Dla kogo coaching?
REKLAMA
REKLAMA
W chwili obecnej coaching jest kolejnym modnym odkryciem, takim jak wcześniej systemy kompetencyjne czy ocena 360 stopni. Niedawno jeszcze mało znany, trudno dostępny, stanowiący niemal ekskluzywną usługę dla wtajemniczonych. Dziś, po ponad 9 latach obecności w Polsce coraz bardziej popularny i częściej stosowany.
REKLAMA
Dla kogo coaching?
Organizacje deklarują chęć objęcia coachingiem głównie pracowników top managmentu (53%) i kadry zarządzającej wyższego szczebla (33%) oraz pracowników średniego szczebla zarządzania (26%). Poza kadrą zarządzającą firmy w Polsce zamierzają przy pomocy osobistego trenera wesprzeć realizację celów również wśród pracowników działów sprzedaży (36%)1.
Zobacz: Coaching - dobra inwestycja czy stracone pieniądze?
Na polskim gruncie…
REKLAMA
Zjawiska obserwowane obecnie w Polsce mogą prognozować dalszy rozwój coachingu. Na polskim rynku funkcjonują zarówno amatorzy, jak i przygotowani do pełnienia roli coacha profesjonaliści. Po drugie trwa proces standaryzacji usługi na polskim rynku.
Międzynarodowe organizacje certyfikujące (ICF, ICC) wymuszają na osobach świadczących usługi coachingowe certyfikację, dokumentowanie doświadczenia, a także stosowanie i przestrzeganie tzw. „dobrych praktyk”.
Po trzecie firmy inwestujące w coaching coraz częściej pytają o wymierne efekty. Takie podejście powinno zaowocować metodami pomiaru efektów procesu coachingu (zarówno w trakcie jak i po jego zakończeniu).
Zobacz: Do czego może doprowadzić rekrutacja?
Weryfikacja zachwytu
Po pierwszej fazie zachwytu, obecnie przyszedł czas na zastanowienie nad skutecznością i efektywnością coachingu. Sprzyjająca jeszcze niedawno koniunktura gospodarcza w powiązaniu z niedoborami na rynku pracy, szybkimi awansami i koniecznością uzupełniania, a także rozwijania kompetencji pracowników pozytywnie wpłynęła na rozwój coachingu. Organizacje chętnie inwestowały w rozwój pracowników, a coaching był jednym z droższych, a mimo to często wykorzystywanych narzędzi. Jednak obecnie, w czasie kryzysu gospodarczego, osoby zarządzające i decydujące o finansach przedsiębiorstw zaczęły domagać się dowodów na skuteczność coachingu.
1. E-kobiety; http://www.ekobiety.pl/index.php?id=42,757,0,0,1,0
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.