REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega wykup menedżerski i jakie są jego rodzaje?

Subskrybuj nas na Youtube
Do przeprowadzenia wykupu menedżerskiego potrzebni są nie tylko doświadczeni i godni zaufania menedżerowie, lecz również instytucje finansowe skłonne sfinansować od 80 do 90% wartości tej transakcji.
Do przeprowadzenia wykupu menedżerskiego potrzebni są nie tylko doświadczeni i godni zaufania menedżerowie, lecz również instytucje finansowe skłonne sfinansować od 80 do 90% wartości tej transakcji.

REKLAMA

REKLAMA

Menedżerowie to grupa właścicieli spółek, o której stosunkowo rzadko słychać w mediach. Jednak mają oni tę zaletę, że znają specyfikę pracy w danej firmie i posiadają zapał, którego czasem brakuje inwestorom zewnętrznym.

REKLAMA

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje wykupów menedżerskich: transakcja typu Management Buy Out (MBO) oraz Management Buy In (MBI). MBO to transakcja, w wyniku której osoby dotychczas zarządzające spółką samodzielnie lub we współpracy z wybranym partnerem kapitałowym, np. z funduszem private equity, stają się właścicielem największego pakietu akcji/udziałów. Natomiast MBI to wykup dokonany przez grupę menedżerską niezwiązaną do tej pory z wykupywanym podmiotem i mającą na celu jego przejęcie oraz późniejsze nim zarządzanie.

REKLAMA

Z tymi dwiema formami wykupu wiążą się dwie formy wykupu mieszanego, a mianowicie transakcja Buy In Management Buy Out (BIMBO), w której wykup spółki jest realizowany równocześnie przez dotychczasowy zarząd i przez menedżerów z zewnątrz, oraz transakcja typu Management Employees Buy Out (MEBO), w której stroną kupującą jest zarówno zarząd, jak i pracownicy spółki (wszyscy lub ich większość). Z doświadczeń zachodnioeuropejskich wynika, że z punktu widzenia liczby projektów większość stanowią transakcje Management Buy Out, natomiast wartościowo dominują transakcje typu Management Buy ln.

REKLAMA

W literaturze światowej pojęcie wykupu menedżerskiego jest często stosowane zamiennie z pojęciem Leveraged Buy Out (LBO) czyli wykupu lewarowanego. Ta zamienność nie jest przypadkowa i bierze się stąd, że podmioty wykupujące spółkę, czyli menedżerowie, rzadko są w stanie zgromadzić odpowiedni kapitał ze środków własnych. Najczęściej konieczne jest finansowanie długiem. W skrajnych przypadkach dług ten sięga nawet 90% kapitałów przejmowanej spółki.

Wykup lewarowany czyli wykorzystujący efekt dźwigni finansowej jest najistotniejszą cechą wykupu menedżerskiego. W ten sposób grupa menedżerów, gromadząca przeciętnie 10-20% środków potrzebnych do sfinansowania wykupu, przejmuje stopniowo – w miarę spłaty długu – kontrolę nad spółką. Czynnikiem skłaniającym menedżerów do podjęcia ryzyka i zaangażowania osobistych środków w nabywaną spółkę jest przekonanie o ukrytej wartości zarządzanej przez nich firmy (jej niedoszacowaniu przez rynek) oraz wiara w możliwość wydobycia tej wartości. Zdobycie kontroli nad spółką pozwala bowiem na realizację własnej wizji jej rozwoju oraz lepsze wykorzystanie jej potencjału, a także własnych umiejętności zarządczych. Ostatecznym celem grupy kupującej jest oczywiście uzyskanie ponadprzeciętnej stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału oraz odpowiedniego poziomu dodatniego cash-flow. Takie ustawienie celu jest niezbędne ze względu na to, że zaciągnięty dług jest spłacany w przyszłości z przepływów pieniężnych przejętego przedsiębiorstwa, a nabywane akcje (udziały) oraz aktywa nabywanego podmiotu stanowią w tego typu transakcjach zabezpieczenie spłaty tegoż długu.

Przeczytaj również: Dlaczego pracujemy lepiej, a zarabiamy gorzej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do przeprowadzenia wykupu menedżerskiego potrzebni są nie tylko doświadczeni i godni zaufania menedżerowie, lecz również instytucje finansowe skłonne sfinansować od 80 do 90% wartości tej transakcji. Typowy wykup lewarowany wymaga zaangażowania następujących podmiotów:

  • grupy menedżerskiej;
  • banku kredytującego transakcję, który dostarcza środki niezbędne do sfinansowania części wartości transakcji (ok. 42-48%);
  • funduszu typu private equity, który nabywa akcje (udziały) spółki na uzgodniony okres przejściowy (ok. 30-35% wartości całej transakcji);
  • spółki, która jest przedmiotem transakcji, zwana niekiedy spółką docelową;
  • spółki celowej (special purpose vehicle, SPV), do której zostanie wniesione przedsiębiorstwo nabyte przez fundusz private equity i przez menedżerów.

Głównym celem wehikułu inwestycyjnego pod nazwą spółka celowa jest pozyskanie kredytu bankowego, który pozwoli sfinansować nabycie całej spółki. Takie rozwiązanie jest również korzystne z dwóch innych względów. Po pierwsze, spółka celowa nie jest obciążona żadną historią. Fundusz private equity jako nowy właściciel nie ponosi zatem odpowiedzialności za przeszłe zobowiązania podatkowe spółki przejmowanej. Po drugie, aktywa przedsiębiorstwa wnoszone do spółki celowej mogą zostać ponownie wycenione. Możne również ustalić nowe zasady amortyzowania majątku przejmowanej spółki, a w ślad za tym lepiej zaplanować jej przepływy gotówkowe.

Polecamy serwis Manager

Znaczenie wykupów menedżerskich jako formy zmiany własności spółki stale rośnie.

Na przykład w 2006 r. transakcje tego typu osiągnęły w Europie wartość 160 mld euro. Największym rynkiem europejskim w tej dziedzinie jest Wielka Brytania, następnie Francja, Holandia oraz Niemcy. Średnia wartość transakcji wyniosła 63 mln euro w 2004 r., 91 mln euro w 2005 r. i 112 mln euro w 2006 r. Największą transakcją w historii rynku europejskiego był wykup duńskiej spółki telekomunikacyjnej TDC za ok. 13 mld euro, zrealizowany w 2006 r. Zjawisko wykupów menedżerskich nabiera znaczenia również w Polsce, choć nadal znajduje się w początkowej fazie rozwoju.

Fragment pochodzi z książki „Ład korporacyjny” Jana Jeżaka (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA