REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy za unijne pieniądze można założyć przedszkole?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacja na przedszkole
Dotacja na przedszkole
Akademia Fotografii Dziecięcej

REKLAMA

REKLAMA

Program Operacyjny Kapitał Ludzki stwarza wiele możliwości dla osób przedsiębiorczych, które pragną założyć własną działalność gospodarczą z wykorzystaniem pieniędzy pochodzących z Unii Europejskiej. Ciekawym pomysłem na biznes może być założenie przedszkola. Jak zatem postarać się o dofinansowanie?

O dofinansowanie tego typu działalności można starać się w ramach Poddziałania 9.1.1. „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Priorytetu IX PO KL „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”. Jest to propozycja dla osób odważnych, które chcą rozpocząć zupełnie nowe przedsięwzięcie, ale także dla podmiotów już prowadzących tego rodzaju działalność.

REKLAMA

W ramach Poddziałania 9.1.1 można pozyskać dofinansowanie zarówno na utworzenie nowego oddziału przedszkolnego jak i na wsparcie jednostek już istniejących.

W pierwszym przypadku konieczne staje się wykazanie potrzeby realizacji takiego projektu na danym obszarze. Obszar ten powinien charakteryzować się niskim wskaźnikiem dzieci objętych edukacją przedszkolną, co typowe jest dla terenów wiejskich.

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

W drugim przypadku celem jest wzrost odsetki dzieci objętych edukacją na poziomie przedszkolnym, a pomoc przyznawana jest m.in. na niedopuszczenie do likwidacji jednostek zagrożonych takim procesem, wydłużanie godzin pracy, przyjęcie większej liczby dzieci, zatrudnianie dodatkowego personelu, a także na realizację kampanii o charakterze informacyjnym i promocyjnym na temat upowszechniania edukacji przedszkolnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak założyć żłobek?

Jaki wkład własny?

Jednostki zainteresowane tego typu działalnością mogą liczyć na 85% poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podmioty, które starają się o dofinansowanie muszą wnieść wkład własny w wysokości od 1,5% do 15% wartości projektu, a także zaznaczyć w projekcie, które koszty zostaną sfinansowane w ramach tego wkładu. Należy jednak podkreślić, że wkład własny może zostać przekazany również w formie niepieniężnej, np. poprzez przeznaczenie lokalu na realizację danego projektu. O dofinansowanie w ramach Poddziałania 9.1.1 mogą starać się wszystkie podmioty oprócz osób fizycznych, włączając jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, nieposiadające osobowości prawnej, działające na podstawie udzielonego pełnomocnictwa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Jaka grupa docelowa?

REKLAMA

Grupami docelowymi, do których powinien być skierowany projekt są dzieci w wieku przedszkolnym tj. od 3 do 5 lat, ich rodzice, istniejące przedszkola oraz inne jednostki oferujące wychowanie przedszkolne. Także w przypadku, gdy przedszkole posiada ofertę edukacyjną dla dzieci 6-letnich, mogą stanowić one grupę docelową w ramach projektu.

Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące. Data rozpoczęcia realizacji musi być nie wcześniejsza niż dzień rozpoczęcia konkursu, jednak w takim przypadku beneficjent ponosi na własne ryzyko wszelkie koszty związane z realizacją projektu aż do momentu podpisania umowy. Minimalna wartość projektu to 100 000 PLN, a w przypadku projektów dotyczących innych form wychowania przedszkolnego – 50 000 PLN.

Porównaj: Podatkowe rozliczenie otrzymanej dotacji

Do pożądanych rezultatów twardych realizowanego projektu można zaliczyć liczbę ośrodków wychowania przedszkolnego, które otrzymały wsparcie; liczbę dzieci, które zostały nim objęte; liczbę utworzonych ośrodków wychowania przedszkolnego. Natomiast oczekiwane rezultaty miękkie obejmują wzrost świadomości rodziców i społeczeństwa na temat korzyści jakie oferuje edukacja przedszkolna oraz poszerzenie wiedzy w zakresie innych dostępnych form wychowania przedszkolnego.

Nabory wniosków - gdzie składać?

REKLAMA

Nabory wniosków ogłaszane są w każdym województwie oddzielnie. Wojewódzkie Urzędy Pracy, oprócz dokonywania oceny formalnej i merytorycznej wniosków, starają się przyznawać dodatkowe punkty za spełnienie określonych kryteriów strategicznych.

I tak np. w województwie Wielkopolskim, premia 10 punktowa jest przyznawana za dostosowanie budynku przedszkola do potrzeb niepełnosprawnych, a 20 punktowa za realizację projektu w powiecie, w którym wskaźnik dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym nie przekracza wartości 40%. W województwie Pomorskim 5 punktów premii można otrzymać za m.in. realizację projektu na terenach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich lub miast do 25 tysięcy mieszkańców, obranie grupy docelowej wyłącznie z jednego powiatu, zgodnie z kierunkami działań lub typami projektów, które zostały wskazane w Powiatowym Programie Na Rzecz Zatrudnienia i Spójności Społecznej bądź realizację wyłącznie innych form wychowania przedszkolnego. Jeszcze inne kryteria strategiczne zostały określone dla województwa Małopolskiego. By zdobyć dodatkowe 5 punktów, projekt musi być komplementarny z inwestycjami, które zostały zrealizowane (np. w ramach ZPORR) lub z takimi, które są w trakcie realizacji. 10 punktów można otrzymać realizując projekt na obszarze o wskaźniku upowszechnienia edukacji przedszkolnej w przedziale 10 do 20%, a 20 punktów, jeżeli wskaźnik ten jest niższy niż 10%.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

Jak wynika z przytoczonych przykładów, w zależności od województwa premiuje się inne działania, dlatego warto dokładnie zapoznać się z kryteriami strategicznymi, ustalanymi przez Wojewódzkie Urzędy Pracy i zwiększyć przez to swoje szanse w konkursie. Warto również pamiętać, że w ramach pozyskanych środków można finansować w głównej mierze tzw. wydatki „miękkie”. Do takich wydatków zaliczamy np. koszty administracyjne, koszty wynajmu budynku lub pomieszczenia, koszty zakupu usług, środki przeznaczane na wynagrodzenia dla personelu. Tzw. koszty twarde stanowią do 10% wartości projektu i mogą zostać przeznaczone np. na dostosowanie budynków i pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeżeli zaś chcielibyśmy pozyskać fundusze na budowę budynku bądź pomieszczenia, dotacji powinniśmy szukać w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Kilka województw zamknęło już przyjmowanie wniosków w ramach Poddziałania 9.1.1, jednak w niektórych nie zakończono jeszcze naboru bądź został on zawieszony do odwołania. Dlatego też w dalszym ciągu można uzyskać dofinansowanie na tego typu działalność bądź też na wsparcie istniejącej jednostki. Jak zwykle warto skorzystać z pieniędzy oferowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i przy niewielkim wkładzie własnym zapoczątkować nowe przedsięwzięcie.

Magdalena Pawłowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA