REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest coaching?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bujak
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem.
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem.

REKLAMA

REKLAMA

Coach pracuje z klientami w celu trwałej poprawy ich efektywności zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym poprzez ukierunkowane szkolenie. Zadaniem coacha jest praca nad tym, aby klient rozwinął swój potencjał tak, jak go sam zdefiniuje.

Zakłada się, że to właśnie klient posiada zasoby, dzięki którym może rozwiązać własne problemy, ponieważ tylko on zna całą swoją historię, może podjąć działania naprawcze i ponieść ich konsekwencje. Rolą coacha nie jest dawanie rad, a dostarczanie przydatnych informacji, ale to od klienta zależy, czy z nich skorzysta, czy nie. Zadaniem coacha jest zadawanie wnikliwych pytań, prowadzących klienta w obszary, których wcześniej nie rozważał i w trakcie tego procesu klient będzie budował własne zasoby.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Coaching dotyczy całej osoby wraz z jej przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, ponieważ kłopotom klientów w życiu zawodowym zazwyczaj towarzyszą problemy w życiu osobistym. Coaching nie jest psychoanalizą, jednak mając świadomość faktu, że związki ukształtowane w dzieciństwie mają ogromne znaczenie w późniejszych relacjach, warto wiedzieć o wcześniejszych doświadczeniach klienta i jego obecnym życiu osobistym.

Kiedy stosujemy coaching?

Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem. Jeśli w relacji brak jest zaufania lub szacunku, to pozytywny efekt współpracy jest mało prawdopodobny. W takim przypadku coaching powinno się przerwać lub wprowadzić innego coacha do procesu.

REKLAMA

Potrzeba zmiany jest głównym powodem podjęcia coachingu. Zmiana ta może wynikać z wewnętrznej potrzeby klienta jak również może być wymuszona z zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem wewnętrznej potrzeby może być chęć dokonania podsumowań i nadania życiu nowego kierunku, z kolei jako przykład potrzeby wymuszonej podać można fakt zmiany szefa w pracy, który to ma nowe wymagania i wywiera na pracownikach presję zmiany.

Najczęściej klient spodziewa się wzrostu efektywności, a zadaniem coacha jest działanie mające na celu pomoc w osiągnięciu zamierzeń klienta. Z tego wynika, że nie można pracować z klientem, który zmiany nie chce, jak również, jeśli klient twierdzi, że jest otwarty na zmiany, ale w rzeczywistości nie podejmuje żadnych działań w tym kierunku. 

Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Odmiany coachingu

Wraz ze wzrostem popularności coachingu rozwinęły się różne jego odmiany:

  • Life coaching. Polega na pracy z klientami prywatnymi, nad ich rozwojem osobistym oraz pomocy w wielu różnych sprawach i dziedzinach życia, np. znalezienie partnera życiowego.
  • Executive coaching. Klienci to kadra zarządzająca średniego i wyższego szczebla. W centrum zainteresowania leżą „biznesowe” problemy i bliskie temu zagadnienia.
  • Corporate coaching. Klientem jest cała firma. Ten typ coachingu zazwyczaj znajduje zastosowanie w większych firmach i obejmuje coaching zespołów i pomoc w nawiązywaniu odpowiednich relacji miedzy poszczególnymi grupami pracowników.
  • Business coaching. Adresowany jest do właścicieli firm i dyrektorów zarządzających MŚP. Celem jest usprawnienie ich działania, pomoc w zdefiniowaniu krótko- i długoterminowych celów firmy. 
  • Performance coaching. Coaching prowadzony przez kierowników zespołów na rzecz ich pracowników. Ma na celu zwiększenie skuteczności działania I wydajności zespołu. Coaching tego typu ma miejsce codziennie, a nie tylko przed okresową ocena pracowników.

• Career coaching. Praca z ludźmi pragnącymi zwiększyć swoją satysfakcję z pracy, zmienić stanowisko pracy lub zawód. Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w zrozumieniu, w którym kierunku powinien się rozwijać w życiu zawodowym i jaką karierę obrać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA