REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem.
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem.

REKLAMA

REKLAMA

Coach pracuje z klientami w celu trwałej poprawy ich efektywności zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym poprzez ukierunkowane szkolenie. Zadaniem coacha jest praca nad tym, aby klient rozwinął swój potencjał tak, jak go sam zdefiniuje.

Zakłada się, że to właśnie klient posiada zasoby, dzięki którym może rozwiązać własne problemy, ponieważ tylko on zna całą swoją historię, może podjąć działania naprawcze i ponieść ich konsekwencje. Rolą coacha nie jest dawanie rad, a dostarczanie przydatnych informacji, ale to od klienta zależy, czy z nich skorzysta, czy nie. Zadaniem coacha jest zadawanie wnikliwych pytań, prowadzących klienta w obszary, których wcześniej nie rozważał i w trakcie tego procesu klient będzie budował własne zasoby.

REKLAMA

Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Coaching dotyczy całej osoby wraz z jej przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, ponieważ kłopotom klientów w życiu zawodowym zazwyczaj towarzyszą problemy w życiu osobistym. Coaching nie jest psychoanalizą, jednak mając świadomość faktu, że związki ukształtowane w dzieciństwie mają ogromne znaczenie w późniejszych relacjach, warto wiedzieć o wcześniejszych doświadczeniach klienta i jego obecnym życiu osobistym.

Kiedy stosujemy coaching?

Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem. Jeśli w relacji brak jest zaufania lub szacunku, to pozytywny efekt współpracy jest mało prawdopodobny. W takim przypadku coaching powinno się przerwać lub wprowadzić innego coacha do procesu.

Potrzeba zmiany jest głównym powodem podjęcia coachingu. Zmiana ta może wynikać z wewnętrznej potrzeby klienta jak również może być wymuszona z zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przykładem wewnętrznej potrzeby może być chęć dokonania podsumowań i nadania życiu nowego kierunku, z kolei jako przykład potrzeby wymuszonej podać można fakt zmiany szefa w pracy, który to ma nowe wymagania i wywiera na pracownikach presję zmiany.

Najczęściej klient spodziewa się wzrostu efektywności, a zadaniem coacha jest działanie mające na celu pomoc w osiągnięciu zamierzeń klienta. Z tego wynika, że nie można pracować z klientem, który zmiany nie chce, jak również, jeśli klient twierdzi, że jest otwarty na zmiany, ale w rzeczywistości nie podejmuje żadnych działań w tym kierunku. 

Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Odmiany coachingu

Wraz ze wzrostem popularności coachingu rozwinęły się różne jego odmiany:

  • Life coaching. Polega na pracy z klientami prywatnymi, nad ich rozwojem osobistym oraz pomocy w wielu różnych sprawach i dziedzinach życia, np. znalezienie partnera życiowego.
  • Executive coaching. Klienci to kadra zarządzająca średniego i wyższego szczebla. W centrum zainteresowania leżą „biznesowe” problemy i bliskie temu zagadnienia.
  • Corporate coaching. Klientem jest cała firma. Ten typ coachingu zazwyczaj znajduje zastosowanie w większych firmach i obejmuje coaching zespołów i pomoc w nawiązywaniu odpowiednich relacji miedzy poszczególnymi grupami pracowników.
  • Business coaching. Adresowany jest do właścicieli firm i dyrektorów zarządzających MŚP. Celem jest usprawnienie ich działania, pomoc w zdefiniowaniu krótko- i długoterminowych celów firmy. 
  • Performance coaching. Coaching prowadzony przez kierowników zespołów na rzecz ich pracowników. Ma na celu zwiększenie skuteczności działania I wydajności zespołu. Coaching tego typu ma miejsce codziennie, a nie tylko przed okresową ocena pracowników.

• Career coaching. Praca z ludźmi pragnącymi zwiększyć swoją satysfakcję z pracy, zmienić stanowisko pracy lub zawód. Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w zrozumieniu, w którym kierunku powinien się rozwijać w życiu zawodowym i jaką karierę obrać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA