REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie wiedzą w organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.).
Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.).

REKLAMA

REKLAMA

Różnorodne definicje zarządzania wiedzą wskazują na wspólne aspekty - przekształcanie wiedzy indywidualnej w zbiorową (organizacyjną), dzielenie się wiedzą i jej zastosowanie w praktyce, zarządzanie i rozwijanie kompetencji personalnych, zarządzanie informacją, pomiar kapitału intelektualnego i organizacyjne uczenie się.

Wprowadzanie w organizacji zarządzania wiedzą wymaga zarówno stworzenia infrastruktury IT (bazy danych, sieci komputerowe, programy itp.) jak i infrastruktury organizacyjnej (kultura organizacyjna, systemy motywujące, zespoły pracownicze, oraz zasady funkcjonowania procesów pomiędzy tymi elementami).

REKLAMA

REKLAMA

Zafascynowanie nowoczesnymi technologiami, nie może przysłonić tego co najważniejsze czyli człowieka. Od postawy pracowników, ich zachowań, oraz przygotowania do tej zmiany zależy sukces całego przedsięwzięcia. Dział HR staje się wiec partnerem, który jeszcze ściślej powinien współdziałać z menedżerami wszystkich poziomów zarządzania, tworzyć zespoły, inicjować programy, ustalać reguły i zasady zarządzania wiedzą.

Bardzo istotnym zadaniem HR jest przygotowanie i motywowanie pracowników do aktywnego współuczestniczenia w procesie zarządzania wiedzą. Barierami są tu najczęściej obawy i niechęć pracowników do dzielenia się swoją wiedzą, źródłem których jest naturalny lęk przed utratą swojej pozycji w firmie, często uzyskanej dzięki tej wiedzy. Systemy wynagrodzeń, motywacyjne, oceny pracowniczej muszą opierać się na potrzebach i wartościach pracowników, wiązać się z docenieniem dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

Sztuka nagradzania

Powinny nagradzać postawy podejmowania ryzyka w celu promowania kreatywności w rozwiązywaniu codziennych problemów oraz akcentować wynagradzanie grupowe, by stymulować wymianę wiedzy między członkami zespołów, określać jasno kompetencje związane z dzieleniem się wiedzą, standardy posiadanej wiedzy i stopnie jej wykorzystania na zajmowanych stanowiskach. 

Polecamy: Jak z sukcesem negocjować wynagrodzenie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sformalizowanymi działaniami motywującymi są np.: wybór pomysłu miesiąca i zastosowanie go w praktyce z odwołaniem do autora np. „program Kowalskiego”, system wniosków racjonalizatorskich, dedykowanie pracowników do interesujących projektów wewnątrz i na zewnątrz firmy, delegowanie na kontrakty do zagranicznych oddziałów firmy itp.

Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.). Zmienia się również percepcja wiedzy, która musi być zdobywana i przetwarzana na bieżąco, szkolenia zmieniają się w długoterminowe procesy rozwijania kompetencji, uzupełnione na etapie pre i post szkoleniowym narzędziami e-learningowymi, follow up w postaci seminariów, spotkań tematycznych w chat-roomach, czy wymianie doświadczeń i wiedzy w kontakcie z trenerem w okresie wdrażania umiejętności w codzienną praktykę.

Włączenie technologii informatycznych w proces uczenia się przynosi wymierne korzyści w postaci: szerokiej dostępności do wiedzy w czasie i miejscu wybranym przez pracownika, swobodnego wyboru warunków uczenia się, rodzaju pożądanej wiedzy i swobodnej wymiany informacji z trenerem czy współpracownikami. 

Polecamy: Cechy zgranego zespołu

Na bazie wszystkich powyższych informacji, podsumujmy najważniejsze działania jakie powinien podejmować HR, aby wspierać innowacje w organizacji:

  • Po pierwsze i najważniejsze – aktywnie współuczestniczyć w budowaniu organizacji uczącej się;
  • Po drugie – wprowadzać i koordynować politykę zarządzania talentami z uwzględnieniem długoterminowych celów biznesowych organizacji;
  • I po trzecie – kreować kulturę organizacji sprzyjającą zarządzaniu wiedzą wykorzystując w sposób motywacyjny narzędzia i systemy zarządzania zasobami ludzkimi.

Artykuł ukazał się w DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym, Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA