Coaching drogą do celu

REKLAMA
REKLAMA
Wdrażanie coachingu powinno być kompatybilne z innymi metodami, narzędziami i procesami w firmie np. zarządzaniem kompetencjami, systemem ocen pracowniczych, działaniami rozwojowymi, promowaniem przywództwa inspiracyjnego. Szczególnie pomocne jest postrzeganie organizacji i zachodzących w niej procesów jako informacji zwrotnych.
REKLAMA
Coaching przynosi również nowe spojrzenie na dotychczasowe błędy czy niepowodzenia, i to zarówno na poziomie komunikacyjnym jak i mentalnym - zamienia je na doświadczenie. Zmiana optyki powoduje przejście od oskarżania do inspirowania, aby nauka płynąca z negatywnego doświadczenia przyczyniała się do lepszego osiągania celów.
Dla wielu firm i kadry zarządzającej takie podejście jest przełomowe. Szybko jednak przynosi wymierne zyski, w postaci motywującego środowiska pracy, wzrostu innowacyjności, wyników finansowych.
Coaching kadry menedżerskiej
Wdrażanie kultury coachingowej powinno obejmować wszystkie poziomy zarządzania w firmie. Tylko wtedy możliwe jest powiązanie celów organizacji z indywidualnym celami menedżerów, oraz trwałe przenikanie kultury coachingowej w codzienną praktykę zarządzania pracownikami.
Polecamy: Konsekwencja główna zaleta menedżera
Odpowiednie przygotowanie menedżerów obejmuje zarówno szkolenia z zakresu teorii i umiejętności zarządzania poprzez coaching oraz, co kluczowe dla powodzenia całości procesu, indywidualny executive coaching.
REKLAMA
Zdaniem Adama Stolarzewicza executive coacha z wieloletnim doświadczeniem menedżerskim największymi trzema korzyściami z tego procesu jest po pierwsze możliwość samodzielnego doświadczenia, odczucia na sobie i sprawdzenia tego czym jest proces coachingu wdrażany w danej organizacji.
Po drugie - jest to jedna z najskuteczniejszych form dalszego rozwoju dla doświadczonych i kompetentnych managerów. Często bywa tak, że osoby z dziesięcio-, piętnasto-, czy dwudziestoletnim stażem managerskim z trudem odnajdują w programach szkoleniowych wielu firm inspirację, motywację czy też wewnętrzną potrzebę dokonania swojej życiowej zmiany. W takich przypadkach to właśnie coaching jest doskonałym rozwiązaniem.
I po trzecie, co najważniejsze, wskazuje Adam Stolarzewicz, proces executive coachingu umożliwia nabycie umiejętności samodoskonalenia się w przyszłości, jest niejako nabyciem umiejętności samodzielnej pracy z własną świadomością, kompetencjami oraz sposobami realizacją celów biznesowych.
Polecamy: Budowanie zaufania
W przygotowaniu organizacji i liderów do przyjęcia kultury coachingowej warto wykorzystać zmodyfikowany przez ekspertów Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu model metody mistrzowskiego coachingu zaproponowany przez Roberta Hargrove („Mistrzowski Coaching”) obejmujący pięć etapów:
Etap 1 - włączenie menedżerów w relację coachingową;
Etap 2 - coaching liderów, którego celem jest zaprojektowanie przez nich wizji przyszłości (swojej i organizacji);
Etap 3 - ocena 360 stopni – nowe określenie organizacji wymaga w pierwszej kolejności określenia siebie. Na tym etapie csipb.pl proponuje pogłębione metody diagnozy potencjału menedżerskiego w postaci audytu coachingowego, na który składają się kompleksowe działania diagnostyczne np. Development Center, opracowanie ścieżek rozwoju potencjału osobistego na podstawie badań zaawansowanymi narzędziami typu Extended Disc®, Insights Discovery™, określającymi naturalne i adaptowane zachowania, wspomagającymi proces oceny i zarządzania pojedynczymi pracownikami jak i zespołami o różnych stylach zachowań.
Etap 4 – Planowanie strategiczne w praktyce;
Etap 5 – Uczenie skuteczności poprzez comiesięczne sesje coachingowe poświęcone omówieniu celów, priorytetów i najważniejszych zadań.
REKLAMA
Warunkiem zrozumienia działania coachingu jako metody samorozwoju oraz inspirowania i motywowania innych jest osobiste doświadczenie jego wpływu w ustalaniu swoich celów, uświadomienie sobie wartości, które są motorem zachowań i zmierzenia się z siłą własnych przekonań. Przejście procesu własnego coachingu upewnia menedżerów co do skuteczności tej metody, jest cennym elementem samorozwoju, dostarcza narzędzi do inspirowania pracowników.
Dr Anna Syrek-Kosowska, Coach kadry menedżerskiej, Vice President of the Society for Coaching Psychology przy Brytyjskim Towarzystwie Psychologicznym,Partner Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu
Artykuł ukazał się DZIENNIK-u, Dodatek Praca
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA