REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zostać coachem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Jak zostać coachem? /fot.Fotolia
Jak zostać coachem? /fot.Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naprawdę wysokie stawki za godzinę pracy, komfort wynikający z nienormowanego czasu pracy i możliwości spotkań z klientem w najróżniejszych miejscach - to tylko nieliczne spośród niewątpliwych zalet coraz popularniejszego w Polsce zjawiska coachingu. O czym należy pamiętać, przygotowując się do zawodu coacha? I czy w ogóle trzeba się przygotowywać?

Wszystko zależy od tego, do czego potrzebny jest nam coaching - żeby pomóc sobie, znajomym i rodzinie, samorealizować się i tylko dorobić do pensji, a może zrobić z niego główne źródło dochodu i w przyszłości móc pracować pod własnym szyldem?

REKLAMA

Po prostu bądź! - Naturalny coaching

Z coachingiem spotykamy się na co dzień, często nie będąc tego świadomym. Wiele spośród technik coachingowych wzięło się z obserwacji ludzi, których wsparcie i rady okazały się być pomocne w osiągnięciu sukcesu czy rozwiązaniu problemów. Wszyscy mamy - mniejsze lub większe - predyspozycje do stania się coachami. Dobrze rokujesz zwłaszcza, jeśli:

  • ludzie ci ufają,
  • kieruje tobą szczera chęć pomocy innym,
  • potrafisz skłonić rozmówcę do refleksji, pomagając mu sprecyzować własne oczekiwania,
  • akceptujesz innych takimi, jakimi są - nie oceniasz i nie krytykujesz,
  • nawet kiedy „właściciel” potencjału w siebie nie wierzy - ty to robisz.

Naturalny coaching to sytuacje, kiedy pobudzamy bądź jesteśmy pobudzani do działania w codziennym życiu. Możemy tu zaliczyć choćby wysłuchanie rady znajomego, który chce nam ułatwić wybrnięcie z kłopotliwej sytuacji czy - z drugiej strony - nasze wsparcie okazywane któremukolwiek z członków rodziny na płaszczyźnie zarówno zawodowej, jak prywatnej.

Zobacz: Coaching dla emerytów

Coach idealny

Amanda Vickers i Steve Bavister, autorzy książki „Coaching”, wyszczególniają  cechy dobrego coacha. Lista jest długa, a ta i tak nie obejmuje absolutnie wszystkich zachowań, którymi powinien się odznaczać coach idealny. Ma charakter raczej poglądowy. Autorzy wymieniają tu chociażby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • szacunek, zaufanie i uczciwość,
  • świadomość i zmysł obserwacji,
  • ciekawość i cierpliwość,
  • koncentracja na rozwiązaniach i obiektywizm,
  • pozytywne nastawienie i kreatywność,
  • umiejętność motywowania i uczciwość,
  • współczucie, otwartość i podziw,
  • empatia i umiejętność nawiązywania kontaktu,
  • jasność myślenia, pewność siebie i normalność.

Praktycznie każda spośród wymienionych wyżej cech i sposobów zachowań odgrywa niebagatelne znaczenie w codziennym życiu. Oczywiście nie każdy coach posiada dokładnie taki sam zestaw predyspozycji - przymioty występują w różnym natężeniu u różnych osób, nie wszyscy mają też tylko i dokładnie te. To jednak bez wątpienia zaleta - klient może dobrać do własnych potrzeb coacha o sposobie bycia i charakterze, jaki mu najbardziej odpowiada.

Uczyć się czy nie uczyć? - oto jest pytanie

Sukces w coachingu zapewni ci przede wszystkim pasja i chęć dzielenia się doświadczeniami z innymi. Bez problemu zostaniesz więc początkującym coachem, nie posiadając kierunkowego wykształcenia. Warto jednak zainwestować w samorozwój i postarać się je zdobyć - pamiętaj, że na płaszczyźnie zawodowej dobrym coachem będziesz tylko dla tych, którzy w strukturze administracyjnej swojej pracy nie stoją wyżej od ciebie. Przyswojenie brakującej wiedzy teoretycznej ułatwi Ci np. zapisanie się na studia podyplomowe. Wiele firm oferuje także szkolenia coachingowe, z których nie zaszkodzi skorzystać.

Zobacz: Coaching za pomocą pytań

Mierz wysoko!

Jeśli zależy ci na renomie, a o coachingu myślisz naprawdę poważnie, możesz postarać się o zdobycie nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale także międzynarodowego certyfikatu. W Polsce największym zainteresowaniem cieszy się akredytacja Międzynarodowej Federacji Coachów (IFC – International Coach Federation). Certyfikat tej organizacji można zdobyć np. biorąc udział w organizowanym wspólnie przez Wszechnicę Uniwersytetu Jagiellońskiego i Erikson College z Vancouver kursie „The Art and Science of Coaching”. Drugie pod względem popularności w naszym kraju są poświadczenia umiejętności oferowane przez ICC, czyli International Coaching Community. Jako że coaching w Polsce dopiero raczkuje, warto też pomyśleć o zdobyciu certyfikacji w placówce zagranicznej. Londyńska Akademia Coachingu (Academy of Coaching) oferuje na przykład Certificate of Personal Coaching. Skorzystanie z programu instytucji tego rodzaju nie tylko „dobrze wygląda”, ale też pozwala na podpatrzenie technik pracy zagranicznych coachów - szkoleniowców.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA