REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest strategia błękitnego oceanu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Chmielewski
Instytut Strategii
Ekspert w zakresie warsztatów dla firm
Kolejnym powodem dla którego narzędzia strategii błękitnego oceanu są tak popularne jest ich uniwersalność.
Kolejnym powodem dla którego narzędzia strategii błękitnego oceanu są tak popularne jest ich uniwersalność.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą działają zazwyczaj w atmosferze ostrej walki z konkurencją. Jest to proces żmudny, stanowi duże wyzwanie dla firmy, która często ma problem z „przebiciem się na rynku” i odróżnieniem swojej oferty od oferty konkurencji.

Takie podejście wydaje się koniecznością…a jednak można inaczej. Udowodnili to W. Ch. Kim oraz R. Mauborgne w swojej książce „Strategia Błękitnego Oceanu”. Została ona opublikowana w 2005 roku i od tego czasu robi zawrotną karierę wśród przedsiębiorców i firm, które poszukują zyskownej strategii - strategii która pozwala oderwać się od konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

Konkurencja w czerwieni

Rynek, na którym trwa zaciekła walka konkurencyjna to „czerwony ocean”. Zadaniem firmy jest uciec od tradycyjnej logiki konkurencyjnej i wypłynąć na „błękitny ocean” dynamicznego wzrostu. 

Swoją koncepcję autorzy sformułowali na podstawie badań 30 branż i 150 posunięć strategicznych z lat 1880-2000. Ich celem było ustalenie czy istnieje wspólny mianownik dla firm, które – niezależnie od branż, wieku czy doświadczenia managerów i koniunktury - odnosiły sukcesy i wchodziły na ścieżkę zyskownego wzrostu.

Wniosek: nie istnieją doskonałe firmy, które zawsze odnoszą sukcesy, istnieją za to błyskotliwe posunięcia strategiczne, które dają spektakularne rezultaty. Nie trzeba jednak czekać na przebłysk geniuszu. Wystarczy naśladować wzorzec działań, które doprowadziły to dynamicznego rozwoju tych, którym się udało.

REKLAMA

Polecamy: Jak funkcjonuje jedno okienko dla przedsiębiorców?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorco! W niebieskim Ci do twarzy

Co zrobić w sytuacji, gdy na rynku robi się duszno? Sięgnąć po „innowację wartości” (value innovation) – podstawę strategii błękitnego oceanu. Innowacja wartości to nie pionierstwo. Ma niewiele wspólnego z proponowaniem zaawansowanych technologicznie produktów bądź usług, których mało kto potrzebuje. Koncepcja sprzeciwia się też częstemu wyobrażeniu, iż wysoka wartość dla klienta musi oznaczać wysokie koszty dla firmy.

Innowacja wartości to zwiększenie użyteczności, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Pozwala na dotarcie do osób, które dotychczas nie były klientami naszej branży, wykreowanie popytu i stworzenie wolnej przestrzeni rynkowej.

Wartość, innowacja - kanwa i sensacja

Niezwykła wartość metodologii strategii błękitnego oceanu wynika nie tylko ze świeżości spojrzenia na tematykę konkurowania, ale także z przejrzystego i atrakcyjnego sposobu tworzenia strategii, który wyzwala kreatywność i pobudza innowacyjne myślenie. Składa się on z kilku etapów. Pierwszym krokiem jest stworzenie listy czynników, którymi konkuruje nasza branża i wybranie najważniejszych. Następnie obrazujemy je na kanwie strategii tworząc tak zwane krzywe wartości. Kiedy zwizualizowaliśmy już strategię branży (lub kilku jej segmentów) przychodzi czas na rekonstrukcję granic rynku oraz wykorzystanie diagramu ERWS (Eliminuj-Redukuj-Wzmocnij-Stwórz) i opracowanie naszej krzywej wartości.

Efektem tych działań jest krzywa wartości, która wyróżnia naszą firmę na tle konkurencji i koncentruje na kilku czynnikach najważniejszych dla pozyskania nowych klientów. Krzywa wartości przekłada się na strategię, która sprawia, że konkurencja staje się nieistotna, a walka z nią bezcelowa.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Kolejnym powodem dla którego narzędzia strategii błękitnego oceanu są tak popularne jest ich uniwersalność: świetnie sprawdzają się zarówno wśród mniejszych firm, które chcą za pomocą ograniczonych środków stworzyć unikalną wartość dla swoich klientów, jak i wśród firm o ugruntowanej pozycji, które chcą innowacyjnie podejść do procesu wprowadzania na rynek nowego produktu lub usługi. Trudno zliczyć firmy, które zastosowały już metodologię strategii błękitnego oceanu – warto z niej skorzystać zanim zrobi to konkurencja.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA