REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oprotestować wynik oceny projektów unijnych z Mazowsza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak oprotestować wynik oceny projektów unijnych
Jak oprotestować wynik oceny projektów unijnych

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca, którego projekt został negatywnie oceniony, ma prawo wniesienia środka odwoławczego, jakim jest protest. Aby protest został skutecznie wniesiony należy zachować kilka obowiązujących zasad.

Podstawę prawną procedury odwoławczej w projektach realizowanych przy współudziale środków europejskich regulują przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U.06. nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

REKLAMA

Na podstawie ustawy, każda instytucja zarządzająca (w przypadku programów regionalnych każdy z 16 marszałków województw) została zobowiązana do przygotowania szerszego dokumentu określającego wymogi obowiązujące wnioskodawców przy odwoływaniu się od wyników oceny projektu unijnego. W przypadku Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego (RPO WM) funkcję taką pełni dokument pn. „Procedura odwoławcza dla wniosków o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 -2013”. 

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Czym jest protest?

REKLAMA

Protest jest środkiem odwoławczym przysługującym wnioskodawcy ubiegającemu się o dofinansowanie projektu w ramach RPO WM, którego projekt został oceniony negatywnie. Przez negatywną ocenę projektu należy rozumieć taką ocenę (lub dany jej etap), której wyniki nie pozwalają na zakwalifikowanie projektu do dofinansowania.

Za przykład negatywnej oceny projektu, od której przysługuje środek odwoławczy, należy uznać przypadek, w którym projekt przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny, ale nie został zakwalifikowany do dofinansowania ze względu na wyczerpanie puli środków przewidzianych w ramach danego konkursu i w związku z tym został umieszczony na liście rezerwowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Protest stanowi etap przedsądowy procedury odwoławczej i rozpatrywany jest przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, czyli w przypadku RPO WM – Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU).

W przypadku oddalenia skargi przez MJWPU wnioskodawca ma możliwość wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (wyłącznie w zakresie zgodności z prawem czynności dokonywanych w zakresie oceny projektów) oraz skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego).

Przeczytaj także: Czy za unijne pieniądze można założyć przedszkole?

Kiedy można wnieść protest?

Protest od negatywnego wyniku oceny projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego może zostać wniesiony w następujących etapach oceny projektu:

  • po ocenie formalnej projektu - rozpatrywanie środka odwoławczego w zakresie oceny zgodności złożonego projektu z kryteriami formalnymi zatwierdzonymi przez Komitet Monitorujący RPO WM,
  • po ocenie wykonalności - rozpatrywanie środka odwoławczego w odniesieniu do kwestii proceduralnych

W takim przypadku protest może zostać wniesiony na nieprawidłowości przeprowadzenia samej oceny, w szczególności w odniesieniu do nieuwzględnienia treści wniosku i załączników, braku uzasadnień oceny.

  • po ocenie punktowej, w skład której wchodzi ocena strategiczna i merytoryczna - rozpatrywanie środka odwoławczego w odniesieniu do kwestii proceduralnych,

W takim przypadku protest może zostać wniesiony na nieprawidłowości przeprowadzenia samej oceny, w szczególności w odniesieniu do niewłaściwego zsumowania punktów, braku uzasadnień do przyznanej punktacji, nieuwzględnienia treści wniosku i załączników.

Jak przygotować protest?

REKLAMA

Protest wnoszony jest wyłącznie w formie pisemnej. Oznacza to, że nie jest dopuszczalne przekazywanie protestu w formie elektronicznej np. poprzez wysłanie e-maila czy za pomocą faksu. Protest powinien być czytelnie podpisany przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną.

W przypadku wnoszenia protestu przez nie będącą wnioskodawcą projektu, konieczne jest załączenie pisemnego upoważnienia, pełnomocnictwa dla tej osoby). Protest wnoszony jest do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU) z siedzibą w Warszawie, która to pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej II stopnia dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego.

Aby protest mógł być uznany za skutecznie wniesiony musi zostać przekazany z zachowaniem pozostałych zasad w terminie do 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania z MJWPU pisemnej informacji o wynikach przeprowadzonej oceny wniosku o dofinansowanie.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Protest powinien zawierać takie informacje jak:

  • dane wnioskodawcy,
  • tytuł projektu i numer wniosku o dofinansowanie projektu,
  • wyczerpujące określenie zarzutów odnoszących się do przeprowadzonej oceny wniosku o dofinansowanie projektu ze wskazaniem, w jakim zakresie zdaniem wnioskodawcy ocena złożonego wniosku nie została przeprowadzona w sposób prawidłowy,
  • dowody potwierdzające zarzuty opisane w proteście; a w przypadku dokumentów - kopie poświadczone „za zgodność z oryginałem”,
  • podpis wnioskodawcy.

Protest rozpatrywany jest w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia jego dostarczenia do MJWPU. W przypadku rozpatrzenia protestu – protest może zostać uwzględniony lub oddalony. Bez względu na wynik rozpatrzenia protestu informacja ta jest przekazywana wnioskodawcy projektu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA