Ewolucja małej firmy, czyli czynniki sukcesu na kolejnych etapach
REKLAMA
REKLAMA
Faza 1 istnienia firmy to POWSTANIE
Najważniejsze jest, aby przedsiębiorca miał bardzo dokładnie określony cel swojej działalności: wiedział w jakiej branży chce działać, kim będą klienci, co będzie sprzedawał i czy zamknie mu się budżet miesięczny przychodów i kosztów.
REKLAMA
Cele te powinny zostać oparte na silnych stronach firmy i przedsiębiorcy. Jeśli posiada on jakąś cechę wyróżniającą lub przewagę (np. świetną znajomość lokalnych warunków, znajomości w branży, doświadczenie zawodowe), to należy z niej korzystać by skłonić pierwszych klientów do skorzystania z usług lub zakupu produktów firmy.
Aby zrealizować te cele, przedsiębiorca musi posiadać wysokie zdolności organizacyjne. Ułożenie wszystkich klocków nowej firmy (rejestracja i pozwolenia, lokal, media, księgowość, pierwsi klienci) w sprawnie działającą budowlę powinno trwać jak najkrócej. W końcu to czas bez sprzedaży ale generujący koszty.
Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.
Dowiedz się Jak założyć własną firmę?
Faza 2 istnienia firmy to PRZETRWANIE
Cały czas ważne są:
- zdolności operacyjne przedsiębiorcy, ponieważ teraz powinien on agresywnie zdobywać klientów,
- zasoby finansowe, ponieważ okres oczekiwania na płatności od klientów wynosi zwykle od 30 do nawet 90 dni, a wszystkie opłaty trzeba ponosić na bieżąco,
- silne strony firmy, bo w oparciu o nie przedsiębiorca zdobywa klientów.
Nieco spada waga celów przedsiębiorcy, ponieważ w tym czasie nie ma możliwości większej zmiany założeń – teraz liczy się ich skuteczna realizacja.
Faza 3 istnienia firmy to SUKCES
Na tym etapie albo przedsiębiorca skupia się na obsłudze zdobytych już klientów przy minimum wysiłku i nie podejmuje nowych starań rynkowych, albo też wciąż aktywnie zabiega o nowych klientów.
W pierwszym przypadku żaden czynnik sukcesu nie jest ważny. W drugim przypadku wszystkie czynniki są ważne, przy czym najważniejsze są zdolności kierownicze, dzięki którym przedsiębiorca nadzoruje wszystkie działania w firmie, pracowników, klientów.
Faza 4 istnienia firmy to EKSPANSJA
Na tym etapie firma wychodzi poza ustalone na samym początku cele w stosunku do m.in. grup klientów, rynków geograficznych, oferowanych produktów, kompozycji mieszanki marketingowej (produkt, cena, dystrybucja, promocja).
Szczególnie ważne są również:
- zdolności kierownicze, ponieważ przedsiębiorca musi przekonać pracowników do podjęcia nowych wyzwań zawodowych,
- zdolności strategiczne, aby odpowiednio wybrać nowe rynki, produkty, klientów,
- zasoby finansowe, ponieważ nowych pracowników, nowe kanały sprzedaży, nowe produkty kosztują dużo pieniędzy, a nie przynoszą jeszcze transakcji,
- zasoby ludzkie, ponieważ nadchodzi zmiana w obowiązkach zawodowych wymagająca nowego podejścia i nowych umiejętności,
- system zarządzania, ponieważ przy tej skali działalności doglądanie wszystkiego samemu przez przedsiębiorcę jest fizycznie niemożliwe – musi on polegać na kadrze menedżerskiej.
Polecamy serwis Zarządzanie
Faza 5 istnienia firmy to DOJRZAŁOŚĆ
Na tym etapie firma nieco osiada na laurach, jeśli chodzi o aktywność na rynku. Szczególnie ważne są na tym etapie zdolności strategiczne, dzięki którym przedsiębiorca monitoruje rynek i konkurencję w poszukiwaniu oznak zagrożenia i szans na nowe przedsięwzięcia (m.in. zmiany technologiczne, społeczne, prawne, wejście na rynek podmiotów zagranicznych i silnych konkurentów z branż pokrewnych).
Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.