REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łowienie talentów w sieci – nowoczesne trendy w rekrutacji

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pracodawca wie, że dobry pracownik to skarb. Za określeniem „dobry” może kryć się bardzo wiele, ale jak się okazuje cechy charakteryzujące dobrego pracownika zamykają się w trzech słowach: kompetentny, zmotywowany i lojalny. Niestety, rywalizacja na rynku pracy zaostrza się i z jednej strony coraz trudniej wyłowić spośród tłumu kandydatów tych, którzy spełniają nasze oczekiwania.

Z drugiej strony - konkurencyjni pracodawcy robią wszystko, aby przyciągnąć do siebie najbardziej utalentowanych ludzi. Rynek pracy zmienia się wraz z cyklami rządzącymi całą gospodarką, a nowoczesne technologie odciskają na nim swoje piętno.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Problemy pracodawcy w znalezieniu wartościowego pracownika

Dawno, dawno temu…

Scena z amerykańskiego filmu - John postanawia szukać pracy. Kupuje gazetę codzienną. Siada przy kuchennym stole. Przegląda ogłoszenia drobne i te najciekawsze zakreśla czerwonym długopisem…

Taki obrazek można spotkać już niemal wyłącznie w filmach. Internet przyspieszył i ułatwił obieg informacji do tego stopnia, że szukanie pracy w gazecie odchodzi do lamusa. Zamieszczenie ogłoszenia w formie papierowej trwa co najmniej kilka dni.

REKLAMA

Umieszczenie go w sieci to dosłownie chwila. Podobnie jest  z punktu widzenia szukającego - Internet stwarza możliwość dotarcia do ogromnej ilości ofert pracy w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo elektroniczna forma informacji ułatwia ich selekcję - kandydat nie musi przekopywać się przez tysiące ogłoszeń „nie na temat”, ale wyszukuje tylko te, które spełniają jego oczekiwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku czerwca 2011 na samym tylko portalu Pracuj.pl można wybierać z 22030 ofert pracy. Nie ma gazety, która pomieściłaby taką różnorodność.

Branżowe portale rekrutacyjne

Ilość ogłoszeń spowodowała, że pojawiły się portale ogłoszeniowe przypisane do poszczególnych branż. Pracownicy najbardziej rozchwytywanych specjalności - handlowcy, obsługa klienta i IT (dane z roku 2010) mogą szukać pracy przez wyspecjalizowane serwisy internetowe.

Dodatkowo portale te zawierają cenne wskazówki dotyczące sposobów skutecznego ubiegania się o pracę w danej dziedzinie oraz szacowany poziom zarobków na wybranych stanowiskach. Jeśli więc pracodawca szuka pracownika o specyficznych umiejętnościach i doświadczeniu, może zwiększyć swoje szanse poprzez skierowanie oferty pracy do sprofilowanej grupy odbiorców.

Zobacz także: Rekrutacja on-line

Employer Branding, czyli co?

Wraz ze wzrostem konkurencji w gospodarce firmy przekonują się, że to co świadczy  o prawdziwej przewadze, to kapitał ludzki. Im lepszych firma zatrudnia pracowników, tym większe ma szanse pokonać konkurentów w zaciekłej walce o klienta. Wiemy, że dobry pracownik musi odznaczać się określonymi umiejętnościami, kwalifikacjami i doświadczeniem.

Jednak o przewadze konkurencyjnej decydują tacy pracownicy, którzy są w tych obszarach ponadprzeciętni. To osoby, które są lojalne wobec pracodawcy, a ich motywacja do rzetelnej pracy płynie z wnętrza, a nie jest zależna od wysokości premii. To osoby, które potrafią efektywnie współpracować z innymi, są kreatywne i konstruktywnie rozwiązują pojawiające się konflikty. Takiego pracownika każda firma chciałaby mieć w swoich szeregach.

A czy taki pracownik chciałby pracować w dowolnej firmie? Oczywiście, nie. Utalentowani pracownicy najczęściej mają świadomość swojej wartości i swoją pracę (jak kapitał) lokują w firmach, w których mogą osiągnąć potencjalnie największy „zysk”. Tym zyskiem mogą być elastyczne godziny pracy, atmosfera panująca w zespole, inwestycje rozwój pracowników, możliwość awansu, a przede wszystkim poczucie, że człowiek jest szanowany i doceniany.

Employer Branding to nic innego jak działania promocyjne mające na celu pokazanie firmy jako dobrego pracodawcy od jak najlepszej strony. To swego rodzaju kampania reklamowa, której celem jest przyciągnięcie do siebie najlepszych specjalistów i fachowców.

Kiedyś opinie na temat pracodawców krążyły jak plotka - z ust do ust. Obecnie fora internetowe huczą od opinii na temat nieuczciwych i nierzetelnych pracodawców. Aby przeciwstawić się sile takiego „czarnego PRu” coraz więcej firm podejmuje planowane działania, które kreują ich pozytywny wizerunek jako pracodawcy w oczach społeczeństwa.

Działaniami tego typu najczęściej zajmują się działy marketingu lub HR. Wiele firm decyduje się również na współpracę z organizacjami zewnętrznymi, takimi jak Fundacja Rozwoju Talentów, które profesjonalnie zajmują się Employer Brandingiem.

Pracodawcy, którzy zdecydowali się na taką formę kreowania swojego wizerunku dostrzegają tego wymierną korzyść - zgłaszają się do nich kandydaci o wysokich kwalifikacjach i ponadprzeciętnym potencjale.

Zobacz także: Rekrutacja - praca zespołowa a kompetencje osobowościowe kandydata

Nacisk na kompetencje

W środowisku osób profesjonalnie zajmujących się rekrutacją wiele mówi się o wzroście znaczenia umiejętności interpersonalnych kandydatów do pracy. Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie pracownika z mniejszymi kwalifikacjami, ale za to z większym potencjałem związanym z komunikatywnością, umiejętnością organizowania sobie pracy i uczenia się.

Pracodawcy zaczynają wychodzić z założenia, że łatwiej jest przeszkolić pracownika w zakresie obsługi specjalistycznych maszyn czy oprogramowania, niż nauczyć go zasad komunikowania się i współpracy z innymi.Takie podejście powoduje, że dotychczas najczęściej stosowane narzędzia selekcji kandydatów do pracy tracą na znaczeniu na rzecz metod, które skutecznie sprawdzają pożądane na danym stanowisku kompetencje.

Ta perspektywa oceny kandydatów jest szczególnie istotna, kiedy zatrudniamy osoby o niewielkim doświadczeniu zawodowym (studentów i absolwentów) i chcemy dowiedzieć się, ile dana osoba będzie w stanie wnieść do organizacji wraz z własnym rozwojem zawodowym.

Z tego względu coraz większą popularnością cieszą się wywiady behawioralne i Assessment Centre, które choć kosztowniejsze, dają pracodawcy lepszy wgląd w rzeczywisty potencjał kandydata.

Selekcja czy inwigilacja

Nowoczesne technologie mają również swoją ciemną stronę. Coraz częściej Internet jest wykorzystywany przez rekruterów do sprawdzania kandydatów w sieci.

Dostępność i powszechność portali społecznościowych powoduje, że wystarczy wpisać imię i nazwisko do wyszukiwarki, aby w kilka sekund prześledzić życie zawodowe i osobiste kandydata, począwszy od szkoły, a skończywszy na wczorajszej imprezie. Tego typu metody zbierania informacji o kandydatach do pracy budzą wiele kontrowersji.

Zobacz także: Social media w procesie rekrutacji

Firmy chcą zabezpieczać się przed błędami rekrutacyjnymi, a kandydaci nie muszą tłumaczyć się z tego, jak spędzają czas wolny. Niezależnie od oceny etycznej takich działań, warto mieć świadomość, że istnieje możliwość podejrzenia naszego życia osobistego przez więcej niż dziurkę od klucza i z uważnością dzielić się prywatnymi szczegółami w publicznej sieci.

Ciekawe formy CV

A jak na to wszystko reagują kandydaci? Okazuje się, że osoby poszukujące dobrej i ciekawej pracy prześcigają się w pomysłach na zwrócenie na siebie uwagi.

Klasyczny życiorys został wyparty przez graficznie przemyślane i najlepiej zaskakujące CV, które nie tylko zawiera informacje o doświadczeniu zawodowym kandydata, ale często pokazuje również jego kreatywność lub dodatkowe zainteresowania.

Coraz częściej odpowiedzią na ofertę pracy staje się prezentacja multimedialna, a nawet krótki film z kandydatem w roli głównej. To doskonały sposób, żeby w pełni zaprezentować się przyszłemu pracodawcy. Taka forma wymaga przecież odwagi, nakładu pracy i zaangażowania, zapewnia uwagę rekrutera przynajmniej na czas trwania filmu.

Jednak jak mówi Małgorzata Gwóźdź z Biura Doboru i Rozwoju Kadr Ergo Hestia (CV na YouTube, czyli nowe trendy w rekrutacji), należy zwrócić uwagę nie tylko na formę prezentowanych informacji, ale również na ich merytoryczną wartość. Świat pędzi do przodu. Jedna zmiana wywołuje kolejną. Kandydaci do pracy coraz częściej poszukują możliwości takiego zatrudnienia, które nie ograniczy im szansy na realizowanie się w życiu osobistym.

Dodatkowo każdy kolejny rocznik absolwentów jest coraz lepiej przygotowany do poruszania się po rynku pracy, a do rozmów kwalifikacyjnych podchodzi się coraz częściej jak do rozmów handlowych. Dobry pracownik stanowi o sukcesie organizacji. A to powoduje, że przed wszystkimi osobami zajmującymi się doborem kadr stoi ogromne wyzwanie - przeorientować się z podejścia „pracownik to siła robocza” na zdecydowanie bardziej aktualne „pracownik to kapitał”.

Zobacz także: Kreatywne CV

Anna Dyl

www.treco.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA