REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ewolucja małej firmy, czyli czynniki sukcesu na kolejnych etapach

Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.
Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynające działalność firmy są pod wieloma względami unikatowe. Ale równocześnie są do siebie bardzo podobne – przechodzą przez określone fazy istnienia, w których napotykają analogiczne problemy i wyzwania.

Faza 1 istnienia firmy to POWSTANIE

Najważniejsze jest, aby przedsiębiorca miał bardzo dokładnie określony cel swojej działalności: wiedział w jakiej branży chce działać, kim będą klienci, co będzie sprzedawał i czy zamknie mu się budżet miesięczny przychodów i kosztów.

REKLAMA

Cele te powinny zostać oparte na silnych stronach firmy i przedsiębiorcy. Jeśli posiada on jakąś cechę wyróżniającą lub przewagę (np. świetną znajomość lokalnych warunków, znajomości w branży, doświadczenie zawodowe), to należy z niej korzystać by skłonić pierwszych klientów do skorzystania z usług lub zakupu produktów firmy.

Aby zrealizować te cele, przedsiębiorca musi posiadać wysokie zdolności organizacyjne. Ułożenie wszystkich klocków nowej firmy (rejestracja i pozwolenia, lokal, media, księgowość, pierwsi klienci) w sprawnie działającą budowlę powinno trwać jak najkrócej. W końcu to czas bez sprzedaży ale generujący koszty.

Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

Dowiedz się Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faza 2 istnienia firmy to PRZETRWANIE

Cały czas ważne są:

  • zdolności operacyjne przedsiębiorcy, ponieważ teraz powinien on agresywnie zdobywać klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ okres oczekiwania na płatności od klientów wynosi zwykle od 30 do nawet 90 dni, a wszystkie opłaty trzeba ponosić na bieżąco,
  • silne strony firmy, bo w oparciu o nie przedsiębiorca zdobywa klientów.

Nieco spada waga celów przedsiębiorcy, ponieważ w tym czasie nie ma możliwości większej zmiany założeń – teraz liczy się ich skuteczna realizacja.

Faza 3 istnienia firmy to SUKCES

Na tym etapie albo przedsiębiorca skupia się na obsłudze zdobytych już klientów przy minimum wysiłku i nie podejmuje nowych starań rynkowych, albo też wciąż aktywnie zabiega o nowych klientów.

W pierwszym przypadku żaden czynnik sukcesu nie jest ważny. W drugim przypadku wszystkie czynniki są ważne, przy czym najważniejsze są zdolności kierownicze, dzięki którym przedsiębiorca nadzoruje wszystkie działania w firmie, pracowników, klientów.

Faza 4 istnienia firmy to EKSPANSJA

Na tym etapie firma wychodzi poza ustalone na samym początku cele w stosunku do m.in. grup klientów, rynków geograficznych, oferowanych produktów, kompozycji mieszanki marketingowej (produkt, cena, dystrybucja, promocja).

Szczególnie ważne są również:

  • zdolności kierownicze, ponieważ przedsiębiorca musi przekonać pracowników do podjęcia nowych wyzwań zawodowych,
  • zdolności strategiczne, aby odpowiednio wybrać nowe rynki, produkty, klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ nowych pracowników, nowe kanały sprzedaży, nowe produkty kosztują dużo pieniędzy, a nie przynoszą jeszcze transakcji,
  • zasoby ludzkie, ponieważ nadchodzi zmiana w obowiązkach zawodowych wymagająca nowego podejścia i nowych umiejętności,
  • system zarządzania, ponieważ przy tej skali działalności doglądanie wszystkiego samemu przez przedsiębiorcę jest fizycznie niemożliwe – musi on polegać na kadrze menedżerskiej.

Polecamy serwis Zarządzanie

Faza 5 istnienia firmy to DOJRZAŁOŚĆ

Na tym etapie firma nieco osiada na laurach, jeśli chodzi o aktywność na rynku. Szczególnie ważne są na tym etapie zdolności strategiczne, dzięki którym przedsiębiorca monitoruje rynek i konkurencję w poszukiwaniu oznak zagrożenia i szans na nowe przedsięwzięcia (m.in. zmiany technologiczne, społeczne, prawne, wejście na rynek podmiotów zagranicznych i silnych konkurentów z branż pokrewnych).

Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA