REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje osobiste a praca w zespole

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Marta Wilczkowska
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
Kolejna kompetencja osobista to samoregulacja, która obejmuje m.in. samokontrolę, polegającą na pilnowaniu szkodliwych emocji i impulsów. Silny krótkotrwały stres upośledza nasze zdolności umysłowe na pewien czas.
Kolejna kompetencja osobista to samoregulacja, która obejmuje m.in. samokontrolę, polegającą na pilnowaniu szkodliwych emocji i impulsów. Silny krótkotrwały stres upośledza nasze zdolności umysłowe na pewien czas.

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj, mówiąc o kompetencjach osobistych na pierwszym miejscu wymienia się naszą wiedzę o naszych aktualnych odczuciach w powiązaniu z przyczynami ich powstania oraz z umiejętnością kierowania nimi, świadomość związków, jakie zachodzą pomiędzy uczuciami a zachowaniem, między tym, co myślimy, robimy i mówimy.

REKLAMA

Wszystko to wpakowano do worka pod tytułem świadomość emocjonalna. Już o tym pisałam w artykule Kto mebluje mój dom, czyli rzecz krótka o integracji emocjonalnej. Z resztą nie tylko ja… Równie wysoko w „rankingu" oceniana jest poprawna samoocena, czyli rozpoznawanie własnych możliwości, silnych stron, słabości, ograniczeń w celu panowania nad emocjami w taki sposób, aby były one nam pomocne, a nie stanowiły przeszkody w działaniu.

REKLAMA

W przypadku emocjonalnych kłopotów poprawna samoocena może pomóc w szybkim dochodzeniu do siebie, refleksji, wyciąganiu wniosków z własnych doświadczeń. Umiejętność ta pozwala na zabezpieczenie się przed blisko powiązanymi z nią wadami, jak: nadmierna ambicja, stawianie sobie bardzo wysokich, wręcz nierealnych celów, pracoholizm, przesadna drobiazgowość, głód władzy i znaczenia, potrzeba adoracji, nieumiejętność przyznania się do własnych błędów.
Wiara w siebie to poczucie własnej wartości i świadomości osobistych możliwości i umiejętności.

Posiadanie tej kompetencji umożliwia wyrażanie niepopularnych poglądów i ich obronę, co często skutkuje podjęciem twórczej i dobrej decyzji, mimo nacisków innych osób i okoliczności. Warunkiem takiego właśnie, a nie innego postępowania jest także przekonanie o tym, że zasady i procedury nie są stałe i niezmienne, zaś ich łamanie wymaga jedynie działania zgodnego z przekonaniem o dobrze pojętej wierze w siebie. (Zalecana jest odrobinka ostrożności zwłaszcza w łamaniu…).

Samoregulacja

Kolejna kompetencja osobista to samoregulacja, która obejmuje m.in. samokontrolę, polegającą na pilnowaniu szkodliwych emocji i impulsów. Silny krótkotrwały stres upośledza nasze zdolności umysłowe na pewien czas.

Stres przewlekły grozi trwałym i negatywnym wpływem na intelekt. (I nie tylko, niestety…) Nieumiejętność kontrolowania emocji pociąga za sobą uległość wobec impulsów, na czym cierpi nasza zdolność do myślenia. Samokontroli emocjonalnej nie należy jednak mylić z przesadnym panowaniem nad sobą wyrażanym przez reakcje tłumienia wszystkich uczuć i spontaniczności. Samokontrola ma umożliwić dokonanie wyboru wyrażania naszych uczuć przez skuteczne radzenie sobie z gwałtownymi emocjami i impulsami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

REKLAMA

Dzięki zdolności koncentracji i jasnego myślenia, nawet w najtrudniejszych chwilach zachowujemy pozytywne nastawienie, bo dobre rozpoznanie negatywnych emocji pomaga w szybszym pozbyciu się złego samopoczucia. Sztuka panowania nad sobą polega na takim pokierowaniu swoimi emocjami, aby związki charakterystyczne dla złego stresu nie zdominowały nas.

Z tej kompetencji bierze się spolegliwość i sumienność, która sprowadza się do uczciwego postępowania i przyjmowania odpowiedzialności za swoje czyny. Posiadając takie kompetencje, potrafimy postępować w myśl zasad etycznych, budzimy zaufanie także przez umiejętność przyznania się do popełnionych błędów.

Jednakże spolegliwość nie może oznaczać dostosowywania się do oczekiwań innych, gdyż taka postawa hamuje twórcze myślenie, które wymaga spontaniczności i otwartości na nieoczekiwane rozwiązania przy zachowaniu wymogów sumienności jako gwarancji przekształcenia wyobrażeń w działanie.

Do tej samej grupy zalicza się innowacyjność i umiejętność adaptacji, które określają otwartą postawę, elastyczność wobec różnorodnych wymogów i szybkich zmian. Dzięki tej kompetencji, potrafimy dostosowywać postępowanie do okoliczności. Pomaga tu wieloaspektowa percepcja rzeczywistości. Twórczy umysł jest niepokorny i właśnie to stwarza nieoczekiwane wytwory oraz sytuacje odbiegające od zastanych stereotypów. Twórczy umysł cechują również silnie rozwinięte kompetencje inicjatywy i optymizmu.

Umiejętności wykorzystania każdej szansy na postawienie sobie wyższych celów. Osoby o tej kompetencji mobilizują zarówno siebie samych jak i współpracowników, otoczenie. Z góry zakładają sukces, a niepowodzenia traktują jako okoliczności subiektywne, które, wzięte pod uwagę, przy następnym podejściu zostaną usunięte.
Ważna w kompetencjach osobistych jest motywacja czyli dążenie do spełnienia kryteriów doskonałości w drodze osiągania coraz bardziej złożonych celów.

Osoby odznaczające się tą kompetencją potrafią wyznaczać cele i podjąć ryzyko ich osiągnięcia. Potrafią również poszukiwać informacji i selekcjonować je oraz wyciągać wnioski, co w rezultacie prowadzi do procesu samoedukacji.

Kompetencja zaangażowania

Gdy zachodzi identyfikacja osobistych celów z celami grupowymi możemy mówić o kompetencji zaangażowania. Osoby posiadające ją potrafią przełożyć cel zbiorowy nad osobisty, pod warunkiem identyfikowania się z określonymi wartościami społecznymi.

I tak miękko przechodzimy do zagadnień kompetencji społecznych, które ukazują nasz stopień radzenia sobie z innymi ludźmi. Do tych kompetencji niewątpliwie należy empatia, której z czynnikiem jest rozumienie innych, wrażliwość na inne osoby. Wiąże się to z dużą umiejętnością słuchania, wyczuleniem na obce nam problemy, przyjmowaniem odmiennego punktu widzenia.

Jednostki o tej kompetencji służą pomocą w ramach zrozumienia potrzeb innych bez naruszania ich uczuć. Następnym czynnikiem jest kształtowanie innych, oparte na wyczuwaniu potrzeb (w tym rozwojowych) i rozwijaniu zdolności u innych. Osoby posiadające tę kompetencję potrafią wzmocnić pozytywnie innych za pomocą nagród, opinii i rad, które odkrywają innym potrzebę dalszego rozwoju. 

Polecamy: O odpowiedzialności w zespole

Osoby z powyższymi kompetencjami wzbudzają zaufanie. Są tolerancyjne, domagają się poszanowania innych ludzi, zrozumienia odrębnych światopoglądów i filozofii życiowych. Kompetencja tolerancji polega na otwartej wrażliwości wobec różnic między jednostkami ludzkimi. Różnorodność jest postrzegana jako potencjał szans.

Intuicja polityczna to talent polegający na rozumieniu sił, kształtujących stosunki społeczne, wpływających na zachowania i poglądy innych, tworzących sieci powiązań grupowych i towarzyskich. Kompetencja ta to także swoista umiejętność rozpoznawania znaczących ludzi, zwłaszcza gdy jeszcze nie są osobami kluczowymi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA