REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łowienie talentów w sieci – nowoczesne trendy w rekrutacji

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Nowoczesne trendy w rekrutacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pracodawca wie, że dobry pracownik to skarb. Za określeniem „dobry” może kryć się bardzo wiele, ale jak się okazuje cechy charakteryzujące dobrego pracownika zamykają się w trzech słowach: kompetentny, zmotywowany i lojalny. Niestety, rywalizacja na rynku pracy zaostrza się i z jednej strony coraz trudniej wyłowić spośród tłumu kandydatów tych, którzy spełniają nasze oczekiwania.

Z drugiej strony - konkurencyjni pracodawcy robią wszystko, aby przyciągnąć do siebie najbardziej utalentowanych ludzi. Rynek pracy zmienia się wraz z cyklami rządzącymi całą gospodarką, a nowoczesne technologie odciskają na nim swoje piętno.

REKLAMA

Zobacz także: Problemy pracodawcy w znalezieniu wartościowego pracownika

Dawno, dawno temu…

Scena z amerykańskiego filmu - John postanawia szukać pracy. Kupuje gazetę codzienną. Siada przy kuchennym stole. Przegląda ogłoszenia drobne i te najciekawsze zakreśla czerwonym długopisem…

REKLAMA

Taki obrazek można spotkać już niemal wyłącznie w filmach. Internet przyspieszył i ułatwił obieg informacji do tego stopnia, że szukanie pracy w gazecie odchodzi do lamusa. Zamieszczenie ogłoszenia w formie papierowej trwa co najmniej kilka dni.

Umieszczenie go w sieci to dosłownie chwila. Podobnie jest  z punktu widzenia szukającego - Internet stwarza możliwość dotarcia do ogromnej ilości ofert pracy w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo elektroniczna forma informacji ułatwia ich selekcję - kandydat nie musi przekopywać się przez tysiące ogłoszeń „nie na temat”, ale wyszukuje tylko te, które spełniają jego oczekiwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku czerwca 2011 na samym tylko portalu Pracuj.pl można wybierać z 22030 ofert pracy. Nie ma gazety, która pomieściłaby taką różnorodność.

Branżowe portale rekrutacyjne

Ilość ogłoszeń spowodowała, że pojawiły się portale ogłoszeniowe przypisane do poszczególnych branż. Pracownicy najbardziej rozchwytywanych specjalności - handlowcy, obsługa klienta i IT (dane z roku 2010) mogą szukać pracy przez wyspecjalizowane serwisy internetowe.

Dodatkowo portale te zawierają cenne wskazówki dotyczące sposobów skutecznego ubiegania się o pracę w danej dziedzinie oraz szacowany poziom zarobków na wybranych stanowiskach. Jeśli więc pracodawca szuka pracownika o specyficznych umiejętnościach i doświadczeniu, może zwiększyć swoje szanse poprzez skierowanie oferty pracy do sprofilowanej grupy odbiorców.

Zobacz także: Rekrutacja on-line

Employer Branding, czyli co?

REKLAMA

Wraz ze wzrostem konkurencji w gospodarce firmy przekonują się, że to co świadczy  o prawdziwej przewadze, to kapitał ludzki. Im lepszych firma zatrudnia pracowników, tym większe ma szanse pokonać konkurentów w zaciekłej walce o klienta. Wiemy, że dobry pracownik musi odznaczać się określonymi umiejętnościami, kwalifikacjami i doświadczeniem.

Jednak o przewadze konkurencyjnej decydują tacy pracownicy, którzy są w tych obszarach ponadprzeciętni. To osoby, które są lojalne wobec pracodawcy, a ich motywacja do rzetelnej pracy płynie z wnętrza, a nie jest zależna od wysokości premii. To osoby, które potrafią efektywnie współpracować z innymi, są kreatywne i konstruktywnie rozwiązują pojawiające się konflikty. Takiego pracownika każda firma chciałaby mieć w swoich szeregach.

A czy taki pracownik chciałby pracować w dowolnej firmie? Oczywiście, nie. Utalentowani pracownicy najczęściej mają świadomość swojej wartości i swoją pracę (jak kapitał) lokują w firmach, w których mogą osiągnąć potencjalnie największy „zysk”. Tym zyskiem mogą być elastyczne godziny pracy, atmosfera panująca w zespole, inwestycje rozwój pracowników, możliwość awansu, a przede wszystkim poczucie, że człowiek jest szanowany i doceniany.

Employer Branding to nic innego jak działania promocyjne mające na celu pokazanie firmy jako dobrego pracodawcy od jak najlepszej strony. To swego rodzaju kampania reklamowa, której celem jest przyciągnięcie do siebie najlepszych specjalistów i fachowców.

Kiedyś opinie na temat pracodawców krążyły jak plotka - z ust do ust. Obecnie fora internetowe huczą od opinii na temat nieuczciwych i nierzetelnych pracodawców. Aby przeciwstawić się sile takiego „czarnego PRu” coraz więcej firm podejmuje planowane działania, które kreują ich pozytywny wizerunek jako pracodawcy w oczach społeczeństwa.

Działaniami tego typu najczęściej zajmują się działy marketingu lub HR. Wiele firm decyduje się również na współpracę z organizacjami zewnętrznymi, takimi jak Fundacja Rozwoju Talentów, które profesjonalnie zajmują się Employer Brandingiem.

Pracodawcy, którzy zdecydowali się na taką formę kreowania swojego wizerunku dostrzegają tego wymierną korzyść - zgłaszają się do nich kandydaci o wysokich kwalifikacjach i ponadprzeciętnym potencjale.

Zobacz także: Rekrutacja - praca zespołowa a kompetencje osobowościowe kandydata

Nacisk na kompetencje

W środowisku osób profesjonalnie zajmujących się rekrutacją wiele mówi się o wzroście znaczenia umiejętności interpersonalnych kandydatów do pracy. Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie pracownika z mniejszymi kwalifikacjami, ale za to z większym potencjałem związanym z komunikatywnością, umiejętnością organizowania sobie pracy i uczenia się.

Pracodawcy zaczynają wychodzić z założenia, że łatwiej jest przeszkolić pracownika w zakresie obsługi specjalistycznych maszyn czy oprogramowania, niż nauczyć go zasad komunikowania się i współpracy z innymi.Takie podejście powoduje, że dotychczas najczęściej stosowane narzędzia selekcji kandydatów do pracy tracą na znaczeniu na rzecz metod, które skutecznie sprawdzają pożądane na danym stanowisku kompetencje.

Ta perspektywa oceny kandydatów jest szczególnie istotna, kiedy zatrudniamy osoby o niewielkim doświadczeniu zawodowym (studentów i absolwentów) i chcemy dowiedzieć się, ile dana osoba będzie w stanie wnieść do organizacji wraz z własnym rozwojem zawodowym.

Z tego względu coraz większą popularnością cieszą się wywiady behawioralne i Assessment Centre, które choć kosztowniejsze, dają pracodawcy lepszy wgląd w rzeczywisty potencjał kandydata.

Selekcja czy inwigilacja

Nowoczesne technologie mają również swoją ciemną stronę. Coraz częściej Internet jest wykorzystywany przez rekruterów do sprawdzania kandydatów w sieci.

Dostępność i powszechność portali społecznościowych powoduje, że wystarczy wpisać imię i nazwisko do wyszukiwarki, aby w kilka sekund prześledzić życie zawodowe i osobiste kandydata, począwszy od szkoły, a skończywszy na wczorajszej imprezie. Tego typu metody zbierania informacji o kandydatach do pracy budzą wiele kontrowersji.

Zobacz także: Social media w procesie rekrutacji

Firmy chcą zabezpieczać się przed błędami rekrutacyjnymi, a kandydaci nie muszą tłumaczyć się z tego, jak spędzają czas wolny. Niezależnie od oceny etycznej takich działań, warto mieć świadomość, że istnieje możliwość podejrzenia naszego życia osobistego przez więcej niż dziurkę od klucza i z uważnością dzielić się prywatnymi szczegółami w publicznej sieci.

Ciekawe formy CV

A jak na to wszystko reagują kandydaci? Okazuje się, że osoby poszukujące dobrej i ciekawej pracy prześcigają się w pomysłach na zwrócenie na siebie uwagi.

Klasyczny życiorys został wyparty przez graficznie przemyślane i najlepiej zaskakujące CV, które nie tylko zawiera informacje o doświadczeniu zawodowym kandydata, ale często pokazuje również jego kreatywność lub dodatkowe zainteresowania.

Coraz częściej odpowiedzią na ofertę pracy staje się prezentacja multimedialna, a nawet krótki film z kandydatem w roli głównej. To doskonały sposób, żeby w pełni zaprezentować się przyszłemu pracodawcy. Taka forma wymaga przecież odwagi, nakładu pracy i zaangażowania, zapewnia uwagę rekrutera przynajmniej na czas trwania filmu.

Jednak jak mówi Małgorzata Gwóźdź z Biura Doboru i Rozwoju Kadr Ergo Hestia (CV na YouTube, czyli nowe trendy w rekrutacji), należy zwrócić uwagę nie tylko na formę prezentowanych informacji, ale również na ich merytoryczną wartość. Świat pędzi do przodu. Jedna zmiana wywołuje kolejną. Kandydaci do pracy coraz częściej poszukują możliwości takiego zatrudnienia, które nie ograniczy im szansy na realizowanie się w życiu osobistym.

Dodatkowo każdy kolejny rocznik absolwentów jest coraz lepiej przygotowany do poruszania się po rynku pracy, a do rozmów kwalifikacyjnych podchodzi się coraz częściej jak do rozmów handlowych. Dobry pracownik stanowi o sukcesie organizacji. A to powoduje, że przed wszystkimi osobami zajmującymi się doborem kadr stoi ogromne wyzwanie - przeorientować się z podejścia „pracownik to siła robocza” na zdecydowanie bardziej aktualne „pracownik to kapitał”.

Zobacz także: Kreatywne CV

Anna Dyl

www.treco.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA