywność i adaptacja społeczna.

Polecamy: Rekrutacja - praca zespołowa a kompetencje osobowościowe kandydata

Zdolności interpersonalne należą do większej grupy tzw. kompetencji miękkich i psychospołecznych, które są niewymierne i trudno jest je precyzyjnie oszacować. Mimo tego są one kluczowym elementem kompetencji zawodowych, które oceniane są przez rekruterów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Nie powinno więc dziwić, że plasują się na niemal najwyższej pozycji w rankingu cech, jakimi powinien charakteryzować się idealny kandydat do pracy. Warto też zauważyć, że we współczesnym świecie coraz bardziej popularne staje się przekonanie, że to właśnie umiejętności interpersonalne determinują sukces zawodowy.

REKLAMA

W dzisiejszych czasach również pracodawcy zwracają dużą uwagę na w/w umiejętności, wychodząc z założenia, że zdobyte wykształcenie czy posiadane doświadczenie zawodowe to jeszcze za mało, by można było bez wahania podjąć decyzję o zatrudnieniu. Idealny pracownik, musi cechować się wysokorozwiniętymi umiejętnościami nawiązywania kontaktów międzyludzkich, podtrzymywania relacji biznesowych, organizacji własnej pracy, etc. Dopiero wówczas pracodawca będzie mógł nabrać przekonania, że  nowo zatrudniona osoba szybko osiągnie wyznaczone cele i będzie wykazywać się samodzielnością i inicjatywą w realizacji misji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Czy istnieją skuteczne metody weryfikacji umiejętności interpersonalnych?

Zdecydowanie tak. Umiejętności miękkie można sprawdzić w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej przy użyciu wielu sposobów. Po pierwsze, możemy polegać na własnych zmysłach i intuicji, czyli uważnie słuchać oraz bacznie obserwować kandydata w trakcie wywiadu rekrutacyjnego. Metoda ta wymaga jednak, aby osoba rekrutująca dysponowała zarówno dużą wiedzą z zakresu psychologii i komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej, jak również posiadała bardzo mocno rozwinięte umiejętności społecznych. Wbrew pozorom, jest to niezwykle trudna technika, gdyż, aby z niej umiejętnie korzystać potrzebna jest zdolność obiektywnej oceny i oderwania się od własnych osobowościowych pryzmatów, przez które patrzymy na świat.

O wiele bardziej skuteczną techniką, w kontekście powyższego, wydaje się być wywiad behawioralny polegający na zadawaniu pytań oscylujących wokół zachowania kandydata w przeszłości. Rekruter może wówczas zapytać o konkretne zadania i sytuacje zawodowe, jakie miały miejsce w przeszłości kandydata. Dodatkowo mogą pojawić się w takiej rozmowie pytania doprecyzowujące np. o konkretne działania, jakie kandydat podejmował w przeszłości.

Można również poprosić go, aby dokonał oceny efektów podejmowanych przez niego działań z perspektywy czasu. Na pewno pomoże w takiej sytuacji umiejętność zadawania pytań (otwartych, zamkniętych oraz porównawczych, czy filtrujących). W oparciu zaś o uzyskane odpowiedzi, jesteśmy w stanie (zakładając, że kandydat może postąpić podobnie następnym razem) wyciągnąć konkretne wnioski na jego temat. Owe spostrzeżenia natomiast mogą odegrać decydującą rolę w trakcie dokonywania wyboru osoby, która otrzyma zatrudnienie na danym stanowisku w naszej firmie.

Kolejną metodą często wykorzystywaną w procesach rekrutacyjnych są tzw. testy sytuacyjne (czyli scenki rodzajowe popularne w Assessment Center). Metoda ta polega na wcielaniu się przez kandydata w różne role i rozwiązywaniu przez niego fikcyjnych, zainicjowanych lub opisanych przez rekrutera sytuacji. Na przykład można poprosić kandydata, aby wcielił się w rolę handlowca, który musi poradzić sobie z trudnym klientem. Można też sprawdzić, w jaki sposób odegra on rolę kierownika, który musi, zażegnać konflikt w grupie projektowej a także zmierzyć się z wyzwaniem zaplanowania budżetu na przyszły rok lub opracowania strategii zwolnień w oddziale. Kandydat podczas odgrywania swojej roli poddany jest obserwacji, a to, jak zachowa się w trakcie tego ćwiczenia, może świadczyć o wielu ważnych (z perspektywy pracodawcy i stanowiska, na jakie jest rekrutowany) czynnikach, jak np. kultura osobista, umiejętność radzenia sobie ze stresem, zdolności negocjacyjne, umiejętność planowania, etc.

Jeszcze inną techniką są testy psychologiczne, które badają określone cechy człowieka i jego umiejętności, na podstawie sposobu i poziomu ich wykonania. W zależności od stanowiska, na jakie prowadzona jest rekrutacja, oczekuje się od kandydata różnych kombinacji cech osobowościowych. Dzięki testom można podjąć próbę zbadania i zdefiniowania natężenia pożądanych cech u wybranego kandydata. Wyniki testów oprócz tego, że pomagają w dokonywaniu wyboru kandydata na pracownika, mogą też stanowić wsparcie przed rozmową kwalifikacyjną (np. poprzez wskazanie rekruterowi obszarów, na jakie powinien zwrócić szczególną uwagę w trakcie wywiadu indywidualnego).

Polecamy: Rekrutacja: błędy jakie popełniamy w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej

Pamiętajmy jednak, że jedyną osobą uprawnioną do przeprowadzenia testów psychologicznych jest psycholog i tylko osoba posiadająca takie wykształcenie może wykorzystać test psychologiczny w procesie rekrutacji. Wyjątkiem będą testy umiejętności. Problem w tym, że testy psychologiczne, są wciąż dość kosztowną metodą, która jest poza zasięgiem wielu pracodawców. Przez to rezygnują oni z ich wykorzystania w prowadzonych przez siebie procesach rekrutacyjnych. Wychodząc z inicjatywą pomocy wszystkim tym pracodawcom, którzy nie posiadają wystarczających środków na zatrudnienie etatowego psychologia, powstają nowoczesne e-usługi, których głównym celem jest usprawnienie procesów rekrutacji w małych i średnich przedsiębiorstwach (np. platforma testów rekrutacyjnych online TestCV, czy TESTREE, gdzie można skorzystać z  testów umiejętności osobowościowych, które badają m.in. takie umiejętności interpersonalne jak: budowanie relacji z innymi, dążenie do rezultatów, komunikatywność, motywacja, umiejętności negocjacyjne, umiejętność zarządzania pracą i swoim czasem w pracy, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, samodzielność, umiejętności w zakresie obsługi klienta, etc.

Warto mieć świadomość istnienia takich platform jak w/w wymienione, by móc wykorzystać je w miarę potrzeby. Uwaga: zarówno testy psychologiczne jak i kompetencyjne czy zawodowe są jedynie narzędziami wskazującymi pewną przybliżoną ocenę kompetencji poddawanych nim kandydatów. Są narzędziami pomocniczymi, stanowiącymi punkt wyjścia do dalszych badań lub uzupełniającymi inne informacje na temat kompetencji badanej osoby.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA