REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rafał Pikuła: Na fake newsach można dobrze zarobić [PODCAST]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
Rafał Pikuła: Walka z fake newsami wymaga zmiany modelu biznesowego mediów
Rafał Pikuła: Walka z fake newsami wymaga zmiany modelu biznesowego mediów

REKLAMA

REKLAMA

Fake newsy to nie jest nowość w świecie informacji. Istnieją od zawsze, tylko teraz zwiększyła się skala tego zjawiska – wyjaśnia Rafał Pikuła. Zapraszamy do słuchania podcastu.

Rafał Pikuła w rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl) zauważa, że pogoń za klikami doprowadziła do pandemii fake newsów. Ponadto obecny model biznesowy mediów również promuje taką zależność. Jedno jest pewne – fake newsy stają się dochodowym biznesem. Ile można zarobić? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

REKLAMA

Jaką rolę obecnie odgrywają firmy Big Tech?

Big Tech, czyli największe spółki technologiczne, są nie tylko potentatami ekonomicznymi, nie tylko firmami, które dyktują warunki na rynkach, ale przede wszystkim są to firmy, które decydują o tym, co myślimy, co robimy i jakie mamy poglądy polityczne. Mają wielki wpływ na kwestie społeczne – mówi Pikuła.

Dlaczego powstają fake newsy?

REKLAMA

Dzisiejsze media dają ogromne możliwości tworzenia fake newsów, czyli fałszywych informacji i wpływania na narracje i debaty. Oczywiście, jak kiedyś pojawiła się plotka, to dochodziła do kilku, kilkunastu osób, a poprzez tradycyjne media – do kilkuset. Teraz może dochodzić do milionów albo miliardów. Informacja jako taka stała się powszechna.

Bardzo często wprowadzamy fake newsy, ponieważ chcemy kimś manipulować. Po co? Bo chcemy, żeby dał nam swoje pieniądze. Chcemy, żeby przekazał nam władzę, którą ma jako suweren. A władza równa się pieniądze – wyjaśnia.

W jaki sposób firmy mogą się bronić przed fake newsami?

To jest trudny temat, tym bardziej, że w świecie Internetu prawodawstwo wciąż nie nadąża za zmianami technologicznymi. Sam fake news nie jest czymś złym, ale oczernianie konkurencji i nieuczciwa konkurencja jest zła. Brakuje jasnych definicji prawnych, ułatwiających walkę z fake newsami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma, wobec której konkurencja prowadzi taką kampanię fake newsów, może sprawdzić, kto pisze te komentarze. Może je usuwać. Może prowadzić politykę wyjaśnienia. Tylko, że jak dobrze wiemy, fałszywa informacja działa dużo mocniej niż prawdziwa. Takie gorące, hot newsy, pełne skandalizujących treści działają dużo mocniej. Zasięg dementi jest o wiele mniejszy niż zasięg plotki – podsumowuje.

Rafał Pikuła - redaktor MIT Sloan Management Review Polska, współpracownik "Forbes", "Forbes Women", Tygodnika Przegląd i autor bloga technologicznego homodigital.pl. Absolwent dziennikarstwa oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, a także podyplomowych studiów Digital Media na Uniwersytecie SWPS. Doświadczenie dziennikarskie zbierał także w redakcjach m.in: „Polityki”, „Gazety Wyborczej”, "Weekend Gazeta.pl" i Onetu. Entuzjasta nowych mediów i czujny obserwator cyfrowej transformacji. Opowiada o IT z ludzkiego punktu widzenia: chętnie piszę o popkulturowych wizjach sztucznej inteligencji i społecznych konsekwencjach rozwoju technologii.

Słuchaj podcastów DGPtalk: OBIEKTYWNIE O BIZNESIE - MOJA FIRMA

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

PODCASTY OBIEKTYWNIE O BIZNESIE - poprzednie odcinki

  1. Jacek Czauderna: Panie Premierze, przedsiębiorcy czekają na konkrety [PODCAST]

  2. Jacek Bisiński (Google): Agroturystyka wysoko w wyszukiwarkach [PODCAST]

  3. Kuba Karliński: Szał na nieruchomości weekendowe trwa [PODCAST]

  4. Konrad Rochalski: Reforma OFE – czy technologia wygra z czasem? [PODCAST]

  5. Anna Worwa: Jakie są konsekwencje fałszywej tożsamości? [PODCAST]

  6. Joanna Ostrowska: Kupię hotel – pojawiają się takie propozycje [PODCAST]

  7. Magda Kubit, Planton: W Polsce żywność bio jest nadal dodatkiem [PODCAST]

  8. Hubert Woźniak: Polskie jabłko nie boi się pandemii [PODCAST]

  9. Karina Hertel: Jak wybrać adwokata marki, który wie o czym mówi? [PODCAST]

  10. Leśnikowska-Jaros i Mac: W pandemii koniec dnia pracy musimy wpisać w kalendarz [PODCAST]

  11. Paweł Sapek, Prologis: Jak zmniejszyć ślad węglowy w handlu detalicznym? [PODCAST]

  12. Pracodawca z sercem: Czy w CV należy wpisać niepełnosprawność? [PODCAST]

  13. Marek Moczulski: Tarcze antykryzysowe to odroczenie wyroku w czasie [PODCAST]

  14. Julia Moczak: Dlaczego praca z końmi pomaga zostać liderem? [PODCAST]

  15. Małgorzata Ławnik: Pracownicy z zamkniętych branż przenoszą się do handlu [PODCAST]

  16. Łukasz Wilczewski: Jak zarabiać na nieużytkach i zmniejszać ślad węglowy? [PODCAST]

  17. Michał Łenczyński, Beauty Razem: Jeśli branża beauty upadnie, nastąpi efekt domina [PODCAST]

  18. Paulina Woźniak: Czy rozmowy biznesowe mogą być podsłuchiwane? [PODCAST]

  19. Krzysztof Poznański: Dlaczego jedne sklepy w galeriach są otwarte, a drugie zamknięte? [PODCAST]

  20. Maciej Basiński (Maslove): Do końca walczymy o kolor pistacji [PODCAST]

  21. Dorota Warakomska: Dziś rynek pracy jest skrojony pod mężczyzn [PODCAST]

  22. Aleksandra Włodarczyk: Niewykorzystany potencjał kobiet to strata dla spółki [PODCAST]

  23. Małgorzata Cebelińska: Produkcja żywności jest odporna na kryzys [PODCAST]

  24. Monika Pawelczak: Jak praca zdalna bezlitośnie obnaża braki liderów? [PODCAST]

  25. Marta Suchocka: Płynność finansowa to być albo nie być przedsiębiorców [PODCAST]

  26. Sebastian Sadowski-Romanov: Brexit miał bardziej podłoże polityczne, niż ekonomiczne [PODCAST]

  27. Marek Moczulski: Drukowanie pieniędzy i tarcze nic nie dadzą, jak ludzie nie będą pracować [PODCAST]

  28. Magdalena Wilk: Obostrzenia dla przedsiębiorców są niezgodne z konstytucją [PODCAST]

  29. Łukasz Blichewicz: Startupy – dlaczego apetyt na ryzyko w czasie pandemii zaczyna rosnąć? [PODCAST]

  30. Katarzyna Szwarc: Dlaczego rosnąca liczba laików nie zawsze jest wytyczną sprzedaży? [PODCAST]

  31. Karolina Karolczak: Noworoczne plany mają sens, jeżeli wiemy jak je zbudować [PODCAST]

  32. Magdalena Rytel – Kuc: Sylwester nie uratuje branży pirotechnicznej [PODCAST]

  33. Mikołaj Dramowicz: Informatyzacja przedsiębiorstw stała się koniecznością [PODCAST]

  34. Marta Kopeć: pracownik bez szansy na rozwój w końcu odejdzie [PODCAST]

  35. Michał Gołkiewicz: Brak researchu rynku to błąd, który najwięcej kosztuje [PODCAST]

  36. Katarzyna Borowiecka: Przez lockdown są firmy, które już nie odrobią strat mimo wsparcia [PODCAST]

  37. Magdalena Kartasińska: na wigilie on-line decyduje się coraz więcej firm [PODCAST]

  38. Kamil Mazuruk: kondycja firm to dziś sinusoida, od szoku przez nadzieję po pesymizm [PODCAST]

  39. Mariusz Grajda: rośnie liczba restrukturyzacji, co oznacza pogarszającą się kondycję firm [PODCAST]

  40. Paweł Tanajno: ogromna część przedsiębiorców jest poszkodowana, niektórzy są dobijani decyzjami rządu [PODCAST]

  41. Dariusz Grabowski: przedsiębiorcy i pracownicy to jedna wspólnota, a polityka próbuje nas dzielić [PODCAST]

  42. Tomasz Napiórkowski: Kluby fitness nie były źródłem zakażeń w Polsce [PODCAST]

  43. Marcin Parzyszek: nic tak nie osłodzi trudnych czasów jak zdrowa czekolada [PODCAST]

  44. Aleksander Pawlak: Jest cała grupa inwestorów, którzy dorobili się na WIG-COVID [PODCAST]

  45. Dariusz Wojtal: Sezon zimowy jest już dla turystyki stracony [PODCAST]

  46. Michał Kołodziejczak: Z kraju, który był potentatem eksportowym, staliśmy się śmietniskiem [PODCAST]

  47. Marta Lempart: rząd prowadzi z nami rozmowy pałkami i gazem [PODCAST]

  48. Benedykt Wiśniewski: Przez COVID-19 na GPW można sporo stracić, ale i zarobić [PODCAST]

  49. Daniel Olejniczak: wcześniej czy później wszystkie firmy będą w chmurze [PODCAST]

  50. Rafał Cebula: branża meblarska musi być przygotowana na zmianę [PODCAST]

  51. Łukasz Pietrzak: to pomoc dla 15 tyś polskich firm w rozwijaniu biznesu w sieci [PODCAST]

  52. Jacek Czauderna: to politycy a nie eksperci zamykają gastronomię [PODCAST]

  53. Sędzia Urszula Żółtak: Trybunał Konstytucyjny to dziś narzędzie w rękach polityków [PODCAST]

  54. Sędzia Katarzyna Wesołowska-Zbudniewek: Dopóki politycy nie zawłaszczą sądów, jest nadzieja [PODCAST]

  55. Marcin Mandryk: Dezinformacja na rynku nie pomaga firmom przetrwać kryzysu [PODCAST]

  56. Skoczylas: „Menadżer to nadane stanowisko, a lider to osoba, za którą pójdzie cały zespół” [PODCAST]

  57. Ostrowska: "Hotele miejskie są w najgorszej sytuacji, ponosimy straty, musimy zwalniać" [PODCAST]

  58. Zielone rozwiązania w magazynach [PODCAST]

  59. Pakiet mobilności. Czy przewoźnicy stracą? [PODCAST]

  60. Rynek dzieł sztuki opiera się kryzysowi [PODCAST]

  61. Biura przyszłości – jak zaprojektować miejsce pracy w kontekście pracy zdalnej? [PODCAST]
  62. Jak powinien działać lider w warunkach transformacji cyfrowej? [PODCAST]
  63. Czy inwestycje w nieruchomości podczas pandemii są opłacalne? [PODCAST]
  64. Czy przedsiębiorcy muszą sami sfinansować wychodzenie z kryzysu? [PODCAST]
  65. Branża Beauty ma pomysł jak ocalić 45 tyś miejsc pracy [PODCAST]

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

REKLAMA