REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzić analizę sytuacji problemowej metodą Empsy?

Pierwszy etap analizy jest stosunkowo prosty. Tak samo trzeci i czwarty. Najtrudniej jest przejść etap drugi, ponieważ zwykle nie posiadamy umiejętności nazwania konkretnych emocji które w danej chwili odczuwamy, a także nie wiemy jak możemy emocjami sterować.
Pierwszy etap analizy jest stosunkowo prosty. Tak samo trzeci i czwarty. Najtrudniej jest przejść etap drugi, ponieważ zwykle nie posiadamy umiejętności nazwania konkretnych emocji które w danej chwili odczuwamy, a także nie wiemy jak możemy emocjami sterować.

REKLAMA

REKLAMA

Metoda Empsy przyjmuje za punkt wyjścia szeroki kontekst sytuacyjny i wymaga wnikliwego zrozumienia związanych z nim kwestii. Zgodnie z metodą Empsy każda sytuacja problemowa składa się z czterech następujących po sobie elementów: źródła, czynników psychologicznych, wyniku, wzmocnienia. Po wzmocnieniu pętla może wrócić do nowego źródła lub do nowych czynników psychologicznych.

Źródło jest to bodziec istniejący w otoczeniu człowieka np. „ktoś źle mnie traktuje”. Źródło wpływa na czynniki psychologiczne (stan umysłu i emocje) np. „źle się czuję w wyniku takiego traktowania”. Wynikiem jest pewne zachowanie – reakcja na bodziec. Kontynuując przykład ze złym traktowaniem, wynikiem może być np. krzyk.

REKLAMA

Wzmocnieniem jest z kolei reakcja otoczenia na wynik – krzyk jako negatywne zachowanie powoduje, że krzycząca osoba jest postrzegana negatywnie, a więc przyciąga kolejne negatywne zachowania ze strony innych osób.

Przeczytaj także: Coaching - dobra inwestycja czy stracone pieniądze?

Analiza sytuacji problemowej (prowadząca do jego rozwiązania) zgodnie z metodą Empsy polega na:
(1) uchwyceniu źródła – konkretne zdefiniowanie zachowania skierowanego do osoby szukającej rozwiązania problemu,
(2) wspieraniu czynników psychicznych – sterowania swoimi emocjami w danej sytuacji,
(3) monitoring nowych wyników – czy zmiana emocji wytworzyła nowe zachowania,
(4) monitoring wzmocnienia – czy nowe zachowanie wywarło efekt na otoczeniu, czy był to efekt pożądany.

Polecamy serwis Sekretariat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy etap analizy jest stosunkowo prosty. Tak samo trzeci i czwarty. Najtrudniej jest przejść etap drugi, ponieważ zwykle nie posiadamy umiejętności nazwania konkretnych emocji które w danej chwili odczuwamy, a także nie wiemy jak możemy emocjami sterować. Jest to jednak możliwe do opanowania.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia coachingu” Ho Lawa, Sary Ireland, Zulfiego Hussaina (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA