REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych

REKLAMA

REKLAMA

Projekty unijne mogą być realizowane w partnerstwie z innymi podmiotami. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na taką współpracę są zobowiązani do zawarcia umowy partnerskiej. Umowa taka określa wzajemne zobowiązania stron oraz odpowiedzialność podczas realizacji projektu.

Umowa partnerska w ramach RPO WM

REKLAMA

W przypadku projektów realizowanych na terenie województwa mazowieckiego za pośrednictwem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego w określonych przypadkach istnieje możliwość zawarcia umowy partnerskiej lub porozumienia. Zapisy takiej umowy lub porozumienia powinny jasno definiować rolę partnerów w projekcie, wzajemne zobowiązania stron oraz odpowiedzialność wobec Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, która pełni w tym przypadku rolę dysponenta środków unijnych. Ponadto postanowienia umowy lub porozumienia powinny umożliwiać przekazywanie środków finansowych na konta poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu.

REKLAMA

Kopia umowy partnerskiej lub porozumienia powinna zostać załączona przez wnioskodawcę na etapie aplikowania o środki unijne tj. podczas składania dokumentacji aplikacyjnej do MJWPU w ramach ogłoszonego naboru wniosków o dofinansowanie. Kopia ta powinna zostać poświadczona z oryginałem umowy lub porozumienia.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Struktura umowy partnerskiej

Umowa zawierana przez partnerów na potrzeby przygotowania i realizacji projektu unijnego powinna uwzględniać następujące elementy:

  • strony umowy,
  • przedmiot umowy,

W umowie powinien znaleźć się krótki opis przedmiotu umowy, wskazanie tytułu projektu zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie, nazwa i numer projektu oraz działania, w ramach, którego projekt jest realizowany oraz okres przygotowania, realizacji i wdrożenia projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zakres współpracy (planowanych prac), które będą realizowane w ramach partnerskiego projektu,

Postanowienia umowy powinny jasno określać rolę poszczególnych partnerów tzn. wskazywać lidera projektu (partnera wiodącego) oraz zakres praw i obowiązków oraz pozycje lidera i pozostałych partnerów.

  • finansowanie partnerskiego projektu,

W umowie powinny zostać podane koszty projektu z uwzględnieniem kosztów kwalifikowanych oraz wnioskowanej kwoty dofinansowania z Unii Europejskiej. Ponadto powinny zostać określone zasady rozliczania płatności a także wskazane numery kont na które będą przelewane środki w ramach finansowania projektu.

  • własność majątku, która powstanie w wyniku realizacji projektu partnerskiego,

W umowie powinno zawierać się również wskazanie czyją własnością będą produkty (maszyny, urządzenia, tabor itd.) uzyskane w trakcie realizacji projektu i kto zgodnie z zapisami unijnych rozporządzeń zagwarantuje trwałość projektu w trakcie i po realizacji projektu.

  • zasady archiwizacji dokumentów projektowych,
  • inne informacje.

Przeczytaj także: Jak oprotestować wynik oceny projektów unijnych z Mazowsza

Prawa i obowiązki lidera projektu

W umowie partnerskiej powinny zostać uregulowane prawa i obowiązki lidera projektu takie jak:

  • lider reprezentuje wszystkich partnerów projektu,
  • jest stroną umowy o dofinansowanie projektu unijnego i odpowiada przed Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych za jego prawidłową realizację, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym,
  • odpowiada za przygotowanie projektu przez wszystkich projektów,
  • odpowiada za rozliczenie finansowe i rzeczowe projektu,
  • przedstawia wnioski o płatność,
  • wnosi zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu,
  • ponosi odpowiedzialność za działania informacyjno-promocyjne oraz kontrolą projektu.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

Prawa i obowiązku partnera projektu

Podobnie jak w przypadku lidera, zakres praw i obowiązków powinien zostać określony również w odniesieniu do każdego partnera uczestniczącego w realizacji projektu.

  • partnerzy powinni zabezpieczyć środki na pokrycie wkładu własnego zadania, które realizują w ramach projektu partnerskiego,
  • partnerzy odpowiadają za rzetelne i terminowe przekazywanie informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia projektu,
  • partnerzy podobnie jak lider projektu są zobowiązani do złożenia na etapie wnioskowania o dofinansowanie oświadczenia o możliwości zwrotu podatku VAT,
  • partnerzy na równi z liderem projektu są zobowiązani na etapie składania wniosku o dofinansowanie do wypełnienie i przekazania oświadczenia, że nie znajdują się w rejestrze podmiotów wykluczonych,
  • partnerzy są również zobowiązani do przestrzegania obowiązków dotyczących informacji i promocji projektu.

Dodatkowe informacje dotyczące zasad partnerstwa w projektach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego znajdują się na stronie internetowej: http://www.mazowia.eu/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    SN: Firma może domagać się zadośćuczynienia za negatywną opinię w internecie

    Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.

    Konsumenci nie przestaną kupować w sieci. Jak sprawić, aby e-commerce był bardziej eko?

    Światowy e-commerce generuje olbrzymie ilości emisji gazów cieplarnianych, ale można zauważyć, że największe firmy z tego obszaru są na dobrej drodze w kwestii neutralności klimatycznej. Co mogą robić mniejsi gracze na rynku? Jak zmniejszyć koszty redukcji emisji dwutlenku węgla? Jest kilka możliwości. 

    Jak zweryfikować, czy firma jest eko? Greenwashing jest coraz powszechniejszy

    Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście?  Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?

    Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

    Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

    REKLAMA

    Firmy w okresowych trudnościach mogą ubiegać się o wsparcie. Budżet konkursu to 66 mln zł

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?

    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    Kalendarz marketingowy – czym jest i jak może pomóc w działalności małej firmy?

    Co to jest kalendarz marketingowy? Jak można wykorzystać to narzędzie do marketingu internetowego małych i średnich firm?

    Polska największym producentem jabłek w UE. Jabłek jemy jednak mało

    Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz 4. ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

    REKLAMA

    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    Pożary paneli fotowoltaicznych. Jak zminimalizować ryzyko?

    Jak każdy inny rodzaj instalacji, fotowoltaika jest narażona na usterki i awarie: przegrzanie, uszkodzenia, przepięcia, a w skrajnych przypadkach nawet na pożary. Chociaż do zaprószenia ognia dochodzi bardzo rzadko, zawsze trzeba pamiętać o środkach ostrożności. Jak zminimalizować ryzyko awarii?

    REKLAMA