REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Coaching dla młodych

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Coach, Coaching, Szkolenia, fot. Fotolia
Coach, Coaching, Szkolenia, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ciągłe poszerzanie swojej wiedzy, rywalizacja z innymi uczniami, trudny wybór zawodu, brak akceptacji rówieśników. Z tymi problemami musi borykać się młodzież, wkraczając niepewnym krokiem w dorosłość. Coaching dla młodzieży stara się pomóc im w tych najtrudniejszych życiowych wyborach, pomagając w dążeniu do spełnienia w samorealizacji.

Częstym powodem niepowodzeń młodego człowieka jest poczucie ograniczeń, które nie pozwalają mu na stawianie sobie celów, czy rozwijanie talentów. Brak wiary w siebie jest przyczyną poczucia, że do niczego się nie nadaje. Poza tym nie trzeba przecież dogłębnie wyjaśniać, że dla licealisty zrozumienie i akceptacja ze strony jego środowiska jest najważniejszym motorem do działania lub wręcz przeciwnie - do porażki. Swoiste przeglądanie się w rówieśnikach jak w lustrze, w skrajnych przypadkach może prowadzić do patologii, która ciągnie na dno, a to przecież dopiero początek wyboistej drogi życia. Wyrwanie się z ram wiecznego oglądania się na innych jest drogą do sukcesu, jakim jest stworzenie siebie od nowa - bardziej odważnego, znającego swoją wartość i w końcu - świadomie planującego przyszłość.

REKLAMA

Kto pyta - nie błądzi

Ośrodki szkolenia osobistego dla młodzieży mają nieco inny program niż placówki kierowane do osób dorosłych. Przede wszystkim skupiają się na zadawaniu pytań, na które uczeń powinien spróbować odpowiedzieć. Pytania krążą przeważnie wokół tematu egzystencji. Co w życiu jest dla mnie naprawdę ważne? Jakie życiowe cele mną kierują? Na ile jestem siebie świadomy? Jakie cechy są moją zaletą, a jakie wadą? I wiele podobnych. To trudne pytania dla młodej osoby, w momencie gdy kształtuje się jej osobowość. Kiedy jesteśmy starsi, wyrabiamy sobie pogląd na wszelakie kwestie. Motywujemy to tzw. doświadczeniem życiowym. Trudno nam potem zmienić podejście do czegoś, co w naszym mniemaniu zawsze się sprawdzało. Boimy się nowych decyzji, odmiennych od tych, które podejmowaliśmy od zawsze. Problem polega jednak na tym, że takie postrzeganie świata blokuje nas przed nowymi doświadczeniami, które potrafią nas wzbogacić i czegoś nauczyć. A młody człowiek jest przecież bardzo chłonny i stara się eksperymentować. Z kolei nam, starszym - warto czasem odświeżyć światopogląd i spojrzeć młodszym okiem.

Zobacz serwis: Zarządzanie

„Niezadowolenie z siebie to podstawa każdego prawdziwego talentu”

Bardzo krzywdzącym przejawem dyskryminacji w grupie jest twierdzenie, że ktoś do niczego się nie nadaje, że nie ma żadnych ciekawych zdolności. Jest to krzywdzące tym bardziej, że kieruje się to stwierdzenie do osób szukających dopiero swojego potencjału. Od tego sformułowania do zamknięcia się w sobie(i uwierzenia, że naprawdę nie ma się nic do zaoferowania) przebiega bardzo cienka granica. Zadaniem coacha jest poznanie talentów młodego klienta poprzez szeroki wywiad. Osoba często wstydzi się swojego hobby, uważając, iż jest niegodne uwagi, bo przecież istnieją w tej dziedzinie lepsi. To kolejna blokada do przezwyciężenia. Trzeba pokonać strach i pokazać szerszemu gronu, chociażby rodzinie, autorskich dokonań tego skromnego osobnika, co znacznie może pomóc w odbudowaniu jego poczucia wartości. To bardzo kreatywna droga do wyjścia z cienia i nawiązania szerszej komunikacji z otoczeniem. Samo przekonanie kogoś, że jest w czymś świetny nie załatwia do końca sprawy. Znalezienie odpowiedniej motywacji i inspiracji do rozwoju powoduje ciągłe podnoszenie poprzeczki, rozszerzanie obszarów talentu. Można to osiągnąć poprzez pokazanie młodemu człowiekowi autorytetów w danej dziedzinie, którą sam się zajmuje, a dzięki którym pozna swoje nowe możliwości.

Myślę, więc jestem

Uczenie się powinno być dla młodego ucznia czymś tak oczywistym jak zjedzenie codziennie pożywnego śniadania przed rozpoczęciem szkoły. Ale niestety nie zawsze tak jest. Nauka czasem sprawia rozgoryczenie, zwłaszcza ta, której nie potrafimy za nic w świecie przyswoić. Aby zwiększyć efektywność nauki, trzeba opracować strategie uczenia się, które dla każdego znaczą co innego. Modele myślowe u każdego funkcjonują w inny sposób. To, co dla kogoś jest łatwo przyswajalną wiedzą, jak chociażby logiczne myślenie w matematyce, dla humanisty będzie kompletną abstrakcją. To dość ciężki proces, niejednokrotnie polega na współpracy z korepetytorem. Efektywnie można jednak pracować nad szybszym i bardziej owocnym uczeniem się. Aby wiedza była łatwiej przyswajalna, a pamięć nie płatała figlów, coach daje wskazówki pomocne w trakcie nauki. Polegają one na skupieniu swojej uwagi w konkretnych miejscach, kiedy się uczymy, dla lepszego zapamiętywania. Pracujący z młodym człowiekiem coach proponuje różnego rodzaju techniki pamięciowe, uczy nie poddawania się, kiedy jakieś zadanie nie wychodzi. Taka współpraca może również zminimalizować uczucie stresu związanego z nauką. Spokojne podejście do chłonięcia wiedzy to gwarancja połowy sukcesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Manager

Jak cię widzą, tak cię piszą

REKLAMA

Komunikacja interpersonalna to droga do niejednego sukcesu, w tym także zawodowego. Dobre porozumiewanie się z otoczeniem, sprawia, że jesteśmy rozumiani i rozumiemy innych. Młody człowiek spotyka w komunikacji barierę, której źródło tkwi głównie w nim. Źle zasygnalizowane potrzeby, niechlujność w wymowie, czy zbyt duża nieśmiałość - to główne problemy z komunikacją młodzieży. Trener uczy od początku zasad komunikowania. Przedstawia jej modele i style. Oczekuje od klienta spójności przekazu, asertywności w rozmowie. Może to śmieszne, ale tak naprawdę uczy komunikacji od podstaw, jak małego dziecka. Autoprezentacja to również podstawa w nauce o komunikowaniu. Jak się wtedy nie stresować? Jak zapanować nad postawą? Jak nie zapomnieć? Jak zakończyć przemowę sukcesem? Odpowiedzi na te pytania dostarcza coach.

Coaching dla młodych przede wszystkim uświadamia, jak ważne jest umiejętne zarządzanie własną osobą. I nie możemy liczyć tutaj na rodziców czy rówieśników. Mówiąc najprościej - trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i odważnie zacząć patrzeć w przyszłość. Ponadto należy dokonywać wyborów w zgodzie z własnym sumieniem i cierpliwie czekać na efekty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA