REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja w rekrutacji?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z pozyskaniem odpowiedniego pracownika deklaruje 61 procent firm. Niekompetentni kandydaci czy wadliwy proces rekrutacji?

Z badań przeprowadzonych w sierpniu przez Puls Biznesu wynika, że 61 proc. firm na polskim rynku nie jest w stanie znaleźć nowych pracowników spełniających oczekiwania pracodawców. Najczęściej dotyczy to takich zawodów jak handlowiec, menedżer i inżynier produkcji. Zjawisko to znajduje także potwierdzenie w analizie ofert opublikowanych na stronach największych portali rekrutacyjnych. Wynika z niej, że najwięcej z ponad 50 tys. aktualnych ofert dotyczy stanowisk pracy, na które pracodawcy nie mogą znaleźć właściwych kandydatów. W internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl ponad 35 proc. z 24 tys. propozycji zatrudnienia dotyczy takich branż jak handel, sprzedaż, inżynieria oraz kadra kierownicza. Średnia liczba aplikujących na stanowisko handlowca wynosi 29 osób, menedżera 16, a inżyniera produkcji 10.

REKLAMA

Badania przeprowadzone przez firmę ghSMART w 2009 roku w USA wśród 100 największych na świecie korporacjach dowiodły, że tylko w 2 proc. przypadków zatrudniały one pracowników, którzy osiągają ponadprzeciętne wyniki. Jak wynikało z ankiety, podstawowym błędem popełnianym przez pracowników HR jest skłonność do przykładania dużej wagi do mało istotnych szczegółów. Rekruterzy najczęściej poszukują osób według ściśle ustalonych kryteriów, takich jak doświadczenie czy staż pracy w danej branży – dosyć często takie poszukiwania kończą się niepowodzeniem. Rozwiązaniem może być nowatorska metoda rekrutacji nazywana topgradinigem.

Przeczytaj także: Na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy

REKLAMA

Topgrading jest zestawem najlepszych praktyk rekrutacyjnych, które w większości niwelują ogólnie przyjęte stereotypy – uważa dr Bradford Smart, specjalista od topgradingu. Podstawową zasada topgradingu mówi, że na każdym poziomie wynagrodzenia istnieją pracownicy słabi i ponadprzeciętni, a topgrading pomaga zatrudnić wyłącznie tych najlepszych spośród dostępnych. Ta metoda umożliwia osiągnięcie 90-procentowego sukcesu w rekrutacji najlepszych pracowników – wskazuje dr Bradford Smart.

W skład procesu topgradingu wchodzi dobrze przeprowadzona kilkuetapowa rozmowa kwalifikacyjna, bazująca na zestawie 16 specjalnie dobranych pytań, mających na celu wyegzekwowanie szczerych odpowiedzi od kandydatów. Ma to wskazać ich silne i słabe punkty, sukcesy i porażki w życiu zawodowym. Poza tym swoistym testem osobowości kolejnym elementem jest określenie najważniejszych kompetencji i umiejętności kandydata. Narzędziem do walki z niekompletnym bądź przesadzonym CV może być zastosowanie formularzy kariery dla kandydatów. Duża rolę w topgradingu odgrywa także dokonanie selekcji kandydatów według ściśle określonej punktacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Personel

Zastosowanie tego typu narzędzi wymaga dużego poziomu zaangażowania ze strony kandydata jak i rekrutera, już na wstępnym etapie wybierania kandydatów. Jednak znacznie zwiększa szanse na zatrudnienie wyselekcjonowanej i odpowiedniej osoby – uważa Beata Szilf-Nitka z infoPraca.pl. Program topgrading pomógł wielu firmom w USA wyeliminować najczęściej popełniane błędy przy rekrutacji oraz ocenie pracowników. Postanowiliśmy wspierać nowy serwis klubrekrutera.pl, który aktywnie promuje tę właśnie metodę w Polsce.

Kiedy w czasach recesji gospodarczej firma radzi sobie gorzej, perspektywa ponoszenia dodatkowych kosztów rekrutacji jest bolesna. Sprzedaż to najważniejszy obszar do zastosowania topgradingu w czasach recesji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA