REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak z sukcesem negocjować wynagrodzenie?

HAYS Poland
Doradztwo personalne
Negocjacje płacowe to trudny i niewygodny temat dla obu stron, dlatego też często pozostawiany na ostatni etap procesu rekrutacyjnego.
Negocjacje płacowe to trudny i niewygodny temat dla obu stron, dlatego też często pozostawiany na ostatni etap procesu rekrutacyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje płac to z reguły ostatnia i najtrudniejsza faza rekrutacji. Dlatego warto się do nich przygotować oraz zapoznać się z technikami negocjacyjnymi.

Przygotuj się do negocjacji

Przyjęcie nowej oferty pracy jest bardzo trudnym krokiem w karierze zawodowej. Aby dokonać prawidłowego wyboru, warto przeanalizować wszystkie za i przeciw, zastanowić się nad każdym aspektem oraz nad oczekiwanym wynagrodzeniem. Należy pamiętać, że rozmowa z przyszłym pracodawcą na temat pensji będzie zawsze negocjacją.

REKLAMA

REKLAMA

Czasami pracownik szczęśliwy z samej decyzji i zainteresowania nim przez pracodawcę, więc godzi się na wszelkie warunki. Aby być w pełni zadowolonym ze zmiany pracy, należy przygotować się do rozmowy o wynagrodzeniu starannie. Jeśli mamy duże doświadczenie, umiejętności poparte sukcesami, tym łatwiej będzie pracownikowi wynegocjować odpowiednie warunki, ponieważ pracodawca będzie o niego walczył.

Negocjacje płacowe to trudny i niewygodny temat dla obu stron, dlatego też często pozostawiany na ostatni etap procesu rekrutacyjnego. Czasem odwlekanie rozmów na temat wynagrodzenia jest bardzo ryzykowne, zwłaszcza, gdy po kilku spotkaniach i długich rozmowach rekrutacyjnych dowiadujemy się, że pracownik ma zbyt wygórowane wymagania, którym pracodawca nie może sprostać. Może czasem warto wcześniej poruszyć tę niewygodną, ale bardzo ważną dla pracodawcy i pracownika kwestię. Nie należy również zbyt spieszyć się z podjęciem rozmów o wynagrodzeniu, nie powinny odbywać się one przed otrzymaniem oferty od pracodawcy.

Porównaj: Dlaczego warto unikać kompromisów?

REKLAMA

Wynagrodzenie i coś więcej...

Aby starannie przygotować się do negocjacji, przede wszystkim należy zebrać informacje z rynku, dowiedzieć się, jakich cech i umiejętności u pracowników pożądają firmy, jak kształtują się zarobki na różnych stanowiskach. Należy zastanowić się nad swoimi mocnymi stronami, atutami, które są istotne dla pracodawcy: lata doświadczenia w branży, wielkość zarządzanej grupy ludzi, wszelkie certyfikaty, szkolenia oraz wykształcenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zastanowić się, co poza płacą będzie kuszące: samochód, laptop, różne bonusy, ubezpieczenie medyczne, szkolenia i inne dodatki pozapłacowe? Być może tego typu bonusy będą bardziej atrakcyjne i zrekompensują niższą pensję? Wielu pracodawców próbuje „przyciągnąć" specjalistów różnymi dodatkami do pensji.

Sztuka negocjacji

Ważnym krokiem przygotowującym do negocjacji jest ustalenie BATNY (Best Alternative to a Negotiated Agreement) - najlepszej z alternatyw negocjowanego porozumienia. Będzie to kwota, która jest satysfakcjonująca. Najlepiej będzie, jeśli kandydat rozpocznie negocjacje od stawki powyżej BATNY, dzięki czemu zyskuje pole do manewru.

W negocjacjach pomagają różnego rodzaju techniki. Jest ich bardzo wiele, opisane są w literaturze i warto z nich korzystać. Wspomnę tu zaledwie o kilku podstawowych, stosowanych w każdego rodzaju negocjacjach, również podczas rozmów o wynagrodzeniu.

  • Techniki odwoływania się do emocji i faktów - używając stwierdzeń odwołujących się do emocji, np.: „...trzeba być rozsądnym, aby..." lub do faktów: „.....specjaliści na tym stanowisku są poszukiwani...", przywoływanie liczb oraz statystyk również pomogą w rozmowie.
  • „Stawianie granic" - w pierwszym kroku przekazujemy informację zwrotną na temat propozycji pracodawcy, w drugim stawiamy warunek realny do wykonania, na zakończenie - jego wykonanie.
  • Uprzedzanie - technika przyznania się do błędu zanim druga strona zacznie o nim mówić. Zawsze można popełnić błąd w negocjacji i czasem warto jest przyznać się do niego, aby zyskać przychylność pracodawcy.
  • Efekt pierwszego wrażenia - zwykle liczą się pierwsze minuty, aby zrobić dobre wrażenie na pracodawcy. Nasz wygląd, słowa, ton głosu - wszystko wpływa na wywarcie pierwszego wrażenia, ważny jest uśmiech na twarzy, ubiór oraz gesty.
  • Podkreślanie własnych walorów - tu należy pamiętać o umiarze, nie możemy przechwalać się swoimi sukcesami, staramy się przedstawić własną osobę w jak najlepszym świetle.
  • Asertywność - bardzo przydatna wśród walorów negocjacji, czasem należy stanowczo powiedzieć - NIE.

Wymienione techniki odpowiednio stosowane pomogą w wynegocjowaniu oczekiwanej kwoty. W negocjacjach wynagrodzeń często mówi się również o metodzie Noela Smith-Wenkle"a. Główne jej założenie brzmi: postaraj się, aby to druga strona pierwsza zaproponowała swoje warunki! Taka taktyka daje przewagę. Wiemy, jaką kwotę chce zaproponować nam przeciwnik w negocjacji i teraz możemy śmiało negocjować dalej.

Polecamy serwis: Manager

Przed podpisaniem umowy o pracę należy również dowiedzieć się, jak będzie wyglądało wynagrodzenie w przyszłości. Wiele firm kieruje się pewnymi ustaleniami, po kilku miesiącach i dobrych wynikach pracy pensja podstawowa często znacznie wzrasta. Na przykład w niektórych przedsiębiorstwach po okresowej ocenie pracownik spodziewa się podwyżki. Tego typu ustalenie również może podlegać negocjacji. Należy pamiętać o pisemnej obietnicy podwyżek przewidzianych w przyszłości, podpisanej przez osobę decyzyjną w firmie.

O czym warto pamiętać w negocjacjach:

  • o starannym przygotowaniu się;
  • o rozpoczynaniu rozmowy od wyższej kwoty, dzięki czemu tworzy się pole do negocjacji;
  • o propozycji dla pracodawcy, aby on pierwszy przedstawił swoją ofertę;
  • o dodatkach poza finansowych - mogą być bardziej korzystne;
  • o niepodejmowaniu pochopnych decyzji i zastanowieniu się nad każdą propozycją.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA