REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ewolucja małej firmy, czyli czynniki sukcesu na kolejnych etapach

Subskrybuj nas na Youtube
Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.
Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynające działalność firmy są pod wieloma względami unikatowe. Ale równocześnie są do siebie bardzo podobne – przechodzą przez określone fazy istnienia, w których napotykają analogiczne problemy i wyzwania.

Faza 1 istnienia firmy to POWSTANIE

Najważniejsze jest, aby przedsiębiorca miał bardzo dokładnie określony cel swojej działalności: wiedział w jakiej branży chce działać, kim będą klienci, co będzie sprzedawał i czy zamknie mu się budżet miesięczny przychodów i kosztów.

REKLAMA

Cele te powinny zostać oparte na silnych stronach firmy i przedsiębiorcy. Jeśli posiada on jakąś cechę wyróżniającą lub przewagę (np. świetną znajomość lokalnych warunków, znajomości w branży, doświadczenie zawodowe), to należy z niej korzystać by skłonić pierwszych klientów do skorzystania z usług lub zakupu produktów firmy.

Aby zrealizować te cele, przedsiębiorca musi posiadać wysokie zdolności organizacyjne. Ułożenie wszystkich klocków nowej firmy (rejestracja i pozwolenia, lokal, media, księgowość, pierwsi klienci) w sprawnie działającą budowlę powinno trwać jak najkrócej. W końcu to czas bez sprzedaży ale generujący koszty.

Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

Dowiedz się Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faza 2 istnienia firmy to PRZETRWANIE

Cały czas ważne są:

  • zdolności operacyjne przedsiębiorcy, ponieważ teraz powinien on agresywnie zdobywać klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ okres oczekiwania na płatności od klientów wynosi zwykle od 30 do nawet 90 dni, a wszystkie opłaty trzeba ponosić na bieżąco,
  • silne strony firmy, bo w oparciu o nie przedsiębiorca zdobywa klientów.

Nieco spada waga celów przedsiębiorcy, ponieważ w tym czasie nie ma możliwości większej zmiany założeń – teraz liczy się ich skuteczna realizacja.

Faza 3 istnienia firmy to SUKCES

Na tym etapie albo przedsiębiorca skupia się na obsłudze zdobytych już klientów przy minimum wysiłku i nie podejmuje nowych starań rynkowych, albo też wciąż aktywnie zabiega o nowych klientów.

W pierwszym przypadku żaden czynnik sukcesu nie jest ważny. W drugim przypadku wszystkie czynniki są ważne, przy czym najważniejsze są zdolności kierownicze, dzięki którym przedsiębiorca nadzoruje wszystkie działania w firmie, pracowników, klientów.

Faza 4 istnienia firmy to EKSPANSJA

Na tym etapie firma wychodzi poza ustalone na samym początku cele w stosunku do m.in. grup klientów, rynków geograficznych, oferowanych produktów, kompozycji mieszanki marketingowej (produkt, cena, dystrybucja, promocja).

Szczególnie ważne są również:

  • zdolności kierownicze, ponieważ przedsiębiorca musi przekonać pracowników do podjęcia nowych wyzwań zawodowych,
  • zdolności strategiczne, aby odpowiednio wybrać nowe rynki, produkty, klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ nowych pracowników, nowe kanały sprzedaży, nowe produkty kosztują dużo pieniędzy, a nie przynoszą jeszcze transakcji,
  • zasoby ludzkie, ponieważ nadchodzi zmiana w obowiązkach zawodowych wymagająca nowego podejścia i nowych umiejętności,
  • system zarządzania, ponieważ przy tej skali działalności doglądanie wszystkiego samemu przez przedsiębiorcę jest fizycznie niemożliwe – musi on polegać na kadrze menedżerskiej.

Polecamy serwis Zarządzanie

Faza 5 istnienia firmy to DOJRZAŁOŚĆ

Na tym etapie firma nieco osiada na laurach, jeśli chodzi o aktywność na rynku. Szczególnie ważne są na tym etapie zdolności strategiczne, dzięki którym przedsiębiorca monitoruje rynek i konkurencję w poszukiwaniu oznak zagrożenia i szans na nowe przedsięwzięcia (m.in. zmiany technologiczne, społeczne, prawne, wejście na rynek podmiotów zagranicznych i silnych konkurentów z branż pokrewnych).

Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA