REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego pracownicy nie chcą się uczyć?

Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest utworzenie  „pól nauki”.
Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest utworzenie „pól nauki”.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zmian w zakresie tak istotnym dla firmy jak system ocen pracowniczych wymaga skupienia uwagi na kulturze organizacyjnej. Przede wszystkim trzeba zburzyć silosy wiedzy.

REKLAMA

Określenie „kultura organizacyjna” odnosi się do panujących wśród pracowników i liderów firmy założeń, poglądów, wartości, zwyczajów i zachowań. Innymi słowy, kultura organizacyjna to „sposób, w jaki działamy w firmie”. Jeśli planujesz reorganizację systemu ocen pracowniczych zgodnie z koncepcją „Nie oceniaj mojej pracy – pomóż mi dostać piątkę”, trzeba wprowadzić kilka pomniejszych zmian.

REKLAMA

Pierwsza przeszkoda to zburzenie „silosów wiedzy”, które nieodmiennie kojarzą się ze starą kulturą organizacyjną. Doświadczenie wywiedzione z bycia wewnątrz firmy w danym dziale ma swoje zalety. Znajomość panującej kultury organizacyjnej sprawia, że wiadomo gdzie są punkty zapalne. Osoby, które posiadają wiedzę o różnych procesach, pilnie jej strzegą, bo wiedzą, że to im daje władzę. Takie podejście prowadziło do tworzenia szkodliwych dla firmy silosów wiedzy uniemożliwiających przekazywanie informacji, co tak naprawdę działa, a co nie.

Porównaj: Właściwy pracownik na właściwym miejscu

Pierwszym krokiem do stworzenia kultury, w której cenione będzie uczenie się i dzielenie się wiedzą oraz swobodny przepływ informacji, jest zburzenie tych silosów i utworzenie z nich „pól nauki”.

Polecamy serwis Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego pracownicy w różnych organizacjach nie chcą się uczyć? Dlatego, że postrzegają błędy bardziej jako wydarzenia mogące zaszkodzić ich karierze niż szanse na naukę. Wolą zatem tuszować swoje błędy w nadziei, ze nikt się o nich nie dowie. Z tego względu trzeba uświadomić pracownikom, że błędów się nie uniknie i że niekoniecznie muszą być fatalne w skutkach. Należy przedefiniować pojęcie „błędu” i nauczyć pracowników, żeby nie bali się popełniać błędów. Trzeba zdobyć ich zaufanie, demonstrując, że żaden z menedżerów nie poweźmie kroków dyscyplinujących, jeśli pracownik spróbuje czegoś nowego i próba okaże się niepowodzeniem. Dzięki takiemu podejściu zarówno pracownicy, jak i menedżerowie postrzegają pomyłki jako możliwości do nauki.

Artykuł jest fragmentem książki Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce. Ken Blanchard, Garry Ridge. Wydawnictwo PWN.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA