REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultura coachingowa w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.
Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie rozumiany i wdrażany coaching jest jednym z najefektywniejszych sposobów zarządzania pracownikami, a przede wszystkim najskuteczniejszym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego.

Spacerując pomiędzy konsultantami szef uważnie przysłuchiwał jak rozmawiają z Klientami. Jego uwaga skoncentrowała się na rozmowie, której ton był nazbyt podniesiony, a konsultant z coraz większym rozdrażnieniem argumentował, dlaczego firma nie przyjmie reklamacji Klientki. Kiedy Klientka opuściła salon sprzedaży, szef zatrzymał się nad konsultantem i podobnie podniesionym tonem skomentował: „ Jak będziesz tak rozmawiał z Klientami to Cię skołczuję!!!” Konsultant odpowiedział ledwie słyszalnie: ”..raczej skałasznikujesz…”.

REKLAMA

REKLAMA

Choć historia ta wydarzyła się już kilka dobrych lat temu, to do dzisiaj pojęcie coachingu w wielu firmach kojarzy się z rozmową oceniającą, czy listą błędów jaką wytyka przełożony po obserwacji rozmowy przedstawiciela handlowego z Klientem.

Tymczasem właściwie rozumiany i wdrażany coaching jest jednym z najefektywniejszych sposobów zarządzania pracownikami, a przede wszystkim najskuteczniejszym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego, pozwala na realizację celów, wspierając proces zmiany we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji.

Polecamy: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

REKLAMA

Warunkiem korzystania ze wszystkich dobrodziejstw coachingu jest odpowiednie wdrożenie kultury coachingowej w firmie. W tym celu chcemy podzielić się z Państwem kilkoma pomocnymi wskazówkami, których użyteczność potwierdzają sukcesy naszych partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwe rozumienie coachingu

Czym w istocie jest coaching? Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.

I tak, Eric Parsloe („Coaching i mentoring”) definiuje coaching jako: „proces mający pomóc ludziom w osiąganiu lepszych wyników działań”, w ujęciu jednej z największych na świecie organizacji skupiających i akredytujących coachów International Coaching Community to: „pomoc ludziom w dokonywaniu zmian w taki sposób, w jaki tego oczekują i pomoc w podążaniu w kierunku, w którym chcą”.

Według dr Angusa McLeod („Mistrz Coachingu”) to „posługiwanie się ciszą, pytaniami i wyzwaniami w celu udzielenia klientowi pomocy w realizowaniu konkretnego celu zawodowego”.

Coaching to relacja partnerstwa, proces ZMIANY, w którym człowiek widziany jest całościowo, nie tylko w kontekście zachowań zawodowych. Źródła tych zachowań są związane z wewnętrznymi postawami, wartościami czy przekonaniami. Tak więc zmiana nie jest tylko powierzchownym zastąpieniem jednego działania drugim. Aby zmiana była trwała winna osadzać się na głębszych opisanych wyżej podstawach.

Kluczową zasadą coachingu jest praca na zasobach organizacji, zespołów, klientów oraz założenie, iż Coach ma pytania - Klient odpowiedzi. To zasadnicza różnica w porównaniu z innymi działaniami rozwojowymi: szkoleniami, mentoringiem, doradztwem, terapią, które oparte są na relacjach typu autorytet (ten, który wie) - Klient (ten, który nie wie).

Coaching nie stał się jak początkowo sądzono przejściową modą, lecz standardem rozwoju kapitału ludzkiego w nowoczesnych organizacjach. W USA (2004) przeprowadzone badania (Chartered Institiute of Personnel and Development) wykazały , iż 79 proc. firm stosuje tą metodę w zarządzaniu personelem.

Polecamy: O odpowiedzialności w zespole

Polskie badania przeprowadzone na grupie ekspertów, specjalistów i menedżerów z obszaru HR (raport „Rynek usług coachingowych w Polsce”, House of Skills, (2008) wskazują, iż ponad połowa badanych uznała coaching za metodę rozwoju pracowników, która w ciągu najbliższych trzech lat będzie zyskiwała na znaczeniu w stosunku do innych metod.

Zdecydowanie zgodziło się z tym 20 proc. badanych, zgodziło się 33 proc. Prawie 1/4 ankietowanych (26 proc.) uważała, że pozycja coachingu nie ulegnie zmianie. Nikt nie przewidywał obniżenia znaczenia coachingu.

Wprowadzanie kultury coachingowej powinno rozpocząć się od diagnozy obecnej sytuacji firmy zarówno od strony biznesowej, kultury organizacyjnej jak i stosowanych już narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Jednym z kluczowych warunków powodzenia całego procesu jest promowanie idei coachingu w całej organizacji, szczególnie kiedy poprzednie doświadczenia nie są korzystne, a rozumienie coachingu wypaczone.

Wprowadzenie nowych rozwiązań, otwarcie przestrzeni dla właściwego rozumienia sensu coachingu umożliwi przygotowanie ludzi na zmianę, bez obaw i lęków.

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym,Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Artykuł ukazał się DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA