REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zasoby spółki zależą od klientów?

Subskrybuj nas na Youtube
Menedżerowie mogą myśleć, że kontrolują obieg zasobów w przedsiębiorstwie, w końcu jednak to klienci i inwestorzy tak naprawdę dyktują jak będą wydawane pieniądze.
Menedżerowie mogą myśleć, że kontrolują obieg zasobów w przedsiębiorstwie, w końcu jednak to klienci i inwestorzy tak naprawdę dyktują jak będą wydawane pieniądze.

REKLAMA

REKLAMA

Prawdziwą strategię działania firmy narzuca nie apodyktyczny prezes, ale zdanie klientów poparte zakupami lub ich brakiem. Kto to ignoruje, naraża się na kłopoty.

REKLAMA

Historia przemysłu dysków komputerowych pokazuje, że renomowane firmy przetrwały na czołowych pozycjach kolejne fale technologii kontynuacyjnych (czyli tych, których potrzebowali ich klienci – zwiększenia pojemności dysków, szybkości dostępu), systematycznie natomiast potykały się na prostszych technologiach przerywających dotychczasowy bieg rozwoju (fizyczne rozmiary, systemy niwelowania wstrząsów). Świadectwo historii wspiera teoria uzależnienia od zasobów.

REKLAMA

Głosi ona, że wprawdzie menedżerowie mogą myśleć, że kontrolują obieg zasobów w przedsiębiorstwie, w końcu jednak to klienci i inwestorzy tak naprawdę dyktują jak będą wydawane pieniądze, gdyż firmy realizujące model inwestycyjny, który nie zadowala klientów i inwestorów, nie przetrwają. Najwyższe wskaźniki efektywności osiągają w istocie te firmy, które są w tym najlepsze, to znaczy mają dobrze rozwinięte systemy eliminowania pomysłów nieodpowiadających ich klienteli. W rezultacie firmom tym bardzo trudno jest inwestować odpowiednie środki w technologie destrukcyjne z ich punktu widzenia – przynoszące niskie marże, niechciane przez dotychczasowych klientów – aż do czasu, gdy klienci się na nie zgodzą. Ale wtedy jest już za późno.

Przeczytaj również: Jakie są pożądane cechy lidera?

Nie licząc kilku wyjątków, czołowe firmy mają tylko jedną skuteczną drogę – stworzyć oddzielną organizację z zadaniem zbudowania nowego, samodzielnego biznesu związanego z taką destrukcyjną technologią. Takie organizacje, uwolnione od „władzy” podstawowych klientów firmy macierzystej, usadawiają się wśród odmiennej grupy klientów – tych, którzy chcą produktów nowej technologii. Innymi słowy, spółki mogą odnieść sukces na polu technologii zakłócających rozwój wtedy, gdy ich szefowie sprzymierzą swoje organizacje z siłami uzależnienia od zasobów, a nie będą ich ignorowały czy walczyły z nimi.

Polecamy serwis Firma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynikająca z tej zasady sugestia pod adresem menedżerów jest taka, że w obliczu zagrożenia ze strony destrukcyjnej dla firmy technologii nie można oczekiwać od ludzi i procesów w głównej organizacji, iż chętnie przeznaczą mające decydujące znaczenie zasoby finansowe i ludzkie na wyrobienie sobie przez firmę silnej pozycji na małym, wschodzącym rynku. Firmie, której struktura kosztów jest dopasowana do konkurowania na rynku produktów mieszczących się w wyższych przedziałach cenowych, trudno jest być rentowną również na rynku artykułów tańszych. Utworzenie odrębnej jednostki, o strukturze kosztów udoskonalonej tak, by osiągać opłacalność przy niższych marżach zysku, charakterystycznych dla większości technologii przerywających tok rozwoju branży, jest dla renomowanych firm jedynym realnym sposobem wykorzystania omawianej zasady.

Fragment pochodzi z książki „Przełomowe innowacje” Claytona M. Christensena (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA