reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Jak precyzyjnie wytyczyć cel coachingu – kryteria CLEAR

Jak precyzyjnie wytyczyć cel coachingu – kryteria CLEAR

Kryteria CLEAR podchodzą do poszukiwania celu nieco inaczej niż najpopularniejsze kryteria SMART.

Akronimem CLEAR zawiera następujące określenie celu:

  • Stawiający wyzwania (Challenging) – Cel musi być dla klienta wyzwaniem. Jeśli nie spełnia tego warunku, to klient najprawdopodobniej nie zrobi postępów, jako że osiągnięcie celu nie sprawi, że wyjdzie poza aktualny stan. Ważne jest utrzymanie rozsądnej równowagi między trudnością a prostotą wykonania zadania. Klient nie włoży dostatecznego wysiłku w zrealizowanie celu, który jest skrajnie łatwy lub skrajnie trudny, a efektem będzie rozczarowanie całym procesem coachingu.
  • Legalny (Legal) – Wszystkie cele muszą się mieścić w granicach prawa obowiązującego w danej organizacji i w państwie.
  • Przyjazny dla otoczenia (Environmentally sound) – Coach wypracowuje z klientem cel, który odpowiada jego sytuacji życiowej, który nie niszczy ważnych relacji z osobami z którymi jest związany klient.

Przeczytaj także: Po co jest potrzebny Coach?

  • Odpowiedni (Appropriate) – Cel powinien być dostosowany do możliwości i osobowości klienta, dlatego tak ważne jest, aby sam klient go zdefiniował. Powinien więc to być cel najlepszy dostępny dla klienta, niekoniecznie zaś najlepszy w ogóle lub najlepszy dla kogoś innego.
  • Zapisany (Recorded) – Coach powinien zadbać o zapisanie celu, tak by powstał trwały ślad, i uzyskać zobowiązanie klienta do jego realizacji.

Polecamy serwis Personel

Choć omówione standardy częściowo się zazębiają, każdy z nich dotyka nieco innego aspektu. Łącznie zapewniają łatwość zapamiętania zasad stanowiących przewodnik postępowania w kontekście coachingu. Pozwalają coachowi sprawdzić cel podczas sesji coachingowej i zagwarantować, by klient przetestował cel i wpływ, jaki on wywrze, zanim wprowadzi w życie działania zmierzające do realizacji.

Fragment pochodzi z książki „Coaching kadry menedżerskiej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wytyczanie celów coachingu.
Wytyczanie celów coachingu.

Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Gekko Taxens

Jesteśmy zespołem konsultantów biznesowych, czołowych ekspertów w swoich dziedzinach. Specjalizujemy się w kompleksowym doradztwie podatkowym, prawnym oraz consultingu operacyjnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama