REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu
Umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

Projekty unijne mogą być realizowane w partnerstwie z innymi podmiotami. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na taką współpracę są zobowiązani do zawarcia umowy partnerskiej. Umowa taka określa wzajemne zobowiązania stron oraz odpowiedzialność podczas realizacji projektu.

Umowa partnerska w ramach RPO WM

REKLAMA

W przypadku projektów realizowanych na terenie województwa mazowieckiego za pośrednictwem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego w określonych przypadkach istnieje możliwość zawarcia umowy partnerskiej lub porozumienia. Zapisy takiej umowy lub porozumienia powinny jasno definiować rolę partnerów w projekcie, wzajemne zobowiązania stron oraz odpowiedzialność wobec Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, która pełni w tym przypadku rolę dysponenta środków unijnych. Ponadto postanowienia umowy lub porozumienia powinny umożliwiać przekazywanie środków finansowych na konta poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu.

REKLAMA

Kopia umowy partnerskiej lub porozumienia powinna zostać załączona przez wnioskodawcę na etapie aplikowania o środki unijne tj. podczas składania dokumentacji aplikacyjnej do MJWPU w ramach ogłoszonego naboru wniosków o dofinansowanie. Kopia ta powinna zostać poświadczona z oryginałem umowy lub porozumienia.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Struktura umowy partnerskiej

Umowa zawierana przez partnerów na potrzeby przygotowania i realizacji projektu unijnego powinna uwzględniać następujące elementy:

  • strony umowy,
  • przedmiot umowy,

W umowie powinien znaleźć się krótki opis przedmiotu umowy, wskazanie tytułu projektu zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie, nazwa i numer projektu oraz działania, w ramach, którego projekt jest realizowany oraz okres przygotowania, realizacji i wdrożenia projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zakres współpracy (planowanych prac), które będą realizowane w ramach partnerskiego projektu,

Postanowienia umowy powinny jasno określać rolę poszczególnych partnerów tzn. wskazywać lidera projektu (partnera wiodącego) oraz zakres praw i obowiązków oraz pozycje lidera i pozostałych partnerów.

  • finansowanie partnerskiego projektu,

W umowie powinny zostać podane koszty projektu z uwzględnieniem kosztów kwalifikowanych oraz wnioskowanej kwoty dofinansowania z Unii Europejskiej. Ponadto powinny zostać określone zasady rozliczania płatności a także wskazane numery kont na które będą przelewane środki w ramach finansowania projektu.

  • własność majątku, która powstanie w wyniku realizacji projektu partnerskiego,

W umowie powinno zawierać się również wskazanie czyją własnością będą produkty (maszyny, urządzenia, tabor itd.) uzyskane w trakcie realizacji projektu i kto zgodnie z zapisami unijnych rozporządzeń zagwarantuje trwałość projektu w trakcie i po realizacji projektu.

  • zasady archiwizacji dokumentów projektowych,
  • inne informacje.

Przeczytaj także: Jak oprotestować wynik oceny projektów unijnych z Mazowsza

Prawa i obowiązki lidera projektu

W umowie partnerskiej powinny zostać uregulowane prawa i obowiązki lidera projektu takie jak:

  • lider reprezentuje wszystkich partnerów projektu,
  • jest stroną umowy o dofinansowanie projektu unijnego i odpowiada przed Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych za jego prawidłową realizację, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym,
  • odpowiada za przygotowanie projektu przez wszystkich projektów,
  • odpowiada za rozliczenie finansowe i rzeczowe projektu,
  • przedstawia wnioski o płatność,
  • wnosi zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu,
  • ponosi odpowiedzialność za działania informacyjno-promocyjne oraz kontrolą projektu.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

Prawa i obowiązku partnera projektu

Podobnie jak w przypadku lidera, zakres praw i obowiązków powinien zostać określony również w odniesieniu do każdego partnera uczestniczącego w realizacji projektu.

  • partnerzy powinni zabezpieczyć środki na pokrycie wkładu własnego zadania, które realizują w ramach projektu partnerskiego,
  • partnerzy odpowiadają za rzetelne i terminowe przekazywanie informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia projektu,
  • partnerzy podobnie jak lider projektu są zobowiązani do złożenia na etapie wnioskowania o dofinansowanie oświadczenia o możliwości zwrotu podatku VAT,
  • partnerzy na równi z liderem projektu są zobowiązani na etapie składania wniosku o dofinansowanie do wypełnienie i przekazania oświadczenia, że nie znajdują się w rejestrze podmiotów wykluczonych,
  • partnerzy są również zobowiązani do przestrzegania obowiązków dotyczących informacji i promocji projektu.

Dodatkowe informacje dotyczące zasad partnerstwa w projektach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego znajdują się na stronie internetowej: http://www.mazowia.eu/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA