REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultura coachingowa w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.
Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie rozumiany i wdrażany coaching jest jednym z najefektywniejszych sposobów zarządzania pracownikami, a przede wszystkim najskuteczniejszym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego.

Spacerując pomiędzy konsultantami szef uważnie przysłuchiwał jak rozmawiają z Klientami. Jego uwaga skoncentrowała się na rozmowie, której ton był nazbyt podniesiony, a konsultant z coraz większym rozdrażnieniem argumentował, dlaczego firma nie przyjmie reklamacji Klientki. Kiedy Klientka opuściła salon sprzedaży, szef zatrzymał się nad konsultantem i podobnie podniesionym tonem skomentował: „ Jak będziesz tak rozmawiał z Klientami to Cię skołczuję!!!” Konsultant odpowiedział ledwie słyszalnie: ”..raczej skałasznikujesz…”.

REKLAMA

REKLAMA

Choć historia ta wydarzyła się już kilka dobrych lat temu, to do dzisiaj pojęcie coachingu w wielu firmach kojarzy się z rozmową oceniającą, czy listą błędów jaką wytyka przełożony po obserwacji rozmowy przedstawiciela handlowego z Klientem.

Tymczasem właściwie rozumiany i wdrażany coaching jest jednym z najefektywniejszych sposobów zarządzania pracownikami, a przede wszystkim najskuteczniejszym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego, pozwala na realizację celów, wspierając proces zmiany we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji.

Polecamy: Atmosfera w pracy - działanie we wspólnym celu

Warunkiem korzystania ze wszystkich dobrodziejstw coachingu jest odpowiednie wdrożenie kultury coachingowej w firmie. W tym celu chcemy podzielić się z Państwem kilkoma pomocnymi wskazówkami, których użyteczność potwierdzają sukcesy naszych partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwe rozumienie coachingu

Czym w istocie jest coaching? Zarówno w teorii przedmiotu jak i w biznesowej praktyce istnieje wiele definicji, podejść i szkół coachingu.

I tak, Eric Parsloe („Coaching i mentoring”) definiuje coaching jako: „proces mający pomóc ludziom w osiąganiu lepszych wyników działań”, w ujęciu jednej z największych na świecie organizacji skupiających i akredytujących coachów International Coaching Community to: „pomoc ludziom w dokonywaniu zmian w taki sposób, w jaki tego oczekują i pomoc w podążaniu w kierunku, w którym chcą”.

Według dr Angusa McLeod („Mistrz Coachingu”) to „posługiwanie się ciszą, pytaniami i wyzwaniami w celu udzielenia klientowi pomocy w realizowaniu konkretnego celu zawodowego”.

REKLAMA

Coaching to relacja partnerstwa, proces ZMIANY, w którym człowiek widziany jest całościowo, nie tylko w kontekście zachowań zawodowych. Źródła tych zachowań są związane z wewnętrznymi postawami, wartościami czy przekonaniami. Tak więc zmiana nie jest tylko powierzchownym zastąpieniem jednego działania drugim. Aby zmiana była trwała winna osadzać się na głębszych opisanych wyżej podstawach.

Kluczową zasadą coachingu jest praca na zasobach organizacji, zespołów, klientów oraz założenie, iż Coach ma pytania - Klient odpowiedzi. To zasadnicza różnica w porównaniu z innymi działaniami rozwojowymi: szkoleniami, mentoringiem, doradztwem, terapią, które oparte są na relacjach typu autorytet (ten, który wie) - Klient (ten, który nie wie).

Coaching nie stał się jak początkowo sądzono przejściową modą, lecz standardem rozwoju kapitału ludzkiego w nowoczesnych organizacjach. W USA (2004) przeprowadzone badania (Chartered Institiute of Personnel and Development) wykazały , iż 79 proc. firm stosuje tą metodę w zarządzaniu personelem.

Polecamy: O odpowiedzialności w zespole

Polskie badania przeprowadzone na grupie ekspertów, specjalistów i menedżerów z obszaru HR (raport „Rynek usług coachingowych w Polsce”, House of Skills, (2008) wskazują, iż ponad połowa badanych uznała coaching za metodę rozwoju pracowników, która w ciągu najbliższych trzech lat będzie zyskiwała na znaczeniu w stosunku do innych metod.

Zdecydowanie zgodziło się z tym 20 proc. badanych, zgodziło się 33 proc. Prawie 1/4 ankietowanych (26 proc.) uważała, że pozycja coachingu nie ulegnie zmianie. Nikt nie przewidywał obniżenia znaczenia coachingu.

Wprowadzanie kultury coachingowej powinno rozpocząć się od diagnozy obecnej sytuacji firmy zarówno od strony biznesowej, kultury organizacyjnej jak i stosowanych już narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Jednym z kluczowych warunków powodzenia całego procesu jest promowanie idei coachingu w całej organizacji, szczególnie kiedy poprzednie doświadczenia nie są korzystne, a rozumienie coachingu wypaczone.

Wprowadzenie nowych rozwiązań, otwarcie przestrzeni dla właściwego rozumienia sensu coachingu umożliwi przygotowanie ludzi na zmianę, bez obaw i lęków.

Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym,Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Artykuł ukazał się DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA