REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zostać trenerem biznesu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Trener biznesu /fot. Fotolia
Trener biznesu /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co trzeba zrobić żeby w niedalekiej przyszłości tytułować siebie trenerem biznesu? Skończyć odpowiednią szkołę, certyfikat trenerski, a może przeczytać specyficzne książki na ten temat? Trener biznesu - to brzmi naprawdę dumnie...

Jest kilka sposobów umożliwiających rozpoczęcie kariery w tym zawodzie. Zanim jednak zdecydujemy się na którykolwiek z nich, warto przede wszystkim zastanowić się, czy posiadamy do tego predyspozycje. Kwalifikacje można nabyć. Umiejętność przemawiania i radzenia sobie w trudnych, nieprzewidzianych sytuacjach - wyćwiczyć, podobnie jak wykorzystywanie presji czasu jako motywatora. Gorzej jest z odpowiednią osobowością i cechami charakteru - tu nie da się zrobić nic ponad to, co zdziałała natura. Jeśli więc masz „słomiany zapał”, niezbyt wygórowane ambicje zawodowe, a twoimi cechami nie są rzetelność i samodyscyplina - weź pod uwagę, że porywanie się z motyką na słońce, owszem, jest w jakiś sposób atrakcyjne i dodaje skrzydeł, ale tylko na chwilę. Nie każdy jest w stanie udźwignąć ciężar bycia trenerem biznesu.

REKLAMA

Zobacz: Trener dla dojrzałego pracownika

Moment decyzji

Niewątpliwą zaletą branży szkoleniowej jest fakt, że można się z nią związać praktycznie w każdym momencie życia, a potem, zależnie od wieku i doświadczenia, ustalić odpowiedni sposób dążenia do realizacji wyznaczonego celu, czyli zostania trenerem biznesu. Jeśli już jako nastolatek byłeś / -aś pasjonatem trenerstwa, możesz zdecydować się na kierunek studiów związany z psychologią. Tytuł magistra nie definiuje przecież człowieka ostatecznie, więc nawet, gdyby ci się „odmieniło” - nic nie tracisz (a nawet przeciwnie - zyskujesz wiedzę, z której część jest bez wątpienia uniwersalna, można więc ją wykorzystać nie tylko w wielu branżach, ale także na płaszczyźnie prywatnej).

Zobacz: Kto może być coachem?

Szkoła… życia

Tak naprawdę jednak dla każdego trenera dużo ważniejsza od teorii jest praktyka. Jeśli więc masz za sobą dziesięć lat pracy w firmach z innej branży, a marzy ci się przekwalifikowanie i wiesz, że mógłby być z ciebie naprawdę dobry trener - nie wahaj się podjąć wyzwania! W branży szkoleniowej doświadczenie jest podstawą. Dotychczasowe sukcesy zawodowe, zdobyte kontakty czy umiejętność negocjacji poświadczona nie tylko na papierze ułatwią ci wejście w świat trenerów biznesu i dodadzą wiarygodności. Zapunktujesz, kiedy ludzie, którym zamierzasz doradzać, już na wstępie dowiedzą się, że nie mają do czynienia z teoretykiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szukajcie, a znajdziecie

W wolnych chwilach dobrze jest jednak także nadrobić braki w wiedzy. Można to zrobić na kilka sposobów. Pierwszym jest skorzystanie z ofert którejś ze szkół trenerów. To dobra opcja, ale niestety - kosztowna. Mowa tu o wydatku rzędu kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Alternatywą są studia podyplomowe. Te jednak pochłaniają dużą ilość czasu, często uniemożliwiając łączenie przygotowania do pracy trenera biznesu z pracą zawodową, która jest przecież równoznaczna z regularnym dopływem gotówki. Jaki jest więc optymalny sposób na rozpoczęcie kariery na nowej ścieżce? To zależy. W grę wchodzi jeszcze uczestnictwo w konkretnych szkoleniach z zakresu kompetencji miękkich, negocjacji i innych, przydatnych trenerowi biznesu. Z rozwiązań „domowych” można pomyśleć o przyswajaniu wiedzy typowo książkowej (w Internecie bez problemu można znaleźć publikacje w formacie pdf do pobrania gratis bądź za niewielką opłatą) oraz śledzeniu informacji, jakie na swoich blogach często zamieszczają trenerzy z doświadczeniem. Tak naprawdę wybór metody przygotowania do podjęcia nowego wyzwania powinien być zależny od naszej sytuacji - tego, na ile jesteśmy stabilni finansowo, a więc i - co za tym idzie - ile czasu możemy poświęcić na szeroko rozumianą naukę.

Zobacz: Czy ego ma wpływ na styl coachingu?

Duże firmy vs freelancing

Od jakiegoś czasu obserwujemy wysyp trenerów-freelancerów. Samodzielna działalność na pewno jest wyzwaniem i daje wiele satysfakcji. Podczas stawiania pierwszych trenerskich kroków dobrze jest jednak pamiętać, że warto zainwestować w wyrobienie sobie marki. W końcu komu przyszłoby do głowy skorzystanie z usług nikomu nieznanej w branży osoby, nawet jeśli ceny byłyby konkurencyjne? Posiadanie własnej działalności gospodarczej to nie tylko swoboda, ale także odpowiedzialność i koszta. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawić, że marzenia młodego (stażem) trenera biznesu legną w gruzach, a „wolne strzelectwo”, które miało być szansą na przyspieszenie rozwoju zawodowego, zakończy się fiaskiem.

Praktyka czyni mistrza?

Jako początkujący w branży powinniśmy pamiętać, żeby łapać się każdej okazji zdobycia cennego doświadczenia. Z reguły w treściach ogłoszeń o pracę skierowanych do trenerów pojawia się wymóg przynajmniej rocznej - dwuletniej praktyki, przez którą rozumie się czas od momentu przeprowadzenia pierwszego szkolenia. Warto więc poszukać w swojej okolicy klubu trenera i dołączyć do niego. Wymiana spostrzeżeń z innymi zaczynającymi trenerami może okazać się naprawdę pomocna.

Zobacz: Praca trenera pod lupą

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA