REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak to jest z analizą rynków?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto ufać analizom rynków?
Czy warto ufać analizom rynków?

REKLAMA

REKLAMA

Gdy klienci są namierzeni, ich potrzeby – znane, a struktura kosztów – opracowana, łatwo można dokonywać analiz opłacalności. Ale gdy nie wiadomo kto jest klientem, do czego wykorzysta produkt, a także ile byłby w stanie za niego zapłacić – analizy to czysta fantazja. W takich warunkach niewiedzy tworzą się przełomowe innowacje – i trzeba to uszanować. W przeciwnym razie nic z tego nie wyjdzie.

REKLAMA

Poprawne badania rynku, dobre planowanie i następująca po nich zgodna z planem realizacja znamionują dobre zarządzanie. Praktyki te zastosowane w odniesieniu do kontynuacyjnych innowacji technologicznych są nieocenione. To one są w istocie głównym powodem, dla którego wiodące firmy przewodziły dosłownie w każdym przypadku innowacji kontynuacyjnych w historii przemysłu twardych dysków. Takie przemyślane podejście sprawdza się w odniesieniu do technologii kontynuujących dotychczasowy rozwój branży, ponieważ wielkość i stopy wzrostu rynku są wówczas, z grubsza biorąc, znane, trajektorie postępu technologicznego zostały już wyznaczone, a potrzeby najważniejszych klientów są zazwyczaj dobrze wyartykułowane. W związku z tym, że przytłaczająca większość innowacji ma charakter kontynuacyjny, większość dyrektorów przyzwyczaiła się zarządzać wszelkimi innowacjami w takim właśnie kontynuacyjnym kontekście, w którym analizowanie i planowanie są wykonalne.

REKLAMA

Gdy chodzi jednak o technologie przerywające trend rozwoju, które prowadzą do powstawania nowych rynków, okazuje się, iż analitycy rynku i zajmujący się planowaniem biznesu mają stale fatalne wyniki. W rzeczy samej, kiedy czytamy przewidywania ekspertów dotyczące przyszłej wielkości nowo powstających rynków, to na podstawie dowodów z przemysłu dysków komputerowych, budowy motocykli i mikroprocesorów, jednego możemy być pewni – tego mianowicie, że są one błędne.

Dowiedz się Czy małym firmom opłaca się przeprowadzanie badań rynkowych?

W wielu przypadkach przodowanie w innowacjach kontynuacyjnych – o których dostępne są informacje i w odniesieniu do nich można robić plany – nie jest z punktu widzenia konkurencyjności ważne. W takich przypadkach następcy w procesie wprowadzania innowacji mają się równie dobrze jak liderzy. Natomiast w przypadku innowacji przerywających tok rozwoju branży, kiedy najmniej wiemy o rynku, ten, kto pierwszy wszedł na ten rynek, ma ogromną przewagę. To jest właśnie problem, przed którym stoi innowator.

Polecamy serwis Spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spółki, w których proces inwestycyjny wymaga skwantyfikowania wielkości rynku i dochodów finansowych przed ewentualnym wejściem na jakiś rynek, są sparaliżowane lub popełniają poważne błędy, kiedy stają twarzą w twarz z technologiami przerywającymi ciągłość rozwoju. Domagają się danych o rynku wtedy, gdy on nie istnieje, i dokonują ocen na podstawie przewidywań finansowych wtedy, gdy tak naprawdę ani dochody, ani koszty nie mogą być znane. Stosowanie technik planowania i marketingu, które zostały opracowane w celu radzenia sobie z technologiami kontynuacyjnymi, w zupełnie odmiennym kontekście technologii przerywających tok rozwoju, jest ćwiczeniem w machaniu skrzydłami.

W przypadku innowacji przełomowych sprawdza się inne podejście do strategii i planowania – „planowanie oparte na odkryciu" wskazuje, iż menedżerowie zakładają że przewidywania są błędne, a nie prawidłowe, i że wybrana przez nich strategia działania też może być błędna. Inwestowanie i zarządzanie przy takich założeniach wiedzie menedżerów do opracowywania planów służących uczeniu się co trzeba wiedzieć, i jest to o wiele bardziej skuteczny sposób stawienia czoła technologiom zakłócającym dotychczasowy rozwój.

Fragment pochodzi z książki „Przełomowe innowacje” Claytona M. Christensena (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA