REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ewolucja małej firmy, czyli czynniki sukcesu na kolejnych etapach

Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.
Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynające działalność firmy są pod wieloma względami unikatowe. Ale równocześnie są do siebie bardzo podobne – przechodzą przez określone fazy istnienia, w których napotykają analogiczne problemy i wyzwania.

Faza 1 istnienia firmy to POWSTANIE

Najważniejsze jest, aby przedsiębiorca miał bardzo dokładnie określony cel swojej działalności: wiedział w jakiej branży chce działać, kim będą klienci, co będzie sprzedawał i czy zamknie mu się budżet miesięczny przychodów i kosztów.

REKLAMA

Cele te powinny zostać oparte na silnych stronach firmy i przedsiębiorcy. Jeśli posiada on jakąś cechę wyróżniającą lub przewagę (np. świetną znajomość lokalnych warunków, znajomości w branży, doświadczenie zawodowe), to należy z niej korzystać by skłonić pierwszych klientów do skorzystania z usług lub zakupu produktów firmy.

Aby zrealizować te cele, przedsiębiorca musi posiadać wysokie zdolności organizacyjne. Ułożenie wszystkich klocków nowej firmy (rejestracja i pozwolenia, lokal, media, księgowość, pierwsi klienci) w sprawnie działającą budowlę powinno trwać jak najkrócej. W końcu to czas bez sprzedaży ale generujący koszty.

Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

Dowiedz się Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faza 2 istnienia firmy to PRZETRWANIE

Cały czas ważne są:

  • zdolności operacyjne przedsiębiorcy, ponieważ teraz powinien on agresywnie zdobywać klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ okres oczekiwania na płatności od klientów wynosi zwykle od 30 do nawet 90 dni, a wszystkie opłaty trzeba ponosić na bieżąco,
  • silne strony firmy, bo w oparciu o nie przedsiębiorca zdobywa klientów.

Nieco spada waga celów przedsiębiorcy, ponieważ w tym czasie nie ma możliwości większej zmiany założeń – teraz liczy się ich skuteczna realizacja.

Faza 3 istnienia firmy to SUKCES

Na tym etapie albo przedsiębiorca skupia się na obsłudze zdobytych już klientów przy minimum wysiłku i nie podejmuje nowych starań rynkowych, albo też wciąż aktywnie zabiega o nowych klientów.

W pierwszym przypadku żaden czynnik sukcesu nie jest ważny. W drugim przypadku wszystkie czynniki są ważne, przy czym najważniejsze są zdolności kierownicze, dzięki którym przedsiębiorca nadzoruje wszystkie działania w firmie, pracowników, klientów.

Faza 4 istnienia firmy to EKSPANSJA

Na tym etapie firma wychodzi poza ustalone na samym początku cele w stosunku do m.in. grup klientów, rynków geograficznych, oferowanych produktów, kompozycji mieszanki marketingowej (produkt, cena, dystrybucja, promocja).

Szczególnie ważne są również:

  • zdolności kierownicze, ponieważ przedsiębiorca musi przekonać pracowników do podjęcia nowych wyzwań zawodowych,
  • zdolności strategiczne, aby odpowiednio wybrać nowe rynki, produkty, klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ nowych pracowników, nowe kanały sprzedaży, nowe produkty kosztują dużo pieniędzy, a nie przynoszą jeszcze transakcji,
  • zasoby ludzkie, ponieważ nadchodzi zmiana w obowiązkach zawodowych wymagająca nowego podejścia i nowych umiejętności,
  • system zarządzania, ponieważ przy tej skali działalności doglądanie wszystkiego samemu przez przedsiębiorcę jest fizycznie niemożliwe – musi on polegać na kadrze menedżerskiej.

Polecamy serwis Zarządzanie

Faza 5 istnienia firmy to DOJRZAŁOŚĆ

Na tym etapie firma nieco osiada na laurach, jeśli chodzi o aktywność na rynku. Szczególnie ważne są na tym etapie zdolności strategiczne, dzięki którym przedsiębiorca monitoruje rynek i konkurencję w poszukiwaniu oznak zagrożenia i szans na nowe przedsięwzięcia (m.in. zmiany technologiczne, społeczne, prawne, wejście na rynek podmiotów zagranicznych i silnych konkurentów z branż pokrewnych).

Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA