REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodyfikacja i personalizacja – dwie strategie zarządzania wiedzą w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są strategie zarządzania wiedzą w firmie?
Jakie są strategie zarządzania wiedzą w firmie?

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec lat 1990-tych M.T. Hansen, N. Nohria i T. Tierney prowadzili badania dotyczące praktyk zarządzania wiedzą w organizacjach. Zauważyli, że organizacje nie stosują jednolitego podejścia do zarządzania wiedzą, a wykorzystują dwie odmienne strategie w tym zakresie, które nazwali strategią kodyfikacji i strategią personalizacji.

Badanymi organizacjami były firmy konsultingowe, dla których wiedza stanowi podstawowy zasób. Firmy konsultingowe były też jednymi z pierwszych, które zwróciły uwagę na potrzebę zarządzania wiedzą i poczyniły w tym zakresie spore inwestycje.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym celem strategii kodyfikacji jest zebranie, przetworzenie i zapewnienie wielokrotnego wykorzystywania posiadanej wiedzy na dużą skalę. Przy strategii kodyfikacji opieramy się na wiedzy jawnej, która jest uzyskiwana, przesyłana i magazynowana dzięki technice komputerowej. Firmy stosujące tę strategię koncentrują się na opracowaniu, wdrożeniu i poprawnym wykorzystaniu nowoczesnej technologii informatycznej (baz danych, sieci komputerowych, specjalistycznego oprogramowania), dzięki której istniejąca w firmie wiedza może być kodyfikowana i magazynowana oraz w prosty sposób udostępniana, a następnie wykorzystana przez pracowników. Stosowanie tej strategii wymaga dużych inwestycji w nowoczesne technologie, dużej umiejętności wykorzystywania tego typu rozwiązań oraz stworzenia systemu motywacyjnego, zachęcającego pracowników do umieszczania posiadanej wiedzy w bazach danych.

Strategia personalizacji kładzie natomiast nacisk na wiedzę ukrytą, którą posiadają indywidualni pracownicy i zespoły oraz komunikację między nimi. Najistotniejszą rolę odgrywają tutaj bezpośrednie relacje między pracownikami, przede wszystkim „twarzą w twarz”, ale nie tylko. Wykorzystuje się także technologie telekomunikacyjne i informatyczne: łączność telefoniczną, wideokonferencje, e-mail, komunikatory itp. Dzięki nim eliminuje się bariery w procesie komunikacji związane z odległością między ludźmi czy strefami czasowymi. Zadaniem organizacji jest w tym wypadku zachęcanie pracowników do rozwoju ich zasobów wiedzy oraz do dzielenia się z innymi, a także stworzenie sieci powiązań między ludźmi i umożliwienie im kontaktów.

Przeczytaj także: Dlaczego ważne jest świętowanie sukcesów?

W praktyce żadna z tych strategii nie występuje w czystej postaci jako jedyna stosowana przez organizację. Chcąc budować przewagę konkurencyjną opartą na wiedzy, należy zbudować system, który połączy koncepcję kodyfikacji z koncepcją personalizacji, tak aby wspierały one realizację strategii ogólnej firmy. Z tym że jedna ze strategii powinna być wybrana jako dominująca, a druga jako wspomagająca. Organizacja powinna wybrać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • strategię kodyfikacji, jeżeli oferuje produkt standardowy – strategię personalizacji, gdy produkt ma wysoki poziom zindywidualizowania;
  • strategię kodyfikacji, gdy produkt jest dojrzały – strategię personalizacji, gdy produkt jest innowacyjny;
  • strategię kodyfikacji, jeżeli w procesie rozwiązywania problemów wykorzystuje się głównie wiedzę jawną – strategię personalizacji, przy dominującym wykorzystaniu wiedzy ukrytej.

Szczegółowe różnice między obiema strategiami są następujące:

REKLAMA

W zakresie strategii konkurowania:
Strategia kodyfikacji – Dostarczanie wysokiej jakości produktu i/lub usługi dzięki szybkiemu wyszukaniu i ponownemu wykorzystaniu wcześniej skodyfikowanej wiedzy.
Strategia personalizacji – Dostarczanie twórczego i na wysokim poziomie produktu i/lub usługi dzięki wykorzystaniu indywidualnej wiedzy eksperckiej w celu analitycznego i kreatywnego rozwiązania problemów.

W zakresie modelu ekonomicznego:
Strategia kodyfikacji – Niezawodne, szybkie i tanie produkty i/lub usługi. Jednorazowe inwestowanie w aktywa wiedzy i wielokrotne ich wykorzystanie. Koncentracja na dostępności i ponownym użyciu na zasadzie ekonomii skali.
Strategia personalizacji – Wysoce zindywidualizowane produkty i/lub usługi o wysokiej wartości dodanej. Indywidualne rozwiązywanie problemów w oparciu o pracę zespołową.

W zakresie strategii zarządzania wiedzą:
Strategia kodyfikacji – Koncentracja na wiedzy jawnej. Tworzenie i rozwój systemów informatycznych służących kodyfikacji, gromadzeniu, rozpowszechnianiu i ponownemu wykorzystaniu wiedzy.
Strategia personalizacji – Koncentracja na wiedzy ukrytej. Tworzenie sieci kontaktów, wykorzystywanie mentoringu i relacji mistrz-uczeń w celu dzielenia się wiedzą osobistą.

Polecamy serwis Personel

W zakresie technologii informacyjnej:
Strategia kodyfikacji – Duże inwestycje w technologię informatyczną umożliwiającą ponowne wykorzystanie wiedzy oraz zarządzanie dużymi bazami danych.
Strategia personalizacji – Umiarkowane inwestycje w technologię informacyjną ułatwiającą komunikację międzyludzką w celu wymiany specjalistycznej wiedzy.

W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi:
Strategia kodyfikacji – Zatrudnianie najlepszych absolwentów szkół wyższych. Treningi w grupach z wykorzystaniem uczenia na odległość, ale z silnym naciskiem na standardowe metody i orientacje grupowe. Wynagradzanie ludzi za wykorzystywanie baz danych i wnoszenie do nich wkładu.
Strategia personalizacji – Zatrudnianie absolwentów ze stopniami naukowymi, najlepiej po studiach MBA. Wyszukiwanie ludzi kreatywnych w rozwiązywaniu problemów, z wysoką tolerancją dla niepewności. Wykorzystanie mentoringu w formie „jeden na jednego” lub „jeden na kilku”. Wynagradzanie ludzi za bezpośrednie dzielenie się wiedzą z innymi.

Autor: Małgorzata Czerska, Agnieszka Szpitter. Artykuł jest fragmentem książki Koncepcje zarządzania - Wydawnictwo C.H. Beck

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA