Zabezpieczenie realizacji umowy o dofinansowanie w mazowieckich projektach
REKLAMA
REKLAMA
Otrzymanie unijnej dotacji w formie refundacji poniesionych nakładów lub zaliczki na poczet przyszłych wydatków jest uzależnione m.in. od ustanowienia i wniesienia przez beneficjenta zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu.
REKLAMA
Obowiązek wniesienia takiego zabezpieczenia dotyczy także przedsiębiorców realizujących projekty unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego i wynika wprost z postanowień umowy o dofinansowanie. Formy zabezpieczenia realizacji umowy o dofinansowanie są określone w umowie o dofinansowanie projektu i muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności Prawa zamówień publicznych.
Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy
REKLAMA
Beneficjenci projektów realizowanych na terenie województwa mazowieckiego w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy wnoszą do Instytucji Wdrażającej, tj. Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych wybraną przez siebie formę zabezpieczenia spośród katalogu form wskazanych w umowie o dofinansowanie.
Zabezpieczenie powinno zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym ze względu na wybraną formę zabezpieczenia wymagającą podjęcia czynności sądowych przewidzianych prawem polskim, termin wniesienia zabezpieczenia może zostać wydłużony.
W zależności od wartości dofinansowania przyznanego w umowie o dofinansowanie zabezpieczeniem może być np.: weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, przewłaszczenie rzeczy ruchomych na zabezpieczenie, hipoteka, poręczenie bankowe, gwarancja bankowa, zastaw rejestrowy.
Przeczytaj także: Kiedy aneksować umowy o dofinansowanie mazowieckich projektów
Zabezpieczenie jest wnoszone przez beneficjenta projektu w kwocie nie mniejszej niż wysokość łącznej kwoty dofinansowania. Niezłożenie zabezpieczenia w wyznaczonym terminie skutkuje wysłaniem do beneficjenta pisma ponaglającego.
Nie wniesienie wymaganego zabezpieczenia w określonym terminie stanowi podstawę do niewypłacenia dofinansowania, a nawet do rozwiązania umowy.
REKLAMA
Po ostatecznym rozliczeniu umowy o dofinansowanie, jednak nie wcześniej niż po zaakceptowaniu przez Instytucję Zarządzającą „Poświadczenia i deklaracji wydatków od IŻ do IC” dokument stanowiący zabezpieczenie umowy jest zwracany beneficjentowi. Następuje to na pisemny wniosek beneficjenta.
Zabezpieczenie jest wnoszone przez beneficjenta na okres pięciu lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na okres 3 lat od zakończenia finansowej realizacji projektu.
Polecamy: ABC funduszy unijnych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.