Praca w 30 sekund – Business Speed Dating w Metropolii
REKLAMA
REKLAMA
Dziś coraz więcej biznesmenów stara się przywiązywać bardziej uwagę do słynnej maksymy „Czas to pieniądz” już na etapie kompletowania własnego zespołu. Zdając sobie sprawę z szybkości zmian, jakie zachodzą, wolą zminimalizować czas swoich poszukiwań. Jedni zwracają się do Agencji Pracy Tymczasowej, która zrobi pierwszą selekcję, inni do headhunterów.
REKLAMA
„Randka” z szefem?
REKLAMA
W ostatnim czasie modne stało się też zjawisko „Randkowania z przyszłym pracodawcą”, tzw. Business Speed Dating, które powstało pod koniec lat 90. w Stanach Zjednoczonych, a w wyniku procesu amerykanizacji kultury rozpowszechniło się poza jego granicami. Speed Dating to szybki i łatwy sposób na poznanie przez pracodawcę dużej liczby osób bezrobotnych i wybranie właściwego pracownika. Spotkania te trwają od 5 do 10 minut, osoba aplikująca na zbudowanie odpowiedniego wrażenia lub sprzedaży swojego pomysłu ma zaledwie 30 sekund.
Trzeba przyznać, że taki sposób pozyskiwania kontrahentów, zespołu pracowniczego czy zawierania umów jest nie tylko oszczędny w czasie, ale i mniej stresujący dla każdej ze stron. „Spotkanie rekrutacyjnie” nie odbywa się najczęściej w głównej siedzibie firmy, a „miejscem biznesowej randki” może być kawiarnia czy galeria.
Czy jednak 30 sekund to wystarczający czas, by wywrzeć dobre wrażenie i uzyskać zamierzony cel ? No cóż, przykład z Manchesteru pokazuje, że tak - w ciągu jednego Business Speed Dating pracę uzyskało 40 osób na 350 bezrobotnych. Wynik jest przekonujący, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Powiatowe Urzędy Pracy w naszym kraju rzadko osiągają podobne rezultaty.
Zobacz także: Rozmowy towarzyskie przy stole
Skuteczna autoprezentacja
Sukces BSD leży zapewne nie tylko po stronie potencjalnych pracodawców, ale i osób, które się na nie udają. Posiadanie dobrego pomysłu biznesowego lub interesujących dyplomów to dopiero początek wielkiej góry lodowej. Każdy, kto wybiera się na tego typu spotkania, musi wiedzieć, iż duża cześć sukcesu kryje się w komunikacji niewerbalnej oraz tajnikach odpowiedniej autoprezentacji. Badania wykazały, że treść wypowiedzi i sposób formułowania myśli podczas rozmowy to zaledwie 7% z całej komunikacji, brzmienie głosu zajmuje drugie miejsce z 38% wynikiem, a elementem decydującym i mającym wpływ na nasz sukces jest wygląd i mowa naszego ciała, który zajmuje w kontaktach interpersonalnych aż 55%.
Jeśli więc odpowiednio pokierujemy naszą komunikacją niewerbalną - możemy własny sukces osiągnąć nawet w 25 sekund. Wystarczy dobrze znać kilka podstawowych zasad kształtowania własnego wizerunku. Oto one:
1. ubranie: dobieramy tak, by przekazać tylko wybrane informacje na nasz temat, ubieramy się stosownie do sytuacji, ubiór dobieramy adekwatnie do osób, z którymi będziemy rozmawiać. Panie - najlepiej marynarka do pasa ze spodniami lub spódniczką (spódniczka powinna kończyć się 6 centymetrów przed lub za kolanem). Kolory czarne lub szare. Buty na obcasie średniej wielkości,
2. fryzura: w przypadku długich włosów u pań dobrym rozwiązaniem okaże się lekki kok spięty nisko nad karkiem,
3. makijaż: delikatny, ale konieczny, by odebrano nas jako zdyscyplinowane i wytrwałe w działaniu.
Polecamy serwis: Etykieta w biznesie
W przypadku panów wymagania są trochę mniejsze, ale poszczególne elementy wyglądu okazują się równie znaczące:
REKLAMA
1. ubranie: klasyczny garnitur, krawat stonowany, kontrastujący z kolorem koszuli. Istotnym elementem jest posiadanie zegarka. Mężczyzna, który go nie nosi, pokazuje przyszłemu pracodawcy, że nie potrafi zarządzać czasem i... pieniędzmi. Czyż nie przypomina to słynnego powiedzenia „czas to pieniądz”?
2. włosy, zarost: włosy powinny być starannie przycięte. Zarost można zostawić tylko wtedy, gdy dodaje on panom powagi lub ukrywa blizny. Jego posiadanie oznacza, że mężczyzna ma coś do ukrycia - dlatego warto się poświęcić.
Komunikacja werbalna
Mimo iż w przekazie komunikacyjnym największe znaczenie mają sygnały niewerbalne, to nie należy zapominać, że znaczenie ma to, co mówimy, a jeszcze większe - jak mówimy. Dlatego powinniśmy mówić stanowczo, ale nie za głośno, powinniśmy się starać odpowiednio modulować głos, by nie zanudzić słuchacza. Dość duże znaczenie ma także samo tempo mówienia - ważne, by nie znudzić drugiej strony i jej nie rozproszyć, gdy mówimy za szybko. Istotne w procesie komunikacji jest również utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Nie należy jednak wpatrywać się nieustannie w oczy naszego rozmówcy, bo może to zostać źle odebrane, a nasz partner rozmowy może się poczuć osaczony.
To oczywiście tylko niektóre, ważne elementy mające wpływ na przebieg naszej Business Speed Dating. Skoro jednak każde miejsce i czas są odpowiednie, by znaleźć wymarzoną pracę - to warto wypróbować nawet najbardziej nieprawdopodobną metodę prezentacji własnej osoby.
Zobacz także: Czego unikać w wypowiedziach ustnych? - grzeczność języka?
Małgorzata Kopeć
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.