REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodyfikacja i personalizacja – dwie strategie zarządzania wiedzą w firmie

Jakie są strategie zarządzania wiedzą w firmie?
Jakie są strategie zarządzania wiedzą w firmie?

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec lat 1990-tych M.T. Hansen, N. Nohria i T. Tierney prowadzili badania dotyczące praktyk zarządzania wiedzą w organizacjach. Zauważyli, że organizacje nie stosują jednolitego podejścia do zarządzania wiedzą, a wykorzystują dwie odmienne strategie w tym zakresie, które nazwali strategią kodyfikacji i strategią personalizacji.

REKLAMA

Badanymi organizacjami były firmy konsultingowe, dla których wiedza stanowi podstawowy zasób. Firmy konsultingowe były też jednymi z pierwszych, które zwróciły uwagę na potrzebę zarządzania wiedzą i poczyniły w tym zakresie spore inwestycje.

REKLAMA

Podstawowym celem strategii kodyfikacji jest zebranie, przetworzenie i zapewnienie wielokrotnego wykorzystywania posiadanej wiedzy na dużą skalę. Przy strategii kodyfikacji opieramy się na wiedzy jawnej, która jest uzyskiwana, przesyłana i magazynowana dzięki technice komputerowej. Firmy stosujące tę strategię koncentrują się na opracowaniu, wdrożeniu i poprawnym wykorzystaniu nowoczesnej technologii informatycznej (baz danych, sieci komputerowych, specjalistycznego oprogramowania), dzięki której istniejąca w firmie wiedza może być kodyfikowana i magazynowana oraz w prosty sposób udostępniana, a następnie wykorzystana przez pracowników. Stosowanie tej strategii wymaga dużych inwestycji w nowoczesne technologie, dużej umiejętności wykorzystywania tego typu rozwiązań oraz stworzenia systemu motywacyjnego, zachęcającego pracowników do umieszczania posiadanej wiedzy w bazach danych.

Strategia personalizacji kładzie natomiast nacisk na wiedzę ukrytą, którą posiadają indywidualni pracownicy i zespoły oraz komunikację między nimi. Najistotniejszą rolę odgrywają tutaj bezpośrednie relacje między pracownikami, przede wszystkim „twarzą w twarz”, ale nie tylko. Wykorzystuje się także technologie telekomunikacyjne i informatyczne: łączność telefoniczną, wideokonferencje, e-mail, komunikatory itp. Dzięki nim eliminuje się bariery w procesie komunikacji związane z odległością między ludźmi czy strefami czasowymi. Zadaniem organizacji jest w tym wypadku zachęcanie pracowników do rozwoju ich zasobów wiedzy oraz do dzielenia się z innymi, a także stworzenie sieci powiązań między ludźmi i umożliwienie im kontaktów.

Przeczytaj także: Dlaczego ważne jest świętowanie sukcesów?

W praktyce żadna z tych strategii nie występuje w czystej postaci jako jedyna stosowana przez organizację. Chcąc budować przewagę konkurencyjną opartą na wiedzy, należy zbudować system, który połączy koncepcję kodyfikacji z koncepcją personalizacji, tak aby wspierały one realizację strategii ogólnej firmy. Z tym że jedna ze strategii powinna być wybrana jako dominująca, a druga jako wspomagająca. Organizacja powinna wybrać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • strategię kodyfikacji, jeżeli oferuje produkt standardowy – strategię personalizacji, gdy produkt ma wysoki poziom zindywidualizowania;
  • strategię kodyfikacji, gdy produkt jest dojrzały – strategię personalizacji, gdy produkt jest innowacyjny;
  • strategię kodyfikacji, jeżeli w procesie rozwiązywania problemów wykorzystuje się głównie wiedzę jawną – strategię personalizacji, przy dominującym wykorzystaniu wiedzy ukrytej.

Szczegółowe różnice między obiema strategiami są następujące:

REKLAMA

W zakresie strategii konkurowania:
Strategia kodyfikacji – Dostarczanie wysokiej jakości produktu i/lub usługi dzięki szybkiemu wyszukaniu i ponownemu wykorzystaniu wcześniej skodyfikowanej wiedzy.
Strategia personalizacji – Dostarczanie twórczego i na wysokim poziomie produktu i/lub usługi dzięki wykorzystaniu indywidualnej wiedzy eksperckiej w celu analitycznego i kreatywnego rozwiązania problemów.

W zakresie modelu ekonomicznego:
Strategia kodyfikacji – Niezawodne, szybkie i tanie produkty i/lub usługi. Jednorazowe inwestowanie w aktywa wiedzy i wielokrotne ich wykorzystanie. Koncentracja na dostępności i ponownym użyciu na zasadzie ekonomii skali.
Strategia personalizacji – Wysoce zindywidualizowane produkty i/lub usługi o wysokiej wartości dodanej. Indywidualne rozwiązywanie problemów w oparciu o pracę zespołową.

W zakresie strategii zarządzania wiedzą:
Strategia kodyfikacji – Koncentracja na wiedzy jawnej. Tworzenie i rozwój systemów informatycznych służących kodyfikacji, gromadzeniu, rozpowszechnianiu i ponownemu wykorzystaniu wiedzy.
Strategia personalizacji – Koncentracja na wiedzy ukrytej. Tworzenie sieci kontaktów, wykorzystywanie mentoringu i relacji mistrz-uczeń w celu dzielenia się wiedzą osobistą.

Polecamy serwis Personel

W zakresie technologii informacyjnej:
Strategia kodyfikacji – Duże inwestycje w technologię informatyczną umożliwiającą ponowne wykorzystanie wiedzy oraz zarządzanie dużymi bazami danych.
Strategia personalizacji – Umiarkowane inwestycje w technologię informacyjną ułatwiającą komunikację międzyludzką w celu wymiany specjalistycznej wiedzy.

W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi:
Strategia kodyfikacji – Zatrudnianie najlepszych absolwentów szkół wyższych. Treningi w grupach z wykorzystaniem uczenia na odległość, ale z silnym naciskiem na standardowe metody i orientacje grupowe. Wynagradzanie ludzi za wykorzystywanie baz danych i wnoszenie do nich wkładu.
Strategia personalizacji – Zatrudnianie absolwentów ze stopniami naukowymi, najlepiej po studiach MBA. Wyszukiwanie ludzi kreatywnych w rozwiązywaniu problemów, z wysoką tolerancją dla niepewności. Wykorzystanie mentoringu w formie „jeden na jednego” lub „jeden na kilku”. Wynagradzanie ludzi za bezpośrednie dzielenie się wiedzą z innymi.

Autor: Małgorzata Czerska, Agnieszka Szpitter. Artykuł jest fragmentem książki Koncepcje zarządzania - Wydawnictwo C.H. Beck

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA