Czym jest coaching?
REKLAMA
REKLAMA
Zakłada się, że to właśnie klient posiada zasoby, dzięki którym może rozwiązać własne problemy, ponieważ tylko on zna całą swoją historię, może podjąć działania naprawcze i ponieść ich konsekwencje. Rolą coacha nie jest dawanie rad, a dostarczanie przydatnych informacji, ale to od klienta zależy, czy z nich skorzysta, czy nie. Zadaniem coacha jest zadawanie wnikliwych pytań, prowadzących klienta w obszary, których wcześniej nie rozważał i w trakcie tego procesu klient będzie budował własne zasoby.
REKLAMA
Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz
Coaching dotyczy całej osoby wraz z jej przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, ponieważ kłopotom klientów w życiu zawodowym zazwyczaj towarzyszą problemy w życiu osobistym. Coaching nie jest psychoanalizą, jednak mając świadomość faktu, że związki ukształtowane w dzieciństwie mają ogromne znaczenie w późniejszych relacjach, warto wiedzieć o wcześniejszych doświadczeniach klienta i jego obecnym życiu osobistym.
Kiedy stosujemy coaching?
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem. Jeśli w relacji brak jest zaufania lub szacunku, to pozytywny efekt współpracy jest mało prawdopodobny. W takim przypadku coaching powinno się przerwać lub wprowadzić innego coacha do procesu.
Potrzeba zmiany jest głównym powodem podjęcia coachingu. Zmiana ta może wynikać z wewnętrznej potrzeby klienta jak również może być wymuszona z zewnątrz.
REKLAMA
Przykładem wewnętrznej potrzeby może być chęć dokonania podsumowań i nadania życiu nowego kierunku, z kolei jako przykład potrzeby wymuszonej podać można fakt zmiany szefa w pracy, który to ma nowe wymagania i wywiera na pracownikach presję zmiany.
Najczęściej klient spodziewa się wzrostu efektywności, a zadaniem coacha jest działanie mające na celu pomoc w osiągnięciu zamierzeń klienta. Z tego wynika, że nie można pracować z klientem, który zmiany nie chce, jak również, jeśli klient twierdzi, że jest otwarty na zmiany, ale w rzeczywistości nie podejmuje żadnych działań w tym kierunku.
Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?
Odmiany coachingu
Wraz ze wzrostem popularności coachingu rozwinęły się różne jego odmiany:
- Life coaching. Polega na pracy z klientami prywatnymi, nad ich rozwojem osobistym oraz pomocy w wielu różnych sprawach i dziedzinach życia, np. znalezienie partnera życiowego.
- Executive coaching. Klienci to kadra zarządzająca średniego i wyższego szczebla. W centrum zainteresowania leżą „biznesowe” problemy i bliskie temu zagadnienia.
- Corporate coaching. Klientem jest cała firma. Ten typ coachingu zazwyczaj znajduje zastosowanie w większych firmach i obejmuje coaching zespołów i pomoc w nawiązywaniu odpowiednich relacji miedzy poszczególnymi grupami pracowników.
- Business coaching. Adresowany jest do właścicieli firm i dyrektorów zarządzających MŚP. Celem jest usprawnienie ich działania, pomoc w zdefiniowaniu krótko- i długoterminowych celów firmy.
- Performance coaching. Coaching prowadzony przez kierowników zespołów na rzecz ich pracowników. Ma na celu zwiększenie skuteczności działania I wydajności zespołu. Coaching tego typu ma miejsce codziennie, a nie tylko przed okresową ocena pracowników.
• Career coaching. Praca z ludźmi pragnącymi zwiększyć swoją satysfakcję z pracy, zmienić stanowisko pracy lub zawód. Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w zrozumieniu, w którym kierunku powinien się rozwijać w życiu zawodowym i jaką karierę obrać.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA