REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak z sukcesem negocjować wynagrodzenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Negocjacje płacowe to trudny i niewygodny temat dla obu stron, dlatego też często pozostawiany na ostatni etap procesu rekrutacyjnego.
Negocjacje płacowe to trudny i niewygodny temat dla obu stron, dlatego też często pozostawiany na ostatni etap procesu rekrutacyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje płac to z reguły ostatnia i najtrudniejsza faza rekrutacji. Dlatego warto się do nich przygotować oraz zapoznać się z technikami negocjacyjnymi.

Przygotuj się do negocjacji

Przyjęcie nowej oferty pracy jest bardzo trudnym krokiem w karierze zawodowej. Aby dokonać prawidłowego wyboru, warto przeanalizować wszystkie za i przeciw, zastanowić się nad każdym aspektem oraz nad oczekiwanym wynagrodzeniem. Należy pamiętać, że rozmowa z przyszłym pracodawcą na temat pensji będzie zawsze negocjacją.

REKLAMA

REKLAMA

Czasami pracownik szczęśliwy z samej decyzji i zainteresowania nim przez pracodawcę, więc godzi się na wszelkie warunki. Aby być w pełni zadowolonym ze zmiany pracy, należy przygotować się do rozmowy o wynagrodzeniu starannie. Jeśli mamy duże doświadczenie, umiejętności poparte sukcesami, tym łatwiej będzie pracownikowi wynegocjować odpowiednie warunki, ponieważ pracodawca będzie o niego walczył.

Negocjacje płacowe to trudny i niewygodny temat dla obu stron, dlatego też często pozostawiany na ostatni etap procesu rekrutacyjnego. Czasem odwlekanie rozmów na temat wynagrodzenia jest bardzo ryzykowne, zwłaszcza, gdy po kilku spotkaniach i długich rozmowach rekrutacyjnych dowiadujemy się, że pracownik ma zbyt wygórowane wymagania, którym pracodawca nie może sprostać. Może czasem warto wcześniej poruszyć tę niewygodną, ale bardzo ważną dla pracodawcy i pracownika kwestię. Nie należy również zbyt spieszyć się z podjęciem rozmów o wynagrodzeniu, nie powinny odbywać się one przed otrzymaniem oferty od pracodawcy.

Porównaj: Dlaczego warto unikać kompromisów?

Wynagrodzenie i coś więcej...

Aby starannie przygotować się do negocjacji, przede wszystkim należy zebrać informacje z rynku, dowiedzieć się, jakich cech i umiejętności u pracowników pożądają firmy, jak kształtują się zarobki na różnych stanowiskach. Należy zastanowić się nad swoimi mocnymi stronami, atutami, które są istotne dla pracodawcy: lata doświadczenia w branży, wielkość zarządzanej grupy ludzi, wszelkie certyfikaty, szkolenia oraz wykształcenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zastanowić się, co poza płacą będzie kuszące: samochód, laptop, różne bonusy, ubezpieczenie medyczne, szkolenia i inne dodatki pozapłacowe? Być może tego typu bonusy będą bardziej atrakcyjne i zrekompensują niższą pensję? Wielu pracodawców próbuje „przyciągnąć" specjalistów różnymi dodatkami do pensji.

Sztuka negocjacji

REKLAMA

Ważnym krokiem przygotowującym do negocjacji jest ustalenie BATNY (Best Alternative to a Negotiated Agreement) - najlepszej z alternatyw negocjowanego porozumienia. Będzie to kwota, która jest satysfakcjonująca. Najlepiej będzie, jeśli kandydat rozpocznie negocjacje od stawki powyżej BATNY, dzięki czemu zyskuje pole do manewru.

W negocjacjach pomagają różnego rodzaju techniki. Jest ich bardzo wiele, opisane są w literaturze i warto z nich korzystać. Wspomnę tu zaledwie o kilku podstawowych, stosowanych w każdego rodzaju negocjacjach, również podczas rozmów o wynagrodzeniu.

  • Techniki odwoływania się do emocji i faktów - używając stwierdzeń odwołujących się do emocji, np.: „...trzeba być rozsądnym, aby..." lub do faktów: „.....specjaliści na tym stanowisku są poszukiwani...", przywoływanie liczb oraz statystyk również pomogą w rozmowie.
  • „Stawianie granic" - w pierwszym kroku przekazujemy informację zwrotną na temat propozycji pracodawcy, w drugim stawiamy warunek realny do wykonania, na zakończenie - jego wykonanie.
  • Uprzedzanie - technika przyznania się do błędu zanim druga strona zacznie o nim mówić. Zawsze można popełnić błąd w negocjacji i czasem warto jest przyznać się do niego, aby zyskać przychylność pracodawcy.
  • Efekt pierwszego wrażenia - zwykle liczą się pierwsze minuty, aby zrobić dobre wrażenie na pracodawcy. Nasz wygląd, słowa, ton głosu - wszystko wpływa na wywarcie pierwszego wrażenia, ważny jest uśmiech na twarzy, ubiór oraz gesty.
  • Podkreślanie własnych walorów - tu należy pamiętać o umiarze, nie możemy przechwalać się swoimi sukcesami, staramy się przedstawić własną osobę w jak najlepszym świetle.
  • Asertywność - bardzo przydatna wśród walorów negocjacji, czasem należy stanowczo powiedzieć - NIE.

Wymienione techniki odpowiednio stosowane pomogą w wynegocjowaniu oczekiwanej kwoty. W negocjacjach wynagrodzeń często mówi się również o metodzie Noela Smith-Wenkle"a. Główne jej założenie brzmi: postaraj się, aby to druga strona pierwsza zaproponowała swoje warunki! Taka taktyka daje przewagę. Wiemy, jaką kwotę chce zaproponować nam przeciwnik w negocjacji i teraz możemy śmiało negocjować dalej.

Polecamy serwis: Manager

Przed podpisaniem umowy o pracę należy również dowiedzieć się, jak będzie wyglądało wynagrodzenie w przyszłości. Wiele firm kieruje się pewnymi ustaleniami, po kilku miesiącach i dobrych wynikach pracy pensja podstawowa często znacznie wzrasta. Na przykład w niektórych przedsiębiorstwach po okresowej ocenie pracownik spodziewa się podwyżki. Tego typu ustalenie również może podlegać negocjacji. Należy pamiętać o pisemnej obietnicy podwyżek przewidzianych w przyszłości, podpisanej przez osobę decyzyjną w firmie.

O czym warto pamiętać w negocjacjach:

  • o starannym przygotowaniu się;
  • o rozpoczynaniu rozmowy od wyższej kwoty, dzięki czemu tworzy się pole do negocjacji;
  • o propozycji dla pracodawcy, aby on pierwszy przedstawił swoją ofertę;
  • o dodatkach poza finansowych - mogą być bardziej korzystne;
  • o niepodejmowaniu pochopnych decyzji i zastanowieniu się nad każdą propozycją.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA