REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie wiedzą w organizacji

Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.).
Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.).

REKLAMA

REKLAMA

Różnorodne definicje zarządzania wiedzą wskazują na wspólne aspekty - przekształcanie wiedzy indywidualnej w zbiorową (organizacyjną), dzielenie się wiedzą i jej zastosowanie w praktyce, zarządzanie i rozwijanie kompetencji personalnych, zarządzanie informacją, pomiar kapitału intelektualnego i organizacyjne uczenie się.

Wprowadzanie w organizacji zarządzania wiedzą wymaga zarówno stworzenia infrastruktury IT (bazy danych, sieci komputerowe, programy itp.) jak i infrastruktury organizacyjnej (kultura organizacyjna, systemy motywujące, zespoły pracownicze, oraz zasady funkcjonowania procesów pomiędzy tymi elementami).

REKLAMA

REKLAMA

Zafascynowanie nowoczesnymi technologiami, nie może przysłonić tego co najważniejsze czyli człowieka. Od postawy pracowników, ich zachowań, oraz przygotowania do tej zmiany zależy sukces całego przedsięwzięcia. Dział HR staje się wiec partnerem, który jeszcze ściślej powinien współdziałać z menedżerami wszystkich poziomów zarządzania, tworzyć zespoły, inicjować programy, ustalać reguły i zasady zarządzania wiedzą.

Bardzo istotnym zadaniem HR jest przygotowanie i motywowanie pracowników do aktywnego współuczestniczenia w procesie zarządzania wiedzą. Barierami są tu najczęściej obawy i niechęć pracowników do dzielenia się swoją wiedzą, źródłem których jest naturalny lęk przed utratą swojej pozycji w firmie, często uzyskanej dzięki tej wiedzy. Systemy wynagrodzeń, motywacyjne, oceny pracowniczej muszą opierać się na potrzebach i wartościach pracowników, wiązać się z docenieniem dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

Sztuka nagradzania

Powinny nagradzać postawy podejmowania ryzyka w celu promowania kreatywności w rozwiązywaniu codziennych problemów oraz akcentować wynagradzanie grupowe, by stymulować wymianę wiedzy między członkami zespołów, określać jasno kompetencje związane z dzieleniem się wiedzą, standardy posiadanej wiedzy i stopnie jej wykorzystania na zajmowanych stanowiskach. 

Polecamy: Jak z sukcesem negocjować wynagrodzenie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sformalizowanymi działaniami motywującymi są np.: wybór pomysłu miesiąca i zastosowanie go w praktyce z odwołaniem do autora np. „program Kowalskiego”, system wniosków racjonalizatorskich, dedykowanie pracowników do interesujących projektów wewnątrz i na zewnątrz firmy, delegowanie na kontrakty do zagranicznych oddziałów firmy itp.

Najbardziej motywujące i wspierające rozwój organizacji są działania rozwojowe w postaci indywidualnie projektowanych ścieżek rozwojowych (szkolenia, coaching, studia podyplomowe, staże itp.). Zmienia się również percepcja wiedzy, która musi być zdobywana i przetwarzana na bieżąco, szkolenia zmieniają się w długoterminowe procesy rozwijania kompetencji, uzupełnione na etapie pre i post szkoleniowym narzędziami e-learningowymi, follow up w postaci seminariów, spotkań tematycznych w chat-roomach, czy wymianie doświadczeń i wiedzy w kontakcie z trenerem w okresie wdrażania umiejętności w codzienną praktykę.

Włączenie technologii informatycznych w proces uczenia się przynosi wymierne korzyści w postaci: szerokiej dostępności do wiedzy w czasie i miejscu wybranym przez pracownika, swobodnego wyboru warunków uczenia się, rodzaju pożądanej wiedzy i swobodnej wymiany informacji z trenerem czy współpracownikami. 

Polecamy: Cechy zgranego zespołu

Na bazie wszystkich powyższych informacji, podsumujmy najważniejsze działania jakie powinien podejmować HR, aby wspierać innowacje w organizacji:

  • Po pierwsze i najważniejsze – aktywnie współuczestniczyć w budowaniu organizacji uczącej się;
  • Po drugie – wprowadzać i koordynować politykę zarządzania talentami z uwzględnieniem długoterminowych celów biznesowych organizacji;
  • I po trzecie – kreować kulturę organizacji sprzyjającą zarządzaniu wiedzą wykorzystując w sposób motywacyjny narzędzia i systemy zarządzania zasobami ludzkimi.

Artykuł ukazał się w DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym, Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA