REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ewolucja małej firmy, czyli czynniki sukcesu na kolejnych etapach

Subskrybuj nas na Youtube
Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.
Ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynające działalność firmy są pod wieloma względami unikatowe. Ale równocześnie są do siebie bardzo podobne – przechodzą przez określone fazy istnienia, w których napotykają analogiczne problemy i wyzwania.

Faza 1 istnienia firmy to POWSTANIE

Najważniejsze jest, aby przedsiębiorca miał bardzo dokładnie określony cel swojej działalności: wiedział w jakiej branży chce działać, kim będą klienci, co będzie sprzedawał i czy zamknie mu się budżet miesięczny przychodów i kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Cele te powinny zostać oparte na silnych stronach firmy i przedsiębiorcy. Jeśli posiada on jakąś cechę wyróżniającą lub przewagę (np. świetną znajomość lokalnych warunków, znajomości w branży, doświadczenie zawodowe), to należy z niej korzystać by skłonić pierwszych klientów do skorzystania z usług lub zakupu produktów firmy.

Aby zrealizować te cele, przedsiębiorca musi posiadać wysokie zdolności organizacyjne. Ułożenie wszystkich klocków nowej firmy (rejestracja i pozwolenia, lokal, media, księgowość, pierwsi klienci) w sprawnie działającą budowlę powinno trwać jak najkrócej. W końcu to czas bez sprzedaży ale generujący koszty.

Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorca zapewnił firmie odpowiednie zasoby finansowe, które pozwolą przetrwać okres organizacji.

REKLAMA

Dowiedz się Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faza 2 istnienia firmy to PRZETRWANIE

Cały czas ważne są:

  • zdolności operacyjne przedsiębiorcy, ponieważ teraz powinien on agresywnie zdobywać klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ okres oczekiwania na płatności od klientów wynosi zwykle od 30 do nawet 90 dni, a wszystkie opłaty trzeba ponosić na bieżąco,
  • silne strony firmy, bo w oparciu o nie przedsiębiorca zdobywa klientów.

Nieco spada waga celów przedsiębiorcy, ponieważ w tym czasie nie ma możliwości większej zmiany założeń – teraz liczy się ich skuteczna realizacja.

Faza 3 istnienia firmy to SUKCES

Na tym etapie albo przedsiębiorca skupia się na obsłudze zdobytych już klientów przy minimum wysiłku i nie podejmuje nowych starań rynkowych, albo też wciąż aktywnie zabiega o nowych klientów.

W pierwszym przypadku żaden czynnik sukcesu nie jest ważny. W drugim przypadku wszystkie czynniki są ważne, przy czym najważniejsze są zdolności kierownicze, dzięki którym przedsiębiorca nadzoruje wszystkie działania w firmie, pracowników, klientów.

Faza 4 istnienia firmy to EKSPANSJA

Na tym etapie firma wychodzi poza ustalone na samym początku cele w stosunku do m.in. grup klientów, rynków geograficznych, oferowanych produktów, kompozycji mieszanki marketingowej (produkt, cena, dystrybucja, promocja).

Szczególnie ważne są również:

  • zdolności kierownicze, ponieważ przedsiębiorca musi przekonać pracowników do podjęcia nowych wyzwań zawodowych,
  • zdolności strategiczne, aby odpowiednio wybrać nowe rynki, produkty, klientów,
  • zasoby finansowe, ponieważ nowych pracowników, nowe kanały sprzedaży, nowe produkty kosztują dużo pieniędzy, a nie przynoszą jeszcze transakcji,
  • zasoby ludzkie, ponieważ nadchodzi zmiana w obowiązkach zawodowych wymagająca nowego podejścia i nowych umiejętności,
  • system zarządzania, ponieważ przy tej skali działalności doglądanie wszystkiego samemu przez przedsiębiorcę jest fizycznie niemożliwe – musi on polegać na kadrze menedżerskiej.

Polecamy serwis Zarządzanie

Faza 5 istnienia firmy to DOJRZAŁOŚĆ

Na tym etapie firma nieco osiada na laurach, jeśli chodzi o aktywność na rynku. Szczególnie ważne są na tym etapie zdolności strategiczne, dzięki którym przedsiębiorca monitoruje rynek i konkurencję w poszukiwaniu oznak zagrożenia i szans na nowe przedsięwzięcia (m.in. zmiany technologiczne, społeczne, prawne, wejście na rynek podmiotów zagranicznych i silnych konkurentów z branż pokrewnych).

Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA