REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekrutacja a umiejętności interpersonalne

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Rekrutacja a umiejętności personalne
Rekrutacja a umiejętności personalne

REKLAMA

REKLAMA

„Niezbędne wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne” – to zdanie pojawia się w niemal każdym ogłoszeniu o pracę. Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, co konkretnie kryje się pod pojęciem „umiejętności interpersonalnych” i jaką rolę odgrywają w procesach rekrutacyjnych?

Rekrutacja a umiejętności interpersonalne

Według podręczników psychologii umiejętnościami interpersonalnymi nazywamy zdolności społeczne, które człowiek wykorzystuje w relacjach z innymi. Używa ich głównie z zamiarem inicjowania i podtrzymywania pozytywnych relacji z innymi ludźmi, a także w celu osiągnięcia pewnej pożądanej skuteczności. A zatem umiejętności interpersonalne stanowią zbiór cech, które wywierają bezpośredni wpływ na jakość aktu kooperacji z innymi (ze współpracownikami, podwładnymi, czy przełożonymi, jak również z klientami i innymi partnerami biznesowymi).

REKLAMA

Najważniejszymi umiejętnościami interpersonalnymi są m.in. takie zdolności, jak:

  • umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi,
  • zdolności komunikacyjne (czyli np. umiejętność uważnego słuchania, zdolność  przemawiania, etc.),
  • umiejętności tworzenia czytelnych komunikatów oraz zarządzania przekazem werbalnym i niewerbalnym,
  • zdolności negocjacyjne i wywierania wpływu,
  • umiejętności radzenia sobie z konfliktami,
  • umiejętności pracy w zespole, ale też delegowania uprawnień,
  • asertywność i adaptacja społeczna.

Polecamy: Rekrutacja - praca zespołowa a kompetencje osobowościowe kandydata

REKLAMA

Zdolności interpersonalne należą do większej grupy tzw. kompetencji miękkich i psychospołecznych, które są niewymierne i trudno jest je precyzyjnie oszacować. Mimo tego są one kluczowym elementem kompetencji zawodowych, które oceniane są przez rekruterów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Nie powinno więc dziwić, że plasują się na niemal najwyższej pozycji w rankingu cech, jakimi powinien charakteryzować się idealny kandydat do pracy. Warto też zauważyć, że we współczesnym świecie coraz bardziej popularne staje się przekonanie, że to właśnie umiejętności interpersonalne determinują sukces zawodowy.

W dzisiejszych czasach również pracodawcy zwracają dużą uwagę na w/w umiejętności, wychodząc z założenia, że zdobyte wykształcenie czy posiadane doświadczenie zawodowe to jeszcze za mało, by można było bez wahania podjąć decyzję o zatrudnieniu. Idealny pracownik, musi cechować się wysokorozwiniętymi umiejętnościami nawiązywania kontaktów międzyludzkich, podtrzymywania relacji biznesowych, organizacji własnej pracy, etc. Dopiero wówczas pracodawca będzie mógł nabrać przekonania, że  nowo zatrudniona osoba szybko osiągnie wyznaczone cele i będzie wykazywać się samodzielnością i inicjatywą w realizacji misji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Czy istnieją skuteczne metody weryfikacji umiejętności interpersonalnych?

REKLAMA

Zdecydowanie tak. Umiejętności miękkie można sprawdzić w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej przy użyciu wielu sposobów. Po pierwsze, możemy polegać na własnych zmysłach i intuicji, czyli uważnie słuchać oraz bacznie obserwować kandydata w trakcie wywiadu rekrutacyjnego. Metoda ta wymaga jednak, aby osoba rekrutująca dysponowała zarówno dużą wiedzą z zakresu psychologii i komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej, jak również posiadała bardzo mocno rozwinięte umiejętności społecznych. Wbrew pozorom, jest to niezwykle trudna technika, gdyż, aby z niej umiejętnie korzystać potrzebna jest zdolność obiektywnej oceny i oderwania się od własnych osobowościowych pryzmatów, przez które patrzymy na świat.

O wiele bardziej skuteczną techniką, w kontekście powyższego, wydaje się być wywiad behawioralny polegający na zadawaniu pytań oscylujących wokół zachowania kandydata w przeszłości. Rekruter może wówczas zapytać o konkretne zadania i sytuacje zawodowe, jakie miały miejsce w przeszłości kandydata. Dodatkowo mogą pojawić się w takiej rozmowie pytania doprecyzowujące np. o konkretne działania, jakie kandydat podejmował w przeszłości.

Można również poprosić go, aby dokonał oceny efektów podejmowanych przez niego działań z perspektywy czasu. Na pewno pomoże w takiej sytuacji umiejętność zadawania pytań (otwartych, zamkniętych oraz porównawczych, czy filtrujących). W oparciu zaś o uzyskane odpowiedzi, jesteśmy w stanie (zakładając, że kandydat może postąpić podobnie następnym razem) wyciągnąć konkretne wnioski na jego temat. Owe spostrzeżenia natomiast mogą odegrać decydującą rolę w trakcie dokonywania wyboru osoby, która otrzyma zatrudnienie na danym stanowisku w naszej firmie.

Kolejną metodą często wykorzystywaną w procesach rekrutacyjnych są tzw. testy sytuacyjne (czyli scenki rodzajowe popularne w Assessment Center). Metoda ta polega na wcielaniu się przez kandydata w różne role i rozwiązywaniu przez niego fikcyjnych, zainicjowanych lub opisanych przez rekrutera sytuacji. Na przykład można poprosić kandydata, aby wcielił się w rolę handlowca, który musi poradzić sobie z trudnym klientem. Można też sprawdzić, w jaki sposób odegra on rolę kierownika, który musi, zażegnać konflikt w grupie projektowej a także zmierzyć się z wyzwaniem zaplanowania budżetu na przyszły rok lub opracowania strategii zwolnień w oddziale. Kandydat podczas odgrywania swojej roli poddany jest obserwacji, a to, jak zachowa się w trakcie tego ćwiczenia, może świadczyć o wielu ważnych (z perspektywy pracodawcy i stanowiska, na jakie jest rekrutowany) czynnikach, jak np. kultura osobista, umiejętność radzenia sobie ze stresem, zdolności negocjacyjne, umiejętność planowania, etc.

Jeszcze inną techniką są testy psychologiczne, które badają określone cechy człowieka i jego umiejętności, na podstawie sposobu i poziomu ich wykonania. W zależności od stanowiska, na jakie prowadzona jest rekrutacja, oczekuje się od kandydata różnych kombinacji cech osobowościowych. Dzięki testom można podjąć próbę zbadania i zdefiniowania natężenia pożądanych cech u wybranego kandydata. Wyniki testów oprócz tego, że pomagają w dokonywaniu wyboru kandydata na pracownika, mogą też stanowić wsparcie przed rozmową kwalifikacyjną (np. poprzez wskazanie rekruterowi obszarów, na jakie powinien zwrócić szczególną uwagę w trakcie wywiadu indywidualnego).

Polecamy: Rekrutacja: błędy jakie popełniamy w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej

Pamiętajmy jednak, że jedyną osobą uprawnioną do przeprowadzenia testów psychologicznych jest psycholog i tylko osoba posiadająca takie wykształcenie może wykorzystać test psychologiczny w procesie rekrutacji. Wyjątkiem będą testy umiejętności. Problem w tym, że testy psychologiczne, są wciąż dość kosztowną metodą, która jest poza zasięgiem wielu pracodawców. Przez to rezygnują oni z ich wykorzystania w prowadzonych przez siebie procesach rekrutacyjnych. Wychodząc z inicjatywą pomocy wszystkim tym pracodawcom, którzy nie posiadają wystarczających środków na zatrudnienie etatowego psychologia, powstają nowoczesne e-usługi, których głównym celem jest usprawnienie procesów rekrutacji w małych i średnich przedsiębiorstwach (np. platforma testów rekrutacyjnych online TestCV, czy TESTREE, gdzie można skorzystać z  testów umiejętności osobowościowych, które badają m.in. takie umiejętności interpersonalne jak: budowanie relacji z innymi, dążenie do rezultatów, komunikatywność, motywacja, umiejętności negocjacyjne, umiejętność zarządzania pracą i swoim czasem w pracy, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, samodzielność, umiejętności w zakresie obsługi klienta, etc.

Warto mieć świadomość istnienia takich platform jak w/w wymienione, by móc wykorzystać je w miarę potrzeby. Uwaga: zarówno testy psychologiczne jak i kompetencyjne czy zawodowe są jedynie narzędziami wskazującymi pewną przybliżoną ocenę kompetencji poddawanych nim kandydatów. Są narzędziami pomocniczymi, stanowiącymi punkt wyjścia do dalszych badań lub uzupełniającymi inne informacje na temat kompetencji badanej osoby.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA