REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dokonać zapisu na akcje w spółce akcyjnej?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Przyjęcie zapisu można poświadczyć pieczęcią albo podpisem mechanicznie odtwarzanym.
Przyjęcie zapisu można poświadczyć pieczęcią albo podpisem mechanicznie odtwarzanym.

REKLAMA

REKLAMA

Jaka procedura obowiązuje w tym zakresie, jakich terminów należy przestrzegać? Czego trzeba unikać aby zapis na akcje nie okazał się nieważny? Kiedy i kto dokonuje przydziału akcji, na które zapisaliśmy się? Odpowiedzi szukaj w poniższym tekście.

Zapis na akcje powinien być sporządzony w co najmniej dwóch egzemplarzach dla każdego subskrybenta. Zapis subskrypcji przygotowany winien być na formularzu w formie pisemnej. Jeden egzemplarz zapisu otrzymuje spółka, a drugi egzemplarz otrzymuje subskrybent. Zapis należy złożyć osobie upoważnionej przez spółkę lub samej spółce w terminie oznaczonym w ogłoszeniu lub liście poleconym albo prospekcie emisyjnym.

REKLAMA

W zapisie należy zawrzeć oznaczenie liczby oraz rodzajów akcji, a także kwotę wpłaty na akcje. Jeżeli subskrybent nie jest dotychczasowym akcjonariuszem spółki powinien wyrazić zgodę na brzmienie statutu. Nadto subskrybent oraz spółka lub inny podmiot posiadający upoważnienie do przyjęcia zapisu i wpłaty na akcje powinien złożyć swój podpis. Zapis powinien zawierać również adres podmiotu mającego upoważnienie do przyjęcia zapisów oraz wpłat na akcje.

Przyjęcie zapisu można poświadczyć pieczęcią albo podpisem mechanicznie odtwarzanym.

Przeczytaj także: Co warto wiedzieć o rozporządzeniach akcjami?

REKLAMA

Podkreślić należy, że nieważny jest zapis na akcje, który został dokonany pod warunkiem albo z zastrzeżeniem terminu. Nieważny jest również zapis, który nie zawiera wszystkich elementów wspomnianych powyżej. Inne postanowienia, których nie przewidziano w formularzu, zgodnie z Kodeksem spółek handlowych nie wywołują żadnych skutków prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks spółek handlowych zakreśla termin do dokonania zapisu na akcje. Termin ten nie może przekraczać trzech miesięcy liczonych od dnia otwarcia subskrypcji. Jeśli w tym terminie nie subskrybuje się albo opłaci całości lub minimalnej liczby akcji, podwyższenie kapitału nie dochodzi do skutku. Zarząd obowiązany jest do ogłoszenia, że podwyższenie kapitału nie doszło do skutku w terminie 2 tygodni po terminie zamknięcia subskrypcji. Ogłoszenia dokonuje się w pismach, w których ogłoszono o subskrypcji. Nadto należy zawiadomić subskrybentów o możliwości odebrania wpłaconych na akcje kwot. Akcjonariusz ma nie dłużej niż dwa tygodnie na odbiór wpłaconych kwot. Termin ten liczy się od dnia zawiadomienia o tej możliwości.

Polecamy serwis ABC spółek

Zarząd dokonuje przydziału akcji w terminie 2 tygodni do chwili zamknięcia subskrypcji. Przydział jest możliwy tylko wtedy, gdy co najmniej minimalna liczba akcji, które były przeznaczone do objęcia, zostanie subskrybowana i opłacona.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA