REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest strategia błękitnego oceanu?

Piotr Chmielewski
Instytut Strategii
Ekspert w zakresie warsztatów dla firm
Kolejnym powodem dla którego narzędzia strategii błękitnego oceanu są tak popularne jest ich uniwersalność.
Kolejnym powodem dla którego narzędzia strategii błękitnego oceanu są tak popularne jest ich uniwersalność.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą działają zazwyczaj w atmosferze ostrej walki z konkurencją. Jest to proces żmudny, stanowi duże wyzwanie dla firmy, która często ma problem z „przebiciem się na rynku” i odróżnieniem swojej oferty od oferty konkurencji.

Takie podejście wydaje się koniecznością…a jednak można inaczej. Udowodnili to W. Ch. Kim oraz R. Mauborgne w swojej książce „Strategia Błękitnego Oceanu”. Została ona opublikowana w 2005 roku i od tego czasu robi zawrotną karierę wśród przedsiębiorców i firm, które poszukują zyskownej strategii - strategii która pozwala oderwać się od konkurencji.

REKLAMA

Konkurencja w czerwieni

Rynek, na którym trwa zaciekła walka konkurencyjna to „czerwony ocean”. Zadaniem firmy jest uciec od tradycyjnej logiki konkurencyjnej i wypłynąć na „błękitny ocean” dynamicznego wzrostu. 

REKLAMA

Swoją koncepcję autorzy sformułowali na podstawie badań 30 branż i 150 posunięć strategicznych z lat 1880-2000. Ich celem było ustalenie czy istnieje wspólny mianownik dla firm, które – niezależnie od branż, wieku czy doświadczenia managerów i koniunktury - odnosiły sukcesy i wchodziły na ścieżkę zyskownego wzrostu.

Wniosek: nie istnieją doskonałe firmy, które zawsze odnoszą sukcesy, istnieją za to błyskotliwe posunięcia strategiczne, które dają spektakularne rezultaty. Nie trzeba jednak czekać na przebłysk geniuszu. Wystarczy naśladować wzorzec działań, które doprowadziły to dynamicznego rozwoju tych, którym się udało.

Polecamy: Jak funkcjonuje jedno okienko dla przedsiębiorców?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorco! W niebieskim Ci do twarzy

Co zrobić w sytuacji, gdy na rynku robi się duszno? Sięgnąć po „innowację wartości” (value innovation) – podstawę strategii błękitnego oceanu. Innowacja wartości to nie pionierstwo. Ma niewiele wspólnego z proponowaniem zaawansowanych technologicznie produktów bądź usług, których mało kto potrzebuje. Koncepcja sprzeciwia się też częstemu wyobrażeniu, iż wysoka wartość dla klienta musi oznaczać wysokie koszty dla firmy.

Innowacja wartości to zwiększenie użyteczności, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Pozwala na dotarcie do osób, które dotychczas nie były klientami naszej branży, wykreowanie popytu i stworzenie wolnej przestrzeni rynkowej.

Wartość, innowacja - kanwa i sensacja

REKLAMA

Niezwykła wartość metodologii strategii błękitnego oceanu wynika nie tylko ze świeżości spojrzenia na tematykę konkurowania, ale także z przejrzystego i atrakcyjnego sposobu tworzenia strategii, który wyzwala kreatywność i pobudza innowacyjne myślenie. Składa się on z kilku etapów. Pierwszym krokiem jest stworzenie listy czynników, którymi konkuruje nasza branża i wybranie najważniejszych. Następnie obrazujemy je na kanwie strategii tworząc tak zwane krzywe wartości. Kiedy zwizualizowaliśmy już strategię branży (lub kilku jej segmentów) przychodzi czas na rekonstrukcję granic rynku oraz wykorzystanie diagramu ERWS (Eliminuj-Redukuj-Wzmocnij-Stwórz) i opracowanie naszej krzywej wartości.

Efektem tych działań jest krzywa wartości, która wyróżnia naszą firmę na tle konkurencji i koncentruje na kilku czynnikach najważniejszych dla pozyskania nowych klientów. Krzywa wartości przekłada się na strategię, która sprawia, że konkurencja staje się nieistotna, a walka z nią bezcelowa.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Kolejnym powodem dla którego narzędzia strategii błękitnego oceanu są tak popularne jest ich uniwersalność: świetnie sprawdzają się zarówno wśród mniejszych firm, które chcą za pomocą ograniczonych środków stworzyć unikalną wartość dla swoich klientów, jak i wśród firm o ugruntowanej pozycji, które chcą innowacyjnie podejść do procesu wprowadzania na rynek nowego produktu lub usługi. Trudno zliczyć firmy, które zastosowały już metodologię strategii błękitnego oceanu – warto z niej skorzystać zanim zrobi to konkurencja.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA