REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łowienie talentów w sieci – nowoczesne trendy w rekrutacji

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pracodawca wie, że dobry pracownik to skarb. Za określeniem „dobry” może kryć się bardzo wiele, ale jak się okazuje cechy charakteryzujące dobrego pracownika zamykają się w trzech słowach: kompetentny, zmotywowany i lojalny. Niestety, rywalizacja na rynku pracy zaostrza się i z jednej strony coraz trudniej wyłowić spośród tłumu kandydatów tych, którzy spełniają nasze oczekiwania.

Z drugiej strony - konkurencyjni pracodawcy robią wszystko, aby przyciągnąć do siebie najbardziej utalentowanych ludzi. Rynek pracy zmienia się wraz z cyklami rządzącymi całą gospodarką, a nowoczesne technologie odciskają na nim swoje piętno.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Problemy pracodawcy w znalezieniu wartościowego pracownika

Dawno, dawno temu…

Scena z amerykańskiego filmu - John postanawia szukać pracy. Kupuje gazetę codzienną. Siada przy kuchennym stole. Przegląda ogłoszenia drobne i te najciekawsze zakreśla czerwonym długopisem…

Taki obrazek można spotkać już niemal wyłącznie w filmach. Internet przyspieszył i ułatwił obieg informacji do tego stopnia, że szukanie pracy w gazecie odchodzi do lamusa. Zamieszczenie ogłoszenia w formie papierowej trwa co najmniej kilka dni.

REKLAMA

Umieszczenie go w sieci to dosłownie chwila. Podobnie jest  z punktu widzenia szukającego - Internet stwarza możliwość dotarcia do ogromnej ilości ofert pracy w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo elektroniczna forma informacji ułatwia ich selekcję - kandydat nie musi przekopywać się przez tysiące ogłoszeń „nie na temat”, ale wyszukuje tylko te, które spełniają jego oczekiwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku czerwca 2011 na samym tylko portalu Pracuj.pl można wybierać z 22030 ofert pracy. Nie ma gazety, która pomieściłaby taką różnorodność.

Branżowe portale rekrutacyjne

Ilość ogłoszeń spowodowała, że pojawiły się portale ogłoszeniowe przypisane do poszczególnych branż. Pracownicy najbardziej rozchwytywanych specjalności - handlowcy, obsługa klienta i IT (dane z roku 2010) mogą szukać pracy przez wyspecjalizowane serwisy internetowe.

Dodatkowo portale te zawierają cenne wskazówki dotyczące sposobów skutecznego ubiegania się o pracę w danej dziedzinie oraz szacowany poziom zarobków na wybranych stanowiskach. Jeśli więc pracodawca szuka pracownika o specyficznych umiejętnościach i doświadczeniu, może zwiększyć swoje szanse poprzez skierowanie oferty pracy do sprofilowanej grupy odbiorców.

Zobacz także: Rekrutacja on-line

Employer Branding, czyli co?

Wraz ze wzrostem konkurencji w gospodarce firmy przekonują się, że to co świadczy  o prawdziwej przewadze, to kapitał ludzki. Im lepszych firma zatrudnia pracowników, tym większe ma szanse pokonać konkurentów w zaciekłej walce o klienta. Wiemy, że dobry pracownik musi odznaczać się określonymi umiejętnościami, kwalifikacjami i doświadczeniem.

Jednak o przewadze konkurencyjnej decydują tacy pracownicy, którzy są w tych obszarach ponadprzeciętni. To osoby, które są lojalne wobec pracodawcy, a ich motywacja do rzetelnej pracy płynie z wnętrza, a nie jest zależna od wysokości premii. To osoby, które potrafią efektywnie współpracować z innymi, są kreatywne i konstruktywnie rozwiązują pojawiające się konflikty. Takiego pracownika każda firma chciałaby mieć w swoich szeregach.

A czy taki pracownik chciałby pracować w dowolnej firmie? Oczywiście, nie. Utalentowani pracownicy najczęściej mają świadomość swojej wartości i swoją pracę (jak kapitał) lokują w firmach, w których mogą osiągnąć potencjalnie największy „zysk”. Tym zyskiem mogą być elastyczne godziny pracy, atmosfera panująca w zespole, inwestycje rozwój pracowników, możliwość awansu, a przede wszystkim poczucie, że człowiek jest szanowany i doceniany.

Employer Branding to nic innego jak działania promocyjne mające na celu pokazanie firmy jako dobrego pracodawcy od jak najlepszej strony. To swego rodzaju kampania reklamowa, której celem jest przyciągnięcie do siebie najlepszych specjalistów i fachowców.

Kiedyś opinie na temat pracodawców krążyły jak plotka - z ust do ust. Obecnie fora internetowe huczą od opinii na temat nieuczciwych i nierzetelnych pracodawców. Aby przeciwstawić się sile takiego „czarnego PRu” coraz więcej firm podejmuje planowane działania, które kreują ich pozytywny wizerunek jako pracodawcy w oczach społeczeństwa.

Działaniami tego typu najczęściej zajmują się działy marketingu lub HR. Wiele firm decyduje się również na współpracę z organizacjami zewnętrznymi, takimi jak Fundacja Rozwoju Talentów, które profesjonalnie zajmują się Employer Brandingiem.

Pracodawcy, którzy zdecydowali się na taką formę kreowania swojego wizerunku dostrzegają tego wymierną korzyść - zgłaszają się do nich kandydaci o wysokich kwalifikacjach i ponadprzeciętnym potencjale.

Zobacz także: Rekrutacja - praca zespołowa a kompetencje osobowościowe kandydata

Nacisk na kompetencje

W środowisku osób profesjonalnie zajmujących się rekrutacją wiele mówi się o wzroście znaczenia umiejętności interpersonalnych kandydatów do pracy. Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie pracownika z mniejszymi kwalifikacjami, ale za to z większym potencjałem związanym z komunikatywnością, umiejętnością organizowania sobie pracy i uczenia się.

Pracodawcy zaczynają wychodzić z założenia, że łatwiej jest przeszkolić pracownika w zakresie obsługi specjalistycznych maszyn czy oprogramowania, niż nauczyć go zasad komunikowania się i współpracy z innymi.Takie podejście powoduje, że dotychczas najczęściej stosowane narzędzia selekcji kandydatów do pracy tracą na znaczeniu na rzecz metod, które skutecznie sprawdzają pożądane na danym stanowisku kompetencje.

Ta perspektywa oceny kandydatów jest szczególnie istotna, kiedy zatrudniamy osoby o niewielkim doświadczeniu zawodowym (studentów i absolwentów) i chcemy dowiedzieć się, ile dana osoba będzie w stanie wnieść do organizacji wraz z własnym rozwojem zawodowym.

Z tego względu coraz większą popularnością cieszą się wywiady behawioralne i Assessment Centre, które choć kosztowniejsze, dają pracodawcy lepszy wgląd w rzeczywisty potencjał kandydata.

Selekcja czy inwigilacja

Nowoczesne technologie mają również swoją ciemną stronę. Coraz częściej Internet jest wykorzystywany przez rekruterów do sprawdzania kandydatów w sieci.

Dostępność i powszechność portali społecznościowych powoduje, że wystarczy wpisać imię i nazwisko do wyszukiwarki, aby w kilka sekund prześledzić życie zawodowe i osobiste kandydata, począwszy od szkoły, a skończywszy na wczorajszej imprezie. Tego typu metody zbierania informacji o kandydatach do pracy budzą wiele kontrowersji.

Zobacz także: Social media w procesie rekrutacji

Firmy chcą zabezpieczać się przed błędami rekrutacyjnymi, a kandydaci nie muszą tłumaczyć się z tego, jak spędzają czas wolny. Niezależnie od oceny etycznej takich działań, warto mieć świadomość, że istnieje możliwość podejrzenia naszego życia osobistego przez więcej niż dziurkę od klucza i z uważnością dzielić się prywatnymi szczegółami w publicznej sieci.

Ciekawe formy CV

A jak na to wszystko reagują kandydaci? Okazuje się, że osoby poszukujące dobrej i ciekawej pracy prześcigają się w pomysłach na zwrócenie na siebie uwagi.

Klasyczny życiorys został wyparty przez graficznie przemyślane i najlepiej zaskakujące CV, które nie tylko zawiera informacje o doświadczeniu zawodowym kandydata, ale często pokazuje również jego kreatywność lub dodatkowe zainteresowania.

Coraz częściej odpowiedzią na ofertę pracy staje się prezentacja multimedialna, a nawet krótki film z kandydatem w roli głównej. To doskonały sposób, żeby w pełni zaprezentować się przyszłemu pracodawcy. Taka forma wymaga przecież odwagi, nakładu pracy i zaangażowania, zapewnia uwagę rekrutera przynajmniej na czas trwania filmu.

Jednak jak mówi Małgorzata Gwóźdź z Biura Doboru i Rozwoju Kadr Ergo Hestia (CV na YouTube, czyli nowe trendy w rekrutacji), należy zwrócić uwagę nie tylko na formę prezentowanych informacji, ale również na ich merytoryczną wartość. Świat pędzi do przodu. Jedna zmiana wywołuje kolejną. Kandydaci do pracy coraz częściej poszukują możliwości takiego zatrudnienia, które nie ograniczy im szansy na realizowanie się w życiu osobistym.

Dodatkowo każdy kolejny rocznik absolwentów jest coraz lepiej przygotowany do poruszania się po rynku pracy, a do rozmów kwalifikacyjnych podchodzi się coraz częściej jak do rozmów handlowych. Dobry pracownik stanowi o sukcesie organizacji. A to powoduje, że przed wszystkimi osobami zajmującymi się doborem kadr stoi ogromne wyzwanie - przeorientować się z podejścia „pracownik to siła robocza” na zdecydowanie bardziej aktualne „pracownik to kapitał”.

Zobacz także: Kreatywne CV

Anna Dyl

www.treco.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA