Coaching dla młodych
REKLAMA
REKLAMA
Częstym powodem niepowodzeń młodego człowieka jest poczucie ograniczeń, które nie pozwalają mu na stawianie sobie celów, czy rozwijanie talentów. Brak wiary w siebie jest przyczyną poczucia, że do niczego się nie nadaje. Poza tym nie trzeba przecież dogłębnie wyjaśniać, że dla licealisty zrozumienie i akceptacja ze strony jego środowiska jest najważniejszym motorem do działania lub wręcz przeciwnie - do porażki. Swoiste przeglądanie się w rówieśnikach jak w lustrze, w skrajnych przypadkach może prowadzić do patologii, która ciągnie na dno, a to przecież dopiero początek wyboistej drogi życia. Wyrwanie się z ram wiecznego oglądania się na innych jest drogą do sukcesu, jakim jest stworzenie siebie od nowa - bardziej odważnego, znającego swoją wartość i w końcu - świadomie planującego przyszłość.
REKLAMA
Kto pyta - nie błądzi
Ośrodki szkolenia osobistego dla młodzieży mają nieco inny program niż placówki kierowane do osób dorosłych. Przede wszystkim skupiają się na zadawaniu pytań, na które uczeń powinien spróbować odpowiedzieć. Pytania krążą przeważnie wokół tematu egzystencji. Co w życiu jest dla mnie naprawdę ważne? Jakie życiowe cele mną kierują? Na ile jestem siebie świadomy? Jakie cechy są moją zaletą, a jakie wadą? I wiele podobnych. To trudne pytania dla młodej osoby, w momencie gdy kształtuje się jej osobowość. Kiedy jesteśmy starsi, wyrabiamy sobie pogląd na wszelakie kwestie. Motywujemy to tzw. doświadczeniem życiowym. Trudno nam potem zmienić podejście do czegoś, co w naszym mniemaniu zawsze się sprawdzało. Boimy się nowych decyzji, odmiennych od tych, które podejmowaliśmy od zawsze. Problem polega jednak na tym, że takie postrzeganie świata blokuje nas przed nowymi doświadczeniami, które potrafią nas wzbogacić i czegoś nauczyć. A młody człowiek jest przecież bardzo chłonny i stara się eksperymentować. Z kolei nam, starszym - warto czasem odświeżyć światopogląd i spojrzeć młodszym okiem.
Zobacz serwis: Zarządzanie
„Niezadowolenie z siebie to podstawa każdego prawdziwego talentu”
Bardzo krzywdzącym przejawem dyskryminacji w grupie jest twierdzenie, że ktoś do niczego się nie nadaje, że nie ma żadnych ciekawych zdolności. Jest to krzywdzące tym bardziej, że kieruje się to stwierdzenie do osób szukających dopiero swojego potencjału. Od tego sformułowania do zamknięcia się w sobie(i uwierzenia, że naprawdę nie ma się nic do zaoferowania) przebiega bardzo cienka granica. Zadaniem coacha jest poznanie talentów młodego klienta poprzez szeroki wywiad. Osoba często wstydzi się swojego hobby, uważając, iż jest niegodne uwagi, bo przecież istnieją w tej dziedzinie lepsi. To kolejna blokada do przezwyciężenia. Trzeba pokonać strach i pokazać szerszemu gronu, chociażby rodzinie, autorskich dokonań tego skromnego osobnika, co znacznie może pomóc w odbudowaniu jego poczucia wartości. To bardzo kreatywna droga do wyjścia z cienia i nawiązania szerszej komunikacji z otoczeniem. Samo przekonanie kogoś, że jest w czymś świetny nie załatwia do końca sprawy. Znalezienie odpowiedniej motywacji i inspiracji do rozwoju powoduje ciągłe podnoszenie poprzeczki, rozszerzanie obszarów talentu. Można to osiągnąć poprzez pokazanie młodemu człowiekowi autorytetów w danej dziedzinie, którą sam się zajmuje, a dzięki którym pozna swoje nowe możliwości.
Myślę, więc jestem
Uczenie się powinno być dla młodego ucznia czymś tak oczywistym jak zjedzenie codziennie pożywnego śniadania przed rozpoczęciem szkoły. Ale niestety nie zawsze tak jest. Nauka czasem sprawia rozgoryczenie, zwłaszcza ta, której nie potrafimy za nic w świecie przyswoić. Aby zwiększyć efektywność nauki, trzeba opracować strategie uczenia się, które dla każdego znaczą co innego. Modele myślowe u każdego funkcjonują w inny sposób. To, co dla kogoś jest łatwo przyswajalną wiedzą, jak chociażby logiczne myślenie w matematyce, dla humanisty będzie kompletną abstrakcją. To dość ciężki proces, niejednokrotnie polega na współpracy z korepetytorem. Efektywnie można jednak pracować nad szybszym i bardziej owocnym uczeniem się. Aby wiedza była łatwiej przyswajalna, a pamięć nie płatała figlów, coach daje wskazówki pomocne w trakcie nauki. Polegają one na skupieniu swojej uwagi w konkretnych miejscach, kiedy się uczymy, dla lepszego zapamiętywania. Pracujący z młodym człowiekiem coach proponuje różnego rodzaju techniki pamięciowe, uczy nie poddawania się, kiedy jakieś zadanie nie wychodzi. Taka współpraca może również zminimalizować uczucie stresu związanego z nauką. Spokojne podejście do chłonięcia wiedzy to gwarancja połowy sukcesu.
Zobacz serwis: Manager
Jak cię widzą, tak cię piszą
REKLAMA
Komunikacja interpersonalna to droga do niejednego sukcesu, w tym także zawodowego. Dobre porozumiewanie się z otoczeniem, sprawia, że jesteśmy rozumiani i rozumiemy innych. Młody człowiek spotyka w komunikacji barierę, której źródło tkwi głównie w nim. Źle zasygnalizowane potrzeby, niechlujność w wymowie, czy zbyt duża nieśmiałość - to główne problemy z komunikacją młodzieży. Trener uczy od początku zasad komunikowania. Przedstawia jej modele i style. Oczekuje od klienta spójności przekazu, asertywności w rozmowie. Może to śmieszne, ale tak naprawdę uczy komunikacji od podstaw, jak małego dziecka. Autoprezentacja to również podstawa w nauce o komunikowaniu. Jak się wtedy nie stresować? Jak zapanować nad postawą? Jak nie zapomnieć? Jak zakończyć przemowę sukcesem? Odpowiedzi na te pytania dostarcza coach.
Coaching dla młodych przede wszystkim uświadamia, jak ważne jest umiejętne zarządzanie własną osobą. I nie możemy liczyć tutaj na rodziców czy rówieśników. Mówiąc najprościej - trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i odważnie zacząć patrzeć w przyszłość. Ponadto należy dokonywać wyborów w zgodzie z własnym sumieniem i cierpliwie czekać na efekty.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA