REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultura coachingowa w firmie

Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.
Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie rozumiany i wdrażany coaching jest jednym z najefektywniejszych sposobów zarządzania pracownikami, a przede wszystkim najskuteczniejszym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego.

Spacerując pomiędzy konsultantami szef uważnie przysłuchiwał jak rozmawiają z Klientami. Jego uwaga skoncentrowała się na rozmowie, której ton był nazbyt podniesiony, a konsultant z coraz większym rozdrażnieniem argumentował, dlaczego firma nie przyjmie reklamacji Klientki. Kiedy Klientka opuściła salon sprzedaży, szef zatrzymał się nad konsultantem i podobnie podniesionym tonem skomentował: „ Jak będziesz tak rozmawiał z Klientami to Cię skołczuję!!!” Konsultant odpowiedział ledwie słyszalnie: ”..raczej skałasznikujesz…”.

REKLAMA

REKLAMA

Choć historia ta wydarzyła się już kilka dobrych lat temu, to do dzisiaj pojęcie coachingu w wielu firmach kojarzy się z rozmową oceniającą, czy listą błędów jaką wytyka przełożony po obserwacji rozmowy przedstawiciela handlowego z Klientem.

Tymczasem właściwie rozumiany i wdrażany coaching jest jednym z najefektywniejszych sposobów zarządzania pracownikami, a przede wszystkim najskuteczniejszym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego, pozwala na realizację celów, wspierając proces zmiany we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji.

Polecamy: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

Warunkiem korzystania ze wszystkich dobrodziejstw coachingu jest odpowiednie wdrożenie kultury coachingowej w firmie. W tym celu chcemy podzielić się z Państwem kilkoma pomocnymi wskazówkami, których użyteczność potwierdzają sukcesy naszych partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwe rozumienie coachingu

Czym w istocie jest coaching? Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.

I tak, Eric Parsloe („Coaching i mentoring”) definiuje coaching jako: „proces mający pomóc ludziom w osiąganiu lepszych wyników działań”, w ujęciu jednej z największych na świecie organizacji skupiających i akredytujących coachów International Coaching Community to: „pomoc ludziom w dokonywaniu zmian w taki sposób, w jaki tego oczekują i pomoc w podążaniu w kierunku, w którym chcą”.

Według dr Angusa McLeod („Mistrz Coachingu”) to „posługiwanie się ciszą, pytaniami i wyzwaniami w celu udzielenia klientowi pomocy w realizowaniu konkretnego celu zawodowego”.

REKLAMA

Coaching to relacja partnerstwa, proces ZMIANY, w którym człowiek widziany jest całościowo, nie tylko w kontekście zachowań zawodowych. Źródła tych zachowań są związane z wewnętrznymi postawami, wartościami czy przekonaniami. Tak więc zmiana nie jest tylko powierzchownym zastąpieniem jednego działania drugim. Aby zmiana była trwała winna osadzać się na głębszych opisanych wyżej podstawach.

Kluczową zasadą coachingu jest praca na zasobach organizacji, zespołów, klientów oraz założenie, iż Coach ma pytania - Klient odpowiedzi. To zasadnicza różnica w porównaniu z innymi działaniami rozwojowymi: szkoleniami, mentoringiem, doradztwem, terapią, które oparte są na relacjach typu autorytet (ten, który wie) - Klient (ten, który nie wie).

Coaching nie stał się jak początkowo sądzono przejściową modą, lecz standardem rozwoju kapitału ludzkiego w nowoczesnych organizacjach. W USA (2004) przeprowadzone badania (Chartered Institiute of Personnel and Development) wykazały , iż 79 proc. firm stosuje tą metodę w zarządzaniu personelem.

Polecamy: O odpowiedzialności w zespole

Polskie badania przeprowadzone na grupie ekspertów, specjalistów i menedżerów z obszaru HR (raport „Rynek usług coachingowych w Polsce”, House of Skills, (2008) wskazują, iż ponad połowa badanych uznała coaching za metodę rozwoju pracowników, która w ciągu najbliższych trzech lat będzie zyskiwała na znaczeniu w stosunku do innych metod.

Zdecydowanie zgodziło się z tym 20 proc. badanych, zgodziło się 33 proc. Prawie 1/4 ankietowanych (26 proc.) uważała, że pozycja coachingu nie ulegnie zmianie. Nikt nie przewidywał obniżenia znaczenia coachingu.

Wprowadzanie kultury coachingowej powinno rozpocząć się od diagnozy obecnej sytuacji firmy zarówno od strony biznesowej, kultury organizacyjnej jak i stosowanych już narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Jednym z kluczowych warunków powodzenia całego procesu jest promowanie idei coachingu w całej organizacji, szczególnie kiedy poprzednie doświadczenia nie są korzystne, a rozumienie coachingu wypaczone.

Wprowadzenie nowych rozwiązań, otwarcie przestrzeni dla właściwego rozumienia sensu coachingu umożliwi przygotowanie ludzi na zmianę, bez obaw i lęków.

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym,Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Artykuł ukazał się DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

REKLAMA

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

REKLAMA

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

REKLAMA