REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie wiedzą w organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.).
Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.).

REKLAMA

REKLAMA

Różnorodne definicje zarządzania wiedzą wskazują na wspólne aspekty - przekształcanie wiedzy indywidualnej w zbiorową (organizacyjną), dzielenie się wiedzą i jej zastosowanie w praktyce, zarządzanie i rozwijanie kompetencji personalnych, zarządzanie informacją, pomiar kapitału intelektualnego i organizacyjne uczenie się.

Wprowadzanie w organizacji zarządzania wiedzą wymaga zarówno stworzenia infrastruktury IT (bazy danych, sieci komputerowe, programy itp.) jak i infrastruktury organizacyjnej (kultura organizacyjna, systemy motywujące, zespoły pracownicze, oraz zasady funkcjonowania procesów pomiędzy tymi elementami).

REKLAMA

REKLAMA

Zafascynowanie nowoczesnymi technologiami, nie może przysłonić tego co najważniejsze czyli człowieka. Od postawy pracowników, ich zachowań, oraz przygotowania do tej zmiany zależy sukces całego przedsięwzięcia. Dział HR staje się wiec partnerem, który jeszcze ściślej powinien współdziałać z menedżerami wszystkich poziomów zarządzania, tworzyć zespoły, inicjować programy, ustalać reguły i zasady zarządzania wiedzą.

Bardzo istotnym zadaniem HR jest przygotowanie i motywowanie pracowników do aktywnego współuczestniczenia w procesie zarządzania wiedzą. Barierami są tu najczęściej obawy i niechęć pracowników do dzielenia się swoją wiedzą, źródłem których jest naturalny lęk przed utratą swojej pozycji w firmie, często uzyskanej dzięki tej wiedzy. Systemy wynagrodzeń, motywacyjne, oceny pracowniczej muszą opierać się na potrzebach i wartościach pracowników, wiązać się z docenieniem dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

Sztuka nagradzania

Powinny nagradzać postawy podejmowania ryzyka w celu promowania kreatywności w rozwiązywaniu codziennych problemów oraz akcentować wynagradzanie grupowe, by stymulować wymianę wiedzy między członkami zespołów, określać jasno kompetencje związane z dzieleniem się wiedzą, standardy posiadanej wiedzy i stopnie jej wykorzystania na zajmowanych stanowiskach. 

Polecamy: Jak z sukcesem negocjować wynagrodzenie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sformalizowanymi działaniami motywującymi są np.: wybór pomysłu miesiąca i zastosowanie go w praktyce z odwołaniem do autora np. „program Kowalskiego”, system wniosków racjonalizatorskich, dedykowanie pracowników do interesujących projektów wewnątrz i na zewnątrz firmy, delegowanie na kontrakty do zagranicznych oddziałów firmy itp.

Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.). Zmienia się również percepcja wiedzy, która musi być zdobywana i przetwarzana na bieżąco, szkolenia zmieniają się w długoterminowe procesy rozwijania kompetencji, uzupełnione na etapie pre i post szkoleniowym narzędziami e-learningowymi, follow up w postaci seminariów, spotkań tematycznych w chat-roomach, czy wymianie doświadczeń i wiedzy w kontakcie z trenerem w okresie wdrażania umiejętności w codzienną praktykę.

Włączenie technologii informatycznych w proces uczenia się przynosi wymierne korzyści w postaci: szerokiej dostępności do wiedzy w czasie i miejscu wybranym przez pracownika, swobodnego wyboru warunków uczenia się, rodzaju pożądanej wiedzy i swobodnej wymiany informacji z trenerem czy współpracownikami. 

Polecamy: Cechy zgranego zespołu

Na bazie wszystkich powyższych informacji, podsumujmy najważniejsze działania jakie powinien podejmować HR, aby wspierać innowacje w organizacji:

  • Po pierwsze i najważniejsze – aktywnie współuczestniczyć w budowaniu organizacji uczącej się;
  • Po drugie – wprowadzać i koordynować politykę zarządzania talentami z uwzględnieniem długoterminowych celów biznesowych organizacji;
  • I po trzecie – kreować kulturę organizacji sprzyjającą zarządzaniu wiedzą wykorzystując w sposób motywacyjny narzędzia i systemy zarządzania zasobami ludzkimi.

Artykuł ukazał się w DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym, Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA