REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokazać się bankom i inwestorom, czyli cechy dynamicznego przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Cechy dynamicznego przedsiębiorcy
Cechy dynamicznego przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Firma która odnosi sukcesy może stać się przedmiotem zainteresowania innych przedsiębiorców, banków, inwestorów oraz instytucji wspierania przedsiębiorczości. Oznacza to nowe możliwości rozwoju, nowe źródła finansowania, ułatwienia działalności. Trudność polega jednak na poprawnym zidentyfikowaniu dynamicznych przedsiębiorstw, którymi warto się zainteresować. Często kluczowym czynnikiem staje się osoba przedsiębiorcy. Oto kto ma szansę zwrócić na siebie uwagę banków i inwestorów.

Powiększenie udziału w rynku, większe zyski i przyrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa świadczą o uzyskanym powodzeniu, które wzmacnia przedsiębiorstwo, a przedsiębiorcy daje większą swobodę działania i możliwość poszukiwania nowych szans rynkowych.

REKLAMA

REKLAMA

I odwrotnie – brak powodzenia lub niewystarczające powodzenie, te ograniczają swobodę działania przedsiębiorcy, zmuszają go do zweryfikowania koncepcji produktu/usługi, do zmiany lokalizacji, zmiany dostawców i odbiorców i ponowienia starań o uzyskanie bezpiecznej dla trwałej egzystencji pozycji rynkowej.

W konsekwencji ścierania się przedsiębiorców z rzeczywistymi siłami rynku mamy w praktyce gospodarczej do czynienia z trzema kategoriami przedsiębiorstw:

  • tymi które uzyskały znaczne powodzenie i są zdolne wykorzystać je do dalszego wzrostu;
  • tymi które uzyskały powodzenie wystarczające do przetrwania na rynku, ale pozbawionych potencjału wzrostu;
  • tymi które nie uzyskały wystarczającego powodzenia i muszą całkowicie zweryfikować swoją misję lub ustąpić miejsca na rynku nowym przedsiębiorcom.

Przeczytaj również: Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

REKLAMA

Wszystkie te trzy wymienione kategorie przedsiębiorstw mogą być przedmiotem zainteresowania innych przedsiębiorców, banków, inwestorów oraz instytucji wspierania przedsiębiorczości. Nawet niektóre z tych, które nie uzyskały powodzenia, mogą być przejmowane (wykupywane) przez innych przedsiębiorców, spodziewających się bardziej efektywnie wykorzystać przejmowane aktywa. Te, które uzyskały powodzenie, ale nie mają potencjału wzrostu, zachęcane są do jego zbudowania przez banki i instytucje wspierania przedsiębiorczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, największe zainteresowanie wzbudzają przedsiębiorstwa, które osiągnęły sukces i mają potencjał wzrostu. W szczególności są nimi zainteresowani inwestorzy spodziewający się wysokich zwrotów z ewentualnych inwestycji, banki oczekujące korzyści z obsługi i kredytowania rozwoju oraz inni przedsiębiorcy poszukujący możliwości zminimalizowania ryzyka przez zakup sprawdzonego przedsiębiorstwa.

Trudność polega jednak na poprawnym zidentyfikowaniu wzrostowych – dynamicznych przedsiębiorstw. Charakteryzują się one wprawdzie pewnymi cechami, takimi jak ciągłe poszukiwanie okazji na rynku, ekspansywna orientacja rynkowa, wykorzystanie obcych zasobów czy zespołowe zarządzanie, ale cechy te nie stanowią wystarczającej podstawy do identyfikacji. Potrzebna jest bardziej systematyczna analiza i diagnoza potencjału wzrostu. Można się tu posłużyć zaproponowaną przez A. Gibba metodą diagnozowania potencjału i formułowania strategii wzrostu:

Przeciętny przedsiębiorca:

  • jest statyczny, zadowala się tym co ma,
  • jest zachowawczy – przede wszystkim patrzy by nie stracić, a nie żeby zyskać,
  • jest zorientowany lokalnie – nie interesują go inne rynki, skupia się na swojej „piaskownicy”,
  • prowadzi ograniczoną działalność – nie testuje nowych rozwiązań mieszanki marketingowej (produkt, cena, dystrybucja, promocja),
  • wykorzystuje własne zasoby – nie lubi pożyczać pieniędzy, nie umie obsługiwać zadłużenia,
  • preferuje samozatrudnienie – nie lubi obcych w firmie, czuje spokój gdy wszystko może dopatrzeć osobiście,
  • unika konkurencji – nie wychodzi poza znajome granice klientów, promocji, sprzedaży,
  • unika ryzyka – nie analizuje alternatywnych możliwości, nie rozmyśla nad nowymi potencjalnymi transakcjami.

Ogólnie mówiąc – statyczny przedsiębiorca stawia sobie za cel PRZETRWANIE.

Polecamy serwis Zarządzanie

Z kolei dynamiczny przedsiębiorca:

  • jest nastawiony na wzrost – szuka okazji do powiększenia przychodów i zysków, innowacji,
  • jest zorientowany globalnie – rozgląda się za dostawcami i sprzedawcami spoza znajomego kręgu biznesowego lub geograficznego,
  • jest ekspansywny – podróżuje, spotyka się z ludźmi, rozmawia, przedstawia propozycje,
  • korzysta z obcych zasobów – umie posługiwać się długiem, umie współpracować z innymi ludźmi i firmami,
  • korzysta z profesjonalnych menedżerów – rozumie, że nie wszystko da się zrobić samemu, umie ocenić przydatność pracowników,
  • poszukuje konkurencji – testuje nowe rozwiązania nie na swoich klientach, ale na klientach konkurencji,
  • podejmuje i dzieli ryzyko – nie stawia wszystkich zasobów na jedno rozwiązanie, zna granicę po której przekroczeniu należy wycofać się z przedsięwzięcia.

Ogólnie mówiąc: dynamiczny przedsiębiorca stawia sobie za cel SUKCES.

Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA