REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe rozliczenie otrzymanej dotacji

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
rozliczenie dotacji unijnej
rozliczenie dotacji unijnej

REKLAMA

REKLAMA

Dotacja otrzymana na finansowanie działalności musi być rozliczona podatkowo. O dofinansowanie mogą się ubiegać nie tylko osoby dopiero rozpoczynające własny biznes, ale także przedsiębiorcy istniejący na rynku wiele lat. Wystarczy złożyć odpowiednie wnioski oraz spełnić wszystkie wymagane warunki. Pojawia się jednak pytanie: jak rozliczyć otrzymaną dotację? Wszystko zależy od źródła, z jakiego została uzyskana, oraz celu, na jaki przeznaczono otrzymane środki finansowe.

Otrzymana dotacja przychodem z działalności?

Odpowiedzi na pytanie, czy otrzymane wsparcie w formie dotacji stanowi przychód z działalności gospodarczej, należy szukać w przepisach Ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Szczególną uwagę warto zwrócić na zapisy art. 14 ust. 2 pkt 2, zgodnie z którymi:

REKLAMA

REKLAMA

“Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych”.

Dotacja na bieżącą działalność firmy

Zgodnie z przytoczonym przepisem dotacja otrzymana przez podatnika (przyszłego lub obecnego przedsiębiorcę) w celu pokrycia lub zwrotu bieżących wydatków co do zasady stanowi przychód z działalności gospodarczej. Jedynym wyjątkiem są dofinansowania przeznaczone przez podatników na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. W takim przypadku otrzymana dotacja nie jest przychodem z działalności.

REKLAMA

Dofinansowanie na rozwój firmy 2014 - 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacja przychodem, ale zwolnionym z opodatkowania

Otrzymanie dotacji, która według obowiązujących przepisów stanowi przychód z działalności gospodarczej, nie jest jednoznaczne z obowiązkiem jej opodatkowania. Na mocy art. 21 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych (pkt 47d),
  • jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (pkt 121),
  • dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (pkt 129),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (pkt 136),
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) (pkt 137).

Jeżeli zatem podatnicy otrzymają jedną z powyższych form wsparcia finansowego, które na mocy art. 14 ust. 2 pkt 2 stanowią przychód z działalności gospodarczej, to co do zasady są zwolnieni z ich opodatkowania. Jednym z rodzajów wsparcia, z którego bardzo często korzystają podatnicy, są dotacje pochodzące z Funduszu Pracy na otwarcie działalności gospodarczej - przeznaczone dla bezrobotnych.

Dofinansowanie z UE na działalność innowacyjną

Zakup z dotacji a koszty uzyskania przychodu

Jak wiadomo, kosztem uzyskania przychodu mogą być wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Według art. 22 ust. 1 aby zaliczyć dany wydatek do kosztów przedsiębiorstwa, musi on zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania bądź zabezpieczenia jego źródła.

Wyjątek oczywiście stanowią wydatki wymienione w art. 23 ust. 1, które ustawodawca wyłączył z prawa do rozliczenia w kosztach z działalności gospodarczej, nawet jeżeli mają bezpośredni związek z uzyskanym przychodem. Właśnie wśród takich wydatków należy szukać informacji o ujęciu w kosztach wydatków finansowanych dotacją. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 do kosztów podatkowych nie zalicza się: “odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych (...) od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie”. 

Powyżej przytoczony zapis w ustawie obejmuje zatem odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, których nabycie lub wytworzenie zostało sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji. W takim przypadku podatnik zobowiązany jest do wprowadzenia składników majątku do ewidencji oraz do poddania ich amortyzacji, jednak odpisy amortyzacyjne nie mogą być ujmowane w kosztach uzyskania przychodu. Taka zasada ma pewną logikę, ponieważ otrzymana na ten cel dotacja nie stanowi przychodu z działalności, a co za tym idzie - sfinansowany z niej zakup nie może zostać zaliczony do kosztów przedsiębiorstwa.

Warto przytoczyć również punkt 56 ww. artykułu, który mówi, iż kosztem uzyskania przychodów nie są wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Wśród nich zawarte są m.in. dotacje zwolnione z opodatkowania, z wyjątkiem jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności (pkt 121). W związku z tym pozostałe koszty pokryte ze środków otrzymanych z Funduszu Pracy co do zasady mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Jest to korzystne z uwagi na fakt, iż otrzymane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Jak pozyskać dotacje unijne z budżetu 2015 - 2020?

Zakup składnika majątku pokryty częściowo z dotacji

W praktyce bardzo często dochodzi do sytuacji, gdzie wartość zakupionych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych znacznie przekracza wartość uzyskanego wsparcia z dotacji. Wówczas podatnik musi sfinansować zakup częściowo z własnych funduszy. Jak w takim przypadku rozliczyć odpisy amortyzacyjne?

Jeżeli zakup składnika majątku został tylko częściowo sfinansowany środkami uzyskanymi z dotacji, wówczas odpis amortyzacyjny nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu jedynie w tej części. W związku z tym aby wyliczyć wartość jaka może zostać zaliczona w poczet kosztów, należy określić współczynnik udziału funduszy własnych podatnika w całkowitej wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. W kolejnym kroku należy pomnożyć wartość odpisu amortyzacyjnego przez otrzymany współczynnik, co w efekcie da interesującą nas kwotę, jaka może zostać ujęta w kosztach podatkowych.

Dotacja na zakup działki dla firmy

Dotacja - korzyści z jej otrzymania

Jak widać, osoby zamierzające rozpocząć swój własny biznes nie muszą liczyć wyłącznie na własne oszczędności lub ubiegać się o nieosiągalny często kredyt. Jeżeli przedsięwzięcie zostanie dobrze przemyślane oraz zaplanowane, to wzrastają szanse na otrzymanie wsparcia ze środków europejskich lub innych funduszy. Dzięki temu przyszły przedsiębiorca może uzyskać potrzebne środki finansowe na otwarcie firmy bez konieczności ich późniejszego zwrotu.

Jak otrzymać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej w 2014 r.

Autor: zespół wfirma.pl - księgowość online

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA