REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy aneksować umowy o dofinansowanie mazowieckich projektów

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak aneksować umowy o dofinansowanie?
Jak aneksować umowy o dofinansowanie?

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o dofinansowanie określa wzajemne zobowiązanie stron do realizacji projektu oraz zasady wypłaty środków unijnych. Podczas realizacji projektu mogą wystąpić okoliczności zmuszające którąś ze stron do zmiany jej postanowień. Wprowadzenie zmian do umowy o dofinansowanie jest możliwe pod warunkiem zachowania pewnych zasad.

Po zakwalifikowaniu projektu do wsparcia unijnego następuje podpisanie umowy o dofinansowanie realizacji projektu. Umowa określa szczegółowe warunki realizacji projektu, w tym wysokość unijnej dotacji, zasady jej wypłaty, harmonogram rzeczowo-finansowy, zasady sprawozdawczości, działania informacyjne i promocyjne itd. W trakcie realizacji projektu może jednak pojawić się konieczność zmiany postanowień zawartej umowy o dofinansowanie. W przypadku projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego wprowadzenie zmian do zapisów umowy jest możliwe, pod warunkiem zachowania określonych zasad, za pomocą aneksu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Zasady wprowadzania zmian do umowy o dofinansowanie

Umowa o dofinansowanie projektu unijnego może zostać zmieniona wyłącznie w sytuacji wystąpienia okoliczności, które wymagają zmian treści umowy i są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu. Następuje ona na podstawie zgodnego oświadczenia stron. 

Zmiany w treści umowy nie mogą powodować znaczącej modyfikacji projektu w rozumieniu art. 57 rozporządzenia Rady nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 roku.

REKLAMA

Konieczność wprowadzenia zmian w umowie o dofinansowanie może wynikać z inicjatywy beneficjenta projektu jak również Instytucji Wdrażającej, tj. Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU). W przypadku, gdy z propozycją zmiany występuje beneficjent, wówczas jest on zobowiązany do poinformowania w formie pisemnej MJWPU o planowanych, uzasadnionych zmianach w projekcie. W sytuacji, gdy konieczność sporządzenia aneksu do umowy wynika z inicjatywy MJWPU, w ciągu 5 dni roboczych od daty stwierdzenia konieczności dokonania zmian sporządzany jest projekt aneksu do umowy o dofinansowanie wraz z wymaganymi załącznikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj: Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

Może zdarzyć się sytuacja, gdy w niedługim okresie czasu zachodzi konieczność zawarcia kilku kolejnych aneksów do umowy o dofinansowanie. Wówczas za obopólną zgodą stron może zostać zawarty jeden aneks uwzględniający wszystkie zmiany. W takim przypadku beneficjent do czasu zawarcia aneksu jest zobowiązany do pisemnego poinformowania MJWPU o kolejnych projektach zmian, które zostaną ujęte we wspólnym aneksie.

Zmiana treści umowy o dofinansowanie może nastąpić w uzasadnionym przypadku na wniosek beneficjenta projektu lub instytucji wdrażającej. W obu przypadkach konieczne jest zachowanie formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Polecamy: serwis ABC Funduszy Unijnych

Do okoliczności, które mogą powodować konieczności zmiany postanowień umowy o dofinansowanie projektu należą w szczególności:

  • zmiany osób reprezentujących beneficjenta, zmiany adresu siedziby, czy inne danych formalno-prawnych,
  • zmiany numerów rachunków bankowych, które zostały wskazane w umowie o dofinansowanie,
  • zdarzenia powodujące zmianę terminów realizacji projektu, których nie można było przewidzieć lub sporządzania SIWZ, okoliczności o charakterze siły wyższej, awarie urządzeń lub instalacji budowy, których wystąpienie jest niezależne od człowieka,
  • zdarzenia losowe mające wpływ na czas realizacji projektu,

Do takich okoliczności z pewnością należy śmierć beneficjenta lub niezdolność do pracy z powodu choroby oraz wypadku.

  • rozstrzygnięcie postępowania o zamówienie publiczne na całość lub element robót budowlanych, usług lub dostaw określonych we wniosku o dofinansowanie, którego następstwem jest zmiana terminów realizacji projektu lub kwot przewidzianych do wydatkowania w ramach projektu,
  • zmiana całkowitej wartości wydatków kwalifikowanych – jeżeli ulegnie zmniejszeniu w stosunku do całkowitej wartości wydatków określonych we wniosku o dofinansowanie (tzn. powstaną oszczędności), wysokość dofinansowania unijnego ulega odpowiednio zmniejszeniu z zachowaniem udziału procentowego dofinansowania w wydatkach kwalifikowanych, jeżeli ulegnie zwiększeniu w stosunku do całkowitej wartości wydatków określonych we wniosku o dofinansowanie wysokość dofinansowania nie ulega zmianie.

W przypadku wystąpienia oszczędności i zmniejszenia wartości wydatków kwaliifkowalnych ze 100 tys. złotych do 80 tys. złotych, zmianie ulega także kwota dofinansowania unijnego. Przyjmując za maksymalny poziom dofinansowania 85% wydatków kwalfiikowalnych, po wystąpieniu oszczędności na projekcie, kwota dofinansowania unijnego ulega zmniejszeniu z 85 tys. złotych do 68 tys. złotych.

  • zmiany zakładanych wartości wskaźników produktu przekraczające 15% ich wartości lub przesunięcia pomiędzy kategoriami wydatków przekraczające 15% całkowitej wartości wydatków kwalifikowanych.

W takiej sytuacji, zmiany te wymagają aktualizacji wniosku o dofinansowanie projektu, dokonania ponownej oceny wniosku o dofinansowanie oraz akceptacji MJWPU z zachowaniem formy pisemnej.

Warto podkreślić, że zmiany w umowie o dofinansowanie nie mogą spowodować zwiększenia dofinansowania określonego w umowie. Wszystkie zmiany wymagają formy pisemnej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA