REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy za unijne pieniądze można założyć przedszkole?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacja na przedszkole
Dotacja na przedszkole
Akademia Fotografii Dziecięcej

REKLAMA

REKLAMA

Program Operacyjny Kapitał Ludzki stwarza wiele możliwości dla osób przedsiębiorczych, które pragną założyć własną działalność gospodarczą z wykorzystaniem pieniędzy pochodzących z Unii Europejskiej. Ciekawym pomysłem na biznes może być założenie przedszkola. Jak zatem postarać się o dofinansowanie?

O dofinansowanie tego typu działalności można starać się w ramach Poddziałania 9.1.1. „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Priorytetu IX PO KL „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”. Jest to propozycja dla osób odważnych, które chcą rozpocząć zupełnie nowe przedsięwzięcie, ale także dla podmiotów już prowadzących tego rodzaju działalność.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach Poddziałania 9.1.1 można pozyskać dofinansowanie zarówno na utworzenie nowego oddziału przedszkolnego jak i na wsparcie jednostek już istniejących.

W pierwszym przypadku konieczne staje się wykazanie potrzeby realizacji takiego projektu na danym obszarze. Obszar ten powinien charakteryzować się niskim wskaźnikiem dzieci objętych edukacją przedszkolną, co typowe jest dla terenów wiejskich.

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

REKLAMA

W drugim przypadku celem jest wzrost odsetki dzieci objętych edukacją na poziomie przedszkolnym, a pomoc przyznawana jest m.in. na niedopuszczenie do likwidacji jednostek zagrożonych takim procesem, wydłużanie godzin pracy, przyjęcie większej liczby dzieci, zatrudnianie dodatkowego personelu, a także na realizację kampanii o charakterze informacyjnym i promocyjnym na temat upowszechniania edukacji przedszkolnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak założyć żłobek?

Jaki wkład własny?

Jednostki zainteresowane tego typu działalnością mogą liczyć na 85% poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podmioty, które starają się o dofinansowanie muszą wnieść wkład własny w wysokości od 1,5% do 15% wartości projektu, a także zaznaczyć w projekcie, które koszty zostaną sfinansowane w ramach tego wkładu. Należy jednak podkreślić, że wkład własny może zostać przekazany również w formie niepieniężnej, np. poprzez przeznaczenie lokalu na realizację danego projektu. O dofinansowanie w ramach Poddziałania 9.1.1 mogą starać się wszystkie podmioty oprócz osób fizycznych, włączając jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, nieposiadające osobowości prawnej, działające na podstawie udzielonego pełnomocnictwa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Jaka grupa docelowa?

Grupami docelowymi, do których powinien być skierowany projekt są dzieci w wieku przedszkolnym tj. od 3 do 5 lat, ich rodzice, istniejące przedszkola oraz inne jednostki oferujące wychowanie przedszkolne. Także w przypadku, gdy przedszkole posiada ofertę edukacyjną dla dzieci 6-letnich, mogą stanowić one grupę docelową w ramach projektu.

Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące. Data rozpoczęcia realizacji musi być nie wcześniejsza niż dzień rozpoczęcia konkursu, jednak w takim przypadku beneficjent ponosi na własne ryzyko wszelkie koszty związane z realizacją projektu aż do momentu podpisania umowy. Minimalna wartość projektu to 100 000 PLN, a w przypadku projektów dotyczących innych form wychowania przedszkolnego – 50 000 PLN.

Porównaj: Podatkowe rozliczenie otrzymanej dotacji

Do pożądanych rezultatów twardych realizowanego projektu można zaliczyć liczbę ośrodków wychowania przedszkolnego, które otrzymały wsparcie; liczbę dzieci, które zostały nim objęte; liczbę utworzonych ośrodków wychowania przedszkolnego. Natomiast oczekiwane rezultaty miękkie obejmują wzrost świadomości rodziców i społeczeństwa na temat korzyści jakie oferuje edukacja przedszkolna oraz poszerzenie wiedzy w zakresie innych dostępnych form wychowania przedszkolnego.

Nabory wniosków - gdzie składać?

Nabory wniosków ogłaszane są w każdym województwie oddzielnie. Wojewódzkie Urzędy Pracy, oprócz dokonywania oceny formalnej i merytorycznej wniosków, starają się przyznawać dodatkowe punkty za spełnienie określonych kryteriów strategicznych.

I tak np. w województwie Wielkopolskim, premia 10 punktowa jest przyznawana za dostosowanie budynku przedszkola do potrzeb niepełnosprawnych, a 20 punktowa za realizację projektu w powiecie, w którym wskaźnik dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym nie przekracza wartości 40%. W województwie Pomorskim 5 punktów premii można otrzymać za m.in. realizację projektu na terenach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich lub miast do 25 tysięcy mieszkańców, obranie grupy docelowej wyłącznie z jednego powiatu, zgodnie z kierunkami działań lub typami projektów, które zostały wskazane w Powiatowym Programie Na Rzecz Zatrudnienia i Spójności Społecznej bądź realizację wyłącznie innych form wychowania przedszkolnego. Jeszcze inne kryteria strategiczne zostały określone dla województwa Małopolskiego. By zdobyć dodatkowe 5 punktów, projekt musi być komplementarny z inwestycjami, które zostały zrealizowane (np. w ramach ZPORR) lub z takimi, które są w trakcie realizacji. 10 punktów można otrzymać realizując projekt na obszarze o wskaźniku upowszechnienia edukacji przedszkolnej w przedziale 10 do 20%, a 20 punktów, jeżeli wskaźnik ten jest niższy niż 10%.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

Jak wynika z przytoczonych przykładów, w zależności od województwa premiuje się inne działania, dlatego warto dokładnie zapoznać się z kryteriami strategicznymi, ustalanymi przez Wojewódzkie Urzędy Pracy i zwiększyć przez to swoje szanse w konkursie. Warto również pamiętać, że w ramach pozyskanych środków można finansować w głównej mierze tzw. wydatki „miękkie”. Do takich wydatków zaliczamy np. koszty administracyjne, koszty wynajmu budynku lub pomieszczenia, koszty zakupu usług, środki przeznaczane na wynagrodzenia dla personelu. Tzw. koszty twarde stanowią do 10% wartości projektu i mogą zostać przeznaczone np. na dostosowanie budynków i pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeżeli zaś chcielibyśmy pozyskać fundusze na budowę budynku bądź pomieszczenia, dotacji powinniśmy szukać w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Kilka województw zamknęło już przyjmowanie wniosków w ramach Poddziałania 9.1.1, jednak w niektórych nie zakończono jeszcze naboru bądź został on zawieszony do odwołania. Dlatego też w dalszym ciągu można uzyskać dofinansowanie na tego typu działalność bądź też na wsparcie istniejącej jednostki. Jak zwykle warto skorzystać z pieniędzy oferowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i przy niewielkim wkładzie własnym zapoczątkować nowe przedsięwzięcie.

Magdalena Pawłowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA