REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łowienie talentów w sieci – nowoczesne trendy w rekrutacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pracodawca wie, że dobry pracownik to skarb. Za określeniem „dobry” może kryć się bardzo wiele, ale jak się okazuje cechy charakteryzujące dobrego pracownika zamykają się w trzech słowach: kompetentny, zmotywowany i lojalny. Niestety, rywalizacja na rynku pracy zaostrza się i z jednej strony coraz trudniej wyłowić spośród tłumu kandydatów tych, którzy spełniają nasze oczekiwania.

Z drugiej strony - konkurencyjni pracodawcy robią wszystko, aby przyciągnąć do siebie najbardziej utalentowanych ludzi. Rynek pracy zmienia się wraz z cyklami rządzącymi całą gospodarką, a nowoczesne technologie odciskają na nim swoje piętno.

REKLAMA

Zobacz także: Problemy pracodawcy w znalezieniu wartościowego pracownika

Dawno, dawno temu…

Scena z amerykańskiego filmu - John postanawia szukać pracy. Kupuje gazetę codzienną. Siada przy kuchennym stole. Przegląda ogłoszenia drobne i te najciekawsze zakreśla czerwonym długopisem…

REKLAMA

Taki obrazek można spotkać już niemal wyłącznie w filmach. Internet przyspieszył i ułatwił obieg informacji do tego stopnia, że szukanie pracy w gazecie odchodzi do lamusa. Zamieszczenie ogłoszenia w formie papierowej trwa co najmniej kilka dni.

Umieszczenie go w sieci to dosłownie chwila. Podobnie jest  z punktu widzenia szukającego - Internet stwarza możliwość dotarcia do ogromnej ilości ofert pracy w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo elektroniczna forma informacji ułatwia ich selekcję - kandydat nie musi przekopywać się przez tysiące ogłoszeń „nie na temat”, ale wyszukuje tylko te, które spełniają jego oczekiwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku czerwca 2011 na samym tylko portalu Pracuj.pl można wybierać z 22030 ofert pracy. Nie ma gazety, która pomieściłaby taką różnorodność.

Branżowe portale rekrutacyjne

Ilość ogłoszeń spowodowała, że pojawiły się portale ogłoszeniowe przypisane do poszczególnych branż. Pracownicy najbardziej rozchwytywanych specjalności - handlowcy, obsługa klienta i IT (dane z roku 2010) mogą szukać pracy przez wyspecjalizowane serwisy internetowe.

Dodatkowo portale te zawierają cenne wskazówki dotyczące sposobów skutecznego ubiegania się o pracę w danej dziedzinie oraz szacowany poziom zarobków na wybranych stanowiskach. Jeśli więc pracodawca szuka pracownika o specyficznych umiejętnościach i doświadczeniu, może zwiększyć swoje szanse poprzez skierowanie oferty pracy do sprofilowanej grupy odbiorców.

Zobacz także: Rekrutacja on-line

Employer Branding, czyli co?

REKLAMA

Wraz ze wzrostem konkurencji w gospodarce firmy przekonują się, że to co świadczy  o prawdziwej przewadze, to kapitał ludzki. Im lepszych firma zatrudnia pracowników, tym większe ma szanse pokonać konkurentów w zaciekłej walce o klienta. Wiemy, że dobry pracownik musi odznaczać się określonymi umiejętnościami, kwalifikacjami i doświadczeniem.

Jednak o przewadze konkurencyjnej decydują tacy pracownicy, którzy są w tych obszarach ponadprzeciętni. To osoby, które są lojalne wobec pracodawcy, a ich motywacja do rzetelnej pracy płynie z wnętrza, a nie jest zależna od wysokości premii. To osoby, które potrafią efektywnie współpracować z innymi, są kreatywne i konstruktywnie rozwiązują pojawiające się konflikty. Takiego pracownika każda firma chciałaby mieć w swoich szeregach.

A czy taki pracownik chciałby pracować w dowolnej firmie? Oczywiście, nie. Utalentowani pracownicy najczęściej mają świadomość swojej wartości i swoją pracę (jak kapitał) lokują w firmach, w których mogą osiągnąć potencjalnie największy „zysk”. Tym zyskiem mogą być elastyczne godziny pracy, atmosfera panująca w zespole, inwestycje rozwój pracowników, możliwość awansu, a przede wszystkim poczucie, że człowiek jest szanowany i doceniany.

Employer Branding to nic innego jak działania promocyjne mające na celu pokazanie firmy jako dobrego pracodawcy od jak najlepszej strony. To swego rodzaju kampania reklamowa, której celem jest przyciągnięcie do siebie najlepszych specjalistów i fachowców.

Kiedyś opinie na temat pracodawców krążyły jak plotka - z ust do ust. Obecnie fora internetowe huczą od opinii na temat nieuczciwych i nierzetelnych pracodawców. Aby przeciwstawić się sile takiego „czarnego PRu” coraz więcej firm podejmuje planowane działania, które kreują ich pozytywny wizerunek jako pracodawcy w oczach społeczeństwa.

Działaniami tego typu najczęściej zajmują się działy marketingu lub HR. Wiele firm decyduje się również na współpracę z organizacjami zewnętrznymi, takimi jak Fundacja Rozwoju Talentów, które profesjonalnie zajmują się Employer Brandingiem.

Pracodawcy, którzy zdecydowali się na taką formę kreowania swojego wizerunku dostrzegają tego wymierną korzyść - zgłaszają się do nich kandydaci o wysokich kwalifikacjach i ponadprzeciętnym potencjale.

Zobacz także: Rekrutacja - praca zespołowa a kompetencje osobowościowe kandydata

Nacisk na kompetencje

W środowisku osób profesjonalnie zajmujących się rekrutacją wiele mówi się o wzroście znaczenia umiejętności interpersonalnych kandydatów do pracy. Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie pracownika z mniejszymi kwalifikacjami, ale za to z większym potencjałem związanym z komunikatywnością, umiejętnością organizowania sobie pracy i uczenia się.

Pracodawcy zaczynają wychodzić z założenia, że łatwiej jest przeszkolić pracownika w zakresie obsługi specjalistycznych maszyn czy oprogramowania, niż nauczyć go zasad komunikowania się i współpracy z innymi.Takie podejście powoduje, że dotychczas najczęściej stosowane narzędzia selekcji kandydatów do pracy tracą na znaczeniu na rzecz metod, które skutecznie sprawdzają pożądane na danym stanowisku kompetencje.

Ta perspektywa oceny kandydatów jest szczególnie istotna, kiedy zatrudniamy osoby o niewielkim doświadczeniu zawodowym (studentów i absolwentów) i chcemy dowiedzieć się, ile dana osoba będzie w stanie wnieść do organizacji wraz z własnym rozwojem zawodowym.

Z tego względu coraz większą popularnością cieszą się wywiady behawioralne i Assessment Centre, które choć kosztowniejsze, dają pracodawcy lepszy wgląd w rzeczywisty potencjał kandydata.

Selekcja czy inwigilacja

Nowoczesne technologie mają również swoją ciemną stronę. Coraz częściej Internet jest wykorzystywany przez rekruterów do sprawdzania kandydatów w sieci.

Dostępność i powszechność portali społecznościowych powoduje, że wystarczy wpisać imię i nazwisko do wyszukiwarki, aby w kilka sekund prześledzić życie zawodowe i osobiste kandydata, począwszy od szkoły, a skończywszy na wczorajszej imprezie. Tego typu metody zbierania informacji o kandydatach do pracy budzą wiele kontrowersji.

Zobacz także: Social media w procesie rekrutacji

Firmy chcą zabezpieczać się przed błędami rekrutacyjnymi, a kandydaci nie muszą tłumaczyć się z tego, jak spędzają czas wolny. Niezależnie od oceny etycznej takich działań, warto mieć świadomość, że istnieje możliwość podejrzenia naszego życia osobistego przez więcej niż dziurkę od klucza i z uważnością dzielić się prywatnymi szczegółami w publicznej sieci.

Ciekawe formy CV

A jak na to wszystko reagują kandydaci? Okazuje się, że osoby poszukujące dobrej i ciekawej pracy prześcigają się w pomysłach na zwrócenie na siebie uwagi.

Klasyczny życiorys został wyparty przez graficznie przemyślane i najlepiej zaskakujące CV, które nie tylko zawiera informacje o doświadczeniu zawodowym kandydata, ale często pokazuje również jego kreatywność lub dodatkowe zainteresowania.

Coraz częściej odpowiedzią na ofertę pracy staje się prezentacja multimedialna, a nawet krótki film z kandydatem w roli głównej. To doskonały sposób, żeby w pełni zaprezentować się przyszłemu pracodawcy. Taka forma wymaga przecież odwagi, nakładu pracy i zaangażowania, zapewnia uwagę rekrutera przynajmniej na czas trwania filmu.

Jednak jak mówi Małgorzata Gwóźdź z Biura Doboru i Rozwoju Kadr Ergo Hestia (CV na YouTube, czyli nowe trendy w rekrutacji), należy zwrócić uwagę nie tylko na formę prezentowanych informacji, ale również na ich merytoryczną wartość. Świat pędzi do przodu. Jedna zmiana wywołuje kolejną. Kandydaci do pracy coraz częściej poszukują możliwości takiego zatrudnienia, które nie ograniczy im szansy na realizowanie się w życiu osobistym.

Dodatkowo każdy kolejny rocznik absolwentów jest coraz lepiej przygotowany do poruszania się po rynku pracy, a do rozmów kwalifikacyjnych podchodzi się coraz częściej jak do rozmów handlowych. Dobry pracownik stanowi o sukcesie organizacji. A to powoduje, że przed wszystkimi osobami zajmującymi się doborem kadr stoi ogromne wyzwanie - przeorientować się z podejścia „pracownik to siła robocza” na zdecydowanie bardziej aktualne „pracownik to kapitał”.

Zobacz także: Kreatywne CV

Anna Dyl

www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA