REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dział HR wsparciem menedżerów

Subskrybuj nas na Youtube
Aby zatrzymać najzdolniejszych konieczne jest zarówno ich wspieranie, motywowanie do ciągłego rozwoju oraz tworzenie stymulującej kultury organizacyjnej.
Aby zatrzymać najzdolniejszych konieczne jest zarówno ich wspieranie, motywowanie do ciągłego rozwoju oraz tworzenie stymulującej kultury organizacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Samo pozyskanie z rynku utalentowanego pracownika nie wystarcza, konieczne jest „oszlifowanie diamentu”, czyli przejście od potencjału do ideału.

Ideałem jest rozwój kompetencji zarówno twardych jak i miękkich (np. komunikacji interpersonalnej, umiejętności pracy zespołowej), który będzie służył w perspektywie długoterminowej osiąganiu celów strategicznych firmy. Błędem jest „wychwytywanie” osób z uzdolnieniami, które na dziś mają ”ugasić pożar” czyli rozwiązywać bieżące problemy w organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszym krokiem na tej drodze jest uczestniczenie HR w opracowaniu wspólnie z wyższą kadrą menedżerską programu pozyskiwania i zatrzymywania w firmie najzdolniejszych pracowników. Istotną rolą HR będzie wspieranie menedżerów w procesie realizacji tego programu. Przed podjęciem kolejnych działań kluczowe jest zdefiniowanie wewnątrz organizacji pojęcia „talentu” jak i „zarządzania talentami” - wynikają z tego konkretne wymagania i oczekiwania od najzdolniejszych.

Zarządzanie talentami

Według Chartered Institiute of Personel and Development zarządzanie talentami to systematyczne identyfikowanie, rozwijanie, zaangażowanie, zatrzymywanie w firmie i rozmieszczenie w jej ramach takich indywidualności, które dysponują wysokim potencjałem i stanowią szczególną wartość dla organizacji.

Aby zatrzymać najzdolniejszych konieczne jest zarówno ich wspieranie, motywowanie do ciągłego rozwoju oraz tworzenie stymulującej kultury organizacyjnej. Metody i narzędzia stosowane w tych procesach są różnorodne, koniecznie muszą być jednak dopasowane do oczekiwań samych zainteresowanych jak i do szerszego kontekstu kultury organizacyjnej w firmie. 

REKLAMA

Polecamy: W rozwiązywaniu konfliktów ważne jest dopasowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tym etapie pomocna może być koncepcja W.J. Rothwella i H.C. Kazanasa, strategicznego rozwoju talentów (ang. Strategic Development of Talent ), który zdaniem autorów polega na procesie zmiany organizacji, zewnętrznych interesariuszy, grup wewnętrznych i pracowników przez zaplanowane i niezaplanowane uczenie w taki sposób, aby posiedli oni kompetencje niezbędne do wsparcia organizacji w osiąganiu i utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej.

W działaniach HR koncepcja ta przekłada się na np. uzupełnianie takich działań jak planowanie ścieżek kariery, rozwoju poprzez szkolenia, coaching, mentoring skoncentrowanych na wąskiej grupie wyłonionych talentów - działaniami nastawionymi na zmianę organizacji w kierunku wykorzystania wewnętrznych i zewnętrznych grup mogących wesprzeć innowacyjność firmy, oraz rozwój zarządzania wiedzą.

Zmotywować do nauki

Proces uczenia się zawsze związany jest z postawami ludzi oraz całą sferą uwarunkowań psychologiczno-społeczno-kulturowych determinujących chęć zdobywania i wykorzystywania wiedzy dla dobra organizacji. Decydując się na wprowadzanie w firmie zarządzana talentami HR ma za zadanie wdrożenie procesów stymulujących do ciągłego podnoszenia kompetencji i motywowania do rozwoju.

W tym celu tworzone są oddzielne departamenty lub wyłaniani specjaliści HR odpowiedzialni za zarządzanie talentami. Głównymi zadaniami w tym, obszarze są: wdrożenie nowych procesów stymulujących podnoszenie kompetencji, kreowanie polityki szkoleniowej rozumianej jako procesu nakierowanego na zdobycie konkretnych kompetencji służących celom biznesowym, rozwój współpracy z uczelniami w celu zdefiniowania kluczowych kompetencji talentów, promowania firmy i pozyskiwania najzdolniejszych absolwentów, integracja systemu ocen pracowniczych z rozwojem określonych kompetencji, planowanie ścieżek kariery, systemów motywacyjnych nastawionych na promowanie wiedzy i innowacyjności pracowników. 

Polecamy: Czas na odkrywanie potencjału zespołu

„Szlifowanie diamentu” to proces przemiany potencjału talentów w osiągniecie określonego poziomu kompetencji specjalistycznych czyli stanie się ekspertem. Wdrożenie procesów mentoringiu i coachingu, pozwala talentom na uzyskanie wsparcia od bardziej doświadczonego pracownika (mentora), opiekuna i dobrego ducha talentu.

Przekazuje on nie tylko wiedzę jawną (ang. explicit knowledge), ale przede wszystkim tzw. wiedzę cichą, ukrytą (ang. tacit) czyli zbiór doświadczeń zdobywanych w praktyce, wyczucia sytuacji, znajomości wartości i kodów komunikacyjnych w firmie, przede wszystkim tych nieformalnych nigdzie nie zapisanych, a jednak wyznaczających zasady i normy funkcjonowania. To z kolei jest jednym z elementów zarządzania wiedzą w firmie.

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym, Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Artykuł ukazał się w DZIENNIK-u, Dodatek Praca
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA