REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dalej z niedoborem talentów?

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorstwa powinny doskonalić się w identyfikowaniu niedoboru talentów oraz wiedzieć jak mu zaradzić.
Przedsiębiorstwa powinny doskonalić się w identyfikowaniu niedoboru talentów oraz wiedzieć jak mu zaradzić.

REKLAMA

REKLAMA

Brak długofalowej strategii zatrudnienia pozbawi przedsiębiorstwa talentów niezbędnych do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Według badania Manpower Strategie zatrudnienia niemal co czwarty pracodawca na świecie przyznaje, że strategia zarządzania zasobami ludzkimi nie wspiera strategii biznesowej firmy.

W obecnej sytuacji gospodarczej pracodawcy podchodzą do zapotrzebowania na pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami w perspektywie krótkoterminowej. Jednak jeśli biznes nie zmieni sposobu myślenia, na skutek czynników zewnętrznych gwałtownie zmieniających rynek pracy, firmy znajdą się w sytuacji niedoboru talentów, paraliżującego ich działania. Nawet najlepsza strategia biznesowa nie będzie skuteczna, jeśli zabraknie pracowników którzy ją wdrożą – mówi Iwona Janas, Dyrektor Generalna Manpower Polska. Tak jak niewyobrażalne byłoby przyjęcie przez dyrektora finansowego perspektywy krótkoterminowej zamiast 5-cio, czy 10-cio letniej, podobnie zasoby ludzkie wymagają planowania z takim samym wyprzedzeniem czasowym. Dobra strategia HR to umiejętność przewidzenia skąd pozyskane zostaną talenty, oraz jak wyglądać będzie struktura zatrudnienia długo- i krótkoterminowego – dodaje Iwona Janas.

REKLAMA

Tworzenie strategii zatrudnienia warunkiem zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, Manpower wyjaśnia, że przyjmowanie krótkookresowej perspektywy odnośnie zarządzania zasobami ludzkimi wynika z utrzymującego się na świecie wysokiego bezrobocia. Raport podkreśla jednak, że rosnąca konkurencja, zmiany demograficzne, zmieniające się oczekiwania pracowników oraz rozwój technologiczny sprawiają, że przyjęte strategie nie gwarantują już osiągnięcia celów biznesowych.

Przeczytaj także: Czy warto szkolić pracownika?

REKLAMA

Ponadto przeprowadzone przez Manpower badanie Strategie zatrudnienia ujawnia, że według prawie jednej czwartej pracodawców z 36 krajów obowiązująca w ich przedsiębiorstwach strategia HR nie wspiera strategii biznesowej, lub nie mają oni pewności, że tak jest. Podobne przekonanie wyraziło 12% polskich przedsiębiorców. Wśród respondentów, którzy tak odpowiedzieli globalnie 53%, a w Polsce 55% przyznaje, że nie podejmuje działań by temu zaradzić. W sytuacji, gdy niedobór talentów, czyli niemożność pozyskania konkretnych umiejętności, kiedy pojawia się na nie zapotrzebowanie, nasila się wraz z ożywieniem gospodarczym, przedsiębiorstwa stają przed ryzykiem fiaska ich strategii biznesowych.

Przedsiębiorstwa powinny doskonalić się w identyfikowaniu niedoboru talentów oraz wiedzieć jak mu zaradzić. Kluczowe jest rozwijanie dostępnych zasobów poprzez umieszczanie pracowników z wysokim potencjałem oraz tych najbardziej efektywnych w strategicznych obszarach działalności, a także korzystanie z zatrudnienia zewnętrznego– stwierdza Iwona Janas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiednio dostosowana strategia HR powinna uwzględniać zewnętrzną perspektywę, a szczególnie szybkie tempo zmian zachodzących na rynku pracy oraz nadążać za trendami demograficznymi, by skutecznie antycypować dostępność talentów i kreatywnie poszukiwać ich nowych źródeł. Pracodawcy powinni rozważyć elastyczne modele pracy, odpowiednie dla ich organizacji, a także dynamiczną strukturę zatrudnienia, łączącą pracowników zewnętrznych i stałych. Należy też unowocześnić metody zarządzania stosowane przez menedżerów ds. zasobów ludzkich, tak by skuteczniej identyfikowali, utrzymywali i pobudzali potencjał pracowników.

Poszukując niezbędnych talentów, firmy powinny zwrócić uwagę na możliwości oraz motywację swojego obecnego personelu do podnoszenia kwalifikacji.

Kluczowe w tym działaniu jest zidentyfikowanie pracowników z potencjałem. Szkolenie i możliwości rozwoju to najlepszy bodziec motywacyjny, przyczyniający się jednocześnie do wzrostu organizacji. Z badania Manpower Strategie zatrudnienia wynika jednak, że według ponad jednej trzeciej pracowników ich pracodawcy nie traktują tego obszaru priorytetowo. Skuteczna strategia HR powinna wskazywać braki w kompetencjach personelu, a następnie proponować jak je uzupełnić. Oznacza to elastyczne połączenie “budowania” oraz “kupowania” umiejętności niezbędnych do osiągnięcia celów biznesowych firmy.

Polecamy serwis Szkolenia

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA