REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rafał Pikuła: Na fake newsach można dobrze zarobić [PODCAST]

Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
Rafał Pikuła: Walka z fake newsami wymaga zmiany modelu biznesowego mediów
Rafał Pikuła: Walka z fake newsami wymaga zmiany modelu biznesowego mediów

REKLAMA

REKLAMA

Fake newsy to nie jest nowość w świecie informacji. Istnieją od zawsze, tylko teraz zwiększyła się skala tego zjawiska – wyjaśnia Rafał Pikuła. Zapraszamy do słuchania podcastu.

Rafał Pikuła w rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl) zauważa, że pogoń za klikami doprowadziła do pandemii fake newsów. Ponadto obecny model biznesowy mediów również promuje taką zależność. Jedno jest pewne – fake newsy stają się dochodowym biznesem. Ile można zarobić? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

REKLAMA

Jaką rolę obecnie odgrywają firmy Big Tech?

Big Tech, czyli największe spółki technologiczne, są nie tylko potentatami ekonomicznymi, nie tylko firmami, które dyktują warunki na rynkach, ale przede wszystkim są to firmy, które decydują o tym, co myślimy, co robimy i jakie mamy poglądy polityczne. Mają wielki wpływ na kwestie społeczne – mówi Pikuła.

Dlaczego powstają fake newsy?

REKLAMA

Dzisiejsze media dają ogromne możliwości tworzenia fake newsów, czyli fałszywych informacji i wpływania na narracje i debaty. Oczywiście, jak kiedyś pojawiła się plotka, to dochodziła do kilku, kilkunastu osób, a poprzez tradycyjne media – do kilkuset. Teraz może dochodzić do milionów albo miliardów. Informacja jako taka stała się powszechna.

Bardzo często wprowadzamy fake newsy, ponieważ chcemy kimś manipulować. Po co? Bo chcemy, żeby dał nam swoje pieniądze. Chcemy, żeby przekazał nam władzę, którą ma jako suweren. A władza równa się pieniądze – wyjaśnia.

W jaki sposób firmy mogą się bronić przed fake newsami?

To jest trudny temat, tym bardziej, że w świecie Internetu prawodawstwo wciąż nie nadąża za zmianami technologicznymi. Sam fake news nie jest czymś złym, ale oczernianie konkurencji i nieuczciwa konkurencja jest zła. Brakuje jasnych definicji prawnych, ułatwiających walkę z fake newsami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma, wobec której konkurencja prowadzi taką kampanię fake newsów, może sprawdzić, kto pisze te komentarze. Może je usuwać. Może prowadzić politykę wyjaśnienia. Tylko, że jak dobrze wiemy, fałszywa informacja działa dużo mocniej niż prawdziwa. Takie gorące, hot newsy, pełne skandalizujących treści działają dużo mocniej. Zasięg dementi jest o wiele mniejszy niż zasięg plotki – podsumowuje.

Rafał Pikuła - redaktor MIT Sloan Management Review Polska, współpracownik "Forbes", "Forbes Women", Tygodnika Przegląd i autor bloga technologicznego homodigital.pl. Absolwent dziennikarstwa oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, a także podyplomowych studiów Digital Media na Uniwersytecie SWPS. Doświadczenie dziennikarskie zbierał także w redakcjach m.in: „Polityki”, „Gazety Wyborczej”, "Weekend Gazeta.pl" i Onetu. Entuzjasta nowych mediów i czujny obserwator cyfrowej transformacji. Opowiada o IT z ludzkiego punktu widzenia: chętnie piszę o popkulturowych wizjach sztucznej inteligencji i społecznych konsekwencjach rozwoju technologii.

Słuchaj podcastów DGPtalk: OBIEKTYWNIE O BIZNESIE - MOJA FIRMA

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

PODCASTY OBIEKTYWNIE O BIZNESIE - poprzednie odcinki

  1. Jacek Czauderna: Panie Premierze, przedsiębiorcy czekają na konkrety [PODCAST]

  2. Jacek Bisiński (Google): Agroturystyka wysoko w wyszukiwarkach [PODCAST]

  3. Kuba Karliński: Szał na nieruchomości weekendowe trwa [PODCAST]

  4. Konrad Rochalski: Reforma OFE – czy technologia wygra z czasem? [PODCAST]

  5. Anna Worwa: Jakie są konsekwencje fałszywej tożsamości? [PODCAST]

  6. Joanna Ostrowska: Kupię hotel – pojawiają się takie propozycje [PODCAST]

  7. Magda Kubit, Planton: W Polsce żywność bio jest nadal dodatkiem [PODCAST]

  8. Hubert Woźniak: Polskie jabłko nie boi się pandemii [PODCAST]

  9. Karina Hertel: Jak wybrać adwokata marki, który wie o czym mówi? [PODCAST]

  10. Leśnikowska-Jaros i Mac: W pandemii koniec dnia pracy musimy wpisać w kalendarz [PODCAST]

  11. Paweł Sapek, Prologis: Jak zmniejszyć ślad węglowy w handlu detalicznym? [PODCAST]

  12. Pracodawca z sercem: Czy w CV należy wpisać niepełnosprawność? [PODCAST]

  13. Marek Moczulski: Tarcze antykryzysowe to odroczenie wyroku w czasie [PODCAST]

  14. Julia Moczak: Dlaczego praca z końmi pomaga zostać liderem? [PODCAST]

  15. Małgorzata Ławnik: Pracownicy z zamkniętych branż przenoszą się do handlu [PODCAST]

  16. Łukasz Wilczewski: Jak zarabiać na nieużytkach i zmniejszać ślad węglowy? [PODCAST]

  17. Michał Łenczyński, Beauty Razem: Jeśli branża beauty upadnie, nastąpi efekt domina [PODCAST]

  18. Paulina Woźniak: Czy rozmowy biznesowe mogą być podsłuchiwane? [PODCAST]

  19. Krzysztof Poznański: Dlaczego jedne sklepy w galeriach są otwarte, a drugie zamknięte? [PODCAST]

  20. Maciej Basiński (Maslove): Do końca walczymy o kolor pistacji [PODCAST]

  21. Dorota Warakomska: Dziś rynek pracy jest skrojony pod mężczyzn [PODCAST]

  22. Aleksandra Włodarczyk: Niewykorzystany potencjał kobiet to strata dla spółki [PODCAST]

  23. Małgorzata Cebelińska: Produkcja żywności jest odporna na kryzys [PODCAST]

  24. Monika Pawelczak: Jak praca zdalna bezlitośnie obnaża braki liderów? [PODCAST]

  25. Marta Suchocka: Płynność finansowa to być albo nie być przedsiębiorców [PODCAST]

  26. Sebastian Sadowski-Romanov: Brexit miał bardziej podłoże polityczne, niż ekonomiczne [PODCAST]

  27. Marek Moczulski: Drukowanie pieniędzy i tarcze nic nie dadzą, jak ludzie nie będą pracować [PODCAST]

  28. Magdalena Wilk: Obostrzenia dla przedsiębiorców są niezgodne z konstytucją [PODCAST]

  29. Łukasz Blichewicz: Startupy – dlaczego apetyt na ryzyko w czasie pandemii zaczyna rosnąć? [PODCAST]

  30. Katarzyna Szwarc: Dlaczego rosnąca liczba laików nie zawsze jest wytyczną sprzedaży? [PODCAST]

  31. Karolina Karolczak: Noworoczne plany mają sens, jeżeli wiemy jak je zbudować [PODCAST]

  32. Magdalena Rytel – Kuc: Sylwester nie uratuje branży pirotechnicznej [PODCAST]

  33. Mikołaj Dramowicz: Informatyzacja przedsiębiorstw stała się koniecznością [PODCAST]

  34. Marta Kopeć: pracownik bez szansy na rozwój w końcu odejdzie [PODCAST]

  35. Michał Gołkiewicz: Brak researchu rynku to błąd, który najwięcej kosztuje [PODCAST]

  36. Katarzyna Borowiecka: Przez lockdown są firmy, które już nie odrobią strat mimo wsparcia [PODCAST]

  37. Magdalena Kartasińska: na wigilie on-line decyduje się coraz więcej firm [PODCAST]

  38. Kamil Mazuruk: kondycja firm to dziś sinusoida, od szoku przez nadzieję po pesymizm [PODCAST]

  39. Mariusz Grajda: rośnie liczba restrukturyzacji, co oznacza pogarszającą się kondycję firm [PODCAST]

  40. Paweł Tanajno: ogromna część przedsiębiorców jest poszkodowana, niektórzy są dobijani decyzjami rządu [PODCAST]

  41. Dariusz Grabowski: przedsiębiorcy i pracownicy to jedna wspólnota, a polityka próbuje nas dzielić [PODCAST]

  42. Tomasz Napiórkowski: Kluby fitness nie były źródłem zakażeń w Polsce [PODCAST]

  43. Marcin Parzyszek: nic tak nie osłodzi trudnych czasów jak zdrowa czekolada [PODCAST]

  44. Aleksander Pawlak: Jest cała grupa inwestorów, którzy dorobili się na WIG-COVID [PODCAST]

  45. Dariusz Wojtal: Sezon zimowy jest już dla turystyki stracony [PODCAST]

  46. Michał Kołodziejczak: Z kraju, który był potentatem eksportowym, staliśmy się śmietniskiem [PODCAST]

  47. Marta Lempart: rząd prowadzi z nami rozmowy pałkami i gazem [PODCAST]

  48. Benedykt Wiśniewski: Przez COVID-19 na GPW można sporo stracić, ale i zarobić [PODCAST]

  49. Daniel Olejniczak: wcześniej czy później wszystkie firmy będą w chmurze [PODCAST]

  50. Rafał Cebula: branża meblarska musi być przygotowana na zmianę [PODCAST]

  51. Łukasz Pietrzak: to pomoc dla 15 tyś polskich firm w rozwijaniu biznesu w sieci [PODCAST]

  52. Jacek Czauderna: to politycy a nie eksperci zamykają gastronomię [PODCAST]

  53. Sędzia Urszula Żółtak: Trybunał Konstytucyjny to dziś narzędzie w rękach polityków [PODCAST]

  54. Sędzia Katarzyna Wesołowska-Zbudniewek: Dopóki politycy nie zawłaszczą sądów, jest nadzieja [PODCAST]

  55. Marcin Mandryk: Dezinformacja na rynku nie pomaga firmom przetrwać kryzysu [PODCAST]

  56. Skoczylas: „Menadżer to nadane stanowisko, a lider to osoba, za którą pójdzie cały zespół” [PODCAST]

  57. Ostrowska: "Hotele miejskie są w najgorszej sytuacji, ponosimy straty, musimy zwalniać" [PODCAST]

  58. Zielone rozwiązania w magazynach [PODCAST]

  59. Pakiet mobilności. Czy przewoźnicy stracą? [PODCAST]

  60. Rynek dzieł sztuki opiera się kryzysowi [PODCAST]

  61. Biura przyszłości – jak zaprojektować miejsce pracy w kontekście pracy zdalnej? [PODCAST]
  62. Jak powinien działać lider w warunkach transformacji cyfrowej? [PODCAST]
  63. Czy inwestycje w nieruchomości podczas pandemii są opłacalne? [PODCAST]
  64. Czy przedsiębiorcy muszą sami sfinansować wychodzenie z kryzysu? [PODCAST]
  65. Branża Beauty ma pomysł jak ocalić 45 tyś miejsc pracy [PODCAST]

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

Kto może wystąpić o umorzenie lub odroczenie terminu płatności składek z powodu powodzi?

Których przedsiębiorców dotyczy odroczony termin płatności? Czy wystarczy samo zarejestrowanie firmy na terenie objętym klęską żywiołową? Co w przypadku problemów ze złożeniem dokumentów? ZUS odpowiada na najważniejsze pytania.

Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

REKLAMA

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

REKLAMA

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA