Sprawdź jakie jest 6 rodzajów korzyści z realizacji projektu
REKLAMA
REKLAMA
Do najważniejszych korzyści/wartości projektu dla właścicieli/zleceniodawców zalicza się:
REKLAMA
(1) majątek pieniężny – jego osiągnięcie jest możliwe dzięki działaniom zwiększającym przychody z projektu, co wiąże się przede wszystkim z odpowiednim rozpoznawaniem potrzeb klientów, tworzeniem nowych produktów, tworzeniem trwałych relacji z klientem, oferowaniem produktów zapewniających satysfakcję klienta,
(2) majątek oszczędności – powstaje dzięki działania które przyczyniają się do redukcji kosztów projektu poprzez zmianę struktury kosztów oraz analizę czynników kosztotwórczych, działania te muszą obejmować również odpowiednie kształtowanie struktury źródeł finansowania projektów i kosztów kapitału (majątek oszczędności powinien być tworzony na etapie planowania, nie zaś – jak to jest powszechnie robione – na etapie realizacji; główne pytanie to „czy możemy ten sam efekt uzyskać tańszym sposobem?”),
Przeczytaj również: Kiedy podatek liniowy jest korzystny?
(3) majątek wydajności – odpowiedzialne za niego są działania prowadzące do wzrostu rentowności projektu czyli zachowania właściwych relacji kosztów i korzyści, chodzi o skupianie uwagi nie tylko na maksymalizacji przepływów gotówkowych z projektu, ale także na odnoszeniu ich do wielkości zaangażowanych nakładów, konieczna jest analiza stopy zwrotu z projektu w odniesieniu do kosztów kapitału (majątek wydajności powinien być tworzony na etapie realizacji,; główne pytanie to „czy wydając ustaloną kwotę pieniędzy i innych zasobów możemy uzyskać efekt większy niż planowaliśmy?”),
(4) majątek ryzyka – działania zmniejszające prawdopodobieństwo wystąpienia krytycznego problemu w dalszej części projektu,
REKLAMA
(5) majątek intelektualny – działania pozwalające na nabywanie nowych doświadczeń przez pracowników w trakcie projektu, wzbogacanie ich umiejętności i rozwoju profesjonalnego, kształtowanie kapitału organizacyjnego w postaci nowoczesnych, sprawnych struktur i procedur, właściwe kształtowanie relacji pracowniczych i kultury organizacyjnej,
(6) majątek strategiczny – działania umożliwiające tanią „wycieczkę” poza znajome rynki, branże i klientów, w trakcie której można poszukać nowych dodatkowych możliwości które nie pojawiłyby się (nie zostałyby dostrzeżone) gdyby projekt nie został rozpoczęty np. wejście na nowy rynek z jednym produktem otwiera możliwości wynikające z poznania tego rynku i wejście z całym asortymentem, zdobycie nowych zyskownych zleceń.
Polecamy serwis Manager
Nie zawsze trzeba wkładać w projekt wszystkie typy majątków. W niektórych firmach wybrane typy (np. oszczędności) mają większą siłę zatwierdzania projektów niż inne. Dobrze jest, gdy poszczególne majątki zachodzą w różnych okresach realizacji projektu – gdyby menedżer zaplanował, że wszystko dzieje się mniej więcej równocześnie, ryzykuje utratą kontroli nad całym projektem.
Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie wartością projektów” M. Łady i A. Kozarkiewicz (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.