REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodyfikacja i personalizacja – dwie strategie zarządzania wiedzą w firmie

Jakie są strategie zarządzania wiedzą w firmie?
Jakie są strategie zarządzania wiedzą w firmie?

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec lat 1990-tych M.T. Hansen, N. Nohria i T. Tierney prowadzili badania dotyczące praktyk zarządzania wiedzą w organizacjach. Zauważyli, że organizacje nie stosują jednolitego podejścia do zarządzania wiedzą, a wykorzystują dwie odmienne strategie w tym zakresie, które nazwali strategią kodyfikacji i strategią personalizacji.

REKLAMA

Badanymi organizacjami były firmy konsultingowe, dla których wiedza stanowi podstawowy zasób. Firmy konsultingowe były też jednymi z pierwszych, które zwróciły uwagę na potrzebę zarządzania wiedzą i poczyniły w tym zakresie spore inwestycje.

REKLAMA

Podstawowym celem strategii kodyfikacji jest zebranie, przetworzenie i zapewnienie wielokrotnego wykorzystywania posiadanej wiedzy na dużą skalę. Przy strategii kodyfikacji opieramy się na wiedzy jawnej, która jest uzyskiwana, przesyłana i magazynowana dzięki technice komputerowej. Firmy stosujące tę strategię koncentrują się na opracowaniu, wdrożeniu i poprawnym wykorzystaniu nowoczesnej technologii informatycznej (baz danych, sieci komputerowych, specjalistycznego oprogramowania), dzięki której istniejąca w firmie wiedza może być kodyfikowana i magazynowana oraz w prosty sposób udostępniana, a następnie wykorzystana przez pracowników. Stosowanie tej strategii wymaga dużych inwestycji w nowoczesne technologie, dużej umiejętności wykorzystywania tego typu rozwiązań oraz stworzenia systemu motywacyjnego, zachęcającego pracowników do umieszczania posiadanej wiedzy w bazach danych.

Strategia personalizacji kładzie natomiast nacisk na wiedzę ukrytą, którą posiadają indywidualni pracownicy i zespoły oraz komunikację między nimi. Najistotniejszą rolę odgrywają tutaj bezpośrednie relacje między pracownikami, przede wszystkim „twarzą w twarz”, ale nie tylko. Wykorzystuje się także technologie telekomunikacyjne i informatyczne: łączność telefoniczną, wideokonferencje, e-mail, komunikatory itp. Dzięki nim eliminuje się bariery w procesie komunikacji związane z odległością między ludźmi czy strefami czasowymi. Zadaniem organizacji jest w tym wypadku zachęcanie pracowników do rozwoju ich zasobów wiedzy oraz do dzielenia się z innymi, a także stworzenie sieci powiązań między ludźmi i umożliwienie im kontaktów.

Przeczytaj także: Dlaczego ważne jest świętowanie sukcesów?

W praktyce żadna z tych strategii nie występuje w czystej postaci jako jedyna stosowana przez organizację. Chcąc budować przewagę konkurencyjną opartą na wiedzy, należy zbudować system, który połączy koncepcję kodyfikacji z koncepcją personalizacji, tak aby wspierały one realizację strategii ogólnej firmy. Z tym że jedna ze strategii powinna być wybrana jako dominująca, a druga jako wspomagająca. Organizacja powinna wybrać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • strategię kodyfikacji, jeżeli oferuje produkt standardowy – strategię personalizacji, gdy produkt ma wysoki poziom zindywidualizowania;
  • strategię kodyfikacji, gdy produkt jest dojrzały – strategię personalizacji, gdy produkt jest innowacyjny;
  • strategię kodyfikacji, jeżeli w procesie rozwiązywania problemów wykorzystuje się głównie wiedzę jawną – strategię personalizacji, przy dominującym wykorzystaniu wiedzy ukrytej.

Szczegółowe różnice między obiema strategiami są następujące:

REKLAMA

W zakresie strategii konkurowania:
Strategia kodyfikacji – Dostarczanie wysokiej jakości produktu i/lub usługi dzięki szybkiemu wyszukaniu i ponownemu wykorzystaniu wcześniej skodyfikowanej wiedzy.
Strategia personalizacji – Dostarczanie twórczego i na wysokim poziomie produktu i/lub usługi dzięki wykorzystaniu indywidualnej wiedzy eksperckiej w celu analitycznego i kreatywnego rozwiązania problemów.

W zakresie modelu ekonomicznego:
Strategia kodyfikacji – Niezawodne, szybkie i tanie produkty i/lub usługi. Jednorazowe inwestowanie w aktywa wiedzy i wielokrotne ich wykorzystanie. Koncentracja na dostępności i ponownym użyciu na zasadzie ekonomii skali.
Strategia personalizacji – Wysoce zindywidualizowane produkty i/lub usługi o wysokiej wartości dodanej. Indywidualne rozwiązywanie problemów w oparciu o pracę zespołową.

W zakresie strategii zarządzania wiedzą:
Strategia kodyfikacji – Koncentracja na wiedzy jawnej. Tworzenie i rozwój systemów informatycznych służących kodyfikacji, gromadzeniu, rozpowszechnianiu i ponownemu wykorzystaniu wiedzy.
Strategia personalizacji – Koncentracja na wiedzy ukrytej. Tworzenie sieci kontaktów, wykorzystywanie mentoringu i relacji mistrz-uczeń w celu dzielenia się wiedzą osobistą.

Polecamy serwis Personel

W zakresie technologii informacyjnej:
Strategia kodyfikacji – Duże inwestycje w technologię informatyczną umożliwiającą ponowne wykorzystanie wiedzy oraz zarządzanie dużymi bazami danych.
Strategia personalizacji – Umiarkowane inwestycje w technologię informacyjną ułatwiającą komunikację międzyludzką w celu wymiany specjalistycznej wiedzy.

W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi:
Strategia kodyfikacji – Zatrudnianie najlepszych absolwentów szkół wyższych. Treningi w grupach z wykorzystaniem uczenia na odległość, ale z silnym naciskiem na standardowe metody i orientacje grupowe. Wynagradzanie ludzi za wykorzystywanie baz danych i wnoszenie do nich wkładu.
Strategia personalizacji – Zatrudnianie absolwentów ze stopniami naukowymi, najlepiej po studiach MBA. Wyszukiwanie ludzi kreatywnych w rozwiązywaniu problemów, z wysoką tolerancją dla niepewności. Wykorzystanie mentoringu w formie „jeden na jednego” lub „jeden na kilku”. Wynagradzanie ludzi za bezpośrednie dzielenie się wiedzą z innymi.

Autor: Małgorzata Czerska, Agnieszka Szpitter. Artykuł jest fragmentem książki Koncepcje zarządzania - Wydawnictwo C.H. Beck

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA