REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy za unijne pieniądze można założyć przedszkole?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacja na przedszkole
Dotacja na przedszkole
Akademia Fotografii Dziecięcej

REKLAMA

REKLAMA

Program Operacyjny Kapitał Ludzki stwarza wiele możliwości dla osób przedsiębiorczych, które pragną założyć własną działalność gospodarczą z wykorzystaniem pieniędzy pochodzących z Unii Europejskiej. Ciekawym pomysłem na biznes może być założenie przedszkola. Jak zatem postarać się o dofinansowanie?

O dofinansowanie tego typu działalności można starać się w ramach Poddziałania 9.1.1. „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Priorytetu IX PO KL „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”. Jest to propozycja dla osób odważnych, które chcą rozpocząć zupełnie nowe przedsięwzięcie, ale także dla podmiotów już prowadzących tego rodzaju działalność.

REKLAMA

W ramach Poddziałania 9.1.1 można pozyskać dofinansowanie zarówno na utworzenie nowego oddziału przedszkolnego jak i na wsparcie jednostek już istniejących.

W pierwszym przypadku konieczne staje się wykazanie potrzeby realizacji takiego projektu na danym obszarze. Obszar ten powinien charakteryzować się niskim wskaźnikiem dzieci objętych edukacją przedszkolną, co typowe jest dla terenów wiejskich.

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

W drugim przypadku celem jest wzrost odsetki dzieci objętych edukacją na poziomie przedszkolnym, a pomoc przyznawana jest m.in. na niedopuszczenie do likwidacji jednostek zagrożonych takim procesem, wydłużanie godzin pracy, przyjęcie większej liczby dzieci, zatrudnianie dodatkowego personelu, a także na realizację kampanii o charakterze informacyjnym i promocyjnym na temat upowszechniania edukacji przedszkolnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak założyć żłobek?

Jaki wkład własny?

Jednostki zainteresowane tego typu działalnością mogą liczyć na 85% poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podmioty, które starają się o dofinansowanie muszą wnieść wkład własny w wysokości od 1,5% do 15% wartości projektu, a także zaznaczyć w projekcie, które koszty zostaną sfinansowane w ramach tego wkładu. Należy jednak podkreślić, że wkład własny może zostać przekazany również w formie niepieniężnej, np. poprzez przeznaczenie lokalu na realizację danego projektu. O dofinansowanie w ramach Poddziałania 9.1.1 mogą starać się wszystkie podmioty oprócz osób fizycznych, włączając jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, nieposiadające osobowości prawnej, działające na podstawie udzielonego pełnomocnictwa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Jaka grupa docelowa?

REKLAMA

Grupami docelowymi, do których powinien być skierowany projekt są dzieci w wieku przedszkolnym tj. od 3 do 5 lat, ich rodzice, istniejące przedszkola oraz inne jednostki oferujące wychowanie przedszkolne. Także w przypadku, gdy przedszkole posiada ofertę edukacyjną dla dzieci 6-letnich, mogą stanowić one grupę docelową w ramach projektu.

Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące. Data rozpoczęcia realizacji musi być nie wcześniejsza niż dzień rozpoczęcia konkursu, jednak w takim przypadku beneficjent ponosi na własne ryzyko wszelkie koszty związane z realizacją projektu aż do momentu podpisania umowy. Minimalna wartość projektu to 100 000 PLN, a w przypadku projektów dotyczących innych form wychowania przedszkolnego – 50 000 PLN.

Porównaj: Podatkowe rozliczenie otrzymanej dotacji

Do pożądanych rezultatów twardych realizowanego projektu można zaliczyć liczbę ośrodków wychowania przedszkolnego, które otrzymały wsparcie; liczbę dzieci, które zostały nim objęte; liczbę utworzonych ośrodków wychowania przedszkolnego. Natomiast oczekiwane rezultaty miękkie obejmują wzrost świadomości rodziców i społeczeństwa na temat korzyści jakie oferuje edukacja przedszkolna oraz poszerzenie wiedzy w zakresie innych dostępnych form wychowania przedszkolnego.

Nabory wniosków - gdzie składać?

REKLAMA

Nabory wniosków ogłaszane są w każdym województwie oddzielnie. Wojewódzkie Urzędy Pracy, oprócz dokonywania oceny formalnej i merytorycznej wniosków, starają się przyznawać dodatkowe punkty za spełnienie określonych kryteriów strategicznych.

I tak np. w województwie Wielkopolskim, premia 10 punktowa jest przyznawana za dostosowanie budynku przedszkola do potrzeb niepełnosprawnych, a 20 punktowa za realizację projektu w powiecie, w którym wskaźnik dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym nie przekracza wartości 40%. W województwie Pomorskim 5 punktów premii można otrzymać za m.in. realizację projektu na terenach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich lub miast do 25 tysięcy mieszkańców, obranie grupy docelowej wyłącznie z jednego powiatu, zgodnie z kierunkami działań lub typami projektów, które zostały wskazane w Powiatowym Programie Na Rzecz Zatrudnienia i Spójności Społecznej bądź realizację wyłącznie innych form wychowania przedszkolnego. Jeszcze inne kryteria strategiczne zostały określone dla województwa Małopolskiego. By zdobyć dodatkowe 5 punktów, projekt musi być komplementarny z inwestycjami, które zostały zrealizowane (np. w ramach ZPORR) lub z takimi, które są w trakcie realizacji. 10 punktów można otrzymać realizując projekt na obszarze o wskaźniku upowszechnienia edukacji przedszkolnej w przedziale 10 do 20%, a 20 punktów, jeżeli wskaźnik ten jest niższy niż 10%.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

Jak wynika z przytoczonych przykładów, w zależności od województwa premiuje się inne działania, dlatego warto dokładnie zapoznać się z kryteriami strategicznymi, ustalanymi przez Wojewódzkie Urzędy Pracy i zwiększyć przez to swoje szanse w konkursie. Warto również pamiętać, że w ramach pozyskanych środków można finansować w głównej mierze tzw. wydatki „miękkie”. Do takich wydatków zaliczamy np. koszty administracyjne, koszty wynajmu budynku lub pomieszczenia, koszty zakupu usług, środki przeznaczane na wynagrodzenia dla personelu. Tzw. koszty twarde stanowią do 10% wartości projektu i mogą zostać przeznaczone np. na dostosowanie budynków i pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeżeli zaś chcielibyśmy pozyskać fundusze na budowę budynku bądź pomieszczenia, dotacji powinniśmy szukać w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Kilka województw zamknęło już przyjmowanie wniosków w ramach Poddziałania 9.1.1, jednak w niektórych nie zakończono jeszcze naboru bądź został on zawieszony do odwołania. Dlatego też w dalszym ciągu można uzyskać dofinansowanie na tego typu działalność bądź też na wsparcie istniejącej jednostki. Jak zwykle warto skorzystać z pieniędzy oferowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i przy niewielkim wkładzie własnym zapoczątkować nowe przedsięwzięcie.

Magdalena Pawłowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA