REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zasoby spółki zależą od klientów?

Menedżerowie mogą myśleć, że kontrolują obieg zasobów w przedsiębiorstwie, w końcu jednak to klienci i inwestorzy tak naprawdę dyktują jak będą wydawane pieniądze.
Menedżerowie mogą myśleć, że kontrolują obieg zasobów w przedsiębiorstwie, w końcu jednak to klienci i inwestorzy tak naprawdę dyktują jak będą wydawane pieniądze.

REKLAMA

REKLAMA

Prawdziwą strategię działania firmy narzuca nie apodyktyczny prezes, ale zdanie klientów poparte zakupami lub ich brakiem. Kto to ignoruje, naraża się na kłopoty.

REKLAMA

Historia przemysłu dysków komputerowych pokazuje, że renomowane firmy przetrwały na czołowych pozycjach kolejne fale technologii kontynuacyjnych (czyli tych, których potrzebowali ich klienci – zwiększenia pojemności dysków, szybkości dostępu), systematycznie natomiast potykały się na prostszych technologiach przerywających dotychczasowy bieg rozwoju (fizyczne rozmiary, systemy niwelowania wstrząsów). Świadectwo historii wspiera teoria uzależnienia od zasobów.

REKLAMA

Głosi ona, że wprawdzie menedżerowie mogą myśleć, że kontrolują obieg zasobów w przedsiębiorstwie, w końcu jednak to klienci i inwestorzy tak naprawdę dyktują jak będą wydawane pieniądze, gdyż firmy realizujące model inwestycyjny, który nie zadowala klientów i inwestorów, nie przetrwają. Najwyższe wskaźniki efektywności osiągają w istocie te firmy, które są w tym najlepsze, to znaczy mają dobrze rozwinięte systemy eliminowania pomysłów nieodpowiadających ich klienteli. W rezultacie firmom tym bardzo trudno jest inwestować odpowiednie środki w technologie destrukcyjne z ich punktu widzenia – przynoszące niskie marże, niechciane przez dotychczasowych klientów – aż do czasu, gdy klienci się na nie zgodzą. Ale wtedy jest już za późno.

Przeczytaj również: Jakie są pożądane cechy lidera?

Nie licząc kilku wyjątków, czołowe firmy mają tylko jedną skuteczną drogę – stworzyć oddzielną organizację z zadaniem zbudowania nowego, samodzielnego biznesu związanego z taką destrukcyjną technologią. Takie organizacje, uwolnione od „władzy” podstawowych klientów firmy macierzystej, usadawiają się wśród odmiennej grupy klientów – tych, którzy chcą produktów nowej technologii. Innymi słowy, spółki mogą odnieść sukces na polu technologii zakłócających rozwój wtedy, gdy ich szefowie sprzymierzą swoje organizacje z siłami uzależnienia od zasobów, a nie będą ich ignorowały czy walczyły z nimi.

Polecamy serwis Firma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynikająca z tej zasady sugestia pod adresem menedżerów jest taka, że w obliczu zagrożenia ze strony destrukcyjnej dla firmy technologii nie można oczekiwać od ludzi i procesów w głównej organizacji, iż chętnie przeznaczą mające decydujące znaczenie zasoby finansowe i ludzkie na wyrobienie sobie przez firmę silnej pozycji na małym, wschodzącym rynku. Firmie, której struktura kosztów jest dopasowana do konkurowania na rynku produktów mieszczących się w wyższych przedziałach cenowych, trudno jest być rentowną również na rynku artykułów tańszych. Utworzenie odrębnej jednostki, o strukturze kosztów udoskonalonej tak, by osiągać opłacalność przy niższych marżach zysku, charakterystycznych dla większości technologii przerywających tok rozwoju branży, jest dla renomowanych firm jedynym realnym sposobem wykorzystania omawianej zasady.

Fragment pochodzi z książki „Przełomowe innowacje” Claytona M. Christensena (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA